Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Ort
västervik
Hoj
2008 kawasaki z1000
biltemaskydd

he he he he vad ni håller på jag vet att hjälmarna och skydden på biltema funkar utmärkt.
jag kraschade ordentligt 3 gånger förra året och jag kan nog säga att hjälmen och skydden gjorde sitt jobb.
har ej provat någon märkeshjälm eller märkesskydd.
men jag tvivlar på att en märkeshjälm eller märkesskydd hade skyddat mig mer.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Absolut, det är precis det jag ville ha sagt i mitt sista stycke. Jag kan omformulera mig om det var otydligt första gången.

Min åsikt är att betygskalan som hjälmarna får i enskilda säkerhetstester jämfört med priset inte spelar någon roll, alla hjälmar i Sverige är ändå godkända.

ja då är vi överens. :tummenupp

Sen tror jag att det är viktigt att hjälmen sitter bra, och inte immar igen. Min Shoi håller på att lyfta från skallen när man ökar farten lite.
Det inverkar också på säkerheten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
minst sagt konstigt ja att du är så infernaliskt säker på att säkerheten inte är bättre, men väl att passform, visirmekanism mm är bättre.

Det senare skulle alltså kosta, och få kosta pengar att utveckla bättre och använda bättre material till,,,
men skalet, nej nej, dom som tror att det kostar att prova ut och tillverka med bästa möjliga material, dom är grundlurade.

Ja. Jag är faktiskt ganska övertygad om att det är så.
Det finns ingen gradering på hur säker en hjälm är. Det finns bara godkänd och inte godkänd på skalan.
Det går att göra en hjälm som skyddar ohyggligt bra mot smällar och slag men då blir den tyngre och större vilket är negativa egenskaper.
En dyrare hjälm är alltså med mitt resonemang mindre och lättare men med bibehållen skyddseffekt. Gör dom hjälmen så att den tar upp hårdare stötar så gör dom hjälmen tyngre vilket ju inte är något bra försäljningsargument.

Att hjälmen är lätt är ett försäljningsargument. Så dom försöker göra hjälmarna så lätta som möjligt med bibehållet bra skydd.
Att visir är lätta att justera eller byta är ett försäljningsargument så det lägger dom pengar på.
Att ventilationen är bra är ett försäljningsargument så det lägger dom pengar på.
Att hjälmen klarar godkännande tester med stor marginal är det ingen som kollar på så det lägger dom inga pengar på.

Så enkelt är det. Dom lägger pengar på sådant utveckling som kan ge dom en marknadsfördel och därigenom betala tillbaka dom pengar dom satsat på utvecklingen.

Nej. I Euro NCAP testar man:
1. En frontalkrock (40%) i 65km/h.
2. En sidokrock centrerad över höften på föraren i 50km/h.
3. En 25cm stolpe på samma ställe i knappt 30km/h. (obligatoriskt 2009-)

Det är ett test. Det bygger på fullständig repeterbarhet och man ser endast vad som händer med personerna i framsätet i just dessa fall.

Vad händer när du blir inte blir påkörd med 90° vinkel i sidan? Eller när du voltar? Eller får ett träd i fronten istället, i dubbla hastigheten? Håller sätena för frontalkrockar över 65km/h?

Varför har så många bilar från 2000-talet underkänt whiplashskydd, i Folksams årliga undersökning av verkliga olyckor, trots 4/5-stjärnor i Euro NCAP? Enligt Folksam står whiplashskadorna för 60% av personskadorna.

Volvo och SAAB har analyserat verkliga olyckor sedan 1970. Men du tror att den totala säkerheten hos en produkt går att testa i ett lab med 3 kontrollerade "krockar"?


Det är bra att testerna görs och det går snabbt framåt. Men tro inte att alla bilar är lika säkra.

Ja. Jag vet att bilar kanske är en något dum jämförelse. En bil är bra mycket mer komplex än en hjälm och dessutom gör man bara tester av ett fåtal krocksituationer i euro-NCAP. Hjälmar testas med slag på betydligt fler punkter trots att en hjälm är betydligt mindre än en bil.
Jag är ganska övertygad om att testerna av hjälmarna är betydligt mer heltäckande än testerna av krocksäkerhet hos bilar.

Däremot kunde det nog vara önskvärt att införa någon liknande klassning av hjälmar. Att man har ett minimikrav för att hjälmen ska vara godkänd och sedan har man stjärnor för om den klarar sig bättre än minimikravet. Då skulle man nog se en bättre utveckling av säkerheten i hjälmarna.
Sen tror jag också att det är så att idag är säkerheten på hjälmarna så hög att när man klotar på hojen och skadorna på huvudet blir så stora att dom i sig är livshotande så har det redan uppstått ännu värre och i sig dödande skador på resten av kroppen som inte får plats i hjälmen.
Sen finns det givetvis undantag ifrån det också. Det går inte att göra en hjälm som skyddar till 100%. En liten risk för att det uppstår en situation där hjälmen inte räcker till kommer alltid att finnas. Å andra sidan är det mesta i livet frågan om risktagande. Till och med en sådan enkel sak som att gå över gatan.
Det är en betydligt större säkerhetsvinst att avstå ifrån den där bombarrepan än det någonsin kommer att vara att välja hjälm A framför hjälm B så länge som man talar om godkända hjälmar av samma typ.
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
ja då är vi överens. :tummenupp

Sen tror jag att det är viktigt att hjälmen sitter bra, och inte immar igen. Min Shoi håller på att lyfta från skallen när man ökar farten lite.
Det inverkar också på säkerheten.


Off topic men i alla fall....

Hade samma problem med min nolan först sen köpte jag till en lite flärp som man fäster vid hacka så att vinddraget inte kommer in i hjälmen. Helt plötsligt var det en ny hjälm oavsett hastigheten så sitter den som en smäck!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ja då är vi överens. :tummenupp

Sen tror jag att det är viktigt att hjälmen sitter bra, och inte immar igen. Min Shoi håller på att lyfta från skallen när man ökar farten lite.
Det inverkar också på säkerheten.

Tja. Visst kan det vara lite jobbigt när hjälmen försöker lyfta loss huvudet när det börjar gå undan. Jag hade så tidigare men efter att ha bytt kåpglas på hojen så försvann det. Så jag tror att det i många fall har att göra med hur hojen ser ut och hur du sitter lika mycket som hur hjälmen är formad.
Om luftflödet runt hojen och framför allt runt kåpglaset hamnar fel i förhållande till hjälmen så kommer den nog alltid att lyfta oavsett vilken hjälm du har. Det ligger lite i sakens natur då hjälmar är rundade på ovansidan vilket ger en viss lyftkraft. Det är ju därför flygplansvingar är rundade på översidan om än inte med exakt samma rundning som en hjälm.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Frågan om ingående tester av hjälmar brottas mot en djupgående schism inom forskningen av hjälmar och skyddsnivå.

En falang ser själva skalet som mestadels ett barriärskydd, skall klara i princip vilka slag som helst utan att få brott på skalet. Detta medför en hårdare hjälm som utsätter hjärnan för mer G-krafter, men skyddar den helt från genomträngning av föremål. Där har jag fattat det som att Snell är bästa testet.

En annan falang ser stötupptagningen som det primära skyddet och lägger större vikt vid detta och vill då designa ett skal som deformeras/knäcks och tar upp krafter. Vad jag har förstått är sharp-testet åt det senare hållet

Det är omöjligt att skapa ett bra test, om man inte kan enas om vad som är viktigast. Så man kan inte enkelt säga att Snell är bättre än Sharp och tvärtom, det beror nämligen på vad man vill ha för typ av skydd, och vilken typ av olycka man tror sig råka ut för.

Eftersom många studier av verkliga olyckor visar att överlevnadschanserna vid högre hastigheter är mycket små och att vid de olyckor där man har en chans att överleva vid lägre hastigheter så är stötupptagningen viktigast för utgången så lutar jag själv åt det senare. En sådan strategi ger inte med nödvändighet den bästa hjälmen för den typ av olycka du råkar ut för. Men den skyddar dig bäst i de olyckor där du rimligen har en chans att överleva.

Sedan finns det ju en mängd andra faktorer som att hjälmen ska skydda nacken och inte kunna rulla av osv. men detta går ju att konstruera oavsett hjälmtyp beskrivet ovan.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top