Nybergs motor kursar

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tycker problemet många gånger med handlare i Sverige är att de inte har TILLGÅNG till en produkt som jag vill ha.
Där emot så köper jag all min personliga utrustning i fysisk butik. Köper även motordelar över disk.

Tro min förvåning när mina originaldelar till SR:en var BILLIGARE hos min lokala Yamaha-handlare. Dessutom så fans delarna hemma precis på den tiden de sa. Det är ju inte alltid så lätt att veta vad vissa saker heter i en motor när de bästa sidorna är på tyska och man inte ens kan det svenska ordet men det fixade handlaren med gammal hederlig micro-fisch!:tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ironi? :va

Ska jag skämmas för att jag är intresserad och väljer att byta oljan själv på min hoj? eller bromsbelägg, drivpaket osv? Knappast..

Tillgång och efterfrågan heter det och det är som med allt annat i vårt samhälle.

Och angående att fler och fler butiker går i konkurs. Jag tror att framtiden, på gott och ont, är fler butikskedjor med centrallager och onlineshopping och en fysisk "skyltbutik" med "provexemplar" där man kan titta, prova och prata med personal. Det kostar för mycket för småfirmor att bygga upp egna lager med saker som måste säljas inom ett år innan dom börjar rasa i pris. Det finns väl en nyöppnad "online" galleria i Malmö någonstans där man kan titta, prova och sedan köpa saker men att det skickas hem till kunden efter betalning i butiken?

Ja det var ironiskt.
Men samtidigt skäms inte jag för att jag vill ha så hög kvalitét på utrustning som möjligt till ett så lågt pris som möjligt.
Och det får jag om jag beställer utomlands.
Kan jag välja en Shoei hjälm i en webshop för samma pris som en HJC i butiken ja då väljer jag nog Shoein ändå.

Tror också på centrallager idén och tycker samtidigt att den inte är helt dum.
Visst är det trist om man behöver en del väldigt fort och det kan kännas surt att dom ibland inte har slitdelar hemma men det är ju fritt för vem som helst att köpa på sej ett eget lager av vad man tror man behöver.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Ja, det är svårt det där. Mc branchen är inte det lättaste....
Men kan man inte ta dryga kunder ska man inte gråta över att man inte omsätter nått :fakta

Jag har varit säljare i butik, säljare för världens största sportföretag, säljare för något mindre sportföretag och nu inköpare.
Jag har ALDRIG förstått mig på dryga kunder? Vad har de att vinna? INGEN har fått bättre pris eller bättre service pga att dom är dryga eller otrevliga! Tvärt om. Om jag haft en rea lista eller haft någon produkt med stark marginal så är det ju inte direkt den dryga kunden man kontaktar och erbjuder dessa produkter. Om det är några jag utnyttjat under mina år så är det just de otrevliga/dryga kunderna/leverantörerna.
Vill man vara dryg och otrevlig bara för att så ska man fasen inte ha något bra pris/service heller. Även som inköpare kan jag vara hård etc men otrevlig är jag bara när överenskommelser bryts eller liknande. :dummer
Däremot har jag alltid varit trevlig och hjälpt kunderna med tips och tricks även fast dom inte handlat/handlar just den grejen av mig. En trogen kund är ju den bästa kunden så man hoppas ju att dom handlar av mig nästa gång.

Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon som vet vad som händer med KTM i Jönköping nu? Någon annan firma i krokarna som kommer ta över och börja sälja KTM?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC