Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rent generellt så är åldrandet av plasten i skalet på en hjälm väldigt litet. Dagens plastmaterial är ganska UV stabila och färgen man målar hjälmen med har bland annat till uppgift att skydda skalet mot just UV-strålning.
Jag tror att din fråga är mycket svår att svara på då det beror helt och hållet på hur mycket du använt hjälmen, under vilka förhållanden och hur du förvarar den när du inte förvarar den.
Har du den på dig när du ät ute och kör och sedan förvarar den i sin påse på en hylla i klädkammaren när du inte kör och under hela vinterhalvåret har säkerligen inte plasten åldrats så mycket att det är någon skillnad på plasten som är möjlig att mäta upp genom slagprover på hjälmar. Med tanke på materialen som används så är jag övertygad om att skalet på en hjälm klarar sig mycket längre än dom rekommenderade 5 åren som dom pratar om.
Det som åldras på en hjälm är i så fall inredning och stötupptagande skumplast i hjälmen som kan påverkas av svett som ju innehåller en del salter och grejor. Dock är även dom materialen väldigt inerta så jag tror att 5 års gränsen möjligtvis är relevant för någon som använder sin hjälm väldigt mycket och som svettas mycket i hjälmen.
För dom flesta av oss dödliga så tror jag att vi lugnt kan köra vidare med hjälmen ytterligare några år utan att utsätta oss för någon risk.
Däremot kan kan det ju hända att man vill skaffa ny hjälm av andra skäl. Som att man bara vill ha en ny för att man tycker den gamla är tråkig. Dom flesta byter ju inte bort sin bil för att den är slut liksom. Och då är det frågan om ännu mer pengar än dom flesta lägger på en hjälm.
Håller helt med om att den normala exponeringen för UV-strålningen är försumbar vad gäller en MC hjälm. Därtill kommer att så fort det är en lack eller dekal (ej transparent) över hjälmmaterialet så påverkar ej UV-strålningen hjälmskalet.