Nybörjare,behöver,tips,&,inför,första,motard

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Hej!
Nu vill jag testa på något nytt och är nyfiken på motard världen.
Jag har tidigare åkt cross och cbr 600. Så jag kan väl inte säga att jag är en nybörjar åkare. Det jag är ute efter är en smidig hoj med mycket krut i. Det ska vara en enduro i grunden som är ombyggd till supermotard. Jag kommer att använda hojen på bana samt en del busåk.
Så vad har ni för tips på hojar?
Inköpet får variera mellan 25 000 - 30 000
Hur är wr 400? För lite drag för att busåka?
När "börjar" hojarna bli allt för osmidiga? Har kollat lite på husaberg 650. Det verkar vara skönt drag i dom, men 650cc känns ganska osmigigt/tungt.
Sen har jag en till fråga.
Jag har aldrig kört 4-t enduro tidigare. Så vad har man för service intervaller på dom?
Hur ofta byter man kolvar
Hur ofta kollar man ventilerna?
Hur ofta byter man olja?
Och vad kostar det?
Går det att registrera en enduro med 2 sits?
/Victor
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Smidigheten på Husan är inget problem. Den väger väl drygt 110 kg torr. Det är dock samma problem med den som det är med min SXV, för mycket mos för att puttra runt i spåren med.

Du får nästan välja om du ska åka mycket väg eller mycket skog.
Jag sitter också och kollar WR 400,426,450, samt KTM 400 EXC. Elstart är något som jag aldrig mer kommer att vara utan när jag står blöt, trött, arg och med en sur hoj i spåret.
KTM 525 EXC är nog det ultimata, hyffsad i skogen och hyffsad på gatan.
 

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Jag kommer nästan bara att köra på gata alternativ supermotard bana. Mera tips tack =D
Är 400cc för lite för bus?
Vad har hojarna för service intervaller?
Vilka har el start?
Ös på med info! =D
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
husan har en service intervall på oljebyte ca : 5 -15 h sen ventilspel varannan gång

ktm : generellt tror jag det är olja 250 mil
ventil 500 mil
625 har el start o ganska så smidig sak iaf i mitt tycke finns lite drag i den osså
640 är touring modell med elstart rätt så tråkig
660 är kick o 10 kilo lättare men med mer effekt
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
husan har en service intervall på oljebyte ca : 5 -15 h sen ventilspel varannan gång

ktm : generellt tror jag det är olja 250 mil
ventil 500 mil
625 har el start o ganska så smidig sak iaf i mitt tycke finns lite drag i den osså
640 är touring modell med elstart rätt så tråkig
660 är kick o 10 kilo lättare men med mer effekt

Kanon!

Är också grön på detta, och önskar mer info, speciellt även om Husqvarna,
men har märkt av någon anledning så är de inte särskilt vanliga konstigt nog..
la lite frågor här längst ner, som ingen reagerat på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=205588

Så av det jag läser ovan, så ska man INTE välja Husaberg, om man inte är
glad för att mecka med andra ord?

Hur har Husqvarna och Honda det med elstarter?
Ser ovan att KTMs 625 har elstart iallafall. Bra info :tummenupp

Som sagt, ös gärna på med mer info

Tackar
/Benny
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Jag slänger med en liten fråga också?

Jag gillar inte direkt att köra fort, skulle vilja ha en motard som är villig att dra upp på bakhjulet utan större bekymmer. Är ute efter att busa på gata till 80%, köra lite grus/skog vore inte helt fel heller men ingen prio.
Vilken köper man och vad tar man för försäkring för att få ner priset. Stryper man den?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag slänger med en liten fråga också?

Jag gillar inte direkt att köra fort, skulle vilja ha en motard som är villig att dra upp på bakhjulet utan större bekymmer. Är ute efter att busa på gata till 80%, köra lite grus/skog vore inte helt fel heller men ingen prio.
Vilken köper man och vad tar man för försäkring för att få ner priset. Stryper man den?

Prova crazy riders så gåru nog o köper en sån ska du se.

Annars e de la 690n som gäller tycker jag.
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Jag slänger med en liten fråga också?

Jag gillar inte direkt att köra fort, skulle vilja ha en motard som är villig att dra upp på bakhjulet utan större bekymmer. Är ute efter att busa på gata till 80%, köra lite grus/skog vore inte helt fel heller men ingen prio.
Vilken köper man och vad tar man för försäkring för att få ner priset. Stryper man den?

Varför strypa något? Då tappar man ju en hel del av effekten och busigheten som är motard..
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
husan har en service intervall på oljebyte ca : 5 -15 h sen ventilspel varannan gång

ktm : generellt tror jag det är olja 250 mil
ventil 500 mil
625 har el start o ganska så smidig sak iaf i mitt tycke finns lite drag i den osså
640 är touring modell med elstart rätt så tråkig
660 är kick o 10 kilo lättare men med mer effekt

En dag i endurospåret med en LC4a lär nog inte vara någon vidare upplevelse.

Jag tror att TS ska ha en 525a, den funkar i spåret och är rapp nog att åka gata med. Jag är dock osäker på om det är elstart eller inte på dom.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Oavsett om man väljer racehojar som husa 650, aprilia sxv 550, ktm 525/530, Husqvarna sm 510, yamaha wr 450 osv så är det ganska korta serviceintervaller - ca 5-15 h beroende på körning och man får meka en del. Vill man inte skruva något finns alternativ som ktm 625/660 eller 690 smc/enduro som har lite mindre effekt än husan t.ex men också tyngre. Dem har 250-500 mils service intervaller beroende på årsmodell. Från års -05 är det 500 mil. Har själv haft en husa 650 med både motard och crosshjul och det var kul o köra grusväg med trots att där är mkt effekt i dem, kör man däremot i skog kan det bli lite väl häftigt kanske.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Been there, done that! :D Jag gillar den, dock tycker jag det finns snyggare modeller. 525 exc tex

Ja det är sant, köp en 690 SMC då, de är ruggigt snygga, en 525a anser inte jag iaf riktigt funkar på gata.
Letar själv en sån men det är ju för jag ska köra mest offroad.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Att husa 650 skulle vara sämre än något annat är inte sant. Husorna var instabila fram till 03 pga förgasare och tändsystem. Så en bra regel är att hålla sig till årsmodell senare än 04. Jag tror främst att deras dåliga rykte beror på folk som kört gata och misshandlat dom. En KTM 525 som används på samma sätt rasar också.

Som Geronimo skriver så är det samma intervall på alla hojar med hög effekt. Byt olja efter 5-10h. Det tar inte så mycket tid. En vanlig säsong brukar bli ca 30-40h om du inte pendlar.

Problemet med dessa effektstarka hojar är att dom inbjuder till mer utmanande körning. Så du märker snabbt att det blir en del mekande eftersom hojen går i backen med jämna mellanrum :)

KTM525 - Bra hoj. Skottsäker motor.
Husa 650 - Bra hoj. Riktigt bra med effekt.
450 japanare - 450 har mindre vrid och varvas mer. Motorn behöver då ses över oftare.
Aprilia - Riktigt kul gathoj. Men behöver varvas för att få ut effekten så den inbjuder inte till lika mycket bus. Men dyrare.

Hur ofta byter man kolvar
- En cross eller motard som man plågar skiten ur = 50h. 100h om man kör relativt hårt. Kör man lugnt så håller den 200h.
Hur ofta kollar man ventilerna?
- Efter 20-30h. Eller när den är svårstartad. På en Husa eller KTM tar det 1-2h första gången. Men när man väl lärt sig tar det en kvart.
Hur ofta byter man olja?
- 5-10h. Det är den överlägset billigaste försäkringen. Snåla inte på detta.
Och vad kostar det?
- Oljebyte 1L = 75 kr på biltema. Billig OK/Q8=56kr. Olja på macken 160kr.
Går det att registrera en enduro med 2 sits?
- Sadel = 2 sits :) . Aprilian har ju faktiskt passagerarpinnar men vet inte om den är reggad för två
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Skulle Ktm 660 vara bra om man vill köra mycket gata och lite grusvägar ?

Vad väger 660 ungefär? och hur många hk?
 

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Varför strypa något? Då tappar man ju en hel del av effekten och busigheten som är motard..

Förr gjorde man som så att man ströp effekten på hojarna och regga om hojen till mindre effekt för att få billigare försäkring. Efter den nya registreringen plockar man ju självklart bort strypningen :). Det är ju inte direkt lagligt men jag kan tänka mig att man fick ner priset något fruktansvärt.
Numera är det ingen ide att strypa hojarna för att få billigare försäkring eftersom försäkringsbolagen räknar ut priset efter ursprunglig effekt. Det spelar alltså ingen roll ifall du har 5hk eller 700hk i din motard. Det blir lika dyrt ändå.
 

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Hur pass dåliga är husabergs 02 och neråt? Hur är 400-450cc? Tillräckligt mycket motor för busåka?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
kÖP EN KTM 525 EXC MED CROSS OCH MOTARD HJUL.

Glöm allt annat som första motard !!

Ktm 625/640/660 är rena traktorn jämfört med 525.

Effekten räcker gott iaf

Yamaha 450 honda 450 duger också mycket bra. dock blir de lite tätare service, pga hög effekt och liten motor.

Jag körde en honda 450 hm en sommar och ångrar alla gånger att jag inte köpte en ktm 525.

Större än 450 behövs inte på bana eller i skogen då du hänger efter som en vante iaf.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Förr gjorde man som så att man ströp effekten på hojarna och regga om hojen till mindre effekt för att få billigare försäkring. Efter den nya registreringen plockar man ju självklart bort strypningen :). Det är ju inte direkt lagligt men jag kan tänka mig att man fick ner priset något fruktansvärt.
Numera är det ingen ide att strypa hojarna för att få billigare försäkring eftersom försäkringsbolagen räknar ut priset efter ursprunglig effekt. Det spelar alltså ingen roll ifall du har 5hk eller 700hk i din motard. Det blir lika dyrt ändå.

Vissa hojjar är ju strypta från fabrik vilket drar ner försäkringspremien :tummenupp
 

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Vissa hojjar är ju strypta från fabrik vilket drar ner försäkringspremien :tummenupp

Man lär sig något nytt varje dag! =D

Husaberg som många säger går sönder hela tiden. Är det sant?
Jag är riktigt nyfiken på hur husaberg håller kvaliten!
Är det helt idiotiskt att köpa en äldre husaberg med den "dåliga" förgasaren?
Då menar jag mellan 00-02,03
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top