Nya Vista hur bra är den?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ja. Det skadar ju inte att ha flera tysta fläktar iofs. Så länge som man inte störs av eventuellt fläktljud.

Det är tänkbart att datorn faktiskt blev segare med plåtarna på. Det blir ju varmare i lådan och då kanske processortempen stiger. Riktigt varma processorer kommer att ge sämre prestanda. Dels för att en del processorer "throttlar" dvs sänker arbetsfrekvensen för att inte överhetta och dels för att en varm processor helt enkelt kommer att göra fel ibland.

du kan ju köpa till med minne men jag antar att du kör det vanliga 32 bitars XP. Det kan inte använda mer än drygt 3 gig minne. Du förlorar ju inget på det men jag tror inte att du vinner särskilt mycket jämfört med 2 gig heller.
Rent generellt så kan man få ganska bra prestandavinster om man uppgraderar till 2 gig men uppgradering över 2 gig gör ytterst lite med 32 bitars operativ. Jag skulle tro att du i så fall skulle tjäna mycket mera prestanda på att välja en 500kr dyrare processor istället.

Ah okej! Då kanske det är osmart i dagens läge att köra på mer än vad jag har nu (2gig).
Får vänta lite o köpa en bättre processor när jag tycker att min Intel Core2 Duo har gjort sitt.

Vad är det för skillnad på 32 o 64 bitars XP?
Förklara gärna som du skulle förklara för en tioåring. :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ah okej! Då kanske det är osmart i dagens läge att köra på mer än vad jag har nu (2gig).
Får vänta lite o köpa en bättre processor när jag tycker att min Intel Core2 Duo har gjort sitt.

Vad är det för skillnad på 32 o 64 bitars XP?
Förklara gärna som du skulle förklara för en tioåring. :gnissla

Ja. Jag skulle nog göra detsamma i det fallet. Vänta och uppgradera tills grejorna börjar ta slut eller kännas hopplöst långsamma. Jag kör 2 gig minne och Athlon 64 X2 3800+ och har XP service pack 2 och det funkar fint även till lite redigering av bilder och filmer. Vill man går det ju alltid att överklocka processorn. Man kortar livslängden lite på processorn men det kostar ju inget. Krashar det kan man ju göra uppgraderingen man i alla fall övervägde. då har man ju inte förlorat något.

Användarmässigt är det inte någon skillnad alls torr jag. Det är i stort sett att 64 bitars kan adressera mer minne. Vi börjar ju närma oss gränsen för vad 32-bitars operativ kan hantera. Jag har inte kört 64-bitars själv så jag har inte benkoll men av vad jag sett på nätet är det i alla fall inte några större skillnader.
64 bitars operativ kan strula lite med äldre versioner av program vilket kan vara en nackdel.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Den tydligaste skillnaden mellan 32-bit operativsystem och 64-bit är att du med den senare kan adressera i stort sett hur mycket minne som helst, medans 32-bit max kan hantera 3.2gb (och det finns undantag men för en 10-åring så räcker det här :) )

Vanligtvis sätter ändå moderkortet gränsen, men du kan alltså köra 8gb ram på ett 64.

32/64 kräver olika drivrutiner vilket gjorde att det kunde vara struligt med drivrutiner i början, men har du någorlunda modern kringutrustning från välkända märken så är det inget större problem idag.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Den tydligaste skillnaden mellan 32-bit operativsystem och 64-bit är att du med den senare kan adressera i stort sett hur mycket minne som helst, medans 32-bit max kan hantera 3.2gb (och det finns undantag men för en 10-åring så räcker det här :) )

Vanligtvis sätter ändå moderkortet gränsen, men du kan alltså köra 8gb ram på ett 64.

32/64 kräver olika drivrutiner vilket gjorde att det kunde vara struligt med drivrutiner i början, men har du någorlunda modern kringutrustning från välkända märken så är det inget större problem idag.

Okej! Det verkar vara aningen överkurs för mig i dagsläget då. Det enda som hade varit intressant isf är att kunna köra runt 4GB i RAM då t ex. Inventor äter brutalt med minne vid större sammanställningar.
Men det är väl det enda o andra sidan typ.

Men när det känns motiverat att köra 64bitars XP så gör jag det.
Jorå, kringutrustning är endast moderna prylar.

Tack för förklaringen!

/10-åringen
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top