Usch prata, nä det gillar jag inte, måndagar passar bra för mig.anja skrev:så, vad sägs? måndagsrunda för oss som är rädda för att prata, men gillar att gasa?
Mille-R skrev:Usch prata, nä det gillar jag inte, måndagar passar bra för mig.
Fan Micke, är du dyslektiker eller?
DucceMike skrev:Lagom är bäst.
Benkar: Har du testan stället än??
Det blir mång fikaställen i år
ambulans skrev:Hur ni än gör så kommer det dyka upp nissar med taskigt självförtoende som bara måste visa sig på styva linan... och har som sin största uppgift här i livet att synas , och att ligga först. Kosta vad det kosta vill... tyvärr kostar sånt människoliv , eller onödigt lidande ibland. ett tips till nästa körning ? ... läs min tråd.... det verkar som om det behövs .....
benkar skrev:Har varken som livsuppgift att synas, dåligt självförtroende, eller visa mig på styva linan, bara för att jag (eller andra som kör först/håller i rundor) kör först när jag/andra leder rundor, handlar mest om att visa vägen... men antar/hoppas att det INTE är just DET du menar?
Är snarare så att det går långsammare i täten/längre fram i ledet än längre bak, är därför jag förespråkar mindre grupper, alternativt att vi alla får acceptera ett lägre tempo i täten vid stora gruppkörningar. (så att det inte blir så hysteriskt ryckigt/högt tempo längre bak i ledet pga "gummisnoddseffekten" som blir värre ju fler man är.)
/B
ambulans skrev:ja menar ingen speciell.. utan , alla ska ta åt sig...
benkar skrev:så gäller det att tänka till en smula och ta det försiktigt i vissa situationer/platser, och istället gasa på där riskerna är mindre.
/B
ambulans skrev:Ja det är ju just det här jag menar, problemet är ju att alla inte gör som du och jag, tänker till en smula.. utan utsätter sig själv och andra för risker. Bara för att vara först , till varje pris !
Sen till din jämförelse ! Att få en planka i huvet på stan, torde vara minimalt, medans man nästan får räkna kallt med att nåt kommer att hända när man sitter på hojjen .
benkar skrev:Plankan var en liknelse, att man aldrig vet vad man kan råka ut för när man gör annat än kör hoj, speciellt i den här galna stan, allt från extremfall med psykopater, till idioter som muckar när man är på T-banan sent på kvällen, till bilister som skiter i rödljus när man ska gå över gatan, cyklister med torpedtempo, mitt hala badkar osv osv Vad jag ville komma fram till är att det "vanliga livet" inte är ofarligt det heller...
...och känner nog fler som skadat sig allvarligt med hoj vid arbetspendling/vardagskörning eller en tokgasarunda solo eller ett par stycken, än på gruppkörningar, köra hoj i Tokholm och dess direkta närhet upplever jag som farligare än att gasa på lite ute på krokvägarna...
Men, finns nog ingen patentlösning kring det här med gruppkörningar, och oavsett vad som skrivs, om det arrangeras SH-rundor, rundor hos hojklubbar osv, eller inte, hur många barnkörningar det än erbjuds, så kommer folk/kompisgäng ändå ge sig ut på vägarna och gasa, och hur man ska banka in "kör inte fortare än att du har hyfsade marginaler för det oväntade", det vet jag tyvärr inte...
/B
ambulans skrev:precis.. olyckor händer överallt, och kommer alltid att göra.. så , tillbaka det jag skrev i mitt första inlägg i denna debatt, min tråd bör nog läsas innan nästa runda..
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |