Nu var det inte riktat till mig men... när jag kör på gatan så kör jag utan dB-killer för att jag vill höras, speciellt eftersom alla idioter i dag sitter och stirrar ner på sina telefoner samtidigt som man kör bil. När jag kör enduro är det för att djuren ska höra mig och bli rädda. Inte kul om det skulle hoppa fram en älg eller något annat stort som man körde på. Sedan att det låter gott gör ju inte saken sämre.
Skall vi reda ut en del grejer?
"När du kör enduro" så kör du med all säkerhet
inte enduro.
Enduro är en motorsport med hårda krav på bulleremissioner, både från enskild motorcykel och från arrangemanget i stort, mätt på avstånd.
Alla seriösa och licensierade förare är medvetna om problematiken, och ställer upp på reglerna mer eller mindre helhjärtat. Fattas bara annat - utan ordning på grejerna så får du inte starta.
Läs mer om enduro här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Enduro
Om du använder ordet "enduro" i en lösligare kontext som att du sitter på en enduromotorcykel och leker att du kör "enduro" så är det ändå inte säkert att du "kör enduro" ens i din värld.
Här har du listan över godkända enduromotorcyklar:
http://www.svemo.se/sv/Grenar/Enduro/Regler/GodkandaMC/
Något säger mig att det är en del du aldrig sett i verkliga livet, eller ens hört talas om...?
Så, kan vi enas om att du inte "kört enduro" och då kanske inte ens på en "enduromotorcykel"?
Bra. Däremot har du kört runt i skogen och levt djävulen, och det är illa nog.
Vidare har du inget begrepp om hur viltet agerar och hur ditt buller påverkar djuren.
Du säger att du vill att "djuren skall höra dig och bli rädda" vilket är ett resonemang på lågstadienivå. En älg hör en annan älg på kilometers avstånd, och hör vilken som helst motorcykel lååångt innan dess.
Men, du förmänskligar djuret genom att tro att det skall agera rationellt, kanske springa och gömma sig bakom en tall och hålla sig undan från spåret där du skall komma körande.
Möjligen grundar sig ditt synsätt att buller skulle vara bra för dig och dåligt för älgen på intensiva studier av magasinet "Hälge"?
Well, let me tell you something...
Buller i skogen skrämmer inte djuren på det sätt vi människor tror. Det är heller inte helt enkelt att bedöma exakt vilken riktning bullret kommer från i skogen när bergsskärningar, skogsridåer och rent av enstaka tallstammar fungerar som ekopunkter.
Det ljud en motorcykel med öppet avgassystem genererar riktas främst bakåt, och "hörs" för en betraktare framifrån tydligast genom de ekon som återreflekteras från andra punkter - med fördröjning.
Därför är det hart när omöjligt att bedöma riktning och avstånd till själva bullerkällan - om man inte med mänsklig slutledningsförmåga vet att det går en enduroslinga bortanför björkridån och att det troligen är där hojen kommer att dyka upp.
Älgar,
riktiga älgar, saknar denna kognitiva förmåga. Dom blir inte "rädda" på det sätt du inbillar dig. Däremot blir dom stressade av att bullret "släcker ner" deras förmåga att höra och definiera äkta och reella hot från rovdjur närmare inpå livet.
En stressad älg sätter upp en högre fart än en vanlig älg, och blir genom adrenalinutsöndring försatt i stridsberedskap. Ingen kul bekantskap...
Men vart tar den vägen?
Ingen som vet, ingen som vet...
Eller jo - två saker är klart: en hotad eller stressad älg rör sig nästan uteslutande upp mot vinden, så länge det är möjligt.
Alla djur som är farliga för älgen avger en doft, och dessa dofter är registrerade hos älgen - som har 4 gånger bättre luktsinne än till och med en bra spårhund. Räkna typ 200ggr människans förmåga, så har du ett hum.
Med hörseln utslagen av motorcykelns buller så litar älgen nästintill blint på sitt luktsinne och genom att rusa mot vinden har den sin competetive edge just där. Den är på väg till ett ställe där den känner sig trygg, och den väjer inte för annat än sådant som den inte kan ta sig över eller igenom.
Så, med mycket buller i skogen så
ökar man faktiskt risken för fatala älgkollisioner - så länge man inbillar sig att älgar tänker, själv inte har dyngkoll på vindriktningen och inte vet var just nästa älg har sitt happy place.
Andra har förklarat hur lite "loud pipes" räddar några liv i verklig trafik - så det är bara att tugga i sig.
Det är helt andra saker, främst uppträdande, erfarenhet och misstänksamhet som kan förlänga livet på en motorcyklist. Litar man på bullerrör riktade bakåt, så kan man precis lika gärna hänga på en viltvissla framtill - och ösa ner Motaloytabletter i tanken för att motorrenovera medans man kör.
Om det retar någon bryr jag mig faktiskt inte om. Mitt liv är värt mer och går före dina känslor.
Så, grundat på ren jävla dumhet och okunskap så åker du runt och skapar irritation och aversion mot motorcyklar och motorcyklism, och är en av dem som gör att aktuell lagstiftning effektueras på ett striktare och mer okänsligt sätt, samt påskyndar tuffare lagstiftning som slår hårdare mot alla seriösa utövare av motorsport och dessutom mot alla oss som har motorcykel som rekreation.
"All lives matter" brukar det heta, men jag är inte så säker på det.
Någon med en inställning som din förstör för en kvarts miljon motorcyklister, give or take.
Är du verkligen,
verkligen säker på att du är värd så mycket?