Nya stövlar

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Nya stövlar?

Ska ha nya stövlar till nästa säsong.

Funderar på Stylmartin GP Sonic som fick väldigt bra kritik i engelska Rides test (säkraste stöveln), dessutom är de relativ billiga (£160 i UK). Verkar inte säljas i Sverige dock.

Annars är jag rätt sugen på Pumas kommande racingstövel, Puma Moto 1000. Randy DePuniet och Ruben Xaus har kört med dem i år. Den ska ha flera säkerhetsfeatures för att bl.a. förhindra vridning. BIKE (UK) skrev att priset skulle vara ca £180. Det är konkurrenskraftigt jämfört med t.ex. Oxtar och Sidi iaf.
Madif Industries ska tillverka Pumas stövlar, men Duells (som har Madif produkterna Arlen Ness/Berik i sitt sortiment) kommer inte att ta in den p.g.a. att de redan har Oxtar.

Någon som känner till dessa stövlar? Knepigt att fastna för något som inte säljs hos sin lokala handlare...

Bifogat

• GP-Sonic-Boots2.jpg
    GP-Sonic-Boots2.jpg
    23 KB · Visningar: 1,641
  • Puma.jpg
    Puma.jpg
    12.1 KB · Visningar: 2,226
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag vet inte om du har testat dom, men jag skulle aldrig köpa varken hjälm, ställ eller stövlar som jag inte har testat först! Tänk på att du ska tillbringa en hel del tid i dom, så dom måste sitta skönt och bra på foten, och då räcker det inte bara med rätt storlek. Det kanske är små storlekar så dom klämmer, eller stora som glappar? Eller smala/låga/vad som helst.
Men hittar du dom här nånstans och kan prova ut dom innan du beställer så är det ju bara att handla om dom verkar trevliga! :)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har kört med Style Martin i år. Är dom skönaste stövlarna jag haft iaf! Passformen är kanon! Inte som Alpinestars och liknande som har trånga tåutrymmen. Säkerhetsmässigt så är dom kanske inte i klass som Daytona, GP-TECH osv. Köpte dom av en förare som körde 125-VM så jag vet inte om mina stövlar motsvarar produktionsmodellerna iof. Vet att Style Martin finns i Sverige när det gäller minimoto-skor så det borde finnas att få tag i stövlar med. Annars finns dom nog att få tag i Danmark. Tror jag såg att TMP hade sånna i sitt sortiment?

Pumas stövlar såg fina ut!! :)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Har lyckats shoppa både skor, hjälm och ställ på nätet förr. Prova liknande produkter och mät etc. och prata med säljaren brukar komma nära nog.

TMP verkar ha, men GP Sonic som var ny för 2005 finns inte i sortimentet. Kanske gammal sida?
http://www.aprilia.dk/Shop/valgsider/vareoversigt9.asp?kategori=65
Säkerheten är troligen bra nog, klart bättre än de stövlar jag kör med idag. Ska ha dem för gata. Det var just säkerheten och priset som gjorde Stylmartin till vinnare i Ride.

Posören i mig gillar ju Puma-skon, går ju ofta i Puma skor annars också.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Hej !

Innan du bestämmer dig, så tycker jag att du ska prova stövlar från Daytona!

/Jocke K

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jocke K skrev:
Jag provade Daytonastövlar på Mitonga i Malmö. Jag vet dock inte vem som importerar Daytona till sverige.

http://web.mitonga.se/

Malmö blir bra, det är nära. Dock så har de bara Swift och Nitro på sin sida, inget om Daytona. Men http://www.daytona.de/ finns iaf. och där står Mitonga listad som återförsäljare.

En sak dock, ett par Daytona Evo kostar 4000 kr (prisuppgigt Touringbutiken), Stylmartin kostar 2200 i dagens pesataskurs. Rätt så stor skillnad.
Då ligger nog BMW Pro Race bättre till, testtvåa i Ride och med riktigt snygg finish. Tusenlappen billigare än Daytona-stöveln också.

Bifogat

• BMW Pro Race.jpg
    BMW Pro Race.jpg
    28.7 KB · Visningar: 240
Last edited:

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
FireSalle skrev:
Malmö blir bra, det är nära. Dock så har de bara Swift och Nitro på sin sida, inget om Daytona. Men http://www.daytona.de/ finns iaf. och där står Mitonga listad som återförsäljare.

En sak dock, ett par Daytona Evo kostar 4000 kr, Stylmartin kostar 2200 i dagens pesataskurs. Rätt så stor skillnad.

Jo det är sant att det är stor skillnad i pris. Daytona stöveln är enligt min övertygelse överlägset den säkraste stöveln på marknaden. Säkerhet är svårt att värdera i pengar. Men jag kommer att köpa ett par innan våren, trotts att mina super-duper Alpine stars stövlar endast är två år.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jocke K skrev:
Jo det är sant att det är stor skillnad i pris. Daytona stöveln är enligt min övertygelse överlägset den säkraste stöveln på marknaden. Säkerhet är svårt att värdera i pengar. Men jag kommer att köpa ett par innan våren, trotts att mina super-duper Alpine stars stövlar endast är två år.
Kommer inte ihåg om Daytona-stöveln var med i Rides test, men Sidi, Oxtar, Alpinestar etc. var iaf. med. Det var just säkerheten de testade, och där vann Stylmartin och det med en stövel som ligger klart under i pris. Ska försöka kontrollera om Daytona var med och i så fall vilken modell.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
FireSalle skrev:
Kommer inte ihåg om Daytona-stöveln var med i Rides test, men Sidi, Oxtar, Alpinestar etc. var iaf. med. Det var just säkerheten de testade, och där vann Stylmartin och det med en stövel som ligger klart under i pris. Ska försöka kontrollera om Daytona var med och i så fall vilken modell.

Om du har möjlighet, scanna testen och lägg upp i tråden!

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Hittar inte tidningen och de har tagit bort min registrering på deras testbevakning...
Olika hur man testar kanske, men Motorrad har ett annat resultat på sin test:
http://www.testberichte.de/preisvergleich/level4_motorrad_26575.html
Här gillas Daytona bättre och Stylmartin får "bara" godkännt.
Dock är det toppmodellen för €590 som de testat (FREY DAYTONA Security Evo), - det är iaf. för dyrt för mig. Den stöveln är tvådelad, men så kostar den också dubbelt så mycket.

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
FireSalle skrev:
Ska ha nya stövlar till nästa säsong.
Annars är jag rätt sugen på Pumas kommande racingstövel, Puma Moto 1000. Randy DePuniet och Ruben Xaus har kört med dem i år. Den ska ha flera säkerhetsfeatures för att bl.a. förhindra vridning. BIKE (UK) skrev att priset skulle vara ca £180. Det är konkurrenskraftigt jämfört med t.ex. Oxtar och Sidi iaf.
...
Var fasen hittar du Puma stövlarna! de va skitsnygga. mmmm.....

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
morecore skrev:
Var fasen hittar du Puma stövlarna! de va skitsnygga. mmmm.....

De har körts i MotoGP av De Puniet och Xaus i år som introduktion. De fortsätter även nästa år med dessa stövlarna (Xaus i SBK, DePuniet på MotoGP Kawa). Berik sponsrar (Madif producerar både Berik, Arlen Ness och nu då Puma).
Enligt engelska BIKE så introducerades Puma-stövlarna i Milano-mässan nu i år. Dock finns de ännu inte att köpa.

Puma Sverige kommer inte att distribuera dem. http://www.Random.fr är europeisk distributör enligt Puma Sverige.
Duells som har Arlen Ness och Berik satsar bara på Oxtar och kommer inte att ta in Puma.
Pumas stövlar kommer att finnas i två varianter, Puma Brutale RR och Puma Moto 1000 där den senare är race-kängan.
Pumas online-store i Tyskland planerar iaf. att börja sälja dem i april.
Runt £180 ska de kosta i England.

Det är så långt jag kunnat få reda på iaf. Random svarar inte på frågor, och jag har tagit hjälp av mc-mässans folk för att se om det finns någon annan distributör på gång i Sverige, men hittills ingen.

Lite större bilder på Moto 1000 här. Kommer ev. bara att säljas i denna förgkombinationen. Inte i vit/grön som De Puniets variant för 2006.

Bifogat

• MOTO-GP-BLACK-ORANGE_2_flits_groot-148257_enlarged_148308.jpg
    MOTO-GP-BLACK-ORANGE_2_flits_groot-148257_enlarged_148308.jpg
    35.8 KB · Visningar: 277
  • MOTO-GP-BLACK-ORANGE__intro_groot-148265_enlarged_148299.jpg
    MOTO-GP-BLACK-ORANGE__intro_groot-148265_enlarged_148299.jpg
    40.8 KB · Visningar: 225
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
FireSalle skrev:
Lite större bilder på Moto 1000 här. Kommer ev. bara att säljas i denna förgkombinationen. Inte i vit/grön som De Puniets variant för 2006.
Tackar för svaret! Ska lätt köpa mig ett par sådana :tummenupp tack även för bättre bilder. Har du www adressen?
mvh Jonas

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
FireSalle skrev:
Inga problem: http://onlinestore.puma.de/
Frågan är bara som ovan, hur provar man ut rätt storlek?

Mvh

Salle
Köper man från en riktig fima så kan det varavärt att lägga nån hundring för att skicka tillbaks dem å få en storlek mindre. Jobbigt bara om det skiljer mkt på storlekarna...Tex om man beställer en 41, men känns som en 43.
Har du puma skor i vanliga fall? i så fall bodre storleken stämma. en för den andra stöveln blir det svårt...

Skrikpeppe

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
CBR 600f -97
morecore skrev:
Köper man från en riktig fima så kan det varavärt att lägga nån hundring för att skicka tillbaks dem å få en storlek mindre. Jobbigt bara om det skiljer mkt på storlekarna...Tex om man beställer en 41, men känns som en 43.
Har du puma skor i vanliga fall? i så fall bodre storleken stämma. en för den andra stöveln blir det svårt...
Jag har 45-46 i normala fall vad ska jag ha för storlek på dom där då tror ni?
p.s mina första hoj stövlar :)

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
FireSalle skrev:
De har körts i MotoGP av De Puniet och Xaus i år som introduktion. De fortsätter även nästa år med dessa stövlarna (Xaus i SBK, DePuniet på MotoGP Kawa). Berik sponsrar (Madif producerar både Berik, Arlen Ness och nu då Puma).
Enligt engelska BIKE så introducerades Puma-stövlarna i Milano-mässan nu i år. Dock finns de ännu inte att köpa.

Puma Sverige kommer inte att distribuera dem. http://www.Random.fr är europeisk distributör enligt Puma Sverige.
Duells som har Arlen Ness och Berik satsar bara på Oxtar och kommer inte att ta in Puma.
Pumas stövlar kommer att finnas i två varianter, Puma Brutale RR och Puma Moto 1000 där den senare är race-kängan.
Pumas online-store i Tyskland planerar iaf. att börja sälja dem i april.
Runt £180 ska de kosta i England.

Det är så långt jag kunnat få reda på iaf. Random svarar inte på frågor, och jag har tagit hjälp av mc-mässans folk för att se om det finns någon annan distributör på gång i Sverige, men hittills ingen.

Verkar schyssta, såg ett par i produktkatalogen (våren 2006) i höstas men dem var svarta och fula som stryk. Antagligen någon budget beta bild. Skall i.a.f ner och kolla på provlagret nästa vecka om där finns några, i.s.f blir det lätt att testa dem.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!