Nya skivan med Dream Theater

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Johan Langell...känner igen namnet men kan inte placera honom.

Jag själv har mina favoriter bland de grooviga oldschool trummisarna. Tycker själv inte att det är så imponarande att man kan spela dubbelkagge i 200km/h om man inte kan få det att svänga.

Ian Paice,Mikkey Dee,Cozy Powell,Clive Burr,Bill Ward,Lee Kerslake,Phil Ehart,Alan White mfl.

Johan Langell - Pain of salvation. Har pushat för dem i nån annan tråd har jag för mig. I vilket fall som helst så är det i särklass det bästa progmetal bandet i Sverige...ett av de bästa öht i min värld för övrigt...

Kul med nån som uppskattar de riktigt trummisarna. Cozy Powell har ju varit lite av en husgud. Har Over the top och The drums are back av hans soloplattor och självklart Long live rock n roll & Down to earth med rainbow. Har nog en hög till med honom, men det är not favoriterna.

Lee Kerslake låter mycket bekant..Uriah Heep va?

Du missade Carl Palmer förresten..;)

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Nya skivan är som de flesta säger rätt så trisst. Det är bara att hoppas att dom inte kör för mycket nytt på konserten!
Jag har dock börjat bli lite tjatigt med Mike Portny eftersom en klasskompis som är trummis, aldrig kan hålla händerna still. Han kan spela hela låtar utantill (bara trummor kompet då...) på knäna. Dessutom när man behöver konsetrera sig... menmen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Rodentboy skrev:
Johan Langell - Pain of salvation. Har pushat för dem i nån annan tråd har jag för mig. I vilket fall som helst så är det i särklass det bästa progmetal bandet i Sverige...ett av de bästa öht i min värld för övrigt...

Kul med nån som uppskattar de riktigt trummisarna. Cozy Powell har ju varit lite av en husgud. Har Over the top och The drums are back av hans soloplattor och självklart Long live rock n roll & Down to earth med rainbow. Har nog en hög till med honom, men det är not favoriterna.

Lee Kerslake låter mycket bekant..Uriah Heep va?

Du missade Carl Palmer förresten..;)

Just det! Jag har "One hour by the concrete lake" och "Perfect element pt 1", gillar den förstnämnda bäst. Det är dock lite för tekniskt för mig. Är ingen råproggare egentligen.

Lee Kerslake är mycket riktigt Heep. Spelade även på Ozzys två första( i alla fall Diary of a madman).

Jerry Gaskill(Kings X) är en annan sentillkommen favorit.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Just det! Jag har "One hour by the concrete lake" och "Perfect element pt 1", gillar den förstnämnda bäst. Det är dock lite för tekniskt för mig. Är ingen råproggare egentligen.

Lee Kerslake är mycket riktigt Heep. Spelade även på Ozzys två första( i alla fall Diary of a madman).

Jerry Gaskill(Kings X) är en annan sentillkommen favorit.

Vad sägs om Scott Rockenfield då? Har ett vagt minne av att du var rätt inne på Queensrÿche?

Jo, PoS är väl relativt tekniska, men fortfarande behagligt att lyssna på..till skillnad på band som Meshuggah o liknande. Gillar oftast udda takter o sånt, men inte när det hamnar på gränsen till det hysteriska.

Heep är sköna. Gillar mest perioden -75 till --80 ungefär. Fallen Angel är ett mästerverk.

Kings X är ett sånt band som det pratats om en hel del , men jag är tveksam till att jag ens lyssnat på dem.

Bill Bruford då? Har en del kul grejer för sig...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Rodentboy skrev:
Vad sägs om Scott Rockenfield då? Har ett vagt minne av att du var rätt inne på Queensrÿche?

Jo, PoS är väl relativt tekniska, men fortfarande behagligt att lyssna på..till skillnad på band som Meshuggah o liknande. Gillar oftast udda takter o sånt, men inte när det hamnar på gränsen till det hysteriska.

Heep är sköna. Gillar mest perioden -75 till --80 ungefär. Fallen Angel är ett mästerverk.

Kings X är ett sånt band som det pratats om en hel del , men jag är tveksam till att jag ens lyssnat på dem.

Bill Bruford då? Har en del kul grejer för sig...

Det finns ju mängder och man glömmer alltid några. Scott Rockenfield är otroligt bra, bra ljud och en otrolig känsla för hur man ska spela trummor. "Eyes of a stranger" är ju praktexemplet.

Uriah heep gillar jag absolut bäst när David Byron sjunger.

Kings X tycker jag att du ska kolla upp. ASTUNG groovig hårdrock med inslag av soul, att de har en svart sångare gör dem inte mindre coola. "Dogman" och "Faith hope love" rekommenderas som introduktion.

Bill Bruford är också trevlig att lyssna på.

Bland de lite elakare killarna är Dave Lombardo favoriten.

En som också förtjänar att nämnas trots sin minimalistiska spelstil är Chris Slade, allt han gör kan i grunden vem som helst spela, men det är så jävla atomurstajt och tungt.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Det finns ju mängder och man glömmer alltid några. Scott Rockenfield är otroligt bra, bra ljud och en otrolig känsla för hur man ska spela trummor. "Eyes of a stranger" är ju praktexemplet.

Uriah heep gillar jag absolut bäst när David Byron sjunger.

Kings X tycker jag att du ska kolla upp. ASTUNG groovig hårdrock med inslag av soul, att de har en svart sångare gör dem inte mindre coola. "Dogman" och "Faith hope love" rekommenderas som introduktion.

Bill Bruford är också trevlig att lyssna på.

Bland de lite elakare killarna är Dave Lombardo favoriten.

En som också förtjänar att nämnas trots sin minimalistiska spelstil är Chris Slade, allt han gör kan i grunden vem som helst spela, men det är så jävla atomurstajt och tungt.

Hela Operation Mindcrime är ju ruskigt bra egentligen.

Jag gillar John Lawton på sång...har iofs inte lyssnat på mycket på de andra perioderna.

Kings X får undersökas.

Chris Slade...spelat med både AC/DC och Heep va? Gillar honom i AC/DC..han gör precis vad som ska göras...samma anledning som jag gillar Powell egentligen. Tungt och snyggt o inte massa onödigt hamrande.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Rodentboy skrev:
Hela Operation Mindcrime är ju ruskigt bra egentligen.

Jag gillar John Lawton på sång...har iofs inte lyssnat på mycket på de andra perioderna.

Kings X får undersökas.

Chris Slade...spelat med både AC/DC och Heep va? Gillar honom i AC/DC..han gör precis vad som ska göras...samma anledning som jag gillar Powell egentligen. Tungt och snyggt o inte massa onödigt hamrande.

Hmmm, jag tycker absolut att du ska kolla upp Heep 1970-75 om du inte har hört så mycket därifrån. De riktigt stora klassikerna kom då, "Magicians Birthday" och "Demons and Wizards".

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Hmmm, jag tycker absolut att du ska kolla upp Heep 1970-75 om du inte har hört så mycket därifrån. De riktigt stora klassikerna kom då, "Magicians Birthday" och "Demons and Wizards".

Demons and Wizards finns i nån av vinylbackarna tror jag...är nog iofs 5-6 år sen jag hade den framme.

Har du vägarna förbi jkpg nån gång så ska jag bjuda in dig på en skivkväll...annat än barbarerna man tvingas umgås med här hemma...:)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Rodentboy skrev:
Demons and Wizards finns i nån av vinylbackarna tror jag...är nog iofs 5-6 år sen jag hade den framme.

Har du vägarna förbi jkpg nån gång så ska jag bjuda in dig på en skivkväll...annat än barbarerna man tvingas umgås med här hemma...:)

Hehe, låter fint, ska jag komma ihåg :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Chris Ash skrev:
Heh, inte för att vara sån, men man hittar inte många trummisar som är mer tekniskt drivna än Mike Portnoy. Om man sen uppskattar sjuka takter och meloditrummande ala gammelprog eller inte är ju dock upp till var och en.

Nu vet jag inte vad trummisen heter (namn kan jag ej lära mig) och jag har heller ej lyssnat speciellt mycket på DT heller men det jag har hört från skivan "change of seasons" så var det INTE imponerade trummande iaf. Jag gillar alla möjliga sorters takter både musikaliskt och speeddrumming men antingen så var det trummisen som sög eller så var ljudteknikern full vid studiotid.
En av favorit-trummisarna är panteras trummis (vet ej om de haft fler då jag inte har alla album) och hans namn kan jag inte heller. Jag lär mig bara hur skivorna ser ut eller vissa låtar på skivan och sen lyssnar jag bara. Onödig information såsom namn-land-skivbolag och så vidare känns som det kvittar när jag bara är ute efter musiken :Bugar

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
Nu vet jag inte vad trummisen heter (namn kan jag ej lära mig) och jag har heller ej lyssnat speciellt mycket på DT heller men det jag har hört från skivan "change of seasons" så var det INTE imponerade trummande iaf. Jag gillar alla möjliga sorters takter både musikaliskt och speeddrumming men antingen så var det trummisen som sög eller så var ljudteknikern full vid studiotid.
En av favorit-trummisarna är panteras trummis (vet ej om de haft fler då jag inte har alla album) och hans namn kan jag inte heller. Jag lär mig bara hur skivorna ser ut eller vissa låtar på skivan och sen lyssnar jag bara. Onödig information såsom namn-land-skivbolag och så vidare känns som det kvittar när jag bara är ute efter musiken :Bugar
Se DVD:n Metropolis 2000 och bedöm själv Portnoy i aktion :) Han är grym.

För mkt divande dock, varenda litet tomrum ska fyllas ut med tekniskt avancerade slagkombinationer. En trummis som honom kommer aldrig förstå att magin uppstår när han istället *låter bli* att slå på trummorna vid exakt rätt ögonblick. Samma sak gäller på gitarrsidan med Malmsteen. Varenda sekund måste fyllas upp med 1000 toners svårspelade skalor. Resultatet blir ett argt bi. Konsten att successivt bygga upp rätt stämning eller att helt enkelt "hålla igen" på rätt ställe är han riktigt dålig på.

Vissa trummisar divar sig genom att "låta mycket" och sno åt sig så mycket uppmärksamhet som möjligt, medan Portnoy divar sig genom att "spela svåra saker".

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dee_cati skrev:

Vinnie Paul heter han.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
berggren_martin skrev:
Se DVD:n Metropolis 2000 och bedöm själv Portnoy i aktion :) Han är grym.

För mkt divande dock, varenda litet tomrum ska fyllas ut med tekniskt avancerade slagkombinationer. En trummis som honom kommer aldrig förstå att magin uppstår när han istället *låter bli* att slå på trummorna vid exakt rätt ögonblick. Samma sak gäller på gitarrsidan med Malmsteen. Varenda sekund måste fyllas upp med 1000 toners svårspelade skalor. Resultatet blir ett argt bi. Konsten att successivt bygga upp rätt stämning eller att helt enkelt "hålla igen" på rätt ställe är han riktigt dålig på.

Vissa trummisar divar sig genom att "låta mycket" och sno åt sig så mycket uppmärksamhet som möjligt, medan Portnoy divar sig genom att "spela svåra saker".

Tycker Portnoy har ett grymt häng ibland, det finns ännu "divigare" trummisar. Men som sagt, mot tex Mikkey Dee står han sig slätt.

Yngwie Malmsteen gillar jag, inte allt men mycket, jag är inte mycket för shredders annars och Vai mfl är rena kräkmedlet. Men Yngwie lirar med sån jävla passion och glöd! Speciellt de tidiga skivorna är han mästerlig på liksom på hans skiva med symfoniorkester. De senare skivorna är dock mest trams...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu blev jag inspirerad att lyssna igenom den nya skivan några gånger till bara för det.

Såå dålig är den inte. Men som sagt, den håller inte måttet jämfört med de sista skivorna... eller de tidiga skivorna heller för den delen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ok, den tar sig allt efter en 8-9 genomlyssningar :)

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Sweedo skrev:
Jag tycker iofs den håller samma klass som förra skivan och är bättre än Mt part 2.
Smaken är olika som tur är :tummenupp
Torsdag nästa vecka rockar det på Hovet! :rock

Jag såg dem idag i Köpenhamn! Du kommer inte att bli besviken :tummenupp Vilket tryck där var. Jag kom längst fram vid kravallstängslet och fick kontakt med LaBrie, Portnoy och Rudess :rock

EDIT: Det talas en del om Portnoy i tråden, så jag kan tillägga att han kör med sitt nya trumset denna touren, Siamese-Monster som är ÄNNU större än Purple Monster. Går inte att beskriva, ni får uppleva det :) Kan även säga att Rudess har rakat av sitt långa hår och skaffat skägg, vilket man absolut inte hade räknat med, hehe. Petrucci har även han gjort av med sitt långa hår, fast det visste jag sedan tidigare :)

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
TheDude skrev:
Jag såg dem idag i Köpenhamn! Du kommer inte att bli besviken :tummenupp Vilket tryck där var. Jag kom längst fram vid kravallstängslet och fick kontakt med LaBrie, Portnoy och Rudess :rock

EDIT: Det talas en del om Portnoy i tråden, så jag kan tillägga att han kör med sitt nya trumset denna touren, Siamese-Monster som är ÄNNU större än Purple Monster. Går inte att beskriva, ni får uppleva det :) Kan även säga att Rudess har rakat av sitt långa hår och skaffat skägg, vilket man absolut inte hade räknat med, hehe. Petrucci har även han gjort av med sitt långa hår, fast det visste jag sedan tidigare :)
Fan, nu blir man avundsjuk :banana

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...