Nybörjarfråga broms

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Jag förmodar att detta är något av en idiotfråga om man kan meka men för en akademiker utan haynes-manual är det inte så självklart.
broms.jpg
Den 'hårda' början på bromsoljeslangen 'tar i' och hindrar en korrekt inställning av bromshandtaget.
eg. jag kan inte vinkla bromshandtaget framåt nåt mer eftersom den 'tar i' emot styret.

Kan jag lossa på muttern som fäster "den hårda början på bromsoljeslangen" vid bromsolje-behållaren, vrida den 30grader medsols och skruva åt muttern igen utan att det skapar några problem alt. är 'farligt' på nåt sätt?

Svar till signaturen "teoretisk-akademiker-som-hade-syslöjd-hela-grundskolan"

:)

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jo, du kan lossa banjon lite och vrida så att du får frigång.
Lägg en trasa eller liknande under, bromsvätska är elakt mot det mesta det får mysa med en längre tid.
Jag skulle kanske ta hjälp av någon som håller ett lätt tryck på bromsen samtidigt som banjomuttern lossas precis så lite så att det går att vrida, (för att ingen luft ska komma in i systemet). När du är klar lyfter du locket på behållaren och kontrollerar att nivån fortfarande är ok.

Men - är ingen super ultra expert som andra här inne :)

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Man får alltsä räkna med att det läcker ut bromsolja? så mao inget man gör om man inte har nåt att fylla upp med efteråt.
Tack faan @Skynet och @Bäverhyddan

"Jag skulle kanske ta hjälp av någon som håller ett lätt tryck på bromsen samtidigt som banjomuttern lossas precis så lite så att det går att vrida, (för att ingen luft ska komma in i systemet)"

Q1: Går det att ersätta någon med en spännrem?

Q2: Finns det någon rolig historia bakom namnet "Banjo"-muttern?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man får alltsä räkna med att det läcker ut bromsolja? så mao inget man gör om man inte har nåt att fylla upp med efteråt.

"Jag skulle kanske ta hjälp av någon som håller ett lätt tryck på bromsen samtidigt som banjomuttern lossas precis så lite så att det går att vrida, (för att ingen luft ska komma in i systemet)"

• Du lossar ytterst lite på skruven så att du med lite motstånd kan vrida banjon i rätt läge
  • Minimal risk att något läcker ut, men ha en trasa under
  • När banjon är i läge - dra åt - lagom, inte mer
  • Spola av som sägs ovan - just in case.......
OM, jag säger OM, det skulle läckt in någon luft så är det minimalt, men det känner du när du drar i handtaget
Skulle det läckt in luft så kan du ta bort evt. skyddsplåt från ett av bromsoken och pressa tillbaka en eller båda kolvarna (har du glidande ok så är det ännu enklare)
Pressa försiktigt med en polygrip - gärna med tejpade käftar
Då pressar du tillbaka olja i behållaren på handtaget, luften flyter upp till ytan o simsalabim så är den borta (glöm inte att dra i handtaget några gånger så att kolvarna åker ut igen)
Svinenkelt

Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled

Går att ersätta "någon" med att vara riktigt nogrann.
Lossa försiktigt vrid, dra på, sätt tryck på bromsen, lossa och låt det komma ut lite vätska. Förhoppningen är att ingen luft kommit in, men kommer den in måste den släppas ut :)
Banjon ,- vet inte varför den heter så ?

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Tack allihop. Nu känns det som att jag vet vad jag gör.
:shrules:tummenupp

• Gilla
Reaktioner: DaK

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Man får alltsä räkna med att det läcker ut bromsolja? så mao inget man gör om man inte har nåt att fylla upp med efteråt...
Om du lossar skruven så lite som möjligt (typ 1/4 varv) så kommer det bara att läcka några droppar.

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Försiktig som jag är så släppte jag bara på banjomuttern kanske 1/12 varv vilket var tillräckligt för att med hand, utan någon större kraft, rotera metall-slangen.
Inte en droppe bromsolja sipprade/droppade ut någonstans.
Bromshandtag i perfekt läge. :tummenupp :shrules
Tack alla för coaching!
banjo.fix.jpg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
5992-3045
Försiktig som jag är så släppte jag bara på banjomuttern kanske 1/12 varv vilket var tillräckligt för att med hand, utan någon större kraft, rotera metall-slangen.
Inte en droppe bromsolja sipprade/droppade ut någonstans.
Bromshandtag i perfekt läge. :tummenupp :shrules
Tack alla för coaching!
View attachment 499328
Grymt - nästa vecka kör vi instruktion på ventiljustering. Veckan efter det köper du en Honda:hihi

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Grymt jobbat. Att glömma handuk på tanken / styret är vanligaste felet när man pysslar med bromsvätska.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag justerade nyligen min banjo på bakre bromsok. Gjorde som Surtees skrev i inlägg #5, lossande extremt lite så det precis gick att vrida banjon och drog åt.

Hade räknat med att det skulle börja läcka men det har det inte gjort. Pedalen känns som innan så har inte luftat efter.

Jag kör jämt med aluminiumbrickor då jag upplevt positiva egenskaper med dem, men jag vill inte råda någon annan till det då överallt föreskrivs kopparbrickor. Har ställt frågan om varför just koppar men utan riktiga svar.

När jag scrollade "Kaninfan" fort, läste jag Kardashian 😁

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag justerade nyligen min banjo på bakre bromsok. Gjorde som Surtees skrev i inlägg #5, lossande extremt lite så det precis gick att vrida banjon och drog åt.

Hade räknat med att det skulle börja läcka men det har det inte gjort. Pedalen känns som innan så har inte luftat efter.

Jag kör jämt med aluminiumbrickor då jag upplevt positiva egenskaper med dem, men jag vill inte råda någon annan till det då överallt föreskrivs kopparbrickor. Har ställt frågan om varför just koppar men utan riktiga svar.

När jag scrollade "Kaninfan" fort, läste jag Kardashian 😁
Koppar har rätt hårdhet och kan glödgas för återanvändning. Aluminiumbrickor måste du byta efter att du lossat skruven/muttern.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år