Nybörjare!

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Silwer skrev:
Nej, du har ju betalt för full effekt, men tänk på att möjligheten finns att det blir ett åtal för olovlig körning, du har ju inte rätt körkort för hojen.
Chansen finns vidare då att försäkringsbolaget inte vill betala.

Troligen är risken lten med tanke på hur många som skenförsäkrar på alla upptänkliga sätt men ändå går fria.

Men har man inte behörighet för hojen så är det bara högre självrisk som mave sa.....har läst i försäkringsvillkåren hos några bolag!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Silwer skrev:
hur det än är så kör han ju tung hoj på mellankort, kan aldrig tänka mig att det egentligen inte är straffbart.

Visst är det straffbart, men nu pratar vi väl bara om påföljderna hos f.bolaget.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Silwer skrev:
hur det än är så kör han ju tung hoj på mellankort, kan aldrig tänka mig att det egentligen inte är straffbart.

Det räknas som olovlig körning hos polisen.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
landen skrev:
Jo det är nog inte omöjligt!, vad är skillnaden mellan en ostrypt 600 och en som är det?, på ren svenska nu och inte i några kW termer tack.
Du tar bort effekten. Tänk dig att du drar 1/3 gas och inte mer på crosshojjen din, så stor skildnad är det på strypt/ostrypt. Den går antagligen inte fortare än 160-180 med strypning, å uppåt 240 utan strypning. Den reser sig antagligen på iaf första växeln utan strypning med bara gaspådrag (säger antagligen för att jag har inte kört nån CBR).

landen skrev:
Vad är det exakt man gör när man stryper?
Man begränsar luft/bränsleintag och/eller avgasflöde. Vilket betyder att motorn andas betydligt sämre å därför får lägre effekt.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har jag fattat det rätt:
Om man kör tung mc på mellankort och smäller så får man en högre självrisk, fast försäkringen fungerar i övrigt som vanligt, dvs jag blir ersatt. Att det sen är olovlig körning "skiter" dom i och det blir en grej mellan mig och sheriffen?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Noc skrev:
Har jag fattat det rätt:
Om man kör tung mc på mellankort och smäller så får man en högre självrisk, fast försäkringen fungerar i övrigt som vanligt, dvs jag blir ersatt. Att det sen är olovlig körning "skiter" dom i och det blir en grej mellan mig och sheriffen?

Hur ska de mäta effekten om hojen är smälld?
Utredarna är slingriga som fan så de kan nog göra det men du får bara vänta längre på ersättning.

Sätt den i samma bolag som ni har era övriga försäkringar på så hota med att flytta över dem till annat bolag om de inte betalar ut - det kommer de förlora på.

Jag har blitt stannat hur många gånger som helst med mellankort på en tung hoj och de kollar inte effekten i den.
De kollar inte ens glasögonkravet jag har.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Silwer skrev:
Nej, du har ju betalt för full effekt, men tänk på att möjligheten finns att det blir ett åtal för olovlig körning, du har ju inte rätt körkort för hojen.

Troligen är risken lten med tanke på hur många som skenförsäkrar på alla upptänkliga sätt men ändå går fria.

Men vad är det som säger att han inte har rätt behörighet? Som jag fattar det så har han tungt kort men en mellanklassreggad hoj med full effekt. Enligt vad jag förstått av det som skrivits här innan av t.ex. Johan FÖK eller va han hette så ska det vara ok.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Mavve skrev:
Hur ska de mäta effekten om hojen är smälld?
Utredarna är slingriga som fan så de kan nog göra det men du får bara vänta längre på ersättning.

Sätt den i samma bolag som ni har era övriga försäkringar på så hota med att flytta över dem till annat bolag om de inte betalar ut - det kommer de förlora på.

Jag har blitt stannat hur många gånger som helst med mellankort på en tung hoj och de kollar inte effekten i den.
De kollar inte ens glasögonkravet jag har.

Hmm, jo men hojjen är inte reggad som mellan och har aldrig varit. Det enda jag vill veta är om man får ut några pengar? Inte kul om man skulle köra in i en splitterny SL 55 t.ex.
Även om man inte smäller så hårt så kan det ju bli duktigt kostsamt i alla fall. Och om jag och diverse annat folk hamnar på sjukan kostar ju det också. Skitsamma om självrisken blir högre, får man nånting?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Noc skrev:
Hmm, jo men hojjen är inte reggad som mellan och har aldrig varit. Det enda jag vill veta är om man får ut några pengar? Inte kul om man skulle köra in i en splitterny SL 55 t.ex.
Även om man inte smäller så hårt så kan det ju bli duktigt kostsamt i alla fall. Och om jag och diverse annat folk hamnar på sjukan kostar ju det också. Skitsamma om självrisken blir högre, får man nånting?

Det beror på, gränserna är långt ifrån kristallklara.F-bolaget kan neka dig ersättning om de känner för det. Antagligen gäller dock trafikförsäkringen som vanligt. De andra kan du nog titta i månen efter.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Men vad är det som säger att han inte har rätt behörighet? Som jag fattar det så har han tungt kort men en mellanklassreggad hoj med full effekt. Enligt vad jag förstått av det som skrivits här innan av t.ex. Johan FÖK eller va han hette så ska det vara ok.

Öööhhh, det där var ju lite luddigt. Om han har tungt kort och en mellan hoj med full effekt har han ju inte en mellanhoj, utan den klassas som tung då ju.

Tungt kort med tung båge är helt ok. Tungt kort med lätt båge eller mellanbåge är helt ok med.
För har han tungt kort behöver han ju inte tramsa med strypningar. :va

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Så om jag fattat det rätt så skulle jag kunna köra en 600 ostrypt utan att egentligen oroa mig för större "problem" med både farbrorblå och försäkringsbolaget?

En kompis sa till mig att polisen inte kan kolla upp om du har en strypt eller inte.
Om den nu är reggad som en strypt. (hans far är polis så antog att han visste vad han pratade om).

Men endå om jag nu vill vara 100% säker så skulle jag ju kunna köra strypt nu denna sommaren, för att sedan ta bort det till nästa vår då jag fyller 21...

Frågan är bara om jag kan hålla mig!, Men tänkte börja med kortet så fort som möjligt så räknar med att ha det i slutet av sommaren.

Men hur som helst så verkar cbr:en som en vettig hoj för ett vettigt pris...
Så det blir nog en sådan framöver, synd bara att priserna går väl upp i vår (antar jag)...

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Saken är den att jag tror nog att det gynnar mig att köra strypt till en början!

Är ju endå bara en sommar tills jag får ta bort det då! Och det borde man ju klara av...

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Tro mig...även som nybörjare kommer du tröttna på effekten i en 25 Kw:s sporthoj efter ett tag !

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
landen skrev:
Saken är den att jag tror nog att det gynnar mig att köra strypt till en början!

Är ju endå bara en sommar tills jag får ta bort det då! Och det borde man ju klara av...

Jag sa det samma en gång i tiden, men ack så fel jag hade...tror mig strypningen kommer att dunsta fortare än du tror....

Tänk på att om du försäkrar hojen på dina tex föräldrar och kör ostryp och åker fast, så åker du dit för olovlig körning och dina föräldrar för tillåtande av olovlig körning, tror inte att de uppskattar det. :brinnerup

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Som jag ser det är det inte rädslan för att åka fast för olovlig körning som är det värsta... Om jag t.ex skulle mot förmodan köra över ett barn med min ostrypta hoj så får jag nog ett mindre helvete, både personligen och med myndigheter mot vad jag hade fått om jag hade kört en strypt. Ungefär samma sak som att man aldrig ska köra onykter även om man "bara" har druckit en öl, för även om du kan köra bil lika bra så anses det inte som en olycka när du kör ihjäl någon utan rattfylleri. Så även om chansen är litet att man åker fast/krockar osv så kan det nog vara smart att ta det säkra före det osäkra.

Fast å andra sidan så vet jag ju inte vad jag pratar om när det gäller köra strypt gämfört med att köra orginal! Vad har ni för erfarenheter?

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Sålänge man inte blir stannad av polisen åker man inte dit! (Undantag olycka) Stannad blir man inte om man kör vettigt!

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
r6:a -00
Silwer skrev:

bästa sättet är väl att hålla sig på vägen!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln