Nyckelbensåret 2009.

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Då var det min tur då.

Ja, igår hände det, vänsterkurva med en hög med grus i, fattar inte varför man lägger en hög med grus i en kurva, måste varit någon som tappat ifrån släp eller liknande. Hursom däcken for åt sidan och jag i backen, tog emot mig med huvud/axel och det slutade på följande sätt ( Första gången jag bryter ett ben i kroppen) :
 

Bifogat

  • P1030422.jpg
    P1030422.jpg
    39.7 KB · Visningar: 127
  • P1030406.jpg
    P1030406.jpg
    62.7 KB · Visningar: 123

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Ja, igår hände det, vänsterkurva med en hög med grus i, fattar inte varför man lägger en hög med grus i en kurva, måste varit någon som tappat ifrån släp eller liknande. Hursom däcken for åt sidan och jag i backen, tog emot mig med huvud/axel och det slutade på följande sätt ( Första gången jag bryter ett ben i kroppen) :

Hände det i Södertälje?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jaha, då har man lyckats med något... Fan, de här känns inte alls kul, på nåt sätt har jag överbelastat mig så plattan har böjt sig... Det ser för jävligt ut, och känner mig ganska ledsen just nu...

Läkarna försökte lura i mig att det inte "är så farligt" men jag hade nog hoppats på nåt annat...
 

Bifogat

  • 20090924546-30.JPG
    20090924546-30.JPG
    69.3 KB · Visningar: 109

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Jaha, då har man lyckats med något... Fan, de här känns inte alls kul, på nåt sätt har jag överbelastat mig så plattan har böjt sig... Det ser för jävligt ut, och känner mig ganska ledsen just nu...

Läkarna försökte lura i mig att det inte "är så farligt" men jag hade nog hoppats på nåt annat...


Hur fan lyckas man med det där:va
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Jaha, då har man lyckats med något... Fan, de här känns inte alls kul, på nåt sätt har jag överbelastat mig så plattan har böjt sig... Det ser för jävligt ut, och känner mig ganska ledsen just nu...

Läkarna försökte lura i mig att det inte "är så farligt" men jag hade nog hoppats på nåt annat...

Det där såg inte bra ut :näsblod Hur lyckades du med det? :va
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det där såg inte bra ut :näsblod Hur lyckades du med det? :va

Ingen aning, har inte kännt någon smärta... Inte mer än vanligt iaf... borde kännas tycker jag, men ja... Läkarna verkade inte allt för oroliga som sagt, men de märktes på dem att de är sådär... Men de får vara så nu iaf...
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har vi ingen sånhär tråd för 2010 för oss som lyckas igen?! :gnissel
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
lyckades knäcka mitt nyckelben på två ställen förra året varav ena biten punkterade lungan. det var två av 10 frakturer! en bilistjävel bröt väjningsplikten vid god sikt och gjorde en vänstersväng framför mig, det gick i ca 60-65 km/h! första frakturerna någonsin, då satsar man på tio st på en gång! ;)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Trådlyft.
Nu är det äntligen dags att operera nyckelben jag bröt 2009 och efter 1 års är malande värk,,, så om 2 veckor kommer fältskärn med kniven.:tummenupp
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Trådlyft.
Nu är det äntligen dags att operera nyckelben jag bröt 2009 och efter 1 års är malande värk,,, så om 2 veckor kommer fältskärn med kniven.:tummenupp

Grattis till dig! Trist att det fått gå så länge innan något hände.
Visserligen är du quotad i inledningen, men väggen av text nedan gäller alla som ännu inte vet om att dom kommer att bryta nyckelbenet i framtiden:


Vi borde alla lägga namnet Jan Nowak på minnet.
Det är det absolut bästa namnet ni kan droppa i samtal med behandlande läkare direCkt ni kommer in med en klavikelfraktur på akuten.
Även om man känner sig lite låg...
getsmiley.php



Alla ortopeder känner till hans arbete och slutsatser sedan 10 år tillbaka:

Vanligt med kvarstående besvär efter nyckelbensbrott
[Publicerad 2002-09-23]
Mer än 40% av patienter som brutit nyckelbenet har kvarstående besvär tio år efter frakturtillfället och det är betydligt fler än man tidigare trott. Det är ett av de resultat Jan Nowak presenterar i sin avhandling om förekomst, förlopp och behandling vid nyckelbensbrott.

http://www.uu.se/press/pressmeddela.../?id=1650&area=&typ=pm&na=disputation&lang=sv

...men alltför många ortopeder har tyvärr lojaliteten på fel ställe och lyssnar hellre på sitt landsting som vill ducka kostnader och helst inte ser några operationer och implantat alls. Det kan ju läka bra...

Kräv operation från start! Hänvisa till Nowak och förklara att du matchar riskgruppen till 100% - riskgruppen som gärna rör sig för mycket under rehabiliteringen, som belastar för mycket för tidigt, som egenföretagar, som nonchar sjukskrivningar yada yada yada; ladda på så mycket att man på kirurgmötet har klart för sig att denna gubben kommer man inte undan.

Yes! Det finns alltid risker med operation, och kanske mer så på vänster sida än på höger. Man tappar oftast hudkänsel i operationsområdet - men det är värt det.

Jag hör såå många hard luck stories från hojåkare där icke fixerade klavikelbrott skapat år av lidande, och så många som säger: "Om jag bara hade vetat..."

Nu vet ni.
Nu vet ni det som landstingsvården också vet, men försöker slippa undan att betala för.

...och kom ihåg att det inte är läkarteamet du träffar som är din "motpart".
Dom är på din sida. Egentligen. Du behöver bara vinna över dom med vettiga argument och genom att visa engagemang i din egen rehabilitering. Bonda med dom och låt dom ta det rätta beslutet att operera trots att bönräknarna på landstinget tycker annorlunda.


thebitterend40.jpg
Foto: Per W

http://www.sporthoj.com/forum/showt...stråden-2010&p=4802110&viewfull=1#post4802110

In på lördag eftermiddag, inga beslutsfattande eller behandlande läkare på plats under helgen på lasarettet - men tomten som tittade på bilderna sade att det såg bra ut och att "inget ser ut att hindra en normal läkning utan någon fixering". Fuck!
Skrev ut mig själv på söndag morgon, jobbade som vanligt på måndag, blev inte uppringd av ortopeden som utlovat under måndag.

Åkte ner obokad till lasarettet på tisdag, tillräckligt påläst och obekväm för att ortopeden efter 30 minuter meddelade att han skulle föreslå operation under kirurgmötet på torsdagen.

Uppringd på fredag morgon och kallad till operation på måndag.

Hemma samma dag, på jobbet dagen därpå - och har jobbat sedan dess. En full arbetsdag förlorad i samband med operationen, och ytterligare en halvdag dessförinnan för att tjafsa mig till en operation som borde vara självklar.
Självklar för patienten, självklar för behandlande läkare, självklar för samhället - självklar för alla utom landstinget.

Nej, jag skriver inte detta för att måla ut mig själv som en slags superhjälte - det är klart som fan att det gjorde ont. Ont som fan. Men vem fanns det att skylla på...? Mitt egna jävla fel, som vanligt. Bara att bita ihop.

Jag skriver detta för att visa hur bra man kan klara en klavikelfraktur. Om man får rätt behandling från start.
Tyvärr är inte detta självklart i landstingsvården:
# Det är INTE ditt bästa som sätts först.
# Inte ens totalkostnaden för samhället är det som styr Landstingsvården.

Landstingen subotimerar hejvilt på individens och på samhällets bekostnad.

Detta är livsviktig kunskap för alla som någon gång räknar med att bli föremål för allmän vård.
Lika viktig är grundkännedom kring de vanligaste typskadorna som vi motorcyklister råkar ut för.
Hur dom uppstår, och hur dom kan behandlas. Vet man inget om detta så är man utlämnad till landstingets godtycke.

Facit för min del: 1,5 dag borta från jobbet, kunde börja smyga på hoj 2 veckor efter operation/3 veckor efter krasch. Implantatet tyvärr kvar fortfarande efter 2 år - hade räknat med att bli kallad efter 12 månader, men inte då. Måste ta tag i detta och se till att få det bortplockat. Stramar lite i vissa lägen, men jag kom billigt undan.


Hoppas att någon av 2013 års klavikelfrakturaspiranter blir hjälpta av detta.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Hoppas att någon av 2013 års klavikelfrakturaspiranter blir hjälpta av detta.
På Örebro universitetssjukhus sa de att det skulle läka fint,, när jag sedan kom till mitt landsting så säger läkaren att det borde opererats. Okey då gör vi det nu du blir blev mitt svar men det gick inte alls och nu säger ett oberoende sjukhus att vi ska operera. Tack till St Görans Sjukhus och de riktigt proffsiga mottagandet jag fick där.

Jag kommer att ifrågasätta mitt landstings agerande på något sätt.
IMG_1810.JPG
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Instämmer helt! Bröt nyckelbenet 2010 i oktober (två år sedan idagarna). Triumph 1965 4 plusgrader och troman är Rossi= dålig kombo. Splittrat och benbitarna långt från varandra. Vi väntar och ser sa dom på Sös. Ett halvår senare operation med metallplatta.
För ett år sedan ont som faan. Skruvat ihop skiten för tight med inflammation i slämmsäck
och axeled som följd. Sjukgymnastik och akupunktur, men inget hjälpte. Operation igen (titthål) och slipade upp i leden (dremel?)och punkterade slämsäcken i februari i år.
Fortfarande inte bra, men de tycker jag är färdigbehandlad trots ständig värk. "Vi kan ju ta ut metallplattan, men det kan bli komplikationer" Kräv operation direkt säger jag med.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag kommer att ifrågasätta mitt landstings agerande på något sätt.

Bra!
Droppen urholkar förhoppningsvis stenen en vacker dag. Någon gång måste landstingen se till att ta hand om patienter med vår profil på rätt sätt.
"Vår profil" bär följande nyckelord: actionsport, extremsport, stort energetiskt våld, och kanske med mindre bokstäver: våghalsighet, ohörsamhet mot hemgångsråd och betydande "kan-själv-mentalitet".

"Vi" har mycket större andel icke initierad läkning av klavikelfrakturer än genomsnittspatienten, och därigenom alltför ofta lång konvalesens innan någon får tummen ur rectum och bestämmer sig för det som borde gjorts från början. Finns liknande storys på SOE, och för att få rätt vård måste vi vara pålästa och ha vettiga argument inpräntade redan från start. Ett nyckelbensbrott hänger ju inte sällan samman med andra skador och gärna även en hjärnskakning med tillhörande minnesluckor - kan vara svårt att mobilsera den kraft som behövs för att få adekvat vård, men det lönar sig. Om man vill slippa att förlora en säsong eller två...
 

MC Doktorn

Guest
Grattis till dig! Trist att det fått gå så länge innan något hände.
Visserligen är du quotad i inledningen, men väggen av text nedan gäller alla som ännu inte vet om att dom kommer att bryta nyckelbenet i framtiden:


Vi borde alla lägga namnet Jan Nowak på minnet.
Det är det absolut bästa namnet ni kan droppa i samtal med behandlande läkare direCkt ni kommer in med en klavikelfraktur på akuten.
Även om man känner sig lite låg...
getsmiley.php



Alla ortopeder känner till hans arbete och slutsatser sedan 10 år tillbaka:



http://www.uu.se/press/pressmeddela...ning/?id=1650&area=&typ=pm&na=disputation〈=sv

...men alltför många ortopeder har tyvärr lojaliteten på fel ställe och lyssnar hellre på sitt landsting som vill ducka kostnader och helst inte ser några operationer och implantat alls. Det kan ju läka bra...

Kräv operation från start! Hänvisa till Nowak och förklara att du matchar riskgruppen till 100% - riskgruppen som gärna rör sig för mycket under rehabiliteringen, som belastar för mycket för tidigt, som egenföretagar, som nonchar sjukskrivningar yada yada yada; ladda på så mycket att man på kirurgmötet har klart för sig att denna gubben kommer man inte undan.

Yes! Det finns alltid risker med operation, och kanske mer så på vänster sida än på höger. Man tappar oftast hudkänsel i operationsområdet - men det är värt det.

Jag hör såå många hard luck stories från hojåkare där icke fixerade klavikelbrott skapat år av lidande, och så många som säger: "Om jag bara hade vetat..."

Nu vet ni.
Nu vet ni det som landstingsvården också vet, men försöker slippa undan att betala för.

...och kom ihåg att det inte är läkarteamet du träffar som är din "motpart".
Dom är på din sida. Egentligen. Du behöver bara vinna över dom med vettiga argument och genom att visa engagemang i din egen rehabilitering. Bonda med dom och låt dom ta det rätta beslutet att operera trots att bönräknarna på landstinget tycker annorlunda.


Text........

Landstingen subotimerar hejvilt på individens och på samhällets bekostnad.

Detta är livsviktig kunskap för alla som någon gång räknar med att bli föremål för allmän vård.
Lika viktig är grundkännedom kring de vanligaste typskadorna som vi motorcyklister råkar ut för.
Hur dom uppstår, och hur dom kan behandlas. Vet man inget om detta så är man utlämnad till landstingets godtycke.

Facit för min del: 1,5 dag borta från jobbet, kunde börja smyga på hoj 2 veckor efter operation/3 veckor efter krasch. Implantatet tyvärr kvar fortfarande efter 2 år - hade räknat med att bli kallad efter 12 månader, men inte då. Måste ta tag i detta och se till att få det bortplockat. Stramar lite i vissa lägen, men jag kom billigt undan.


Hoppas att någon av 2013 års klavikelfrakturaspiranter blir hjälpta av detta.

Eftersom jag jobbar som Ortoped så vill jag gärna nämna en del saker.

Jan Nowak visade att av de icke opererade så har ca 35% besvär, en annan ur Uppsala gänget skrev detta K.Lönn Ordförande i SOTA
http://old.ortopedisktmagasin.se/406/trauma/nyckelben/index.html

Studien visar eller säger INTE ATT ALLA SKA OPERERAS men visade att man borde bli bättre på isolera dom som tjänar på en operation,

Utan tvekan kan jag säga att dom flesta nyckelbens frakturer behandlas bäst UTAN OPERATION!

Men vilka opererar man?
I praktiken dom som är instabila och läker dåligt.

Floating shoulder (Samtidig fraktur genom skuldran och Nyckelbenet samtidigt som ger instabilitet)
Hudhot -risk för genomstick eller hudnekros ( Nyckelbensändan tältar mot under huden eller gått igenom)
Frakturer på mellersta delen med tvärställda intermediärfragment (Läker dåligt pga instabilitet)
Frakturer på mellersta delen utan benkontakt (Man brukar prata om en diastas på 10 mm eller mer)
Akromiala eller sternala frakturer där ligamentapparaten är störd så att stor felställning uppstår Stor förkortning (Läker dåligt eftersom ligamenten ofta är skadade samtidigt och felställning finns)

Sålunda är dom flesta inte opkandidater men bland hojåkare skulle jag TRO att en större andel är operations fall eftersom det är bra mycket energi i hojkrascher och därmed trasigare människor.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Utan tvekan kan jag säga att dom flesta nyckelbens frakturer behandlas bäst UTAN OPERATION!

Men vilka opererar man?
I praktiken dom som är instabila och läker dåligt.
Jag önskar jag kunde skicka dig en röntgen bild på mitt nyckel och jag blivit ickebehandlad 2006 och 2009 av mitt eget landsting och trots det så har jag blivit och kommer att bli opererad.
Jag tror det är mest politik och pengarbesparande beslut som ligger bakom oviljan att operera.
Det finns för många exempel på felbehandlade nyckelben för att jag ska tro att det är några operationstekniska dilemman det handlar om.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sålunda är dom flesta inte opkandidater men bland hojåkare skulle jag TRO att en större andel är operations fall eftersom det är bra mycket energi i hojkrascher och därmed trasigare människor.

Japp - du är utbildad och verksam, du får nöja dig med att vara lite klädsamt försiktig.
Själv är jag lekman och kan kosta på mig att vara sådär äckligt kategorisk och svepande eftersom jag inte behöver ta ansvar för det jag påstår. :mrgreen:

...och jag misstänkte nog att jag skulle kunna locka upp någon av våra hojläkare till dans genom lite hederlig råprovokation. Tack för dina klargöranden.

Hur som helst - vi verkar vara hyfsat överens när det gäller just hojåkare. Jag anser dessutom att det gäller att vara tydlig med vad man håller på med, och att man tänker fortsätta med det. Visa att man är engagerad i sin egen framtida rehabilitering, och vara medveten om att det kan finnas ett kvardröjande motstånd här och var mot att operera nyckelbensfrakturer. Att gapa och skrika på sin ortoped hjälper lika lite som att skrika på sin bankman eller på den som just stannat dig för en hastighetsöverträdelse. Det är bara vettiga argument och en vilja att hålla bollen i spel som tar dig till den punkt du vill komma.

Jag skulle vilja säga att inte bara hur man brutit sig spelar roll för en lyckad läkning, utan även vilket sorts liv man lever:

Helggänget tittade på mina bilder och sade att det såg bra ut.
Ortopeden på Tisdagen medgav att dom nya bilderna visade "en något sämre läge, men ändå gott hopp om läkning utan operation". Han gav med sig överraskande snabbt när jag laddade på med argument, och verkade närmast glad och lättad när han tackade mig och sade att han hade fått utmärkta skäl att ta med sig till ortopedmötet längre fram i veckan.
Efter operationen fick jag höra att när dom väl öppnade mig så hade det utvecklats till ett "betydande felläge" som fick läggas rätt innan fixering, och själv är jag övertygad att någon riktig läkning aldrig hade initierats utan operation.
Aktiv, enveten, hög smärttröskel är var för sig indikatorer på att läkningen kan komma att gå fel. Lika delar av varje borde få varenda larmsignal att lösa ut.

Så, MC Doktorn - for the record: jag har inget emot ortopeder; tvärt om!
Jag har Hans Granheden att tacka för väldigt mycket efter en redig krasch på det glada åttiotalet, och hans engagemang och kunnande då gjorde att jag har kunnat fortsätta köra hoj obehindrat efteråt.


OBS!
För att man skall ha en jalle att snacka sig till en operation som "inte är nödvändig" så krävs givetvis att man är i ett hyfsat allmänskick, inte dras med besvärande övervikt eller andra problem som kan öka riskerna - och inte röker! Apviktigt!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rokfri-loper-lagre-risk-vid-operation_1115549.svd

Jag upplevde att min ålder - just fyllda 50 år när detta hände var något som låg i fel vågskål, men det faktum att jag inte rökte eller aldrig någonsin hade gjort det vägde upp och vägde över i beslutet.
Ett litet tips bara...
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Mr Granheden har lärt ut till mig och många andra hur man prickar ett hål i en märgspik utan att se det :hihi.

Hursom så finns det mycket att säga om dessa frakturer. Men J.Nowak visade att många har besvär efter frakturerna vilket många föregångare till honom hävdat inte är ett problem.
Men som sagt det finns brister i den studien, bla saknas det en jämförande grupp som har opererats.

Jag opererar nog dom som har mer 10mm diastas (mellanrum), ett mellanfragment som står på tvären eller om den ligger väldigt långt ut så misstanke om ligament skada finns.
Försöker vara pedagogisk och förklara vilka aternativ som finns.

That`s it :tummenupp
 

Puxto

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Nyköping
Hoj
naket
Jag bröt också mitt nyckelben 2009 men det var visserligen i skidbacken.
uploadfromtaptalk1350930989248.jpg
Det är ju ganska rejält av och doktorn rekommenderade opperation men jag fick välja och valde operation. Och det ångrar jag inte idag.
uploadfromtaptalk1350931008724.jpg
Så är löste dom det för mig.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top