Som du skriver BB, klart man (kvinna) ska köra själv, hur ska man annars bli erfaren/lära sig? (fast det kan vara väldigt lärorikt sitta bakpå någon gång) Och det är alltid kul vara ett gäng som kör tillsammans, och ja, går finfint att mixa olika erfarenhet/tempo, under förutsättning att man som mindre erfaren kör i sitt eget tempo/efter egen erfarenhet, och inte blir stressad av att "dom där framme" försvinner iväg, och pga det drar upp sig själv i ett tempo som blir för högt och slutar illa om något oväntat inträffar... (Dessutom går det, helt naturligt, tyvärr snabbare längre bak i ledet än i täten om man vill hålla jämt avstånd, pga "gummisnoddseffekten", blir värre ju fler man är
)
Vid stora gruppkörningar , fler än 15 hojar, och framförallt som vid tex den STORA ”Torsdagsrundan från Medborgarplatsen” där det var 38 hojar och en enda grupp, (blev tyvärr blev 3-4 olyckor) så måste man försöka dela upp i 2-3 grupper, men kräver då 2-3 ”lekledare”, och när det är folk som inte kört tillsammans tidigare, hur tusan ska folk veta var man ska placera sig
?
Fungerar rätt hyfsat när jag kör med Rapido, då blir det inte så många nya varje gång, och kan typ ”placera in” folk man vet hur dom kör, på rätt plats, (skiter sig dock tyvärr även där emellanåt..
) men på stora SH-forumrundor är det knepigt värre.
Tror det fungerar med mixad erfarenhet i mindre grupper där man kanske känner varandra lite, ingen/mindre prestige (något av en kill/grabb/man-grej...
) Måste erkänna att även jag, trots ålder och erfarenhet blivit lite väl överpeppad någon gång när jag hängt på/försökt hänga på (eller i värsta fall, försökt köra ifrån…
) någon ännu mer erfaren/kunnig/vild på tex Slingerbulten "av bara farten") men blir det ett STORT gäng (typ över 10-15 hojar) med folk med väldigt olika erfarenhet så skiter det sig tyvärr oftast alltid förr eller senare, mest pga man längre bak i ledet inte accepterar att det måste bli lite glapp i ledet pga "gummisnodden" och då kör tokfort för att "hänga med" eller dras med av den allmänna hysterin.. (typ kalvar utsläppta på vårbete för första gången…
)
SÅ... antingen hänger man som "ny med KK" med även på ”snabba rundor”, men accepterar att en del försvinner där framme (men väntar vid korsningar) och håller ett tempo som känns bra för en själv eller så kan man vara ett gäng som tar en uttalat lugnare runda, gärna med någon gammal räv i täten som slår ner på tempot, men håller snygga spårval som fungerar både i lägre tempo och även fortare, så att alla lär sig det hela... men tror alla vinner på att det är mindre grupper.
Säkert något fel i min teori om det hela/tråden, men jag tror ändå på grundideén/filosofin att vi alla har kul/uppnår tillfredställelse med vårt hojåka vid olika km/h beroende på hoj och erfarenhet, det viktiga är att man själv har kul och får en kick av hojåkandet, oavsett vad det innebär i jämförelse med andra (olika hojtyper/erfarenhet osv)
Och, korvgubbe, jag har skitkul ute på krokvägarna, trots att jag efter 22 år på hoj varken kan slanga eller göra stoppies, (har kanske missat det roliga i det, kommer kanske med tiden, än har jag inte rullator..
) kör ogärna fortare än 170 km/h, fegkör på "stora vägar" där farbror blå finns, men å andra sidan så går det undan relativt hyfsat på krokvägar, den körning som enligt mina ögon är kul, och jag är hel, samt har mitt KK kvar (peppar, peppar, ta i trä), pröva dig fram själv!
Hoppas det blir diverse rundor, i olika tempo i sommar! Ta gärna en titt på tråden om gruppkörning
HÄR!
(Puh, låååångt inlägg blev det….
)
/B