Nybörjare,behöver,tips,&,inför,första,motard

crille_4

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2009
Ort
Örebro
Hoj
2004, Ktm 660 Smc
Jag testade Husaberg fs570 igår, grymt kul hoj! :yoparty
Har en ktm 660 idag, husan är mycket smidigare och precis lagom med effekt.
Den kanske spräcker din budget men det kostar ju inget att provköra....

/Crille
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Vissa hojjar är ju strypta från fabrik vilket drar ner försäkringspremien :tummenupp

Ja de ska väl stämma väldigt bra... Kikat på husor på blocket och på många står de "reggade på 6kW". Låter ju skitlite men somsagt blir ju billig försäkring :D

By the way.... Någon som vågar rekommendera någon supermotard hoj för en blivande 18 åring? Åkt motard flitigt sen moppetiden, även 125:a i över 1,5 år ( A1 kort me andra ord ). Vill gärna ha något som är "lagom", behöver inte vara hästspark och får gärna va smidigt :D

Har kollat på husa 550, är ju ganska billiga men är dom billiga i längden?

Har inget problem med meckandet men vill helst inte stå varenda helg o byta olja. Blir typ mest helgåka, in på stan på kvällen o piska lite moppar o så :D
 
Last edited:

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
kolsva
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
Man lär sig något nytt varje dag! =D

Husaberg som många säger går sönder hela tiden. Är det sant?
Jag är riktigt nyfiken på hur husaberg håller kvaliten!
Är det helt idiotiskt att köpa en äldre husaberg med den "dåliga" förgasaren?
Då menar jag mellan 00-02,03

tjenare !

jag köpte en 2002 förra året, har inte haft något som helst problem med min maskin alls. det går att åtgärda alla fel om man vill på 01-03 ... byta fugge osv samt kan man skicka in lindningen på omlindning där vilket gör hojen mer lättstartad, kostar runt 800-1000... oftast då när dom blir lite "tjuriga" o starta med dellorton så är det oftast skit i fuggen/ sliten nål men det är ganska lätt åtgärdat.. eller om du gillar o skruva så kan du smacka dit en Keihin 41 fcr, som sitter på 04 o framåt ... det är mina tips till dig ... finns mycket information i england:yoparty:tummenupp

http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2


mvh daniel
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Man lär sig något nytt varje dag! =D

Husaberg som många säger går sönder hela tiden. Är det sant?
Jag är riktigt nyfiken på hur husaberg håller kvaliten!
Är det helt idiotiskt att köpa en äldre husaberg med den "dåliga" förgasaren?
Då menar jag mellan 00-02,03

Husaberg går inte sönder mer än andra hojjar om man sköter dem, men följer man inte service schemat så kan man räkna med problem såklart..

Före -04 är det tändningen som är det största problemet.

Ja de ska väl stämma väldigt bra... Kikat på husor på blocket och på många står de "reggade på 6kW". Låter ju skitlite men somsagt blir ju billig försäkring :D

By the way.... Någon som vågar rekommendera någon supermotard hoj för en blivande 18 åring? Åkt motard flitigt sen moppetiden, även 125:a i över 1,5 år ( A1 kort me andra ord ). Vill gärna ha något som är "lagom", behöver inte vara hästspark och får gärna va smidigt :D

Har kollat på husa 550, är ju ganska billiga men är dom billiga i längden?

Har inget problem med meckandet men vill helst inte stå varenda helg o byta olja. Blir typ mest helgåka, in på stan på kvällen o piska lite moppar o så :D

Jo de är reggade på mellan 6 och 9kw strypta till oanvändbarhet från fabrik för att klara avgaskraven..

Billigaste försäkringen jag hitta till min va 1900.. hel / hel ( folksam smc) men valde avställningsbar och ger 290.- hel/månad påställd och 39.- avställd :)
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Husaberg går inte sönder mer än andra hojjar om man sköter dem, men följer man inte service schemat så kan man räkna med problem såklart..

Före -04 är det tändningen som är det största problemet.



Jo de är reggade på mellan 6 och 9kw strypta till oanvändbarhet från fabrik för att klara avgaskraven..

Billigaste försäkringen jag hitta till min va 1900.. hel / hel ( folksam smc) men valde avställningsbar och ger 290.- hel/månad påställd och 39.- avställd :)

Fifan de är ju helt klart överkomligt :D
 

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Billigaste försäkringen jag hitta till min va 1900.. hel / hel ( folksam smc) men valde avställningsbar och ger 290.- hel/månad påställd och 39.- avställd :)

OJ!
Det var skillnad mot min gamla cbr som jag fick betala 1100kr/månaden på halvförsäkring :tummenupp

Jag är väl inte så jätte bra på att skruva. Jag plockade iofs ihop och isär min gamla cross på motor och rubbet för ett litet tag sen. Är egentligen ingenting att skryta om eftersom det enligt mig var bus enkelt :D. Dock var det en 2-t rm 125cc. Men jag har stort intresse av att skruva så det ska väl inte vara några problem att skruva för min del :D
Just nu låter en husaberg som ett självklart val för mig. Det är ungefär vad mina pengar räcker till. Men vad ska jag ha för cc?
Jag kommer främst att köra på väg. Kan bli lite enduro åka och några varv på crossbanan om jag får med enduro fälgar. Men jag vill ha en hoj som är mer anpassad för vägkörning/supermotard tävlingar. Vad har ni att rekomendera?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
OJ!
Det var skillnad mot min gamla cbr som jag fick betala 1100kr/månaden på halvförsäkring :tummenupp

Jag är väl inte så jätte bra på att skruva. Jag plockade iofs ihop och isär min gamla cross på motor och rubbet för ett litet tag sen. Är egentligen ingenting att skryta om eftersom det enligt mig var bus enkelt :D. Dock var det en 2-t rm 125cc. Men jag har stort intresse av att skruva så det ska väl inte vara några problem att skruva för min del :D
Just nu låter en husaberg som ett självklart val för mig. Det är ungefär vad mina pengar räcker till. Men vad ska jag ha för cc?
Jag kommer främst att köra på väg. Kan bli lite enduro åka och några varv på crossbanan om jag får med enduro fälgar. Men jag vill ha en hoj som är mer anpassad för vägkörning/supermotard tävlingar. Vad har ni att rekomendera?

Skulle inte vilja ha mindre effekt än vad min 650 ger på gata..
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Så mycket cc som möjligt alltså. Det låter bra!
Hur smidig är egentligen husaberg 650?
Hur många hk har den? och vad väger den?

Den är helt klart smidig för sin storlek! Väger väl runt 110 torr om jag inte minns fel och har runt 60hk
 

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Då vet jag vad jag ska satsa på ;). En till fråga!
Går det att bygga om en husaberg till 2 sits? Eller är det helt omöjligt?
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vad ska man ha för motard om man inte vill meka? Nåt som har liknande serviceintervaller som sporthojar
 

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Inte en hoj du vill skutsa på

Men skulle det gå?

Vad ska man ha för motard om man inte vill meka? Nåt som har liknande serviceintervaller som sporthojar

Ktm Duke, ktm superduke, ktm 950, ducati hypermotard, ktm lc4, honda fmx, honda xr kanske? Är några som jag kommer på som jag skulle kunna tänka mig är mindre meka på än "tävlings maskinerna". Rätta mig om jag har fel
En supermotard med enduro i grunden med tävlingsmotor är nog ingenting för dig om du inte vill meka.
 
Last edited:

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Vad ska man ha för motard om man inte vill meka? Nåt som har liknande serviceintervaller som sporthojar

KTM 690 SM/SMC eller KTM 625/660, finns ju 640 oxo men den är slö enligt många (alla).

Men skulle det gå?

Det går, men det är allt annat än bekvämt och du kan knappast skjutsa längre sträckor, det vågade jag inte ens ge mig in på, så obekvämt/opraktiskt va det!
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
KTM 690 SM/SMC eller KTM 625/660, finns ju 640 oxo men den är slö enligt många (alla).



Det går, men det är allt annat än bekvämt och du kan knappast skjutsa längre sträckor, det vågade jag inte ens ge mig in på, så obekvämt/opraktiskt va det!

Och vad är serviceintervallerna på dessa, ungefär?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top