Trådlyft.
Nu är det äntligen dags att operera nyckelben jag bröt 2009 och efter 1 års är malande värk,,, så om 2 veckor kommer fältskärn med kniven.
Grattis till dig! Trist att det fått gå så länge innan något hände.
Visserligen är du quotad i inledningen, men väggen av text nedan gäller alla som ännu inte vet om att dom kommer att bryta nyckelbenet i framtiden:
Vi borde alla lägga namnet Jan Nowak på minnet.
Det är det absolut bästa namnet ni kan droppa i samtal med behandlande läkare direCkt ni kommer in med en klavikelfraktur på akuten.
Även om man känner sig lite låg...
Alla ortopeder känner till hans arbete och slutsatser sedan 10 år tillbaka:
Vanligt med kvarstående besvär efter nyckelbensbrott
[Publicerad 2002-09-23]
Mer än 40% av patienter som brutit nyckelbenet har kvarstående besvär tio år efter frakturtillfället och det är betydligt fler än man tidigare trott. Det är ett av de resultat Jan Nowak presenterar i sin avhandling om förekomst, förlopp och behandling vid nyckelbensbrott.
http://www.uu.se/press/pressmeddela.../?id=1650&area=&typ=pm&na=disputation&lang=sv
...men alltför många ortopeder har tyvärr lojaliteten på fel ställe och lyssnar hellre på sitt landsting som vill ducka kostnader och helst inte ser några operationer och implantat alls. Det
kan ju läka bra...
Kräv operation från start! Hänvisa till Nowak och förklara att du matchar riskgruppen till 100% - riskgruppen som gärna rör sig för mycket under rehabiliteringen, som belastar för mycket för tidigt, som egenföretagar, som nonchar sjukskrivningar yada yada yada; ladda på så mycket att man på kirurgmötet har klart för sig att
denna gubben kommer man inte undan.
Yes! Det finns alltid risker med operation, och kanske mer så på vänster sida än på höger. Man tappar oftast hudkänsel i operationsområdet - men det är värt det.
Jag hör såå många hard luck stories från hojåkare där icke fixerade klavikelbrott skapat år av lidande, och så många som säger: "Om jag bara hade vetat..."
Nu vet ni.
Nu vet ni det som landstingsvården också vet, men försöker slippa undan att betala för.
...och kom ihåg att det inte är läkarteamet du träffar som är din "motpart".
Dom är på din sida. Egentligen. Du behöver bara vinna över dom med vettiga argument och genom att visa engagemang i din egen rehabilitering. Bonda med dom och låt dom ta det rätta beslutet att operera trots att bönräknarna på landstinget tycker annorlunda.
Foto: Per W
http://www.sporthoj.com/forum/showt...stråden-2010&p=4802110&viewfull=1#post4802110
In på lördag eftermiddag, inga beslutsfattande eller behandlande läkare på plats under helgen på lasarettet - men tomten som tittade på bilderna sade att det såg bra ut och att "inget ser ut att hindra en normal läkning utan någon fixering".
Fuck!
Skrev ut mig själv på söndag morgon, jobbade som vanligt på måndag, blev
inte uppringd av ortopeden som utlovat under måndag.
Åkte ner obokad till lasarettet på tisdag, tillräckligt påläst och obekväm för att ortopeden efter 30 minuter meddelade att han skulle föreslå operation under kirurgmötet på torsdagen.
Uppringd på fredag morgon och kallad till operation på måndag.
Hemma samma dag, på jobbet dagen därpå - och har jobbat sedan dess. En full arbetsdag förlorad i samband med operationen, och ytterligare en halvdag dessförinnan för att tjafsa mig till en operation som borde vara självklar.
Självklar för patienten, självklar för behandlande läkare, självklar för samhället - självklar för alla utom landstinget.
Nej, jag skriver inte detta för att måla ut mig själv som en slags superhjälte - det är klart som fan att det gjorde ont. Ont som fan. Men vem fanns det att skylla på...? Mitt egna jävla fel, som vanligt. Bara att bita ihop.
Jag skriver detta för att visa hur bra man kan klara en klavikelfraktur. Om man får rätt behandling från start.
Tyvärr är inte detta självklart i landstingsvården:
# Det är INTE ditt bästa som sätts först.
# Inte ens totalkostnaden för samhället är det som styr Landstingsvården.
Landstingen subotimerar hejvilt på individens och på samhällets bekostnad.
Detta är livsviktig kunskap för alla som någon gång räknar med att bli föremål för allmän vård.
Lika viktig är grundkännedom kring de vanligaste typskadorna som vi motorcyklister råkar ut för.
Hur dom uppstår, och hur dom kan behandlas. Vet man inget om detta så är man utlämnad till landstingets godtycke.
Facit för min del: 1,5 dag borta från jobbet, kunde börja smyga på hoj 2 veckor efter operation/3 veckor efter krasch. Implantatet tyvärr kvar fortfarande efter 2 år - hade räknat med att bli kallad efter 12 månader, men inte då. Måste ta tag i detta och se till att få det bortplockat. Stramar lite i vissa lägen, men jag kom billigt undan.
Hoppas att någon av 2013 års klavikelfrakturaspiranter blir hjälpta av detta.