Nybörjare, singelåkare i STHLM

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Bikerbitch skrev:
Jag hänger nog också på. Risken att du blir sist, Korvgubbe är inte så stor när jag är med och kör 400.a :rolleyes:

:blah
Sanning med modifikation det där.
Jag körde ju också 400 förra säsongen, och kommer köra det till en början denna säsong också. Sen blir det ett kvinnligt könsorgan som pressas emot den dynan :tuttar :)


//Fredda
 

Fnutten

Född med glid
Gick med
27 May 2003
Ort
Grundämnet?
Hoj
SVulstig
Fredda66 skrev:
:blah
Sanning med modifikation det där.
Jag körde ju också 400 förra säsongen, och kommer köra det till en början denna säsong också. Sen blir det ett kvinnligt könsorgan som pressas emot den dynan :tuttar :)
//Fredda
Visste jag inte bättre kunde man tro att du skulle genomgå en smärtsam operation för att sänka försäkringspremien. :D

/AA
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Fredda66 skrev:
:blah
Sanning med modifikation det där.
Jag körde ju också 400 förra säsongen, och kommer köra det till en början denna säsong också. Sen blir det ett kvinnligt könsorgan som pressas emot den dynan :tuttar :)


//Fredda

Äääääh du har ju ett R i hojen. Jag har "bara" GSX
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
sege skrev:
Häng med på lite SH-rundor och samåkningar som kommer dyka upp i forumet framåt våren.

Ingen blir lämnad efter, alla 'sorters åkare finns och så vidare. Bara haka, få fram flinet i hjälmen och njuta.

Tror nästan man hetsar upp sig mer om man är några nybörjare som ingenting kan, bättre att åka efter någon som har ett bra flyt i åkningen och vet hur det ska 'gå till'.
Inte för att vara negg (eller kanske?) men var det inte ganska många som synade diken på de gemansamma SH-turerna i höstas? Var själv med på SH-tur som utgick från Medborgarpatsen 21/8 . Minns jag ej fel så var det 3-4 pers som var av vägen på den turen?
Tror att det är väldigt lätt att gasa över sin förmåga när man åker ett stort gäng som ej känner varandras förmåga/körstil.

Bara en tankeställare,
//\//\
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Mojje skrev:
Inte för att vara negg (eller kanske?) men var det inte ganska många som synade diken på de gemansamma SH-turerna i höstas? Var själv med på SH-tur som utgick från Medborgarpatsen 21/8 . Minns jag ej fel så var det 3-4 pers som var av vägen på den turen?
Tror att det är väldigt lätt att gasa över sin förmåga när man åker ett stort gäng som ej känner varandras förmåga/körstil.

Bara en tankeställare,
//\//\

De flesta av avkörningarna handlade om helt vanliga OLYCKOR. Inte nån, vad jag kan minnas, körde av för att man felbedömde kurvan eller liknande. På vissa delar av slingerbulten kan det vara grusigt eller så har helt enkelt traktorn kört där, och släppt sin skit. Kan inte heller tycka att det är "övermod" att bli påkörd....

Vet man med sig att man gasar bara för att kompensera lite snopp, så kanske man inte ska följa med på turer med många som man inte känner.

Visst så är det säkert så att det är många som kör just så, men den här tråden var väll till för de som INTE ville RISKERA att hamna i diket. Kan ju kännas som om man måste köra fort för att hinna med gruppen och inte bli borttappad, men på torsdagskörningarna väntar vi in varandra. (Eller rättare sagt så väntar de in mig... :hihi )
Tycker absolut att "alla" kan hänga med på torsdagskörningarna. Det enda man missar när man kör lite långsammare är fem minuters extra fikapaus på Rosenhill....

SOMMAR NU!!!! :gnissla

/FW
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Härligt och se att torsdagsrundorna redan börjar inplaneras.... dom var ju sommarens höjdpunkter så där mitt i veckan :tummenupp
Jag hänger på :)
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
watson skrev:
De flesta av avkörningarna handlade om helt vanliga OLYCKOR. Inte nån, vad jag kan minnas, körde av för att man felbedömde kurvan eller liknande. På vissa delar av slingerbulten kan det vara grusigt eller så har helt enkelt traktorn kört där, och släppt sin skit. Kan inte heller tycka att det är "övermod" att bli påkörd....
Får väl formulera om mitt inlägg lite.
För det första skall jag kanske nämna att jag själv tycker det är jäkligt kul att köra i grupp.

Nu till den heta potatisen och min omformulering, man bör vara medveten om att sannolikheten för OLYCKOR ökar markant när man kör i grupp.


watson skrev:
Vet man med sig att man gasar bara för att kompensera lite snopp, så kanske man inte ska följa med på turer med många som man inte känner.
Håller fullständigt med dig att det är bättre att köra motorcykel med ”insidan” än med snoppen/fittan.


watson skrev:
Visst så är det säkert så att det är många som kör just så, men den här tråden var väll till för de som INTE ville RISKERA att hamna i diket. Kan ju kännas som om man måste köra fort för att hinna med gruppen och inte bli borttappad, men på torsdagskörningarna väntar vi in varandra. (Eller rättare sagt så väntar de in mig... :hihi )
Kanske därför jag skrev just som jag skrev?


watson skrev:
Tycker absolut att "alla" kan hänga med på torsdagskörningarna. Det enda man missar när man kör lite långsammare är fem minuters extra fikapaus på Rosenhill....
Som sade jag skrev tidigare så var mitt inlägg menat som en tankeställare och skrivet i all välmening.


watson skrev:
SOMMAR NU!!!! :gnissla
/FW
Längtar också till sommaren,
//\//\
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nybörjare

Moahaha. Undrar vem som är nybörjare här. Har inte kört en meter sen jag fick min lapp i somras (förutom några varv på en crossbana). Känner att det kanske går enklare att hänga med om man har en egen hoj att åka på.

Får man va me om man kör BMW ? Har siktat in mig på den nya 1200GS:en....
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Starstriker skrev:
Får man va me om man kör BMW ? Har siktat in mig på den nya 1200GS:en....

Klart man får. :rock

[edit] En bra sak när man kör i en stor grupp är att dela in den i mindre. En snabb, en snabbare och en snabbast. Då kan man placera sig i den som man känner att man hör hemma i. Ingen press, ingen stress. Alla kör i sitt tempo och ingen behöver köra över sin förmåga.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Bikerbitch skrev:
Äh! Du är väl inte feg? Kör man inte själv lär man sig ju aldrig.

Som du skriver BB, klart man (kvinna) ska köra själv, hur ska man annars bli erfaren/lära sig? (fast det kan vara väldigt lärorikt sitta bakpå någon gång) Och det är alltid kul vara ett gäng som kör tillsammans, och ja, går finfint att mixa olika erfarenhet/tempo, under förutsättning att man som mindre erfaren kör i sitt eget tempo/efter egen erfarenhet, och inte blir stressad av att "dom där framme" försvinner iväg, och pga det drar upp sig själv i ett tempo som blir för högt och slutar illa om något oväntat inträffar... (Dessutom går det, helt naturligt, tyvärr snabbare längre bak i ledet än i täten om man vill hålla jämt avstånd, pga "gummisnoddseffekten", blir värre ju fler man är :fakta )

Vid stora gruppkörningar , fler än 15 hojar, och framförallt som vid tex den STORA ”Torsdagsrundan från Medborgarplatsen” där det var 38 hojar och en enda grupp, (blev tyvärr blev 3-4 olyckor) så måste man försöka dela upp i 2-3 grupper, men kräver då 2-3 ”lekledare”, och när det är folk som inte kört tillsammans tidigare, hur tusan ska folk veta var man ska placera sig :confused: ?

Fungerar rätt hyfsat när jag kör med Rapido, då blir det inte så många nya varje gång, och kan typ ”placera in” folk man vet hur dom kör, på rätt plats, (skiter sig dock tyvärr även där emellanåt.. :( ) men på stora SH-forumrundor är det knepigt värre.

Tror det fungerar med mixad erfarenhet i mindre grupper där man kanske känner varandra lite, ingen/mindre prestige (något av en kill/grabb/man-grej... :rolleyes: ) Måste erkänna att även jag, trots ålder och erfarenhet blivit lite väl överpeppad någon gång när jag hängt på/försökt hänga på (eller i värsta fall, försökt köra ifrån… :huvet ) någon ännu mer erfaren/kunnig/vild på tex Slingerbulten "av bara farten") men blir det ett STORT gäng (typ över 10-15 hojar) med folk med väldigt olika erfarenhet så skiter det sig tyvärr oftast alltid förr eller senare, mest pga man längre bak i ledet inte accepterar att det måste bli lite glapp i ledet pga "gummisnodden" och då kör tokfort för att "hänga med" eller dras med av den allmänna hysterin.. (typ kalvar utsläppta på vårbete för första gången… :tungan )

SÅ... antingen hänger man som "ny med KK" med även på ”snabba rundor”, men accepterar att en del försvinner där framme (men väntar vid korsningar) och håller ett tempo som känns bra för en själv eller så kan man vara ett gäng som tar en uttalat lugnare runda, gärna med någon gammal räv i täten som slår ner på tempot, men håller snygga spårval som fungerar både i lägre tempo och även fortare, så att alla lär sig det hela... men tror alla vinner på att det är mindre grupper.

Säkert något fel i min teori om det hela/tråden, men jag tror ändå på grundideén/filosofin att vi alla har kul/uppnår tillfredställelse med vårt hojåka vid olika km/h beroende på hoj och erfarenhet, det viktiga är att man själv har kul och får en kick av hojåkandet, oavsett vad det innebär i jämförelse med andra (olika hojtyper/erfarenhet osv)

Och, korvgubbe, jag har skitkul ute på krokvägarna, trots att jag efter 22 år på hoj varken kan slanga eller göra stoppies, (har kanske missat det roliga i det, kommer kanske med tiden, än har jag inte rullator.. :hihi ) kör ogärna fortare än 170 km/h, fegkör på "stora vägar" där farbror blå finns, men å andra sidan så går det undan relativt hyfsat på krokvägar, den körning som enligt mina ögon är kul, och jag är hel, samt har mitt KK kvar (peppar, peppar, ta i trä), pröva dig fram själv!

Hoppas det blir diverse rundor, i olika tempo i sommar! Ta gärna en titt på tråden om gruppkörning HÄR!

(Puh, låååångt inlägg blev det…. :eek: )

/B
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
benkar skrev:
Som du skriver BB, klart man (kvinna) ska köra själv, hur ska man annars bli erfaren/lära sig? (fast det kan vara väldigt lärorikt sitta bakpå någon gång) Och det är alltid kul vara ett gäng som kör tillsammans, och ja, går finfint att mixa olika erfarenhet/tempo, under förutsättning att man som mindre erfaren kör i sitt eget tempo/efter egen erfarenhet, och inte blir stressad av att "dom där framme" försvinner iväg, och pga det drar upp sig själv i ett tempo som blir för högt och slutar illa om något oväntat inträffar... (Dessutom går det, helt naturligt, tyvärr snabbare längre bak i ledet än i täten om man vill hålla jämt avstånd, pga "gummisnoddseffekten", blir värre ju fler man är :fakta )

Vid stora gruppkörningar , fler än 15 hojar, och framförallt som vid tex den STORA ”Torsdagsrundan från Medborgarplatsen” där det var 38 hojar och en enda grupp, (blev tyvärr blev 3-4 olyckor) så måste man försöka dela upp i 2-3 grupper, men kräver då 2-3 ”lekledare”, och när det är folk som inte kört tillsammans tidigare, hur tusan ska folk veta var man ska placera sig :confused: ?

Fungerar rätt hyfsat när jag kör med Rapido, då blir det inte så många nya varje gång, och kan typ ”placera in” folk man vet hur dom kör, på rätt plats, (skiter sig dock tyvärr även där emellanåt.. :( ) men på stora SH-forumrundor är det knepigt värre.

Tror det fungerar med mixad erfarenhet i mindre grupper där man kanske känner varandra lite, ingen/mindre prestige (något av en kill/grabb/man-grej... :rolleyes: ) Måste erkänna att även jag, trots ålder och erfarenhet blivit lite väl överpeppad någon gång när jag hängt på/försökt hänga på (eller i värsta fall, försökt köra ifrån… :huvet ) någon ännu mer erfaren/kunnig/vild på tex Slingerbulten "av bara farten") men blir det ett STORT gäng (typ över 10-15 hojar) med folk med väldigt olika erfarenhet så skiter det sig tyvärr oftast alltid förr eller senare, mest pga man längre bak i ledet inte accepterar att det måste bli lite glapp i ledet pga "gummisnodden" och då kör tokfort för att "hänga med" eller dras med av den allmänna hysterin.. (typ kalvar utsläppta på vårbete för första gången… :tungan )

SÅ... antingen hänger man som "ny med KK" med även på ”snabba rundor”, men accepterar att en del försvinner där framme (men väntar vid korsningar) och håller ett tempo som känns bra för en själv eller så kan man vara ett gäng som tar en uttalat lugnare runda, gärna med någon gammal räv i täten som slår ner på tempot, men håller snygga spårval som fungerar både i lägre tempo och även fortare, så att alla lär sig det hela... men tror alla vinner på att det är mindre grupper.

Säkert något fel i min teori om det hela/tråden, men jag tror ändå på grundideén/filosofin att vi alla har kul/uppnår tillfredställelse med vårt hojåka vid olika km/h beroende på hoj och erfarenhet, det viktiga är att man själv har kul och får en kick av hojåkandet, oavsett vad det innebär i jämförelse med andra (olika hojtyper/erfarenhet osv)

Och, korvgubbe, jag har skitkul ute på krokvägarna, trots att jag efter 22 år på hoj varken kan slanga eller göra stoppies, (har kanske missat det roliga i det, kommer kanske med tiden, än har jag inte rullator.. :hihi ) kör ogärna fortare än 170 km/h, fegkör på "stora vägar" där farbror blå finns, men å andra sidan så går det undan relativt hyfsat på krokvägar, den körning som enligt mina ögon är kul, och jag är hel, samt har mitt KK kvar (peppar, peppar, ta i trä), pröva dig fram själv!

Hoppas det blir diverse rundor, i olika tempo i sommar! Ta gärna en titt på tråden om gruppkörning HÄR!

(Puh, låååångt inlägg blev det…. :eek: )

/B

Love you man!
:bow

//Fredda
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Tja, jag antar att jag borde hänga med 400-ligan. Förhoppningsvis ses vi i sommar om jag inte råkat låta bli att svänga någonstans och hamnat någon annanstans i landet.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Benkar you :yoparty as always!

Om Benkar ligger först, ligger BB sist
- gammalt sporthojs ordspråk-

Folk som skall köra över sin förmåga har inget att göra på de där rundorna tycker jag, det kan aldrig sluta speciellt lyckligt..
Vet man inte hur alla andra kör kan man ju lungt lägga sig långt bak och avvakta. Man hinner köra fort, Benkars rundor brukar ju bli X antal mil så byta plats hinner man nog :)
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Bikerbitch skrev:
Benkar you :yoparty as always!

Folk som skall köra över sin förmåga har inget att göra på de där rundorna tycker jag, det kan aldrig sluta speciellt lyckligt..
QUOTE]

Nej, nej, nu menade du väl att alla är välkomna på rundorna. Nybörjare som erfarna, snabba som långsamma....
Att vissa av rent misstag, lite övermod eller pga. av att det ligger lite koskit på vägen körde av, är nog någonting som är ofrånkomligt. Det är ju trots allt förenat med viss fara att köra motorcykel.
Däremot kan man ju försöka kämpa för att få en stämning i gänget där ingen känner att det är känns jobbigt att ligga längre bak "om det nu är så".
Jag, i min enfald tror i alla fall att vi alla njuter av MC-åkning i olika former och hastigheter, men på något sätt så lyckades vi rätt bra förra sommaren att samköra allihop på t.ex. torsdagsrundorna och fick ihop ett jättegäng som var ute och åkte. Jättekul enl. min mening

:Bugar Benkar!! min guru till kroksvängar :Bugar :tummenupp
 
Last edited:

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Mojje skrev:
Som sade jag skrev tidigare så var mitt inlägg menat som en tankeställare och skrivet i all välmening.
//\//\

Menade inte att kritisera dig, men det blir lätt lite: Min polares, polares, morsas, väninna hörde att..... Jag VET att du var med på den rundan, men skitsamma. Det jag ville få fram var att alla avkörningar inte beror på att man kör med kuken...

Det Benkar säger är förvisso helt ok. Det jag kan tycka är lite tråkigt är att man ska behöva dela upp gänget i olika grupper... Även om man har en "ledare" för varje grupp så betyder inte det att just JAG ser spårvalet som denne tar. Jag kör på torsdagsrundorna just för att köra med "alla". Om jag vill ut och träna spårval eller köra som satan.. (host, som om jag kunde... :rolleyes: ) så kör jag bara med ett fåtal. Det handlar om olika sorters körning.

Onsdagar=Posering :squid

Torsdagar=Torsdagsåkning+fika

Resterande dagar= Upptäcka nya vägar, där kanske körningen har större betydelse....

Missförstå mej rätt nu.. Jag ÄLSKAR torsdagskörningarna, men visst är det trisst att det händer olyckor, och visst borde man göra något åt dem....

/FW
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
wheelieman skrev:
Folk som skall köra över sin förmåga har inget att göra på de där rundorna tycker jag, det kan aldrig sluta speciellt lyckligt..
QUOTE]

Nej, nej, nu menade du väl att alla är välkomna på rundorna. Nybörjare som erfarna, snabba som långsamma....
:Bugar Benkar!! min guru till kroksvängar :Bugar :tummenupp

Ja åh gud ja, klart att ALLA är välkomna. Men folk som måste ligga o pressa skiten ur hojen och kör över sin förmåga för att visa sig ball har iallafall jag personligen inte mycket till övers för. Det kan sluta rätt illa..
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Bikerbitch skrev:
Ja åh gud ja, klart att ALLA är välkomna. Men folk som måste ligga o pressa skiten ur hojen och kör över sin förmåga för att visa sig ball har iallafall jag personligen inte mycket till övers för. Det kan sluta rätt illa..

Hmmmm..... Nu låter du så där kritisk igen, :va bara för att du inte hänger med :hihi .

Jag kan ju dock bara svar för min del men jag tycker det är rätt så kul och ligga och gasa när det svänger. Om man senare kör av så är det väl inte så säkert att det beror på att man har kört över sin förmåga, en avkörning kan ju orsakas av flertalet händelser?!?
Men visst skall man vara medveten om riskerna att köra fortare än hastighetsbestämmelserna :mattias
Men av dom som var med i somras så kändes det inte som några var ute och gasade som idioter för att visa sig balla, troligtvis mer för att dom tycker det r är kul att dra på lite, visserligen så var det en del som betade i gräset, men det fanns ett antal olika orsaker till varför, som t.ex åkerdynga på vägen, mötande bilar som genar i ditt fält i en kurva, bilar som svänger rakt in en o.s v.
Hade det hjälpt och hållt lagstadgad hastighet?? Kanske, men inte säkert. Kan man göra det på ett bättre/annorlunda sätt... Säkert. Men i slutändan så är det alltid den som sitter bakom styret som avgör sin egen förmåga om man tycker det går för fort eller inte, bedömde han/hon fel ska vi väl inte döma dom i efterhand utan stötta dom...
Tycker att du lät lite hård och kantig i din kommentar, måste tycka lite :)

I förebyggande syfte så håller jag på Benkars ide, man delar helt enkelt upp sig i grupper, så man får en så jämn ström som möjligt. Och samlas vid kaffestoppet gör vi ju ändå...Fika bör man annars dör man :tummenupp
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
watson skrev:
Det Benkar säger är förvisso helt ok. Det jag kan tycka är lite tråkigt är att man ska behöva dela upp gänget i olika grupper... Även om man har en "ledare" för varje grupp så betyder inte det att just JAG ser spårvalet som denne tar. Jag kör på torsdagsrundorna just för att köra med "alla". Om jag vill ut och träna spårval eller köra som satan.. (host, som om jag kunde... :rolleyes: ) så kör jag bara med ett fåtal. Det handlar om olika sorters körning.

Onsdagar=Posering :squid

Torsdagar=Torsdagsåkning+fika

Resterande dagar= Upptäcka nya vägar, där kanske körningen har större betydelse....

Missförstå mej rätt nu.. Jag ÄLSKAR torsdagskörningarna, men visst är det trisst att det händer olyckor, och visst borde man göra något åt dem....

/FW

Jag har säkert brister i min filosofi kring gruppkörningar, men erfarenheten från sommaren alla SH-rundor är rent generellt att ju mindre grupper det är = inga/färre olyckor och ju större grupper det är = olyckor/fler olyckor. En av dom tidigaste Medisrundorna hade uppåt 35 hojar, vilket delades upp i två grupper, Mattias och jag körde först i varsin grupp, skulle tro att det ungefär samma tempo i båda grupperna, och gick finfint utan några hojar i backen, medans en av dom sista rundorna från Medis kördes i en enda stor grupp, och tyvärr slutade med 3-4 olyckor.

Kan inte påstå att torsdagsrundorna varit några posör/glidar-fika-rundor, utan det har varit "aktiv körning", och visst, kör gärna i en STOR grupp, men då måste man/vi nog slå ner på tempot lite, och är väl kanske vad torsdagsrundorna ska vara, en lagomrunda med mycket folk, och är det seriös gasning som gäller får man ta det någon annan dag och kanske i mindre grupper.

Olyckor är det tråkigaste som finns, gör hela rundan misslyckad :(

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
wheelieman skrev:
Bikerbitch skrev:
Benkar you :yoparty as always!

Folk som skall köra över sin förmåga har inget att göra på de där rundorna tycker jag, det kan aldrig sluta speciellt lyckligt..
QUOTE]

Nej, nej, nu menade du väl att alla är välkomna på rundorna. Nybörjare som erfarna, snabba som långsamma....
Att vissa av rent misstag, lite övermod eller pga. av att det ligger lite koskit på vägen körde av, är nog någonting som är ofrånkomligt. Det är ju trots allt förenat med viss fara att köra motorcykel.
Däremot kan man ju försöka kämpa för att få en stämning i gänget där ingen känner att det är känns jobbigt att ligga längre bak "om det nu är så".
Jag, i min enfald tror i alla fall att vi alla njuter av MC-åkning i olika former och hastigheter, men på något sätt så lyckades vi rätt bra förra sommaren att samköra allihop på t.ex. torsdagsrundorna och fick ihop ett jättegäng som var ute och åkte. Jättekul enl. min mening

:Bugar Benkar!! min guru till kroksvängar :Bugar :tummenupp

Nu ska vi inte överdriva, bara för att jag kan läsa karta... :D

Men, klart "alla" ska kunna vara med, men det är bara att acceptera att det kan bli lite "problem" när man har en salig blandning av erfarenhet och hårdvara, bara att se på dig och mig på en av sista rundorna, VTRn (med skjuts dessutom) vandrade på gränsen till vad chassi/stötdämpare klarar av, medans din busa var stadig som ett strykjärn... :tungan

Är det en runda med moderat tempo så spelar det mindre roll, men när tempot dras upp så fortsätter det fungera bra, tills något oväntat kanske inträffar. En erfaren (som dessutom kanske kört vägavsnittet 100 ggr) med bra hoj klarar av att undvika det oväntade (konstig eller oväntad kurva/grus/mötande bil eller dyl.) medans någon mindre erfaren reagerar fel, speciellt när farten är hög, och inget konstigt med det, övning ger färdighet. Men givetvis kan även den bästa göra fel/drabbas, spciellt av bilar som uppträder/kör konstigt.

Sedan måste jag erkänna att JAG inte trivs mitt i en jättklunga, utan ligger helst först eller bland dom första, alternativt ligga sist. Har pratat med en del som varit med på rundorna, och flera erkänner utan omsvep att det är stressande ligga mitt i en jättgrupp, blir ryckigt tempo, folk framför som kör för långsamt (och inte vinkar förbi) folk som trycker på bakifrån, osv.

Att: Watson: Med mindre grupper menar jag inte att man ska ha möjlighet se spårval, utan att det ska bli ett jämnare tempo längre bak i ledet.

Men, men, gruppkörning är kul, och hoppas det kommer fungera i sommar! (Och framförallt en massa fika... :hihi )

/B
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
torsdagsturen då så många hamnade i diket var riktigt obehaglig. jag blev åskådare på första parkett till en dikeskörning (som bisarrt nog hade kunnat undvikas om jag inte vinkat förbi honom), och det var en riktig skräckupplevelse trots att han klarade sig alldeles perfekt. min erfarenhet är också att stora grupper är farligt, krångligt och omständigt.

så, vad sägs? måndagsrunda för oss som är rädda för att prata, men gillar att gasa?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top