Funderat mer på detta med helfordonsgodkända fordon, vissa av dom börjar ju nu bli till åren så hur blir det då när det kanske inte går att få tag på originaldelar.
Hur gör man om man ex inte får tag på en original ljuddämpare som rostat upp, eller en blinkers som gått sönder och man inte kan hitta en original, går det då att regbesikta om med annan ljuddämpare som dämpar ljudet nog och andra korrekt för sin position E-märkta blinkers eller är det bara att skrota då?
Känns ju som att det kommer bli väldigt besvärligt i bägge fallen om man vill hålla igång en äldre hoj och vara laglig?
Ja, där sätter du pudelns kärna på spiken.
Det var därför det var så viktigt då, på 90-talet, att bevaka våra intressen nere i Bryssel och det är därför det är så ohyggligt viktigt nu att fortsätta punktmarkera de som fattar beslut om saker dom inte riktigt förstår sig på.
Vi har varit så ohyggligt lyckligt lottade att besiktning och poliser agerat med förnuft och inte tillämpat de långtgående lagar som faktiskt finns, sedan snart 20 år.
Jag kör mycket i Tyskland, och med tyskar. You wouldn't belive the scheisse I've seen.
...men det kan ändra sig snabbt.
Vem styr egentligen över utvecklingen? Polisen? Politikerna?
Vi själva...?
Låt oss för en kort sekund sätta oss in i hur det är att vara på andra sidan:
Allmänheten klagar på buskörning, oljud, farligt uppträdande och "fri lejd förbi fartkameror".
"Varför gör inte polisen någonting???"
Vad skall vi göra? Vi har fått snäva restriktioner kring att jaga motorcyklar som inte "vill" stanna, vi kommer inte ens undan med att kalla det för ett "efterföljande" längre, det drar förbi killar på ShervinsRRR system och ger oss fingret, vi vet att en stor del av hojarna vi inte kan eller tillåts stoppa är olagliga eller rent av stulna, vi kan lugnt utgå från att åtskilliga inte har körkortsbehörighet - och skulle vi mot förmoda få fast någon i hemmet eller efter en krasch som ljuger dom oss rakt upp i ansiktet och pissar på oss dessutom.
Bildligt och bokstavligt. #Fånspång
Less något?
Nej, jag är inte polis.
Men, jag kan leva mig in i hur det är att se saker som är galet, och inte kunna göra något åt det.
Jag kan förstå, utan att tycka att det är rätt - att "kreativa" individer finner andra vägar att angripa problemet; eftersom man inte sällan ger sig på oss som stannar på tecken eller rent av står stilla redan.
Men hur skall jag kunna argumentera mot det? " Ja, jag har gjort fel, men andra gör mer fel. Ta dom istället...?" Känns inte som världens skarpaste resonemang...
Den yta vi har att röra oss på är liten, och den krymper.
Jag tror att det är vi själva har störst inflytande över hur länge vi kan ha glädje av våra motorcyklar, och
vi måste se vår egen del i problematiken.
Det är jävligt otidsenligt att dra på semester med ett vrååålsystem och knycklig nummerskylt, speciellt utlandssemester. Det bäddar för problem - för en själv, för resesällskapet och för andra landsmän som kommer på hoj vid ett senare tillfälle.
Det är alldeles overkligt AD 2017 att se en tråd med rubriken "Min nya hoj låter för mesigt. Var skall jag börja borra hål i ljuddämparen?"
Istället är det dags att sätta sig in i vad den snart 20 år gamla lagen säger, lära sig vad ABE innebär, se till att få med och spara all dokumentation kring extrautrustning man köper, och som sitter på en begagnad hoj man köper.
Ja, och vårda samt värdesätta hojar "ibruktagna före 1/6 1999" så klart.
Helfordonsgodkännandet är ännu en av alla billösningar som bara tejpats på motorcyklar utan att man förstått vad man håller på med.
Hur förhindrar vi nästa katastrof?