Nya Yamaha R9

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Gamla R-hojar ja, CB750 och 900 var ju värstinghojar också en gång i tiden, nu spöar en ER6a deras chassin och bromsar med hästlängder. Man ska väl ändå jämföra med motsvarande av samma generation?
Det har ju jämförts ganska friskt mellan R9an och 20 år gamla 1000 kubikare tidigare i den här tråden ;)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är det inte mycket skrik för lite ull än på en maskin knappt några testat? Tycker det är bra av Yamaha att försöka bygga roliga maskiner som passar in i den framtvingade marknaden av emissionskrav som sedan toppas av försäkringsproblematik, vad skall de annars göra? Kolla nya Panigale V4s, sjuk prestande på pappret och en onekligen frän design men vilken dödlig sporthojare kan försäkra den?

R9 ser ju ändå ganska bra ut(visst smaken är som baken) men kommer säkert låta lite trist original...men ändå. Blir nog bra.
Är försäkringen det stora problemet om man lägger 400 lök på en hoj? :unsure:
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den mer rimliga frågan. Varför betala 130' (eller vad nu priset blir) för en hoj, när jag kan ge 50' för en äldre literklubba som är snabbare, har bättre chassi och billigare försäkring. Det här är kollektivt självskadebeteende.
Billigare försäkring kanske, men är frågande angående chassiet?
Var det bättre förr, och på vilket sätt i så fall?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nästa fråga är väl vilken olja man kan använda, och var man köper den billigast... :va
Nu är ni kanske inte helt rättvisa nåt mellan r9 och 400 ” panigale finns faktiskt 😉. driftskostnaden spelar in om man inte har astronomisk inkomst -inköp är en sak men driftskostnad nåt annat och halvförsäkring som man körde förr är inte så lockande med hoj för runt 200”.
Ja den kanske är chassimässigt bra och trevlig för tekniknördar men och motorn är trevlig men klen för att kallas supersport .
Tror inte den kör åttor runt en rsv4 factory eller r1 från typ -15 eller tidig s100rr faktiskt om du jämför med chassin -det är inte en urgixxer från 1985 du jämför med va 😉
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu är ni kanske inte helt rättvisa nåt mellan r9 och 400 ” panigale finns faktiskt 😉. driftskostnaden spelar in om man inte har astronomisk inkomst -inköp är en sak men driftskostnad nåt annat och halvförsäkring som man körde förr är inte så lockande med hoj för runt 200”.
Ja den kanske är chassimässigt bra och trevlig för tekniknördar men och motorn är trevlig men klen för att kallas supersport .
Tror inte den kör åttor runt en rsv4 factory eller r1 från typ -15 eller tidig s100rr faktiskt om du jämför med chassin -det är inte en urgixxer från 1985 du jämför med va 😉
Vet inte vad du menar med rättvis?
Det var inte jag som tog upp jämförelsen med en hoj för 400kkr, så jag funderade faktiskt bara om försäkringen verkligen är ett problem då?
Har lite svårt att se den nudelätande killen sitta och blicka ner på parkeringen, och titta på sina sista kronor som blänker därnere.
Samma med chassiet, jag kan ha fel, men får du verkligen en R1:a från 2015 för 50kkr?
Kanske, och då blir det väl annorlunda…
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det var inte jag som tog upp jämförelsen med en hoj för 400kkr, så jag funderade faktiskt bara om försäkringen verkligen är ett problem då?
Kan bara tala för mig själv, men jag är mycket mer villig att pynta en större summa i ett engångsbelopp för en pryl (oavsett leksak eller nytta, och även map värdeminskning) än jag är att sitta med en hög löpande kostnad under prylens livstid. För att inte tala om både och.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det här med att försöka räkna hem kostnader för mina hojar har jag slutat med. Man är torsk oavsett.

En R9 skulle jag absolut kunna tänka mig. Saknas bara pengar att köpa en flång ny just nu. Så kanske en beggad om ett par år är rimligt.

Tittar jag på specen verkar den trevlig. Vilket kanske inte är vad man vill beteckna en R-hoj, kanske? Det skrämmande är att ungtuppar nu tänker som en gamling som jag. Mitt 25-30 åriga jag hade lagt pengar på en skrikande, fyrcylindrig maskin istället.

Hmmm. Ska jag köpa en zx4rr istället i form av 50-årskris och bejaka min inre ungdom?
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det här med fötsäkring. Kom ihåg att en hög försäkringskostnad ger värdeminskning, vilket i kombination attraherar en kategori ägare som ytterligare driver upp försäkringskostnaden vilket...

Men mer krasst. Dagens unga (yngre än mig dvs :öl ) verkar på alla sätt mer inne på att undvika risker än min generation. De dejtar knappt, ligger inte runt och de vill (källa: youtube) inte ha livsfarliga dödsmaakiner(tm) utan snarare något vettigt.

Grejen är att detta är en hoj för dem. Inte för mig, mig försöker de sälja på 500 kg undermotoriserat krom. Plus att, trots att just vi som hänger här bevisligen har överlevt trots dödsraketer (och åtminstone i mitt fall fortfarande har den preferensen) så är inte alla av oss som slog in på banan kvar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det kan man nog. Men det kostar förjävligt. 😉
Jag är kanske knäpp men att köpa en hoj och försöka göra den till något annat känns konstigt. Det är rätt vanligt i VFR-grupper att någon köpt en viffer, tycker 250 pannor och 100 häst är förjävla uselt och undrar hur de kan modda den till att bli en sporthoj. Min tanke är felköp.

Sen huruvida en R9a är en sport/supersport är väl mest marknadsföring. Att Busan typ klassas som en touringhoj i försäkringshantering (vad jag förstått) är ganska underhållande i sammanhanget men det kan ju också peka på att de inte är så inblandade i mycket olyckor heller.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Billigare försäkring kanske, men är frågande angående chassiet? Var det bättre förr, och på vilket sätt i så fall?

Jag begriper inte heller varför denna debatt uppstår...?

Fjädringsspecen på nya R9 är lika bra eller till och med bättre än vissa nutida och väl erkända sporthojar såväl som tio eller tjugo år gamla sporthojar. Gamla nedsunkade bandagslik som har kraschats fyrtiotvå gånger men ändå inte fått en fjädringsservice de senaste tjugo åren bör inte ens nämnas i samma andetag, De fungerar knappast lika bra som de gjorde när de var nya...

Bromsarna hos nya R9 verkar vara rimligt dimensionerade utifrån hojens vikt och prestanda och jag har inte hört något negativt om känslan på eller av...?

Fälgarna är rimligtvis inte tyngre än 90- och 00-talets något överdimensionerade tingestar...?

Och ram och svingarm har rimligtvis konstruerats och tillverkats med några av de senaste styvhets- och produktionsrönen. Alltså inte överjävligt styva och sedan ytterligare lite styvare som på 90- och 00-talens literklubbor, som ju erbjöd noll sidgrepp innan erfarna superbiketeam kom på att man måste schweizerosta dem lite här och där...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag begriper inte heller varför denna debatt uppstår...?

Fjädringsspecen på nya R9 är lika bra eller till och med bättre än vissa nutida och väl erkända sporthojar såväl som tio eller tjugo år gamla sporthojar. Gamla nedsunkade bandagslik som har kraschats fyrtiotvå gånger men ändå inte fått en fjädringsservice de senaste tjugo åren bör inte ens nämnas i samma andetag, De fungerar knappast lika bra som de gjorde när de var nya...

Bromsarna hos nya R9 verkar vara rimligt dimensionerade utifrån hojens vikt och prestanda och jag har inte hört något negativt om känslan på eller av...?

Fälgarna är rimligtvis inte tyngre än 90- och 00-talets något överdimensionerade tingestar...?

Och ram och svingarm har rimligtvis konstruerats och tillverkats med några av de senaste styvhets- och produktionsrönen. Alltså inte överjävligt styva och sedan ytterligare lite styvare som på 90- och 00-talens literklubbor, som ju erbjöd noll sidgrepp innan erfarna superbiketeam kom på att man måste schweizerosta dem lite här och där...
Äntligen lite saklig positivism, det gnälls för mycket.
Lägger mitt sunkiga bandagslik av är den här högintressant tills motsatsen provats ut.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top