Nybergs motor kursar

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Var också och handlade idag i Gbg. Det blev säkert dyrare än nätet (däck), har inte fått räkningen ännu. Så skönt att kunna stå och tjöta lite med proffs.:banana Väljer det alla dagar i veckan som amatör. Ivf för en del av mina köp.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Känner flera, som likt Rockmorsan, stått redo med pengarna för att köpa ny hoj men fått riktigt uselt bemötande och gått därifrån. Det är ju oftast också så att man endast behöver en liten knuff i rätt riktning för att köpa ny hoj men det verkar inte många säljare i MC-butikerna förstått då dom är väldigt passiva och ger dålig service.

Det ska tilläggas att jag fått helt ok service både när det gäller reservdelar och kläder när jag varit på butiker i Stockholm. När jag hade KTM handlade jag i princip alla delar från Karlströmsmotor då dom var sjukt snabba och hade ett stort lager.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har min filosofi, man handlar precis där man vill.

Vill jag stödja min handlare så är det mitt val, vill man handla på nätet så är det helt ok.

Jag gnäller inte på priserna i Svedala, och nätshopparna kommer inte att gnälla när det är 15 mil till närmsta handlare och 6 månaders väntetid för att få ett par packboxar bytta.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det är alla hemmamekare som förstör för handlarna/verkstäderna. Klart dom inte kan överleva när var och varannan väljer att byta packboxar hemma i garaget istället för att lämna in.

Nä fy för alla dom som bara vill spara pengar och göra mekjobben själva istället för att stödja dom svenska verkstäderna..

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Problemet är generalagenterna, det är deras påslag till butikerna som tvingar oss ut i Europa och handla. De butiker som agerar i denna fråga är de som kommer överleva.

Min hjälm gav jag 3300 i U.K, butikerna i stan ville ha 5600 (alla via samma generalagent!?!), sen kan folk säga vad de vill men de som försvarar så stor mellanskillnad är de som inte kommer vara handlare om några år, så är det bara.....

Tråkigt med Nybergs....

Problemet är att generalagenten behövs.. Finns ingen liten handlare som kan ta direkt av tillverkare eller av europadistributör..

Varför finns ingenting i lager? Lager kostar pengar. Det är skatt på inneliggande lager och ska du prova för att sedan köpa på nätet får du lösa det hela själv ;)

2-3 leveranstid.. Tja. Grejerna reser långt ibland. Ibland 100mil åt fel håll innan det kommer rätt.

Du kan alltid få grejerna fortast möjligt.. Antingen så blir det företagspaket eller så skickas det i taxi :D Bra slanta :banana

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag har så gott som alltid blivit bra bemött i butikerna här nere i södra delen av landet, så tummen upp för kundsevicen!
Men tyvärr är det jäkligt dyrt i Sverige (inte bara hojprylar), så för att ha råd att göra det jag vill och köpa dom delar jag vill ha så väljer jag nätet, och då oftast från annat eu-land.

Både priset på delarna och frakten är betydligt lägre, och går lika snabbt ibland snabbare att få hem dom än från handlare här i Sverige. Men det är ju postens fel, dom har hutlösa priser dom med och tydligen kass logistik inrikes.

Men jag kollar alltid runt noga innan jag handlar och finns det jag söker till nästan samma pris här hemma, så stödjer jag gärna svenska handlare!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
En Skånsk "handlare" ( garaget ) tog hem ett Silmoto helsystem direkt från fabriken till mig, för under 8000,- inkl frakt, han bör ju tjänat på det trots att det kostade 12000,- här. Det var dessutom till en Ducati så det var exklusivt så det förslår:hihi

Med det vill jag säga, svenskar börjar röra sig i leden...

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Det går att ta hem prylar på beställning till bra priser. Vet man att det säljs direkt och man kan ta det på en order som är stor nog att slippa frakter å skit från leverantören så .. Inga problem.

Svårt att vara kunder till lags när de behöver något småpill igår och det måste tas från eruopa och frakten är dubbelt så dyr som själva delen ut till kund.. Försöker men jag kan inte betala för att få sälja saker. Funkar inte lixom..

Nu är jag inte insyltad i MC branschen men ändå..

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Jag kan förstå dig!!

Men som säljare måste man skapa ett förtroende hos kunderna, och att va hjälpsam brukar ofta leda till trogna kunder. Och ponera att jag ringer till dig och frågar en gratis fråga och får ett svar att du varken kan eller har tid. Så lär jag ju inte lämna hojen till dig sen när jag behöver hjälp. Förstår du?
Att va egen företagare som du va med försäljning o mekande är ju omöjligt att få ihop.

Precis därför jag stängde min verkstad!
Orkar inte med alla dryga som ringer dygnet runt för gratishjälp...

Köp på internet så har vi inga Mc butiker kvar.
Enkelt. :tummenupp

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Det är alla hemmamekare som förstör för handlarna/verkstäderna. Klart dom inte kan överleva när var och varannan väljer att byta packboxar hemma i garaget istället för att lämna in.

Nä fy för alla dom som bara vill spara pengar och göra mekjobben själva istället för att stödja dom svenska verkstäderna..

Ironi? :va

Ska jag skämmas för att jag är intresserad och väljer att byta oljan själv på min hoj? eller bromsbelägg, drivpaket osv? Knappast..

Tillgång och efterfrågan heter det och det är som med allt annat i vårt samhälle.

Och angående att fler och fler butiker går i konkurs. Jag tror att framtiden, på gott och ont, är fler butikskedjor med centrallager och onlineshopping och en fysisk "skyltbutik" med "provexemplar" där man kan titta, prova och prata med personal. Det kostar för mycket för småfirmor att bygga upp egna lager med saker som måste säljas inom ett år innan dom börjar rasa i pris. Det finns väl en nyöppnad "online" galleria i Malmö någonstans där man kan titta, prova och sedan köpa saker men att det skickas hem till kunden efter betalning i butiken?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ironi? :va

Ska jag skämmas för att vara intresserad och väljer att byta oljan själv på min hoj? eller bromsbelägg, drivpaket osv? Knappast.. man är ju dum om man lämnar in för sådana småsaker.

Tillgång och efterfrågan heter det och det är som med allt annat i vårt samhälle.

Jag tror att framtiden, på gott och ont, är fler butikskedjor med centrallager och onlineshopping och en fysisk "skyltbutik" med "provexemplar" där man kan titta, prova och prata med personal. Det kostar för mycket för småfirmor att bygga upp egna lager med saker som måste säljas inom ett år innan dom börjar rasa i pris. Det finns väl en nyöppnad "online" galleria i Malmö någonstans där man kan titta, prova och sedan köpa saker men att det skickas hem till kunden efter betalning i butiken?

Det hade antagligen varit en rätt bra lösning vad gäller hojar egentligen, iaf här där kundunderlagen är små, och avstånden stora.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jo visst, har varit hjälpsam och svarat på frågor.
Finns nog massor av folk som kan intyga det.
Men som egen företagare måste man ju ha in pengar, ett fult ord i Sverige.
Och handlar alla på internet och ringer sin Mc handlare och ställer gratisfrågor så går det som det går.
Folk blev förbannade för att jag inte delade ut gratismappar som jag arbetat fram i bromsbänken, "du har ju ändå dom liggandes ju, jag vill ha en"...
Man tappar hakan ibland när folk ringer och säger "jag har köpt en hoj av en kille som servat hojen hos dig men hade inga kvitton, här är min adress skicka kopior på dem,"
Viss kan du få dem, jag tar 750:- i timmen för att plocka fram skriva ut och skicka, betalar du för min arbetsinsats så...
"Nääääe"
Visst fanns det bra kunder, dem har jag kvar resten fick åka nån annan stans... :eek:)

Har jobbat som säljare med dyra produkter åt stora och små företag, representerat och stått i.
Så jag vet vad det innebär Linkan...
Det är ju ungefär som att som man beter sig blir man bemött du vet....

Är nu lyckligt anställd i min gamla bransch och hobby jobbar när det passar mig, fullt lagligt bör tilläggas till banjomobben... :hej

Jag kan förstå dig!!

Men som säljare måste man skapa ett förtroende hos kunderna, och att va hjälpsam brukar ofta leda till trogna kunder. Och ponera att jag ringer till dig och frågar en gratis fråga och får ett svar att du varken kan eller har tid. Så lär jag ju inte lämna hojen till dig sen när jag behöver hjälp. Förstår du?
Att va egen företagare som du va med försäljning o mekande är ju omöjligt att få ihop.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
<3 Hemmaskruvare :) Förhoppningsvis får man sälja lite olja och filter och annat kul..

och

Skiter det sig.. Så brukar det oftast bli 3x pengarna för att fixa't..

Sedan så blir ju en och annan sur när de kommer med en glasslåda full med smådelar och lite diesel i botten och man dristar sig till att rekommendera en ny del :) Viisst kan jag lägga pussel .. Men ibland så kan det falktiskt löna sig att helt enkelt byta ut grejen..

De som pular själv är i regel rätt bra på det.. Själv brukar jag resonera att går jag bet på något så konsulterar jag ett proffs.. Innan jag ställer till det =)

Under öppettiderna så är kunder välkomna som fan :) Fråga på.. Vi svarar efter bästa förmåga..

Det händer dock att kunder ringer en på kvällstid på privata telefonen och på annan ledig tid.. Det är inte lika roligt :(

Glömma något på jobbet på julafton.. Bommat och stängt och släckt i butiken. Sedan måste man slänga ut folk som klivit in "bakvägen" "När du ändå är här" ...... :näsblod

Ja jävlar i min lilla låda..

Hehhe ... Det som inte dödar härdar antar jag ... :D

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
<3 Hemmaskruvare :) Förhoppningsvis får man sälja lite olja och filter och annat kul..

och

Skiter det sig.. Så brukar det oftast bli 3x pengarna för att fixa't..

Sedan så blir ju en och annan sur när de kommer med en glasslåda full med smådelar och lite diesel i botten och man dristar sig till att rekommendera en ny del :) Viisst kan jag lägga pussel .. Men ibland så kan det falktiskt löna sig att helt enkelt byta ut grejen..

De som pular själv är i regel rätt bra på det.. Själv brukar jag resonera att går jag bet på något så konsulterar jag ett proffs.. Innan jag ställer till det =)

Under öppettiderna så är kunder välkomna som fan :) Fråga på.. Vi svarar efter bästa förmåga..

Det händer dock att kunder ringer en på kvällstid på privata telefonen och på annan ledig tid.. Det är inte lika roligt :(

Glömma något på jobbet på julafton.. Bommat och stängt och släckt i butiken. Sedan måste man slänga ut folk som klivit in "bakvägen" "När du ändå är här" ...... :näsblod

Ja jävlar i min lilla låda..

Hehhe ... Det som inte dödar härdar antar jag ... :D

Ha ha ha...
Känner igen allt det där.

Skulle justera ventilerna men när vi fått loss kammarna så insåg vi att vi inte visste hur man gjorde så vi satte ihop den.
Sen när vi startar den så rasslar det i den...
Höll den på fullvarv ett tag för att se om det slutar.
Kan du kolla på den???

Jo visst!

Du kan väl fixa min hoj i helgen för du är ju ändå ledig...

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Ja, det är svårt det där. Mc branchen är inte det lättaste....
Men kan man inte ta dryga kunder ska man inte gråta över att man inte omsätter nått :fakta

Jo visst, har varit hjälpsam och svarat på frågor.
Finns nog massor av folk som kan intyga det.
Men som egen företagare måste man ju ha in pengar, ett fult ord i Sverige.
Och handlar alla på internet och ringer sin Mc handlare och ställer gratisfrågor så går det som det går.
Folk blev förbannade för att jag inte delade ut gratismappar som jag arbetat fram i bromsbänken, "du har ju ändå dom liggandes ju, jag vill ha en"...
Man tappar hakan ibland när folk ringer och säger "jag har köpt en hoj av en kille som servat hojen hos dig men hade inga kvitton, här är min adress skicka kopior på dem,"
Viss kan du få dem, jag tar 750:- i timmen för att plocka fram skriva ut och skicka, betalar du för min arbetsinsats så...
"Nääääe"
Visst fanns det bra kunder, dem har jag kvar resten fick åka nån annan stans... :eek:)

Har jobbat som säljare med dyra produkter åt stora och små företag, representerat och stått i.
Så jag vet vad det innebär Linkan...
Det är ju ungefär som att som man beter sig blir man bemött du vet....

Är nu lyckligt anställd i min gamla bransch och hobby jobbar när det passar mig, fullt lagligt bör tilläggas till banjomobben... :hej

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ja, det är svårt det där. Mc branchen är inte det lättaste....
Men kan man inte ta dryga kunder ska man inte gråta över att man inte omsätter nått :fakta

Det gäller då att vara dryg tillbaka mot kunder som inte generera några pengar. Kunder som generera pengar ska det fjäskas för. Det är skillnad på kund och kund ...

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...