Nya skivan med Dream Theater

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
TheDude skrev:
Jag såg dem idag i Köpenhamn! Du kommer inte att bli besviken :tummenupp Vilket tryck där var. Jag kom längst fram vid kravallstängslet och fick kontakt med LaBrie, Portnoy och Rudess :rock

EDIT: Det talas en del om Portnoy i tråden, så jag kan tillägga att han kör med sitt nya trumset denna touren, Siamese-Monster som är ÄNNU större än Purple Monster. Går inte att beskriva, ni får uppleva det :) Kan även säga att Rudess har rakat av sitt långa hår och skaffat skägg, vilket man absolut inte hade räknat med, hehe. Petrucci har även han gjort av med sitt långa hår, fast det visste jag sedan tidigare :)

Ballt!

Ja, imorgon smäller det.

Inget förband, bara en massa bra låtar med Dream Theater :rock

Solid snake

Guest
Jag såg dom också igår i köpenhamn.Så jävla bra!!! :Bugar
Dom spelade i typ 3 timmar.
Något av det bästa jag sett. :yoparty

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Att se DT live är ungefär som att se målarfärg torka....

Tacka vet jag Motörhead....
Har du sett dom eller är det bara vad du tror att du skulle tycka?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
berggren_martin skrev:
Har du sett dom eller är det bara vad du tror att du skulle tycka?

Har sett dem, måste ha varit på Falling into infinity-turnen. Gillar en hel del DT som sagt, men de är SÅ tråkiga att se live. Man skulle lika gärna kunna spela upp skivan i PA:t.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
LOL!

Spela upp skivan i PA:t, stor chans. Det kommer rocka så jävla hårt. Det ä'r underbart å se, även om han sitter ner med guran.. fyfan va det kommer äga. Till skillnad från Motörhead så kan dom ju faktiskt spela bra också! (Till skillnad från många många många andra band).

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
LOL!

Spela upp skivan i PA:t, stor chans. Det kommer rocka så jävla hårt. Det ä'r underbart å se, även om han sitter ner med guran.. fyfan va det kommer äga. Till skillnad från Motörhead så kan dom ju faktiskt spela bra också! (Till skillnad från många många många andra band).

Visst, gillar du DT så gå och se dem. JAG tycker inte att det är värt pengarna.

Du vet inte vem Mikkey Dee är va?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
JAG tycker inte att det är värt pengarna.
Nähee :mad: :tungan

Både Petrucci och Portnoy kör ofta rätt långa improvisationspartier numera så det där med att slänga på en skiva på ett PA och få samma känsla stämmer inte riktigt. Dessutom har de ju extragodis på föreställningarna såsom körare, snygga ljuseffekter, förlängda solon osv :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
berggren_martin skrev:
Nähee :mad: :tungan

Både Petrucci och Portnoy kör ofta rätt långa improvisationspartier numera så det där med att slänga på en skiva på ett PA och få samma känsla stämmer inte riktigt. Dessutom har de ju extragodis på föreställningarna såsom körare, snygga ljuseffekter, förlängda solon osv :)

Det finns liveskivor....

På den spelningen jag såg spelade de ett gitarrsolo på ca 10 min, ett trumsolo på minst fem och dessutom ett kortare pianosolo. Dessutom lirade de lite grejor ur Bohemian Rhapsody, Enter Sandman med mera. Är det något jag hatar så är det ensamsolon och meningslöst jidder. Dessutom har de noll publikkontakt och scennärvaro, förutom Portnoy som röjer på en hel del då och då.

Har ett likadant exempel. Megadeth är ett av mina absoluta favoritband, jag diggar dem stenhårt, har alla skivor osv, men de är SKITTRISTA att se live. Vissa band har det, andra inte.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Det finns liveskivor....

På den spelningen jag såg spelade de ett gitarrsolo på ca 10 min, ett trumsolo på minst fem och dessutom ett kortare pianosolo. Dessutom lirade de lite grejor ur Bohemian Rhapsody, Enter Sandman med mera. Är det något jag hatar så är det ensamsolon och meningslöst jidder. Dessutom har de noll publikkontakt och scennärvaro, förutom Portnoy som röjer på en hel del då och då.

Har ett likadant exempel. Megadeth är ett av mina absoluta favoritband, jag diggar dem stenhårt, har alla skivor osv, men de är SKITTRISTA att se live. Vissa band har det, andra inte.
Jag kan hålla med dig på ett sätt: i musikgenrar som tenderar att ha fokus på de tekniskiska aspekterna så blir också publikkontakten sämre. Ta t.ex. deltablues som en extrem. Här betyder publikkontakten precis allting, känslan i varenda ton som spelas och varenda ord som sjungs skapas "här och nu". En annan extrem är viss instrumentell och teknisk jazzmusik. Musikerna kan stå stilla och blunda, sola 10 minuter var i nåt slags translikt tillstånd och skita fullständigt i publiken. Varenda ton är inplanerad i minsta detalj.

Båda uttryckssätten har sin tjusning tycker jag.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
berggren_martin skrev:
Jag kan hålla med dig på ett sätt: i musikgenrar som tenderar att ha fokus på de tekniskiska aspekterna så blir också publikkontakten sämre. Ta t.ex. deltablues som en extrem. Här betyder publikkontakten precis allting, känslan i varenda ton som spelas och varenda ord som sjungs skapas "här och nu". En annan extrem är viss instrumentell och teknisk jazzmusik. Musikerna kan stå stilla och blunda, sola 10 minuter var i nåt slags translikt tillstånd och skita fullständigt i publiken. Varenda ton är inplanerad i minsta detalj.

Båda uttryckssätten har sin tjusning tycker jag.

Ja och nej, i fallet DT kan man jämföra dem med Rush, eller varför inte Kansas. Två band som också går in mycket för det extrema men som svänger nåt djävulskt live. DT är ju fan metal och ingen experimentell jazz....

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Konserten var iaf riktigt grym! Hörde 1 miss på trummor och nån ton på guran som inte stämde, annars märkte iaf jag inge mer. FYFAN VILKET BAND! Sjuka hela bunten.

Nu ska jag öva gitarr :rofl

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
BlueNote skrev:
Konserten var iaf riktigt grym! Hörde 1 miss på trummor och nån ton på guran som inte stämde, annars märkte iaf jag inge mer. FYFAN VILKET BAND! Sjuka hela bunten.

Nu ska jag öva gitarr :rofl

Ja, den var inte dålig.

Synd bara att de inte byter sångare med Symphony X. Jag gillar inte James kvidanden han kallar sång.

Petrucci runkade lite väl mycket skalor den här gången. Kändes som han tappade kontakten med låtarna vid ett flertal gånger under solon.

Mike, Jordan och framförallt Myung är oklanderlig musiker.

Fast mina synpunkter gällde mest första halvan. Efter pausen var dom SUVERÄNA! :rock

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sweedo skrev:
Ja, den var inte dålig.

Synd bara att de inte byter sångare med Symphony X. Jag gillar inte James kvidanden han kallar sång.

Petrucci runkade lite väl mycket skalor den här gången. Kändes som han tappade kontakten med låten vid ett flertal gånger under solon.

Mike, Jordan och framförallt Myung är oklanderlig musiker.

Fast mina synpunkter gällde mest första halvan. Efter pausen var dom SUVERÄNA! :rock

Kul att fler gillar Russell Allen! Symphony X är inget favoritband men sångaren knäcker.

Tycker öht att John Petrucci bara blir tråkigare med åren, även på skiva. Melodierna åsidosätts mer och mer till förmån för meningslöst shred-trams. Lyssna bara på hans solon i "A change of seasons" och jämför med de nyare grejorna.
Han borde lära sig lite om gitarrlir av Chris DeGarmo.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Visst, gillar du DT så gå och se dem. JAG tycker inte att det är värt pengarna.

Du vet inte vem Mikkey Dee är va?

BlueNote skrev:
Nä, och du spelar inte instrument antar jag?

Tycker personligen att Mikkey Dee är ruskigt säker. Visst var de tidigare trummisarna i Motörhead inga tekniska genier, men de gjordet det som skulle göras.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Sweedo skrev:
Ja, den var inte dålig.

Sluta häda! LaBrie är världens bästa sångare på live & studio. Var själv på konserten igår & är fortfarande lyrisk. Men var tog "Pull me under" vägen? I övrigt en kommentar till Crish: DT är ett band man inte vill se springa runt & fjanta sig. De ska njutas till genom att lyssna på. Världens bästa band!!! :yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Valen skrev:
Sluta häda! LaBrie är världens bästa sångare på live & studio. Var själv på konserten igår & är fortfarande lyrisk. Men var tog "Pull me under" vägen? I övrigt en kommentar till Crish: DT är ett band man inte vill se springa runt & fjanta sig. De ska njutas till genom att lyssna på. Världens bästa band!!! :yoparty

Jag tycker nog också att LaBrie är bandets enda riktigt svaga punkt. Jag har alltid gillat DT, och i mitten på 90-talet var de ett av min absoluta favoritband. I&W är ett mästerverk! Dock gillade jag aldrig LaBrie, han har ett bra register och ruskig teknik, men en ganska kraftlös röst som passar bättre i ett poppigare band. På tex "Glass Prison" när bandet kör värsta thrashmanglet låter han nästan patetiskt tunn. I balladerna och övriga softa spår glänser han däremot, "Another Day" till exempel. Live märks det dessutom att han inte riktigt fixar sina egna grejor,låter väldigt ansträngd, precis som Bruce Dickinson. Skulle inte ha något emot en Geoff Tate eller Russell Allen i DT.....

Håller med om att DT skall avnjutas genom lyssning, att se dem gör inte mig glad.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024