*SAXA*...Vi var på semester i Tjeckien.
Tack för en bra inblick i verkligheten på ett annat ställe.
Mycket underhållande, berättelsen har helt klart lyft min kväll.
*ler*
Minst fem fyrar i kategorin reseberättelser/humor/reality-check
*SAXA*...Vi var på semester i Tjeckien.
Vad gör du online här när du ska vara duktig och plugga hemma
Hur lång tid tar det egentligen att inse att min stökiga hall inte tillhör en tandläkarmottagning???
Hemma? Jag hade lektion när jag skrev det...
I fredags var jag hemma däremot. Låg och slumra sovmorgon när jag plötsligt hör att någon kliver in i lägenheten. Kan det vara kära mor som skiter i att knacka? Ropar lite lätt.. Inget svar. Ropar en gång till.. Inget svar. En tredje gång och ändå inget svar!
Kan det vara en inbrottstjuv, eller nån som rymt från dårhus?? (hade varit typiskt om de hitta just till mig.)
I mitt icke-så-påklädda tillstånd kan jag ju inte bara kliva ut i hallen och kolla vad som pågår, så jag stänger dörren till sovrummet å irrar febrilt runt efter lite kläder. Vill ju inte bli rånad i bara mässingen!
Hör att någon fortfarande står där ute.
Öppnar sedan dörren för att gå ut och kolla samtidigt som jag hör en gammal knarrig gubbröst:
"Jag skulle till tandläkarn jag, men jag gick fel."
Hur lång tid tar det egentligen att inse att min stökiga hall inte tillhör en tandläkarmottagning???
Öppnar sedan dörren för att gå ut och kolla samtidigt som jag hör en gammal knarrig gubbröst:
...Öppnar sedan dörren för att gå ut och kolla samtidigt som jag hör en gammal knarrig gubbröst:
Tur du tog på dig kläder annars hade du väl fått en gubbe med hjärtattack i hallen...
Vi var på semester i Tjeckien.
Drog hemifrån vid 1800 på onsdagen,helsingborg-helsingör och en räkmacka på båten.
Tuffade igenom Dammark och käkade salta pingvin pastiller ,färja mellan Gedser -Rostock någon gång vid 12 på natten.
Sov på golvet i den fashionabla "salongen" tillbaka i bilen och tog sikte mot Berlin,vaknade av att svärfar försökte upphäva dom fysikaliska lagarna med sin GIB (getaway in Berlin) körstil, mummlade och drog jackan över huvudet igen.
Vaknade senare hängande i säkerhetsbältet någonstans i södra tyskland när svärmor för första gången körde automatväxlad bil och skulle frikoppla vid en korsning....bevisligen fungerar ABS:en på bilen.....
Väl framme vid 0600 åkte vi omkring i Liberec och försökte reda ut vad som var vad,nåväl framme hos släkten och dax att kvarta en stund.
Uppenbarligen är alla tjecker vakna vid 0500 och envisas med att vara otroligt pigga,jag kröp iaf ner i sängen och sov.
Dag1.
Hej och hå !
Upp och hoppa vid 1400 och iväg till svärmors mamma Maria som öppnade dörren och siktade på oss med sin krycka och lät som en k-pist,strax där efter sopade hon till svärfar och förklarade för han hur fet han blivit dom sista 15 åren.
Tanten bjöd på gudomliga salamismörgås och gott kaffe,en tant att räkna med tänkte jag.
Alla pratade tjeckiska och jag låtsades förstå vad som sas på TV:en.
Vidare hem till sm bror där vi kumperade,mer mat och pivo till farbron,uschligt kaffe,alla pratade i vanlig ordning Tjeckiska,Tv:en var avstängd.
Blev pömsig vid 1900 efter att fått i mig schlibovisch (stavning) oavsett hur det stavas så är det klassiskt hemkört med smak av persika berättade man för mig.
Dag2
Nu bar det av till Hvardec och svärfars mamma istället,hon hade ingen krycka eller lät som en k-pist,synd tyckte jag ,det var en stämningshöjare,inte lappade hon till svärfar heller.
Tanten hade fått komma in på ett ålderdomshem och bodde med den minsta gumman jag någonsin sett.
Vi tog med oss farmor ner i parken och drack kaffe,jag erbjöd mig att dansa med henne i paviljongen,hon tackade dock nej.
Alla talade Tjeckiska och inte heller här fanns någon tv.
Vidare in till staden och lite rundvandring och lunch.
Hem till byn och vidare till sv brors stuga i bergen,en 100 år gammal stuga med en kamin som enda värmekälla (inte nog med att dom är morgonpigga ,dom gillar att frysa också)
Stugan vara arvegods av en tant som var lite lustig då hon inte gillade tandläkaren så tappade hon just tänderna ,vilket inte gjorde något då hon fixade egna av stearin istället.
Nu kom ölen och Becherovkan fram och det grillades korv och talades Tjeckiska som aldrig förr.
Sommande vid 1200 på en virkad tax med alla kläder på mig ink 3 tröjor.
Dag3
Bakfull och jävlig.
Nu var det dax för hardcore grillning a´la Tjeckisch style, 5+ och snålblåst men man skall sitta ute och äta.
Ingen tv här heller.
Dag4
Hemresa.
Öl och salami inhandlades sen drog vi hemåt.
Bil färja och mer bil....ingen talade Tjeckiska.
God natt!
(Redan?)
Japp, jag var typiskt trött, och har kommit tillinsikt med att det är ganska gött att få sova lite när man går upp 5 varje dag (har lyckats gå upp på morgonen i snart en månad )
Vad jag är glad att jag inte tog hojen till jobbet idag
Vid 0600 var det ju helt ok väder ute men fan vad det regnar nu...
hade du kört tidigare så hade du sluppit regn. det gjorde jag!
Kommer vara gött surrt på sina ställen i skogen idag under eftermiddagen
Jippie!!!!!! Regn!!!!!
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari