Orecic
http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
mja =) må så hända =) dock kommer mitt allväders ställ att bli lite mer ihopklämt med en reflex väst vilket borde leda till att jag blir lite smalare =), beroende på hur jag spänner det såklart =), men möjligheterna för tajt finns ju i alla fall =)
btw så vet jag inget om det du länkar, eller vad det står för. antar att FD är kraft av något "D", p är tryck V är fart CD (något som har med D att göra) och A skulle kunna vara Ampere, men jag har ingen aning, kan stå för Arbete med =) Hoppas du förstod att mitt var lite på skämt ^^
Självklart förstår jag att det var på skämt! Jag skulle bara impa lite med strömningslära.
Fd= Drag force i [N], v = hastighet i [m/s], Cd = drag coefficient vilken är relaterad till geometrin på objektet, A= front arean; alltså arean som "möter" flödet.
Du kan använda samma ekvation för att räkna ut lyftet från en Vinge på ett flygplan eller en vinge på en bil, fast då ett negativt lyft. Om än att man behöver kunna cirkulations lära och bernoullis ekvation för att på närmare förståelse för hur det fungerar.