Nya regler om man blir stoppad med annan ljuddämpare eller blinkers?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller med då det gäller ljudnivåer, var inte så kul då det kom hojar med raka rör eller näst intill raka rör då ungarna var små och äntligen hade somnat. Bor i slutet av en tvärbrant backe och där backen börjar ca 50 m bort är en snäv kurva vilket inbjuder till att dra på uppför backen. Jävligt irriterande att folk inte kan ha lite vett, kan köpa att hojen låter lite för mycket men då får kan man ju anpassa med gasen speciellt på kvällar och nätter. Själv lyckades jag få till 112 dB på besiktningen men konstaterade att är det för högt så är det det, är ju inte så mycket att gnälla på och 103dB räcker nog till för mig.

Undrar om notrightrider är älgjägare? Låter ut som det för jag kan inte annat än hålla med om det han skrivit om älgarna. Tror mig också ha ganska bra koll på hur älgarna beter sig vilket resulterar i X antal älgar varje höst då tillsammans med Jämten och Laikan. Jag färdas uteslutande i skogen till fots men när det är motorburet är det med snöskoter och nån enstaka gång med fyrhjuling, hur många gånger har man inte kommit älgar riktigt nära med skoter vilket inte skulle gått med skidor.

Tror också att det finns en dom som kom för väldigt länge sen som gällde en man som knöt fast en motorsåg på cykel och sen jagade rådjur, detta är länge sen så minnet kan svikta. Han hävdade att han inte jagade från motorfordon men åkte dit ändå för att han distraherade viltet med motorsågen. Detta exempel fanns då jag tog jägarexamen för så där 27 år sen. Att tro att man systematiskt skulle skrämma vilt med motorljud håller jag som väldigt orimligt snarare har man chans att komma riktigt nära viltet, att man där i mot retar upp markägare och omgivning skulle jag tro är betydligt vanligare med högt motorljud.

Sen finns ju terrängkörningslagen vilken är hyfsat hård då det gäller körning på barmark vilket gör att det är i princip förbjudet att köra på barmark. Väntar bara på att den ska bli ännu hårdare med tanke på hur det körs fyrhjuling och snöskoter nu för tiden.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sen finns ju terrängkörningslagen vilken är hyfsat hård då det gäller körning på barmark vilket gör att det är i princip förbjudet att köra på barmark. Väntar bara på att den ska bli ännu hårdare med tanke på hur det körs fyrhjuling och snöskoter nu för tiden.

Det är inte bara i princip, det är förbjudet. Att de ska titta över den lagen blir ju intressant. Det blir en typiskt svensk lösning där något som redan är förbjudet blir ännu mer förbjudet men att det i praktiken inte ändrar nånting eftersom det redan är förbjudet...:gnissla:)

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Terrängkörningslagen är en skitlag, hafs- och slafsberedd av Carl Lidbom i det gamla DDR-Sverige.
"Ensamutredare" gubevars...
Skitlag för att den är luddig och svår att få till någon fällande dom på.

...men nu är vi långt från trådämnet. Solly! :rodnar

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Terrängkörningslagen är en skitlag, hafs- och slafsberedd av Carl Lidbom i det gamla DDR-Sverige.
"Ensamutredare" gubevars...
Skitlag för att den är luddig och svår att få till någon fällande dom på.

...men nu är vi långt från trådämnet. Solly! :rodnar

Där är vi helt överens, jag kan den där historien och den är skrämmande. Men, vi kan väl vara överens om att körning på barmark är förbjudet iallafall? Sen när det kommer till vägar, stigar, traktorvägar osv och vad som är vad så har vi en annan situation...:)

Last edited by a moderator:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Där är vi het överens, jag kan den där historien och den är skrämmande. Men, vi kan väl vara överens om att körning på barmark är förbjudet iallafall? Sen när det kommer till vägar, stigar, traktorvägar osv och vad som är vad så har vi en annan situation...:)

Vi är nog överens om det mesta. :krama
...utom kanske ABS på MC, då - men där står jag ensam och stolt, medveten om att tiden kommer att ge mig rätt. I min värld...

Problemet ligger i definitionen av "väg". Det som ser ut som väg kan vara terräng, och det som istället ser ut som terräng kan vara en väg - om man är lite slipad, har koll på gamla kartor och kan läsa kulturmarkerna.

Men, vi släpper det. Det var inte det tråden handlade om.
Ursäkta OT, allihopa.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Varför kör du runt på ett system som låter så satans högt?

Irriterar du inte väldigt många människor?

Sköna sånger i all ära men någonstans måste man dra en gräns.

Blir lika grinig på människor som kör enduro med ett öppet akra-system.
Låter en mil bort och förstör för alla andra.

1. Helt fel forum för kommentaren, du blandar ihop sporthoj med bmw klubben forumet :va

2. Faktum är att jag pendlar förbi globen till andra sidan av stan mitt genom centrala sthlm sveavägen osv. varje dag och jag kan lova att när man försiktigt i 5-10km/h med foten på bromsen glider mellan bilarna från ca: globen o framåt så ser jag hur förare tittar i bakspegeln 7-8 bilar fram när det står nästan helt still. Så det ÄR en bra säkerhet, skulle inte våga köra den sträckan på morgonen på en tyst hoj. Och då kan jag helt enkelt ge upp och stanna hemma för det tar mig under 30min dörr till dörr i värsta trafiken och 1.5-2H med SL enkel väg.... För övrigt så är det klart inte mötande bilar hör en men alla som kanske är ute och går eller cycklar runt nästa dolda kurva hör mig garanterat så dom kanske inte håller sig mitt i vägen... LOUD PIPES SAVE LIVES! samt att det i sthlm finns ständiga störande ljud, helikoptrar, lastbilar, syrener gräsklippare o.s.v. så det är nog inte hela världen.

3. Förutom en och annan pensionär som pekar finger åt mig när jag kommer så får jag mängder med tummen upp för ljudet från alla möjliga i bilar och gående så den låter otroligt högt men ändå tydligen rätt fint.....

And it makes me feel sooooo good :banana I´m 35 going on 12 men så är det :tuttar

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
1. Helt fel forum för kommentaren, du blandar ihop sporthoj med bmw klubben forumet :va

Ledsen att säga det, men detta är BMW-forumet. :mattias
Folk blir bannade, trådar försvinner, moderatorerna härskar genom fruktan och nyreggade har like 2 års karens innan dom blir betrodda. :7peta

Jag skulle nog vilja säga att det kan vara så att det är du som blandar ihop saker.
Det känns i din text som du tolkar "säkerhet" när det egentligen mer handlar om "bekvämlighet".

Ditt buller ökar bekvämligheten för dig i de köer du tränger dig fram genom, men blir det säkrare...?
Kanske smäller det bara hårdare den gången en förare med Vikingarna på högsta volym byter körfält?

Ditt buller skrämmer upp cyklister på trottoaren så att du kan köra fortare i skymda kurvor, men den som har proppar i öronen och lyssnar på något som är stökigare än dig? Vad händer då?
Det är fortfarande så att det är du, liksom vi andra trafikanter, som skall kunna stanna på den sträcka av vägen vi kan överblicka

Beklagar att behöva vara så förbannat präktig, idag igen, men sanningen är den att vårt buller kostar oss som grupp ohyggliga... ...nej, inte "summor", utan något värre ändå: anseende.
Vi alla får betala för att några vill väsnas långt över det som accepteras av samhället.

Det är inte okay, och att försöka skyla sin vilja att väsnas bakom ett genomskinligt flor av påstådd "säkerhet" blir bara larvigt.

Ja, jag går på dig lite extra hårt, och det av två anledningar:

A: Du har just haft en näradöden-upplevelse i Värmland, men verkar inte ha lärt dig ett smack.
Du blev skickad till ny registreringsbesiktning, men fick fortsätta din färd. Värt en hel del, när man skall på semester, eller hur?
Du inser inte att det är just sådant beteende som du uppvisar, som på sikt triggar en eskalering i hur vi behandlas av myndigheterna. Nästa steg på skalan kan vara sådant som att det utdelas körförbud på plats, att man beslagtar nummerskylt och låter föraren bärga hem sin hoj - eller att man helt enkelt ombesörjer bärgningen åt dig, genom att beslagta hela hojen på plats, låta den genomgå en "teknisk undersökning" när nu en av deras bilinspektörer kan tänkas ha tid, och sedan får du - veckor senare och mot utlägg för bärgning, magasinering och Gud vet vad ta dig till Värmland igen och lösa ut din hoj samt ta emot ett tresidigt protokoll med ALLT du måste årgärda för att kunna få hojen i trafik igen.

Sådana här möjligheter finns antingen redan på polisens palett, eller kan enkelt drivas igenom.
Allt det jag nämner används redan i Tyskland, och det är faktiskt ett av våra grannland.

Du kom billigt och enkelt undan. Fatta det, och gör det inte värre - för alla oss andra.

B: Du kör en 250.
Jag dissar inte småhojar på något vis, jag kör själv smått tid från annan.
Men, det är svårare att köra en liten hoj med öppnat system tyst när man verkligen behöver det.
Det går att smyga med en stor hoj som har lite umph.
Kvartslitare? Not so much.

Så, välkommen till BMW-forumet, hörru!
Känns allt bra för dig? :)

Last edited:

Preben.

Medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
er-6n me abs
fan nivån e tillbaks på samma som när sporthoj engång startade :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Begriper inte hur skadligt buller automatiskt kan likställs med välljud....?
Antar det används klyshigt av redan hörselskadade personer som vill "dela med sej" av sitt handikapp eller?

Det gör ont i mej när jag på relativt tyst hoj närmar mej barn som håller för öronen, vad har de råkat ut för jävla miffo till hojåkare tidigare?

Åkte hojkaravan i inför 1maj tåget i norrköping.
Många människor var ute på stan, när vi passerar en grupp blandat vuxna o barn så får snubben med raka rör framför mej för sej att torrgasa upp på varvstopp... Men WTF!!!!
Hur i helvete tänkte han?
-"Varsegoda ungar, här får ni en dos välljud med hörselskada på köpet.
Nej, nej, ingen fara, jag har hjälm o öronproppar så jag klarar mej, det här gör jag bara för er"!

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Schweiz, nu härom veckan:

plgeLVl.jpg

CHF 480 i böter. Typ 425 EUR, eller strax under 4000 spänn om man räknar Mickey Mouse-money.

För att...?

Ett par amerikanska Clearwater extraljus monterade - och kopplade till helljuset.
https://www.clearwaterlights.com/collections/featured/products/erica-1

Inget ABE och inga E-nummer. Wham-bam: 4000 spänn i böter och körförbud tills hojen visats upp i återställt skick.
Killen är schweizare själv, och hojen reggad i CH.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
schweiz........ytterligare en kommunistdiktatur :D

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det var polisstationen där killen jobbar som dom fick leta fram papperskopian till slut, fick tag i hans befäl...... ca: 3h total tid på telefonen. Det visar sig att han som fyllde i rapporten hade "glömt" att kryssa i nått så dom hade gjort det nu i efterhand och skulle ändå skicka ut en kopia till mig. Där ser man, vilda västern.

Som avslutning så fick jag dock klarhet i att jo det är en registeringsbesiktning som är den rätta påföljden om man stoppas med något annat än en 100% orginal MC. Sedan om det är en ljuddämpare, blinkers, bromshandtag ett klistermärke som sitter där inget ska vara så spelar det ingen roll!

Enligt gruppbefälet på stationen som jag pratade med så ska polisen igentligen alltid utfärda föreläggande om regbesiktning om något inte är orginal. Att det t.ex. i STHLM där polisen inte har tid med att vissa bestrider beslut osv. väljer att ge kontrollbesiktning är upp till dom men det är fel....

Så bra att vet.... ...åk inte ut på landet där polisen inte har nått bättre för sig. :arsele

Detta är ju jättefel.

Har du kontaktat Bosse Hårdén i Crusingen Stannar? (Han jobbar Heltid med detta nu)
Isf gör det.

Speciellt om dom säger att dom fyllt i saker i efterhand.
Det är inte lagligt ens.

http://cruisingenstannar.se/

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
schweiz........ytterligare en kommunistdiktatur :D
Sålde precis ett slip-on till en kille i Schweiz. Han var helt desperat över att jag först inte hittade homologieringsdokumenten (vilket ord). Kunde bara använda den på banan gnydde han. När jag hittade dem blev han tvärtom överlycklig! Hårda bud där...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Sålde precis ett slip-on till en kille i Schweiz. Han var helt desperat över att jag först inte hittade homologieringsdokumenten (vilket ord). Kunde bara använda den på banan gnydde han. När jag hittade dem blev han tvärtom överlycklig! Hårda bud där...

Welcome to Norway.

Dom måste ha Tuv-papper på allt.

Coilovers, fälgar.
Allt.

Kapa fjädrar.
Ja då hamnar du nästan i finkan.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Mao har vi det ganska bra här i Sverige...än så länge...

precis:tummenupp och det måste vi nog ta strid för så att vi inte står där en dag med lagar och förordringar som liknar friheten i nordkorea :gnissla

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC