Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg?
Tur jag köpte KTM's Akrapuff och inte biltema^Wings då
Kan man verkligen åka på ombeskitning om man bara står parkerad med en "olaglig" hoj, alltså att polisen inte har sett en köra med den på allmän väg?
Fick du med ett ECE certifikat då? Du måste ha ett sådant eftersom det finns akrapuff som inte är typade, de är lite billigare så det är lätt att välja fel
Åker du utomlands så måste du ha med dig ECE-certifikatet också annars hjäper det inte hur mycket du gapar om att det är lagligt...
Inte för i princip vad som helst men Polisen får skicka dig till bilprovningen för regbesiktning om du har ej godkända saker på hojen. Helfordonsgodkännande är inget nytt utan har funnits sedan millennieskiftet vill jag minnas, det är bara att Polisen i regel är jävligt slapp med det. En MC polis gillar väl gött ljud lika mycket som gemene motorcyklist men om det stör allmänheten kan han nog skicka dig till Bilprovningen...
SFRO har ganska bra exempel på vad du egentligen får ändra på en hoj utan att behöva göra någon omregistrering på fordonet.
http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningskategori_MC_20150908.pdf
Notera vilka undantag som gäller i dokumentet:
- Dessa undantag gäller inte för EG-typgodkända MC (efter 17/6 1999)
- Kraven i VVFS 2003:23 skall vara uppfyllda efter ändringen
- Ändringarna ska vara av mindre karaktär (anpassning till förarens kroppsbyggnad, anpassning till användningssätt samt anpassning till ett visst vägunderlag, etc.)
Ett helfordonsgodkänt fordon är just det: godkänd i den form den kom från fabriken. Börjar du göra ändringar genom att trimma, bredda fälgar eller annat så avviker det ifrån hur hojen var när den var godkänd.
Så i ditt exempel om att bygga en caféracer på en Triumph eller Kawa så gäller egentligen samma sak om de är tagna i trafik efter att lagen om helfordonsgodkännande trädde i kraft. Köper du däremot en W650 från typ 1998 och börjar skruva så finns det ingenting dom kan säga.
Från och med nu i år gäller även EURO4 krav på MC:n vilket innebär att du ska ha katalysator och grejjer på hojen också, så börjar du skruva bort det och sätta något de-cat race system på hojen så är det nog risk för gnäll om en Polis skulle ha en dålig dag.
Vad gäller äldre icke-helfordonsgodkända fordon som nu även kommer skattebefrias så tror jag inte det kommer hända någonting alls. Dessa fordon framförs i regel av någon form av entusiast som ska på träff eller utställning. Visst har Polisen bevakning när det är cruising eller liknande i samband med t.ex. ett bilevent men det är bara dom som utmärker sig på något extremt sätt som kommer få på skallen, typ om du har extremt tonade rutor, burnar, skriker och lever jävul, etc. Tror inte det finns någon risk att din restaurerade och café-ombyggda gamla W650 kommer få nedslag på sig för att du ändrat på den, såvida den inte är ändrad i sån grad att SFRO måste godkänna fordonet och registrera den som ombyggt eller amatörbyggt fordon.
Om du visar körkortet när dom kommer frågar och du står som ägare; varför inte? Är hojen lagvidrig spelar det ju ingen roll om den är lagvidrig stillastående eller i rörelse.
Det är ece märkning och massa text på insidan av pipan!
Sen att jag borrat ur kat och slitit bort insatsen är en annan femma
Det är ece märkning och massa text på insidan av pipan!
Sen att jag borrat ur kat och slitit bort insatsen är en annan femma
från vilken årsmodell gäller helfordonsgodkännande har googlat å fått olika bud mellan 1994-2006?
Det är ece märkning och massa text på insidan av pipan!
Sen att jag borrat ur kat och slitit bort insatsen är en annan femma
Följde inte ens med en kat till Akra helsystemet som jag fick med nya XSR 900:an idag och det ska då vara ECE godkänt. dB-killers till ljuddämparna kanske jag råkade borra ut däremot...
Sitter det inte monterat i puffran då?
Med tanke på att jag sedan 2009 och med ca 700 MC-mil om året aldrig blivit stoppad så påminner mig det här om Harrisburg.
https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Du får montera andra delar sålänge de är typgodkända för modellen.Funderat mer på detta med helfordonsgodkända fordon, vissa av dom börjar ju nu bli till åren så hur blir det då när det kanske inte går att få tag på originaldelar.
Hur gör man om man ex inte får tag på en original ljuddämpare som rostat upp, eller en blinkers som gått sönder och man inte kan hitta en original, går det då att regbesikta om med annan ljuddämpare som dämpar ljudet nog och andra korrekt för sin position E-märkta blinkers eller är det bara att skrota då?
Känns ju som att det kommer bli väldigt besvärligt i bägge fallen om man vill hålla igång en äldre hoj och vara laglig?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |