Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

Kneedrag

Guest
Såg att biltema säljer kolfiberhjälm för 1500 kr.

Nått att kolla kanske?

82-630_l.jpg

Kolfiberhjälm
Ytterskal av kompositmaterial, varav 60 % ren kolfiber, vilket medför mycket låg vikt. Skönt för nacken och förhöjd säkerhet. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmax® antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1200 g (± 50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.
OBS! Om hjälmens utsätts för skada (kraftig stöt eller slag) vid en omkullkörning eller kollision, så skall den omgående kastas och bytas ut mot en ny.
Rengöring av visir:
Vid rengöring av visiret skall du alltid använda så skonsam metod som möjligt, vilket innebär att du först lossar visiret från hjälmen och sedan rengör det med en mild tvållösning under rinnande, ljummet vatten. Om det fastnat mycket flugor på visiret, är det bättre att lägga det i blöt över natten än att försöka skrapa bor

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såg ju ganska sjyst ut, och min hjälm behöver bytas ut... Kanske ska åka till biltema och testa en, man vet ju aldrig.

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Bra pris...men skulle hellre hoppa över hojåkande än att ha en biltema hjälm på huvet...
Visst är det bara gjuta en form och spruta up en hjälm.
Men titar man på dom dyra märkena så har dom krock tester på hjälmarna.Och en hel del erfarenhet av crascher .Jag tror knappast man vill daska i backen med en Biltema hjäm. Det finns 2 saker man ska vara rädd om när man åker hoj.
Huvet och ryggraden. Det är det ända du inte kan byta ut el ersätta. Det är min åsikt//BC

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Bra pris...men skulle hellre hoppa över hojåkande än att ha en biltema hjälm på huvet...
Men titar man på dom dyra märkena så har dom krock tester på hjälmarna.Och en hel del erfarenhet av crascher .Jag tror knappast man vill daska i backen med en Biltema hjäm. Det finns 2 saker man ska vara rädd om när man åker hoj.
Huvet och ryggraden. Det är det ända du inte kan byta ut el ersätta. Det är min åsikt//BC

Tror inte nån kille på lagret står och gör dom:)

Vi får se när årets hjälmtester kommer, Deras hjälmar är iaf fruktansvärt fula enligt mig.

Edit: Men som en hjälm till fru VBK dom få gånger hon sitter bakpå skulle jag nog se den som ett prisvärt alternativ.

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Som sagt, designen!:zpy

Den borde dessutom vara lättare, min glasfiberkruka vägar bara 200g mer. Men den är väll ett ok budgetalternativ antar jag.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Hjälmar måste testas för att bevisa att dom uppfyller ECE R22/05 innan dom får märkas som godkända och säljas. Så att biltemas hjälmar ger fullgott skydd betvivlar jag inte för ett ögonblick.
Däremot så följer det ju inte med något pinlock och känslan i reglage för ventilation tycker jag inte är riktigt som många dyrare hjälmar så jag misstänker att det finns en risk att dom går sönder. Sen misstänker jag att dom inte gör lika mycket undersökningar på hur luften strömmar över hjälmen så man kan eventuellt misstänka att det är mer vindbrus i dom.

Jag skulle utan tvekan lita på att den skyddar mig om jag vurpar men jag skulle nog inte köpa den till mig själv. Jag använder hjälmen så mycket och jag värdesätter fler egenskaper än bara skyddet. Jag vill ha Pinlock och jag vill ha en hjälm som är tyst. Dessutom håller jag med några av dom andra i den här tråden att dom inte är direkt snygga. Hur hjälmen ser ut har ju en viss betydelse om man är lite kokett som jag är. :tungan

Furry_Biker

Trött på alla mottrafikanter...
Gick med
20 Dec 2009
Hoj
Honda

SVT:s Plus testade som bekant en av Biltemas hjälmar förra året och, till alllas stora förvåning så fick den godkänt, vilket inte Nolans testhjälm fick. Sen kan man ju kanske diskutera utseende och passform. Läs mer om intresse och ork finns:

http://mobil.svt.se/2.109779/1.1574...t?lid=senasteNytt_1532744&lpos=rubrik_1574167

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...

ja, jag har hört att det är en praktikant på lagret som gör dem :arsele

Kneedrag

Guest

Snacka inte skit, att den har sämre skydd än dyra hjälmar för det finns inget test som visar det. Tvärtom går den igenom samma test som dyra hjälmar och klarar det lika bra. villket är svårt att smälta för många här:banana:gnissla

Det man betalar för på dyra hjälmar är detaljerna, design,lack, märket ,dyra marknadsföringar och utveckling m.m.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Snacka inte skit, att den har sämre skydd än dyra hjälmar för det finns inget test som visar det. Tvärtom går den igenom samma test som dyra hjälmar och klarar det lika bra. villket är svårt att smälta för många här:banana:gnissla

Det man betalar för på dyra hjälmar är detaljerna, design,lack, märket ,dyra marknadsföringar och utveckling m.m.

Ja visst klarar den samma test, men det säger ju inget om testet, som ju är det mest kritiserade testet idag, tätt följt av sharp skämtet som inte ens vet skillnad på mc och bilhjälmar.

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM

Kneedrag

Guest
Ja visst klarar den samma test, men det säger ju inget om testet, som ju är det mest kritiserade testet idag, tätt följt av sharp skämtet som inte ens vet skillnad på mc och bilhjälmar.

Och villket test ska man lita på då tycker du?

Man kan ju inte kalla mc-tidningar oberoende, för om du bläddrar i dem villka stora annonsörer hittar man?? Japp det är du med den dyra hjälmen som betalar dem. Om de kritiseras något så försvinner de stora annonsörerna och dem är ju mycket viktiga för tidnings överlevnad. Villken makt du.

Synd att Plus överdrev så i sitt test. Men de ville ju kanske visa en poäng överdrivet dock.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!