Nya Vista hur bra är den?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Och hur funkar det gentimot XP och andra datorer i nätverket

Va å kika på ny dator till vardagsrummet och såg att det bara såldes med vista numera


Nån som har tips på BILLIG burk som duger å spela musik , se på dvd
och lite internet surf
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Japp, Vista funkar fint mot Xp. Behövde inte trixa å fixa för att få igång nätverket med två andra xp datorer.

Rent allmänt tycker jag det funkar bra. Blir säkert ännu bättre när Sp1 kommer i Januari.
 

MikkE

Guest
För mig har det bara vart plug-and-play med nätveket (sladd och trådlöst) med mitt Vista. Funkar bra, lite ovan med det bara nu i början =)
Minst 2048Mb RAM rekomenderas!
 

Nicotin

Guest
För mig har det bara vart plug-and-play med nätveket (sladd och trådlöst) med mitt Vista. Funkar bra, lite ovan med det bara nu i början =)
Minst 2048Mb RAM rekomenderas!


precis..mycket RAM minne krävs..
Min burk hade 1gb men av ngn anledning så behövde jag uppgradera till 2 för att få bättre snurr på skiten..

Men inga krascher...:tummenupp
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har sett datorer med Vista förinstallerad och det med "otroliga" 512MB internminne...

Har du XP installerad, behåll det ett tag till. Det tog år innan sp2 och sp3 kom till XP:n.

Nu när XP:n fungerar efter alla uppdateringar, så kommer Vista.

Programvaror skall uppdateras för att vara kompatibla, personal ska utbildas m m.

Men det är så det funkar inom affärsvärlden, finns det inget behov, så skapar man ett behov.

Kallas inte alltför sällan "att driva verksamheten på affärsmässiga principer".

"Pionjär=Platt fall i backen med pil i ryggen."
 

MikkE

Guest
Har sett datorer med Vista förinstallerad och det med "otroliga" 512MB internminne...

Har du XP installerad, behåll det ett tag till. Det tog år innan sp2 och sp3 kom till XP:n.

Nu när XP:n fungerar efter alla uppdateringar, så kommer Vista.

Programvaror skall uppdateras för att vara kompatibla, personal ska utbildas m m.

Men det är så det funkar inom affärsvärlden, finns det inget behov, så skapar man ett behov.

Kallas inte alltför sällan "att driva verksamheten på affärsmässiga principer".

"Pionjär=Platt fall i backen med pil i ryggen."
Shit, när kom sp3 liksom?
Ett operativsystem som XP, Vista, OS X Leopard m.fl. kommer aldrig att bli fulländat då det hela tiden kommer uppdateringar med småjusteringar eller större. Jag har Vista nu och tycker att det blir bättre och bättre ju mer jag använder mig utav det, än så länge har jag inte haft eller känt av några problem. Dock märker man att det är prestandakrävande.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Kör man vista med 512mb kan man köpa ett "Ready Boost" usb-minne. Då blir det sprutt på grejerna.

Kort sagt använder vista usb-minnet som extra ram-minne (vilket den annars skulle fått låna från hårddisken) och eftersom USB-minnen är mycket snabbare än hårddisken så får man avsevärt bättre prestanda.

Men bäst är givetvis att köpa mer ram-minne, det är väldigt lite pengar idag.

Har du Norton AV installerat på maskinen kan den blockera ut XP-burkar från utforskaren osv. Då får du konfigurera Nortons brandvägg till att släppa igenom net-bios så har du löst problemet. (Tog mig ett jäkla tag att lista ut).

@Macami, ett operativsystem är lika fulländat som en motorcykel. Det finns alltid utrymme för en ny generation ;)
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vista funkar mot XP och t.ex. Ubuntu.

Eftersom du inte trimmar datorer räcker det här och blir över för det mesta
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530 tillkommer OS, skärm, t-bord å mus.

Tips, http://www.datorbyggarskolan.se/

Är ute efter en burk till farsgubben som enbart sysslar med normalt användande av en dator, om ens det.
Alltså absolut inget krävande utan det ska bara tuta på.

Är det du länkade till att rekommendera?
Hur är AMD processorn i jämförelse med t ex. Intel Core 2 Duo som jag själv kör med?
Sen en fråga på Samsung disken, vad är SATA2 ?

Har du Norton AV installerat på maskinen kan den blockera ut XP-burkar från utforskaren osv. Då får du konfigurera Nortons brandvägg till att släppa igenom net-bios så har du löst problemet. (Tog mig ett jäkla tag att lista ut).

@Macami, ett operativsystem är lika fulländat som en motorcykel. Det finns alltid utrymme för en ny generation ;)


Eller avinstallera Norton och köra med valfritt gratis dito, t ex. Avast eller NOD32.

Jag är smått allergisk mot Vista, kommer köra med XP Pro SP2 tills någon lyckas övertyga mig om motsatsen. :gnissla
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur är AMD processorn i jämförelse med t ex. Intel Core 2 Duo som jag själv kör med? Sen en fråga på Samsung disken, vad är SATA2 ?

SATA2 är Serial ATA i version 2 som klarar av 300 megabyte/sekund, teoretiskt.

Icke-klockat är det mer sprutt i AMD än C2D för samma pengar, klockat - en helt annan femma. Ska man enbart surfa räcker det med en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022 - trots den låga kostnaden är den snabbare än det snabbaste man kunde uppbringa för 4 år sedan.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
SATA2 är Serial ATA i version 2 som klarar av 300 megabyte/sekund, teoretiskt.

Icke-klockat är det mer sprutt i AMD än C2D för samma pengar, klockat - en helt annan femma. Ska man enbart surfa räcker det med en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022 - trots den låga kostnaden är den snabbare än det snabbaste man kunde uppbringa för 4 år sedan.

Okej!

Nej, på den kommer det ej att klockas något alls. Men den tidigare burken du länkade till känns riktigt bra (För 3,5k).
Kanske blir en sådan till gubben, mycket tack!

PS. Satan vad billigt det ska vara nuförtiden att tjöpa dator jämfört med bara för ca 4 år sedan.
 

MikkE

Guest
När vi ändå är inne på Vista....

När jag ska kolla på filmer på YouTube och vill se dem i helskärm får jag inte upp någon bild från videon, bara en gråskalig ruta. Vad kan detta bero på? Någon inställning i videomode eller nåt?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
SATA2 är Serial ATA i version 2 som klarar av 300 megabyte/sekund, teoretiskt.

Icke-klockat är det mer sprutt i AMD än C2D för samma pengar, klockat - en helt annan femma. Ska man enbart surfa räcker det med en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022 - trots den låga kostnaden är den snabbare än det snabbaste man kunde uppbringa för 4 år sedan.

För i helvete, så billigt har jag inte sett en dator! Det blir nog till att tjacka fort som attan!




OnT: Har bara kört Vista på syrrans bärbara (som levererades med det) och ärligt talat så väntar jag nog tills jag köper ny dator innan jag kör Vista, jag vill ha mina datorresurser över till annat än bara OS... :3freak
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Vista funkar mot XP och t.ex. Ubuntu.

Eftersom du inte trimmar datorer räcker det här och blir över för det mesta
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530 tillkommer OS, skärm, t-bord å mus.

Tips, http://www.datorbyggarskolan.se/

Skrev ut specen på ovan länkade burk från komplett.se till farsgubben.
Han är en sån här som ska sponsra de lokala osv. Iaf så tog han med den specen till en datorbutik i Tierp och frågade om dom kunde fixa fram liknande grejer.
Säljaren/expediten tyckte det såg helt okej ut men att han var tvungen att ha ett 500W nätagg för att, jag citerar, "Annars kommer du komma tillbaka om två månader med ett brunnet nätaggregat".

Detta ställer jag mig mycket tvivlande till. Jag har själv ett 380W nätagg (som jag visserligen ska byta ut då det är på gränsen för dåligt) till ett rätt krävande graf.kort osv. vilket har fungerat klanderfritt i snart ett halvår.

Vad är din åsikt angående det? Har han en poäng eller drack han för mycket på nyår?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skrev ut specen på ovan länkade burk från komplett.se till farsgubben.
Han är en sån här som ska sponsra de lokala osv. Iaf så tog han med den specen till en datorbutik i Tierp och frågade om dom kunde fixa fram liknande grejer.
Säljaren/expediten tyckte det såg helt okej ut men att han var tvungen att ha ett 500W nätagg för att, jag citerar, "Annars kommer du komma tillbaka om två månader med ett brunnet nätaggregat".

Detta ställer jag mig mycket tvivlande till. Jag har själv ett 380W nätagg (som jag visserligen ska byta ut då det är på gränsen för dåligt) till ett rätt krävande graf.kort osv. vilket har fungerat klanderfritt i snart ett halvår.

Vad är din åsikt angående det? Har han en poäng eller drack han för mycket på nyår?

Jag skulle tro att han drack för mycket. Du behöver inte ett 500W nätagg till den konfigurationen. Det skulle räcka till med 300W. Det är bara om man ska köra värsta grafikkorten i SLI som man behöver mer än så egentligen. Fast prisskillnaden är ju inte så stor så det finns egentligen ingen anledning att pruta på nätagget.

Jag kan tillägga att jag kör min dator på ett 350W nätagg i en dator med en Athlon 64 X2 3800+ med ett gäng hårddiskar inmonterade utan några problem.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag skulle tro att han drack för mycket. Du behöver inte ett 500W nätagg till den konfigurationen. Det skulle räcka till med 300W. Det är bara om man ska köra värsta grafikkorten i SLI som man behöver mer än så egentligen. Fast prisskillnaden är ju inte så stor så det finns egentligen ingen anledning att pruta på nätagget.

Jag kan tillägga att jag kör min dator på ett 350W nätagg i en dator med en Athlon 64 X2 3800+ med ett gäng hårddiskar inmonterade utan några problem.

Precis som jag trodde, tack!

Men som du säger, eftersom det är en kanpp prisskillnad kan man lika gärna lägga sig i överkant i val av nät.agg. Dock inom rimliga gränser.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har två Hp datorer, båda med 2gb ram. Den ena går med Turion processor och den andra med Core 2 Duo. Båda suger kraftigt! Orsaken som jag ser det är det FÖRBANNADE VISTA!! Det är långsamt, det vägrar köra program, det kommer massa förbannat tjatiga meddelanden om en det ena än det andra. Menyer är sämre, laddningstiden är långsam. Ja, det enda som verkar smidigare är trådlös nätverkshantering. Den gamla Toshiban med 512 i minne och en trött P4:a på XP är klart mer lättjobbad. Bara en sån sak som Photoshop funkar bra mycket bättre. Nä, vista kan de stoppa upp där det kom ifrån och aldrig mer visa dagens ljus.

Å inte fan går det att byta ut det mot XP heller. Tvi tvi tvi...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Precis som jag trodde, tack!

Men som du säger, eftersom det är en kanpp prisskillnad kan man lika gärna lägga sig i överkant i val av nät.agg. Dock inom rimliga gränser.

Ja. Jag skulle inte ha några betänkligheter att stoppa i ett 500W nätagg i datorn. Visserligen har de flesta nätagg lite sämre verkningsgrad vid lägre belastningar vilket skulle medföra att den kommer att dra lite mer ström med ett 500W nätagg än ett likvärdigt 300W med samma komponenter i datorn. Skillnaden torde dock vara ytterst försumbar. Det finns nätagg som har väldigt hög verkningsgrad vilket kan vara en poäng om man har datorn påslagen länge men då kostar dom några kronor extra tror jag.

Låt dom stoppa i ett 500W agg du. Har dom något 500W med hög verkningsgrad till ringa merkostnad så ta det om datorn kommer att användas mycket. Ska den bara användas några timmar i veckan så spelar det ingen roll.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top