Nya regler om man blir stoppad med annan ljuddämpare eller blinkers?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du får montera andra delar sålänge de är typgodkända för modellen.

Av samma anledning som du får serva hos icke-märkesverkstad. Fri konkurrens osv..

Men hur vet man att grejerna är typgodkända för just den modellen man har, jag förmodar att det inte räcker med att tex en ny blinkers bara har rätt E-nummer för dess position? I sånt fall skulle det ju vara fritt fram att montera korrekt E-märkta blinkers med rätt avstånd i mellan på en helfordonsgodkänd hoj.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Funderat mer på detta med helfordonsgodkända fordon, vissa av dom börjar ju nu bli till åren så hur blir det då när det kanske inte går att få tag på originaldelar.

Hur gör man om man ex inte får tag på en original ljuddämpare som rostat upp, eller en blinkers som gått sönder och man inte kan hitta en original, går det då att regbesikta om med annan ljuddämpare som dämpar ljudet nog och andra korrekt för sin position E-märkta blinkers eller är det bara att skrota då?

Känns ju som att det kommer bli väldigt besvärligt i bägge fallen om man vill hålla igång en äldre hoj och vara laglig?

Ja, där sätter du pudelns kärna på spiken.
Det var därför det var så viktigt då, på 90-talet, att bevaka våra intressen nere i Bryssel och det är därför det är så ohyggligt viktigt nu att fortsätta punktmarkera de som fattar beslut om saker dom inte riktigt förstår sig på.

Vi har varit så ohyggligt lyckligt lottade att besiktning och poliser agerat med förnuft och inte tillämpat de långtgående lagar som faktiskt finns, sedan snart 20 år.

Jag kör mycket i Tyskland, och med tyskar. You wouldn't belive the scheisse I've seen.

...men det kan ändra sig snabbt.
Vem styr egentligen över utvecklingen? Polisen? Politikerna?
Vi själva...?

Låt oss för en kort sekund sätta oss in i hur det är att vara på andra sidan:
Allmänheten klagar på buskörning, oljud, farligt uppträdande och "fri lejd förbi fartkameror".
"Varför gör inte polisen någonting???"

Vad skall vi göra? Vi har fått snäva restriktioner kring att jaga motorcyklar som inte "vill" stanna, vi kommer inte ens undan med att kalla det för ett "efterföljande" längre, det drar förbi killar på ShervinsRRR system och ger oss fingret, vi vet att en stor del av hojarna vi inte kan eller tillåts stoppa är olagliga eller rent av stulna, vi kan lugnt utgå från att åtskilliga inte har körkortsbehörighet - och skulle vi mot förmoda få fast någon i hemmet eller efter en krasch som ljuger dom oss rakt upp i ansiktet och pissar på oss dessutom.
Bildligt och bokstavligt. #Fånspång

Less något?

Nej, jag är inte polis.
Men, jag kan leva mig in i hur det är att se saker som är galet, och inte kunna göra något åt det.
Jag kan förstå, utan att tycka att det är rätt - att "kreativa" individer finner andra vägar att angripa problemet; eftersom man inte sällan ger sig på oss som stannar på tecken eller rent av står stilla redan.

Men hur skall jag kunna argumentera mot det? " Ja, jag har gjort fel, men andra gör mer fel. Ta dom istället...?" Känns inte som världens skarpaste resonemang...

Den yta vi har att röra oss på är liten, och den krymper.
Jag tror att det är vi själva har störst inflytande över hur länge vi kan ha glädje av våra motorcyklar, och
vi måste se vår egen del i problematiken.

Det är jävligt otidsenligt att dra på semester med ett vrååålsystem och knycklig nummerskylt, speciellt utlandssemester. Det bäddar för problem - för en själv, för resesällskapet och för andra landsmän som kommer på hoj vid ett senare tillfälle.

Det är alldeles overkligt AD 2017 att se en tråd med rubriken "Min nya hoj låter för mesigt. Var skall jag börja borra hål i ljuddämparen?"

Istället är det dags att sätta sig in i vad den snart 20 år gamla lagen säger, lära sig vad ABE innebär, se till att få med och spara all dokumentation kring extrautrustning man köper, och som sitter på en begagnad hoj man köper.
Ja, och vårda samt värdesätta hojar "ibruktagna före 1/6 1999" så klart.

Helfordonsgodkännandet är ännu en av alla billösningar som bara tejpats på motorcyklar utan att man förstått vad man håller på med.
Hur förhindrar vi nästa katastrof?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men hur vet man att grejerna är typgodkända för just den modellen man har, jag förmodar att det inte räcker med att tex en ny blinkers bara har rätt E-nummer för dess position? I sånt fall skulle det ju vara fritt fram att montera korrekt E-märkta blinkers med rätt avstånd i mellan på en helfordonsgodkänd hoj.

Ja det är inte otillåtet. Med ljuddämpare finns det ett nummer som knyts till vilka modeller de typats för. Blinkers eller belysning och andra signalanordningar gäller samma e-nummer. Precis som med glödlampor inuti. Behöver inte ersätta din osram med en osram. Kan ta en Bosch med samma e-nr

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag håller med att det skall vara sunt förnuft bla då det gäller buller, vet hur kul det var då ungarna var riktigt små och nån kom och drog på upp för backen jag bor vid med högljudda avgassystem. Men om det finns en dB nivå angiven för hojen så borde det ju inte spela nån roll hur man lyckas få ner ljudvolymen.

Om vi nu leker med tanken att min äldre helfordonsgodkända hoj som är av nån jäkla udda modell där det är begränsat med reservdelar skulle trilla i garaget och en blinkers och ljuddämpare går sönder, det visar sig att original blinkers och dämpare inte längre går att få tag på men jag kan hitta en likvärdig blinkers och ljuddämpare till hojen hur gör jag då?

Kan man överhuvudtaget rent praktisk regbesikta om hojen med nya blinker och dämpare eller krävs det då en jäkla massa intyg och sånt? Eller är det bara skrota hojen? Kan man på nåt vis regbesikta den som ombyggt fordon?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag håller med att det skall vara sunt förnuft bla då det gäller buller, vet hur kul det var då ungarna var riktigt små och nån kom och drog på upp för backen jag bor vid med högljudda avgassystem. Men om det finns en dB nivå angiven för hojen så borde det ju inte spela nån roll hur man lyckas få ner ljudvolymen.

Om vi nu leker med tanken att min äldre helfordonsgodkända hoj som är av nån jäkla udda modell där det är begränsat med reservdelar skulle trilla i garaget och en blinkers och ljuddämpare går sönder, det visar sig att original blinkers och dämpare inte längre går att få tag på men jag kan hitta en likvärdig blinkers och ljuddämpare till hojen hur gör jag då?

Kan man överhuvudtaget rent praktisk regbesikta om hojen med nya blinker och dämpare eller krävs det då en jäkla massa intyg och sånt? Eller är det bara skrota hojen? Kan man på nåt vis regbesikta den som ombyggt fordon?

Läs mitt förra inlägg. Finns ett antal eftermarknadsleverantörer

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

De flesta tillverkare har olika former av tillbehörsavgassystem och andra blinkers, handtag, lysen och så vidare som alla är typade med hojmodellen. Det kan vara fränhetsfaktor (Akra, Remus, Two Brother) eller det kan vara ett annat fram eller baklyse för en annan marknad. Man måste bara se till att få med ECE-certifikatet och är man utomlands så måste man också ha det med på hojen. Det är inte så i sverige...än...men det kommer säkert...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Har koll på att de flesta tillverkar har tillbehör som är typade för respektive modeller och då är det ju lugnt men det finns ju säkert tillverkare som har mindre uppsättning tillbehör att välja på och hojarna ändå är helfordonsgodkända.

99:eek:rna är ju snart 20 år gamla och om några år till finns det kanske inte lika gott om original delar till vissa modeller och de som kanske var mindre populära kan jag tänka mig försvinner först. Vissa modeller var kanske redan var "gamla" då dom blev helfordonsgodkända för att försvinna ut produktion samma eller nåt år senare hur gör man då? Skroten?

Går det att regbesikta om med andra grejer trots att man ex har ett hembyggt avgassystem (då det inte gick att köpa ett originalsystem) med en "universal dämpare" som tar ner ljudnivån till rätt nivå och som klarar ev avgaskrav och nya blinker som fungerar precis lika bra som de blinkers som satt original?

Lagarna finns ju och dom är ju som dom är och det är väl svårt att ändra på dom. Men om jag tex byter avgassystem till nåt som inte är typgodkänt så vore ju det enklare att regbesikta om hojen med det nya systemet och sen köra och veta att det inte gör nåt om man blir stoppad då man har allt grönt från sin sida.

Som sagt en enkel sammanfattning, kan man regbesikta om en helfordonsgodkänd hoj med egna minder ändringar?

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Frågan är om man inte luckrar upp helfordonsgodkännandet när fordonen kommer till en viss ålder där de övergår till att betraktas som entusiastfordon. Tillverkarna är väl enligt lag eller kutym skyldiga att tillhandahålla reservdelar i minst 10 år. Med helfordonsgodkännande om det skulle vara oerhört strikt reglerat över tiden borde tillverkarna garantera att delar tillhandahålls över en betydligt länge tidshorisont än idag.

Det finns ju tillverkare på bilsidan som är väldigt duktiga på att ta fram delar till gamla fordon. Såväl Porsche som Mercedes har en hel avdelning som arbetar mot deras vintage och moderna klassiker fram till så sent som sent 90-tal. På mc-sidan har jag dålig koll på den fronten. Kanske har man något liknande. Jag har dock noterat att många klagar på att det är svårt att få tag i delar till gamla Ducati, Honda, Kawasaki etc från ägare som har hojar som är 20- 30+ år gamla. Finns efterfrågan borde kanske även mc-tillverkarna se till att det finns komponenter till deras gamla hojar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Har koll på att de flesta tillverkar har tillbehör som är typade för respektive modeller och då är det ju lugnt men det finns ju säkert tillverkare som har mindre uppsättning tillbehör att välja på och hojarna ändå är helfordonsgodkända.

99:eek:rna är ju snart 20 år gamla och om några år till finns det kanske inte lika gott om original delar till vissa modeller och de som kanske var mindre populära kan jag tänka mig försvinner först. Vissa modeller var kanske redan var "gamla" då dom blev helfordonsgodkända för att försvinna ut produktion samma eller nåt år senare hur gör man då? Skroten?

Går det att regbesikta om med andra grejer trots att man ex har ett hembyggt avgassystem (då det inte gick att köpa ett originalsystem) med en "universal dämpare" som tar ner ljudnivån till rätt nivå och som klarar ev avgaskrav och nya blinker som fungerar precis lika bra som de blinkers som satt original?

Lagarna finns ju och dom är ju som dom är och det är väl svårt att ändra på dom. Men om jag tex byter avgassystem till nåt som inte är typgodkänt så vore ju det enklare att regbesikta om hojen med det nya systemet och sen köra och veta att det inte gör nåt om man blir stoppad då man har allt grönt från sin sida.

Som sagt en enkel sammanfattning, kan man regbesikta om en helfordonsgodkänd hoj med egna minder ändringar?

Tror inte budskapet gick fram; det finns alltså tämligen gott om andra leverantörer på delar som INTE är samma som hojtillverkarens tillbehör.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tror inte budskapet gick fram; det finns alltså tämligen gott om andra leverantörer på delar som INTE är samma som hojtillverkarens tillbehör.
Men tror du inte de slutar tillverka när efterfrågan minskar t.ex till nån ovanlig mc. Räcker ju inte att nån liten firma börjar tillverka delar det ska väl certifieras och allt vad det nu heter för att bevisa att delarna är jämförbara med original

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Men tror du inte de slutar tillverka när efterfrågan minskar t.ex till nån ovanlig mc. Räcker ju inte att nån liten firma börjar tillverka delar det ska väl certifieras och allt vad det nu heter för att bevisa att delarna är jämförbara med original

Slutar ta fram ja. Men certad och klar kan tillverkas även sen. Inga tillkommande kostnader.
Ett exempel; en 17år gammal hoj, relativt liten produktionsvolym. Ny dämpare:

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...=178000&pm=1&ds=0&t=1497170816725&cspheader=1

ECE homologiserad

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Frågan är om man inte luckrar upp helfordonsgodkännandet när fordonen kommer till en viss ålder där de övergår till att betraktas som

Ja, eller använder det som strypsnara för att skrota ut en fordonstyp som inte passar in i framtidens trafikmiljö. Vilket känns mest troligt...? #utrotninghotad

Tillverkarna är väl enligt lag eller kutym skyldiga att tillhandahålla reservdelar i minst 10 år. Med helfordonsgodkännande om det skulle vara oerhört strikt reglerat över tiden borde tillverkarna garantera att delar tillhandahålls över en betydligt länge tidshorisont än idag.

...så varför förhandlade vi inte till oss något sådant när vi hade chansen?
Att komma yrvaket nu, 20 år senare och börja dilla om att motorcyklar inte rakt av kan jämföras med bruksbilar som körs årets alla månader känns inte som ett guldläge, direkt.

Jag tror fortfarande att det TS råkat ut för är en hyfsat isolerad händelse, troligen triggad av svårläslig nummerskylt. Men, så som lagen är skriven kan myndigheterna tämligen enkelt jaga bort hälften av alla helfordonsgodkända motorcyklar ur trafik redan idag. Somliga för den tid det tar att bygga tillbaka och visa upp för besiktningen, andra för avsevärt längre period. ...och några för alltid.

Vi måste vara bättre pålästa, och mer vakna för myndigheternas försök att tränga bort oss ur trafikrummet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja, eller använder det som strypsnara för att skrota ut en fordonstyp som inte passar in i framtidens trafikmiljö. Vilket känns mest troligt...? #utrotninghotad

Den möjligheten finns också. All lagstiftning kan användas på sätt som lagstiftaren kanske inte tänkte sig från början eller så gjorde. Inte alltid så lätt att avgöra.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag är ju rädd att om man har otur så står man där mitt som det är och inte kan få tag på lagliga grejer att skruva på hojen då den börjar bli till åren.

Har som jag skrivit tidigare haft sug på att köpa en lite halv gammal Kawa W650 eller Traja Bonneville men ändå så ny att den är helfordonsgodkänd som verkar gå att få till vettiga pengar och bygga cafe racer som är hyfsat modern och driftsäker men det verkar ju inte vara möjligt om man skall vara laglig. Man kan säkert göra nåt tråkigt bygge med bolt on grejer men det är ju inte så lockande för mig jag vill ju ha möjligheten att tex designa en egen sadel, avgassystem mm.

En fråga som ingen ännu svarat på (om jag nu inte missat det), kan man överhuvudtaget regbesikta om helfordonsgodkänd hoj med icke helfordonsgodkända grejer monterade på?

- - - Updated - - -

Jag är ju rädd att om man har otur så står man där mitt som det är och inte kan få tag på lagliga grejer att skruva på hojen då den börjar bli till åren.

Har som jag skrivit tidigare haft sug på att köpa en lite halv gammal Kawa W650 eller Traja Bonneville men ändå så ny att den är helfordonsgodkänd som verkar gå att få till vettiga pengar och bygga cafe racer som är hyfsat modern och driftsäker men det verkar ju inte vara möjligt om man skall vara laglig. Man kan säkert göra nåt tråkigt bygge med bolt on grejer men det är ju inte så lockande för mig jag vill ju ha möjligheten att tex designa en egen sadel, avgassystem mm.

En fråga som ingen ännu svarat på (om jag nu inte missat det), kan man överhuvudtaget regbesikta om helfordonsgodkänd hoj med icke helfordonsgodkända grejer monterade på?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, ibland får man härdsmälta! :tungan

Du har rätt !

Jag tänkte på sannolikheten. Eftersom sannolikheten är så låg så den den är nästan noll. Men när det nu har inträffat så måste ju sannolikheten för att det ska inträffa igen vara ännu mindre än nästan noll.
Om jag fattade Tage rätt.
Sannolikhet är komplicerat. :)

Jag har kört mycket i jobbet, Göteborg Stockholm över Jönköping genom åren.
Det har alltid varit fartkontroll någonstans på sträckan.
Men sedan 2015 har jag inte sett en enda fartkontroll.
Det verkar som polisen försvunnit från vägarna.
Och media har förklaringar.
Data system som gör att en rapport om rattfylla tog 3 timmar istället för 1 timme.
Visst nedlagt nu det Datasystemet.
Galopperande skjutningar / mord. Drar utredningsresurser.
Passkontroller.
Och en kriminalvård inte värd namnet. Är du under 15 år ingår inte skydd av allmänheten i socialtjänstens uppdrag. Utan man skall bara se till brottslingens bästa. Och där ingår inte inlåsning.
Så redan för 30 år sedan kunde jag läsa i Sydvenskan att Malmöpolisen hade gripit en 14-åring 40 (fyrtio) gånger för rån.
Överlämnat honom till de sociala myndigheterna i Malmö.
Som helt enligt reglerna släppt honom direkt.
Många poliser lessnar på jobbet.
Jag förstår dom.

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Data system som gör att en rapport om rattfylla tog 3 timmar istället för 1 timme.
Visst nedlagt nu det Datasystemet.

Pust Siebel.
Kostade detta plågsamma försök miljoner, miljarder eller tiotals miljarder?

Pust Java funkade kalas och var lättjobbat och nyframtaget - men skrotades innan något annat tagits fram som ersättning.

"Haveriet inifrån":

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.547944/haveriet-inifran-sa-gick-pust-fran-succe-till-fiasko

Men framförallt: varför ställs ingen till ansvar?

Nej, detta är inte "politik" som så många verkar vara så rädda för.
Det handlar om att bevaka och ifrågasätta de tjänstemannabeslut som tas - för våra skattepengar.
Skulle vi acceptera att någon i vår vägförening, bostadsförening eller idrottsklubb skulle härja runt med pengar på detta viset?

Varför slutar vi intressera oss när nollorna blir för många - både i summor räknat, och de som ställer till det? Varför litar vi på att "någon annan" har koll?

Edit:

Nä, inte politik - men det kanske kan uppfattas som OT i tråden.
Men, det är det inte. Vi intresserar oss alldeles för lite för de beslut som fattas om oss, och plötsligt står vi yrvakna 20 år senare och undrar vad som hände.

Ifrågasätt! Allt!!
Den politiker eller tjänsteman som vill dra igenom något skall veta att ärendet måste gå igenom en skärseld av initierade frågor och analyser innan det eventuellt går igenom.

Ja, åsso tjänstemannaansvar då för den som så uppenbart uppvisar "oförstånd i ämbetet", men det tror jag att jag nämnt någon gång tidigare...? :mattias

Last edited:

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Uppföljning.

Nu är hojen återställd till orginal och regbesiktad.

Jag kan varmt rekomendera OPUS i högdalen. Båda besiktningskillarna som kollade på hojen var bara trevliga och förutom att anmärka på att det sitter motardhjul på en enduro (vilket är orginal på min så det var lungt) så höll dom sig helt till dom punkterna som fanns i polisrapporten. Jag tänkte dom skulle kolla allt möjligt men det gjorde dom inte. Jag hade dock plockat av allt som inte var orginal, puckar, 12;a osv...

Kalaset landade på 800:- . Offerten var på 1570:- med vägning (350:) men dom behövde inte väga samt att det gick så fort att kolla så jag fick lite rabatt.

Tänkte följa upp om det är någon som åker på en regbesiktning för blinkers eller så är det opus som gäller...

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ok fattar jag saken rätt, dvs en "vanlig" besiktningsstation kan inte utföra en regbesiktning?

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg? :va

Jag hade blånekat att det var min hoj. Körkortet hade jag säkert glömt hemma och förhoppningsvis finns det en korvkiosk bredvid där man kan vila benen ett tag till konstapeln har rullat vidare. :rolleyes:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC