Video Nybörjare, maxvarv rekord!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
http://www.youtube.com/watch?v=E9XKAyj0igw&feature=youtu.be
vid ca 4minuter jämnt så sätter jag mitt personbästa i topp varv.

Hör o häpna, jag är nybörjare och jag undrar, när ni var nybörjare, hur kändes det?

Jag känner stor respekt och accelerationen på min hoj vid den tiden skrämmer mig lite, det känns rätt rejält för mig som är ovan
Fråga: är det något som försvinner med erfarenhet? (alltså känslan av rädsla vid den halvtaskiga accelerationen jag gör).

=) Så här kör vi i polen (dock så kör jag långsamt som fan), kolla bara alla bilar omkring mig =)


EDIT: Nu har jag passerat 12k rpm (med ca 50% eller mindre gaspådrag) det var spännande, undrar hur många mil det e kvar tills jag vågar öka Procenten!!!
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Var glad för det, det blir tråkigt när man vänjer sig vid 1000 kubikare. Rädd vill man bli.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Också nybörjare:)
Men, äh, du måste lära känna varvet och axxet. Du behöver det på motorvägspåfarter, motorvägsomkörningar och annat sånt. Men det är antagligen lämpligare att prova sig fram på motorvägen än inne i stan, så att säga...:gnissla
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Var glad för det, det blir tråkigt när man vänjer sig vid 1000 kubikare. Rädd vill man bli.

fiii faaan nästan 9000 varv :lol :banana

till Rigge: är det så? =) i så fall får jag njuta så länge det går, körde med kompisen idag som rullar R1a och efter 100 släppte jag för då var han redan borta och jag kände att jag ändå inte skulle komma ikapp bland bilarna, så jag njuter av de lilla än så länge.

till Boouy: jajemensan! =) förra var på 8000 (knappt) så 1000rpm till har jag nästan ökat, men inte nog med det, jag har vridit till rullen lite mer den här gången ^^ hehe, de som var på videon var inte långt ifrån full gas (tror jag) men enl spec så skall jag ha toppeffekt vid 12tusen rpm, hur fan skall jag våga mig dit om jag redan är lite skakis
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Också nybörjare:)
Men, äh, du måste lära känna varvet och axxet. Du behöver det på motorvägspåfarter, motorvägsomkörningar och annat sånt. Men det är antagligen lämpligare att prova sig fram på motorvägen än inne i stan, så att säga...:gnissla

instämmer helt =) men jag kör ju motorväg ala polen :fakta :banana

som en liten hint, bara titta innan jag gör mitt lilla acc, typ 30 sekunder innan, kolla så mkt fri väg, och de e 3 filer :Bugar
 
Last edited:

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
höga varv på låga växlar är klart att det blir lite ryckigt o kanske känns obehagligt i början, fläska på lite på en stor fin väg på en högre växel så blir blir det kanske lättare att vänja bort rädslan :hihi
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
fiii faaan nästan 9000 varv :lol :banana

9190 faktiskt! :fakta

EDIT: Det roliga är att min 50cc moped för många år sedan maxade ut på 10k varv efter borttagning av CDI-strypning @ 8k rpm. Detta var dock en 2-taktare...
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
9190 faktiskt! :fakta

EDIT: Det roliga är att min 50cc moped för många år sedan maxade ut på 10k varv efter borttagning av CDI-strypning @ 8k rpm. Detta var dock en 2-taktare...

min moppe maxade lite mer =) dock inte 50cc men ändå (13-14k).

ja =) begränsningen ligger i min hand ^^ saken är väl det att jag blir så förkrossad i mina tankar, hjärnan säger håll farten/följ lagar o regler o hjärtat säger släpp lös den, du vill :crash
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Vet inte om jag skulle kalla det rädsla det man känner i högre farter, skulle hellre kalla det för ett Adrenalinpåslag. Och det är väl det man lever för?? Farten och varvtalen vänjer man sig vid ganska fort, och då köper man sig något större och värre för kickarna! :yoparty
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Förstår att du kallar det rädsla. Jag gick och provade en zzr 1400 (210 hk) i helgen, kan tillägga att jag kör en honda cbr på 34 hk till vardags. Jääävlar vad det var kul! :yoparty
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Äääää, det e lugnt. Utanför hjälmen är det ingen som hör dig skrika :eek::eek::skrämd
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det viktigaste för bra accleration är att INTE ha reflexväst; denna mytomspunna väst hämmar samtliga aerodynamiska egenskaper! :mattias
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...ibland undrar jag om det medvetet trollas för att få en plats i SH-bladet. Jag hoppas att Orecic sållar bland de mest uppenbart lama försöken. :hihi
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
är du säker =)? tänkte om man kan reflektera ljuset så slipper man absorbera det (på så sätt måste motorn kyla mindre hihi) Fysik vettu :D :yoparty

99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png


Du får försämrad flow separation vilket leder till ett försämrat Cd värde.

Fysik vetu;)
 

Bifogat

  • 99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png
    99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png
    753 bytes · Visningar: 1,993

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
99a6015b6a230860c9b1517b238e5de9.png


Du får försämrad flow separation vilket leder till ett försämrat Cd värde.

Fysik vetu;)

mja =) må så hända =) dock kommer mitt allväders ställ att bli lite mer ihopklämt med en reflex väst vilket borde leda till att jag blir lite smalare =), beroende på hur jag spänner det såklart =), men möjligheterna för tajt finns ju i alla fall =)

btw så vet jag inget om det du länkar, eller vad det står för. antar att FD är kraft av något "D", p är tryck V är fart CD (något som har med D att göra) och A skulle kunna vara Ampere, men jag har ingen aning, kan stå för Arbete med =) Hoppas du förstod att mitt var lite på skämt ^^
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top