Nya regler MC-parkering i Göteborg

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
Svar från Lillemor
Hej Daniel,

Jag håller inte med dig om att dörren är stängd. Vi hade en ingående
diskussion om anledningen till att man tar bort cykelställsparkeringarna,
hur många det handlar om, varför vi inte blivit kontaktade och var och hur
man ska hitta ersättningsplatser.
En del av detta har jag redan redovisat såsom skälen; Göteborg som
cykelstad, krånglig administration av cykelställsfrågan - det är inte
tillåtet överallt men vi har parkerat överallt och inte enligt reglerna, en
politiskt ambition att ha enhetliga regler osv.

Uppskattat antal som försvinner kan vara ett 80-tal platser som kan ersättas
till en del med nya platser på befintliga parkeringar och enligt de förslag
som vi kan komma in med.

Varför vi inte blivit kontaktade fick vi inget bra svar på men jag kan tänka
mig att det hade blivit en besvärligare process som dom på så sätt undvek.
Möten är dock härmed upptagna igen och vi kommer att ses i augusti för att
följa upp osv. under tiden hoppas jag på att många förslag kommer in så att
vi kan se att det verkligen blir flera mc-parkeringar. Det gäller ju också
att ta vara på deras positiva inställning till att få fram fler markerade
gratisplatser!

Det finns nu drygt 300 mc-parkeringar i innerstaden (se vår hemsida för
länkar) och fler är på gång dels genom att Trafikkontoret tog på sig att se
var det kan göras fler mc-parkeringar på deras befintliga p-platser och
gator dels genom att vi skickar in förslag på var vi tycker det är lämpligt
- hittills har jag fått in två(!) förslag så det behövs fler. Så det du
efterlyser pågår, vi diskuterade också säsongsparkeringar.

Så till din avslutande fråga: vi kommer inte att leda en protestaktion i
nuläget - det vore att slå in öppna dörrar eftersom vårt möte resulterade i
åtgärder från deras sida. Visar det sig att det inte blir några resultat
kommer saken i ett annat läge. Vi kommer att diskutera fortsatt strategi på
vårt styrelsemöte den 9 maj.

Hoppas detta svarar på dina frågor.

Hälsningar
Lillemor

Här är en ironisk bild på kummunens positiva inställningen (tagit idag, kungsgatan 17)

dsc00170t.jpg


Är lite kluven, vill inte protestera för protestens skull, men det känns som hela grejen inte är genomtänkt varken från kummunen eller SMC, om de är positivt inställda till nya mc parkeringar, då kanske vi ska börja med en lista över var vi vill parkera (t.ex utanför Ep o.s.v.) och se vad som händer.. dryga tider väntar oss i vilket fall...
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Trafikkontoret tycker att 1-2 mcplatser per 1.000 bilplatser är tillräckligt. Stollar :arsele

Imorrn träffar paser, silverjonten å jag en journalist från Metro som är intresserad att skriva en artikel om förändringen även från mcåkarnas synvinkel.

Håll nu tummarna att det blir något av det och kanske vi kan få lite gehör bland miljövänner och bilister så att även de tycker att man bör ändra tillbaka till tidigare regler. Vi är trotsallt snälla mcåkare som gärna låter bilisterna ha sina parkeringar ifred :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Trafikkontoret tycker att 1-2 mcplatser per 1.000 bilplatser är tillräckligt. Stollar :arsele

Imorrn träffar paser, silverjonten å jag en journalist från Metro som är intresserad att skriva en artikel om förändringen även från mcåkarnas synvinkel.

Håll nu tummarna att det blir något av det och kanske vi kan få lite gehör bland miljövänner och bilister så att även de tycker att man bör ändra tillbaka till tidigare regler. Vi är trots allt snälla mcåkare som gärna låter bilisterna ha sina parkeringar ifred :)

Finns det någon statistik/data på hur många registrerade motorcyklar/EU-mopeder det finns i Göteborg, samt antal runt omkring i div kommuner som kan vara aktuella i debatten. Även om detta antal inte är så betydande så kan siffran i sig få bilister att haja till. "I Göteborg city f.o.m 20 april kommer 7.500st motorcyklister tvingas parkera i vanliga parkeringsrutor". Motorcyklisterna behöver få med sig bilisterna i frågan.

Jag kunde enbart hitta en siffra från 2004, där antalet registrerade motorcyklar i Göteborg var 6.600st. Och med den ökning som faktisk sker så borde den siffran vara betydligt högre idag...sen vet jag inte om EU-mopeder är inräknade?

Ett dokument ang parkering för den som orkar läsa...
Ett dokument ang miljömål, sid 7.
 

Bifogat

  • aaaaaaaaaaaa.gif
    aaaaaaaaaaaa.gif
    3.6 KB · Visningar: 81
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Har någon tänkt på att få med alla moppepojkar på detta? Påverkar det dem? det finns ju ett par stycken....
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jag kan förstå SMCs syn på frågan; de vill inte bränna de broar de byggt men samtidigt ska de ju kämpa för våra "rättigheter".

Att SMC inte förstår att detta är en viktig fråga för många är dock väldigt tråkigt. En protestaktion som får lite uppmärksamhet är säkert rätt sätt att visa SMC vad vi vill se av dem. Ser ingen anledning att gå ur SMC för att visa vad man tycker, går förmodligen alldeles utmärkt att skapa opinion inom organisationen ändå.

Personligen ser jag inte motsatsförhållandet mellan fler cykelställ och tillåtelse av MC-parkering vid cykelställ. Om mcn får parkeras vid kortsidor (och kanske "fel" långsida) inom 3m utan att de står i vägen finns det väl inget som hindrar trafikkontoret från att sätta upp fler cykelställ där det finns plats? Om mcn då inte får plats så går det inte att parkera där - as simple as that!

Sen förstår jag inte riktigt heller argumentet "Men MC parkerar oftast ”på tvären” eller utnyttjar luckor mellan bilarna, då bilisterna inte alltid parkerar så effektivt." Hur ska jag slippa få bot om jag parkerar mellan två bilar? Hur ska jag undvika att få bot om jag parkerar med en annan betalande mc som sedan åker därifrån? Hur vet p-Lisa om någon betalat?

Gottis:
Precis som Psych skriver har ju Göteborg agerat gott föredöme för SMC med sina accepterande p-regler (som dessutom finns på andra ställen). Att SMC inte vill försvara detta är lite märkligt. Dock tänker jag inte gå ur SMC pga detta.
 

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Ort
GBG
Hoj
Rsix
Vill inte hugga tillbaks, men har en släkting som är P lisa.
Om det ej sitter nummerplåt så går de bara vidare till nästa bil/mc.
Dock om fordonet står "farligt" parkerat så ringer de polisen och de i sin tur kontaktar bilbärgaren.
Jag bor i stan och har ofta svårt att finna parkeringsplats.
Har flertalet ggr ryckt plåtarna och parkerat på 10min utan att få böter eller bilen bortbärgad.
Tänk på alla dem som har fått sina plåtar stulna?
De kan ju inte bara bärga hur som ...

Ahaa!

Fan va blåst jag känner mig :huvet haha, hon visste vad hon skulle säga för sitt företag då.

Det låter jevligt logiskt det du skriver! :)
Aja då blir det bara fixa lätt avtagbar regskylt för min del, och ställa hojen ansluten till cykelstället som vanligt då? eheh gött

Blev precis uppringd av Metro, dem ska skriva en artikel om detta imorgon och undrade om jag ville vara med :)

Självklart tackade jag ja.

Så ös på med saker som jag ska ta upp nu, och spring ut och plocka på er ett ex av metro på onsdag antar jag! :tummenupp

Lycka till man! :banana
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu hitta jag boven i dramat...
I en rapport från 2007 (MILJÖMÅL för Västra Götalands län, Nya och ändrade miljömål, Förslag på åtgärder )

Sid 21 bla...

Persontransporter
  • Begränsa antalet p-platser på centrala torg och andra platser där många människor vistas. Kommunerna.
  • Bygg inga fler parkeringsplaster i centrala delar av större tätorter och höj p-avgiften för de parkeringar som ligger centralt för att minska bilpendlingen till centrala delar av tätorterna. Kommunerna.
  • Inför en maximinorm för antalet parkeringsplatser vid ny- och ombyggnad av bostäder och lokaler i centrala delar av större tätorter. Kommunerna.
  • Verka för att de olika åtgärder som ingår i Åtgärdsprogrammet för kvävedioxid i Göteborgsregionen får genomslag. Kommunerna i Göteborgsregionen, näringslivet, Länsstyrelsen.

Delmål
Halterna 60 mikrogram/m³ som timmedelvärde och 20 mikrogram/m³ som årsmedelvärde för kvävedioxid skall i huvudsak underskridas år 2010. Timmedelvärdet får överskridas högst 175 timmar per år
Delmålet har samma lydelse som motsvarande nationella delmål beslutat av riksdagen.

Är detta ett sätt för att minska biltrafiken i centrala Göteborg kanske?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Nu hitta jag boven i dramat...
I en rapport från 2007 (MILJÖMÅL för Västra Götalands län, Nya och ändrade miljömål, Förslag på åtgärder )

Sid 21 bla...

Persontransporter
  • Begränsa antalet p-platser på centrala torg och andra platser där många människor vistas. Kommunerna.
  • Bygg inga fler parkeringsplaster i centrala delar av större tätorter och höj p-avgiften för de parkeringar som ligger centralt för att minska bilpendlingen till centrala delar av tätorterna. Kommunerna.
  • Inför en maximinorm för antalet parkeringsplatser vid ny- och ombyggnad av bostäder och lokaler i centrala delar av större tätorter. Kommunerna.
  • Verka för att de olika åtgärder som ingår i Åtgärdsprogrammet för kvävedioxid i Göteborgsregionen får genomslag. Kommunerna i Göteborgsregionen, näringslivet, Länsstyrelsen.

Delmål
Halterna 60 mikrogram/m³ som timmedelvärde och 20 mikrogram/m³ som årsmedelvärde för kvävedioxid skall i huvudsak underskridas år 2010. Timmedelvärdet får överskridas högst 175 timmar per år
Delmålet har samma lydelse som motsvarande nationella delmål beslutat av riksdagen.

Är detta ett sätt för att minska biltrafiken i centrala Göteborg kanske?


de känns ju som ett otroligt moget och rättvist sätt att lösa problemet.

även om jag inte kan sticka under stolen med att det är ganska smart så känns det förjävligt rent ut sagt, dom blir väl bara glada om vi tar upp 100 platser på heden under en protest...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ni inser väl att det blir samma regler som alla andra i hela landet redan lever efter.


Samtidigt var en av motiveringarna att ANDRA kommuner hade problem med trafikanter som inte följde reglerna i deras kommuner vilket jag då kan tycka är ett problem för de kommuner och inte för Göteborgs kommun att lösa.

Vad som dock är klart fram tills idag är dock att man vigt inte mindre än 60st. parkeringsytor om vardera mellan 4-10m vilket ger hela 400m att parkera mc på i Göteborg. Ni hittar dessa här http://tkkarta.goteborg.se/MCparkering/MCparkering.aspx

Och de avgiftsfria mc-parkeringsplatserna här: http://www.goteborg.se/wps/portal/!...k_n400_rt_2009-04-08_avgiftsfriamcparkeringar

Mvh!
// Niklas
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
de känns ju som ett otroligt moget och rättvist sätt att lösa problemet.

även om jag inte kan sticka under stolen med att det är ganska smart så känns det förjävligt rent ut sagt, dom blir väl bara glada om vi tar upp 100 platser på heden under en protest...

Nja, det blir väl snarare så att det blir 100 bilar som måste leta ny parkering vilket i sin tur betyder mer avgaser.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Avarage
400 st platser är om du använder kommunens mått på 1m per mc (hur de nu kommit fram till det?), inkl plats då för stiga av hojjen och ha den lutad på sidostöd låter väldigt lite. Möjligen ok för en moppe. Så det är väl snarare 250-300 platser.

Siffran kan väl låta som de e ganska många trotsallt.... men jämför det med att det finns 158.000 bilparkeringsplatser som Göteborgs kommun har hand om så blir det bara 1-2 promille dvs 1-2 parkeringar per 1.000 bilparkeringar. Och detta trots att en mcparkering tar väldigt mycket mindre plats än en bilparkering! Hade fler pendlat med mc/moped hade vi inte haft parkeringsproblem ens för bilar i Göteborg.

I en forskningsstudie från USA (som Maria Nordqvist, SMC riks kansli, lagt ut) så beskrivs USAs situation och där finns normalt minst 1 mcplats för varje 50 bilparkering. Det innebär Gbg behöver 10 dubbla antalet platser som kommunen har hand om.

I USA där pratas det inte om som SMC Väst och Trafikkontoret propagerar för att mcparkering är sista prioritet. Där är mc jämlikar med bilar.

Hur många reg mc finns det i Göteborg?
Hur många pendlar varje dag med mc eller moped?
Hur många väljer mc framför bil och hur påverkar det miljön?
Hur många åker istället kollektivt eller cyklar om det ej längre går åka moped/mc?
Hur många mc finns normalt parkerade vid cykelställ i Gbg? Vart står de? Anlägg mcparkeringar där?
Behövs specifika mcparkeringar? Bättre med tillfälliga under maj-augusti? Vanlig parkering övrig tid?

Det är sådana frågor och annan vettig fakta som Trafikkontoret borde basera sina beslut på och inte sina egna (van)föreställningar och att någon i en grannkommun sagt de inte gillar Göteborg har andra regler.
I synnerhet inte när de varken frågat någon mcåkare och försvarar sig med att de inte vet konsekvenserna för ingen av de själva kör MC !!! Tycker det luktar tjänstefel lång väg men vi är tyvärr väldigt vana vid inkompetenta tjänstemän för att ens lyfta ett ögonbryn.

Skälet att SMC Väst med styrelse inte agerar tror jag mycket beror på att de själva inte bor i centrala Göteborg, pendlar in till Göteborg med mc, eller parkerar sin mc i centrala Göteborg.
För dem är mc primärt ett nöjjesfordon och inte pendlarfordon för stadsbruk. Den parkeras alltid i eget garage. Fika och luncha gör de i naturen eller på en liten ort där det finns gott om gratis kundparkeringar. Det berör alltså inte dem och inte majoriteten av mc åkare i Västra Götaland heller i någon större utsträckning så då blir frågan oprioriterad. Rätta mig om jag har fel.

Det blir dessutom tragikomik när en representant för SMC Västs styrelse mailar till alla de som varit aktiva i parkeringsfrågan gentemot Trafikkontoret och ber dem sluta aktivera sig för att SMC och Trafikkontoret har samma intressen. Än värre när det mailet avslutas med värvarförsök med argumentet gå med SMC för att vi ska kunna påverka. :död I sådana stunder önskar jag själv att jag inte är aktiv i SMC eller SMC Väst. Som tur är finns så mycket mer inom SMC och SMC Väst som lockar :tummenupp

Vi som är aktiva i frågan och alla andra mcåkare med intresse för behålla parkeringsmöjligheterna tar saken i egna händer.

Själv är jag aktiv trots att jag inte berörs speciellt mycket. Mcgarage hemma, gratis garageplats vid jobbet i stan och sällan jag parkerar i stan. Jag tycker helt enkelt det är en viktig fråga som dessutom är klantigt skött (både av Trafikkontor och SMC). Orka någon läsa ända hit? Blev en roman :hihi
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Vad jag tycker är mest märkligt i denna frågan är ju egentligen att vad jag förstår så har ingen som tagit beslutet egentligen haft ett problem med mc-parkering vid cykelställ utan hänvisar till att andra kommuner INTE har det så då ska GBG inte heller ha det?
Eller har jag missat något konkret skäl från dem?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad jag tycker är mest märkligt i denna frågan är ju egentligen att vad jag förstår så har ingen som tagit beslutet egentligen haft ett problem med mc-parkering vid cykelställ utan hänvisar till att andra kommuner INTE har det så då ska GBG inte heller ha det?
Eller har jag missat något konkret skäl från dem?

Från brevet som är citerat längre upp.

En del av detta har jag redan redovisat såsom skälen; Göteborg som
cykelstad, krånglig administration av cykelställsfrågan - det är inte
tillåtet överallt men vi har parkerat överallt och inte enligt reglerna, en
politiskt ambition att ha enhetliga regler osv.

Detta är ett påstående som istort sett enbart är en dålig bortförklaring för att slippa en debatt. Felparkerade fordon får betala för sig, likaså ej betalande. Att ta med dessa fordon är som (GROVT FÖRTYDLIGANDE!!)att ta bort parkeringarna för bilar bara för att några felparkerar.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Nja var ju snarare så att jag saknar konkreta skäl från kommunen.
I det svarat som de skickade ut nämner de b.la 2 grejer som jag har svarat dem på, och givetvis inte fått svar på iofs...

FRÅGA
Motorcyklar och EU-mopeder är miljövänliga alternativ till bilen. Varför vill ni försämra för dem att parkera?

SVAR
Vi anser inte att vi försämrar eftersom det inom staden finns flera avgiftsfria platser att parkera MC på. I centrala Göteborg finns totalt cirka 400 meter parkeringsutrymme som vi bedömer rymmer ca 400 motorcyklar.
- Jo, visserligen men nu är det ju så att en moped/scooter/mc drar mycket mindre bränsle och tar mycket mindre plats i trafiken och ger därmed en direkt effekt på miljö och trafik situationen. Det har ju fler och fler upptäckt. Man ser ju fler och fler som parkerar sina moppar och mc´s snyggt vid cykelställen där de jobbar även vintertid. Hur i H-E ska ni motivera dem att åka moped/MC när det helt plötsligt blir lika jobbig och dyrt att parkera dessa som bilen??? Detta beslutet påverkar ju i princip endast dem som pendlar, de som nöjesåker kan ju fortsätta parkera utanför glassbutiken och åka när p-lisan kommer.

FRÅGA
Det blir väl inte fler cykelparkeringar för att MC förbjuds parkera vid sidan av cykelställen?

SVAR
Genom att inga MC kan parkera bredvid cykelställen blir det ett större utrymme för cyklarna att parkera på gångbanorna t.ex. vid sidan av cykelställen Detta är grundskälet till att vi återgår till trafikreglerna som gäller i landet i övrigt.
- Detta är ju även det ett felaktigt svar. Regeln har ju varit att mc och dylikt skall parkera INOM 2 meter från cykelstället. Jag har svårt att tro att någon upplevt mc/scooter etc som ett problem vid cykelställen det är ju snarare cyklar som parkerar lite var som helt och som i mitt tycke är mer av ett irritations moment för fastighetssägare och andra. Så hur löser man cykel parkeringsproblemet med att förbjuda för mc/scooter? Helt felaktigt beslut i mitt tycke.

Mina svar i rött.
Det e ju detta som jag upplever som mest trist iom att vi får en försämring som jag har svårt att se att vi förtjänat genom att skapa problem.
Vad jag har sett så verkar det ju inte direkt saknas cykelparkeringar i stort och på de ställen där det är en stor samlingcyklar tex högskolor etc torde det väl vara enklare att bygga fler cykelställ egentligen?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Då var intervjun avklarad, se nu till att plocka på er ett ex av Metro imorn :tummenupp

Hon var även intresserad av att närvara när det väl blir en protestaktion.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
FRÅGA
Det blir väl inte fler cykelparkeringar för att MC förbjuds parkera vid sidan av cykelställen?

SVAR
Genom att inga MC kan parkera bredvid cykelställen blir det ett större utrymme för cyklarna att parkera på gångbanorna t.ex. vid sidan av cykelställen Detta är grundskälet till att vi återgår till trafikreglerna som gäller i landet i övrigt.
- Detta är ju även det ett felaktigt svar. Regeln har ju varit att mc och dylikt skall parkera INOM 2 meter från cykelstället. Jag har svårt att tro att någon upplevt mc/scooter etc som ett problem vid cykelställen det är ju snarare cyklar som parkerar lite var som helt och som i mitt tycke är mer av ett irritations moment för fastighetssägare och andra. Så hur löser man cykel parkeringsproblemet med att förbjuda för mc/scooter? Helt felaktigt beslut i mitt tycke.

Mina svar i rött.
Det e ju detta som jag upplever som mest trist iom att vi får en försämring som jag har svårt att se att vi förtjänat genom att skapa problem.
Vad jag har sett så verkar det ju inte direkt saknas cykelparkeringar i stort och på de ställen där det är en stor samlingcyklar tex högskolor etc torde det väl vara enklare att bygga fler cykelställ egentligen?

Det var det här jag också ville poängtera. Om det nu finns för lite cykelställ så är det bara att sätta upp fler. Får det då inte plats någon mc/moped bredvid - so be it!

Hur svårt är det sedan att bötlägga de som parkerar sina mc helt åt helvete så att man inte kan ta sig förbi (har dock aldrig sett någon som gjort det)?
 

Route 66

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
98, Suzuki, Marauder
Parkering

Hej,

Bestäm bara ett datum och sprid det till så många som möjligt och så kör vi på det sen. Jag har förstått att flera vill ha den 30/4 på Heden 8-12. Protestlista medtages för bilister.

/Otto
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Jag tänker inte bestämma datum eller driva detta själv, däremot kan jag vara sammankallande och samordnande (jobbat lite med sådant). Det är ett rejält projekt att få igång och även lyckas med i synnerhet på så kort tid! Det behövs ett gäng med aktiva som kan ta på sig olika sysslor och även ta ansvar för olika delar.

Den som känner sig kallad att bidra maila mig, skicka PM eller adda mig på msn snarast!
Räkna med möte i centrala Gbg med kort varsel, onsdag eller torsdag kväll.


Alla är välkomna att hjälpa till på alla sätt möjliga.
Ange gärna direkt i första mailet om och vad du kan hjälpa till med (om speciellt bidrag eller allmänt med din tid). Det så jag får koll på vad som finns och vad vi kan behöva komplettera med.

Vi kör fortsatta diskussioner och lägesrapport i denna tråden (så andra kan komma med kommentarer förutom själva arbetsgruppen) För själva uppropet när dag är bestämd etc tar vi en ny tråd..
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Någon som vet hur man kan ta reda på vad Hans Magnusson har för siffror och bokstäver på sin regplåt?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top