Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rent generellt så är åldrandet av plasten i skalet på en hjälm väldigt litet. Dagens plastmaterial är ganska UV stabila och färgen man målar hjälmen med har bland annat till uppgift att skydda skalet mot just UV-strålning.

Jag tror att din fråga är mycket svår att svara på då det beror helt och hållet på hur mycket du använt hjälmen, under vilka förhållanden och hur du förvarar den när du inte förvarar den.

Har du den på dig när du ät ute och kör och sedan förvarar den i sin påse på en hylla i klädkammaren när du inte kör och under hela vinterhalvåret har säkerligen inte plasten åldrats så mycket att det är någon skillnad på plasten som är möjlig att mäta upp genom slagprover på hjälmar. Med tanke på materialen som används så är jag övertygad om att skalet på en hjälm klarar sig mycket längre än dom rekommenderade 5 åren som dom pratar om.
Det som åldras på en hjälm är i så fall inredning och stötupptagande skumplast i hjälmen som kan påverkas av svett som ju innehåller en del salter och grejor. Dock är även dom materialen väldigt inerta så jag tror att 5 års gränsen möjligtvis är relevant för någon som använder sin hjälm väldigt mycket och som svettas mycket i hjälmen.

För dom flesta av oss dödliga så tror jag att vi lugnt kan köra vidare med hjälmen ytterligare några år utan att utsätta oss för någon risk.
Däremot kan kan det ju hända att man vill skaffa ny hjälm av andra skäl. Som att man bara vill ha en ny för att man tycker den gamla är tråkig. Dom flesta byter ju inte bort sin bil för att den är slut liksom. Och då är det frågan om ännu mer pengar än dom flesta lägger på en hjälm.

Håller helt med om att den normala exponeringen för UV-strålningen är försumbar vad gäller en MC hjälm. Därtill kommer att så fort det är en lack eller dekal (ej transparent) över hjälmmaterialet så påverkar ej UV-strålningen hjälmskalet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
tråden kan ju sammanfattas ganska enkelt.

dom som tycker att biltemahjälmen är skit ,och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill skämmas för att ha köpt en för dyr hjälm, och kämpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta

dom som tycker är biltemahjälmen är bra , och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill visa att dom egentligen bara är snåla och inte alls har kollat tester , och som kömpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta.

dom här trådarna tar tyvärr alltid fram det värsta i folk . jag har själv varit i aktiv i dom förut, men man inser ju till slut att det ger inget. för dom som förspråkar biltemahjälmen eller andra billiga alternativ kommer aldrig att lyssna för dom som förespråkar dyrare alternativ , och vice versa. så det blir bara sandlåda in absurdum till slut.

tack och hej . =)

Nja. Jag skulle inte säga att det är så enkelt.

Jag argumenterar för att biltemahjälmen är lika säker som en dyrare hjälm men jag kör själv med en Shoei.
Jag har alltså köpt en hjälm som kostar mer än 5 gånger så mycket som den hjälm jag själv sitter och argumenterar för är lika säker.

Jag har dock inte valt hjälm för att jag tror att min shoei skulle vara säkrare. Jag valde den för att det är lättare att byta visir på min hjälm, Visiret är mer tättslutande, ventilationsreglagen känns stabilare, Shoeihjälmen är mer ljuddämpad.

Med andra ord. Jag tror att dom hjälmar som finns på svenska marknaden som är godkända för MC-bruk är i princip likvärdiga sett ur skyddshänseende.

Det resonemang som många har kring hjälmarna är minst sagt konstigt.

För att göra en jämförelse med exempelvis bilar.
Mer eller mindre varenda bil som säljs har 4 eller 5 stjärnor i Euro NCAP. Med andra ord är dom i stort sett lika krocksäkra (den femte stjärnan betyder i stort sett att den är snäll mot fotgängare som man kör på)
Trots det så köper folk betydligt dyrare bilar än den billigaste möjliga med högsta betyg i Euro NCAP. Det har inte med säkerheten att göra.
När man köper en bil så kollar man på betydligt mer än bara ett betyg eller ett mätvärde. Det är flera saker som gör att man väljer en viss bil. Som exempelvis design, utseende, vilka färger finns den i, kvalitetskänsla på inredning, hur är känslan när man slår igen dörren osv. Ingen kallar någon annan en idiot för att dom köper en dyrare bil trots att den inte är säkrare då man väljer utifrån andra kriterier.

På samma sätt är det mer hjälmar. Att jag säger att biltemahjälmen är lika säker som en dyrare hjälm betyder ju inte att jag säger att man gör fel som väljer en dyrare hjälm. Är någon villig att betala mer för en hjälm som har andra fördelar så är det ju helt och hållet upp till den personen även om det bara är för att denne vill glänsa vid korvmojen. Det är upp till var och en och ingen kan ju egentligen säga att någon annan gjort ett dumt val utan att ha full koll på vilka kriterier man har när man väljer.

För faktum är att dom flesta vill ha en snygg hjälm med ett tättslutande visir. Och på dom punkterna är fakitskt många av dom billigare hjälmarna lite sämre.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
tråden kan ju sammanfattas ganska enkelt.

dom som tycker att biltemahjälmen är skit ,och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill skämmas för att ha köpt en för dyr hjälm, och kämpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta

dom som tycker är biltemahjälmen är bra , och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill visa att dom egentligen bara är snåla och inte alls har kollat tester , och som kömpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta.

tack och hej . =)

Jag skulle noga vilja påstå att jag argumenterar mot motståndarna snarare än för biltemahjälmen.
Jag tycker dessutom att vi "biltemaanhängare" faktiskt fört fram rediga argument och visat på tester som faktiskt sågar hypotesen om att dyrt är bättre, till skillnad mot belackarna som mest tror att allt billigt är skit.
Har man som jag pysslat en del med tillverkningsindustri och försäljning så kommer man underfund med att det inte är tillverkarna som kostar pengar utan marknadsföring och handlare.
Kan säga att jag själv kör nolan och skulle nog inte köpa hjälmen till mig själv, men jag tror på fullt allvar att den är lika säker som min hjälm.

Håller helt med om att den normala exponeringen för UV-strålningen är försumbar vad gäller en MC hjälm. Därtill kommer att så fort det är en lack eller dekal (ej transparent) över hjälmmaterialet så påverkar ej UV-strålningen hjälmskalet.

Alldeles rätt o riktigt, "myten" om åldrande plast och spröda hjälmar härstammar från den tiden alla hjälmar var i plast och sällan lackade utan färgade direkt i plasten.
Skulle dom va lite flashigare så var det oftast en vit plast med något fält målat på.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har själv inte biltemahjälm, men jag argumenterar också för att den uppfyller säkerhetskraven, dock troligen inte övriga krav jag ställer på en hjälm.

MEN, det är bara antaganden, jag har aldrig kört med en biltema hjälm, ventilationen kanske är utmärkt, visiret tättslutande och ljudnivån låg, jag bara ANTAR att så inte är fallet.

Jag ska kolla om man får låna en och provköra en sväng till sommaren, är den bra kanske jag byter ut min 5 år gamla hjälm av annat märke.

Att ventilationen var ful på den kan jag leva med, om den fungerar bra, jag är inte så jävla snygg själv heller så det passar in i stilen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den matchar ju hojen på din avatar :D

Japp, tyvärr är det ju inte min, men kåpan finns att köpa i Duskland (smaklöshetens europeiska hemland)

Den tysk-kåpan kombinerat med japansk Bozozoku stil och amerikanskt kromhysteri är väl ungefär min drömhoj.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Japp, tyvärr är det ju inte min, men kåpan finns att köpa i Duskland (smaklöshetens europeiska hemland)

Den tysk-kåpan kombinerat med japansk Bozozoku stil och amerikanskt kromhysteri är väl ungefär min drömhoj.

Snälla! Kan inte någon photoshoppa!!
 

Kneedrag

Guest
VAR TOG HJÄLMEN VÄGEN

hittar den inte längre på biltema sidan, De lurar oss.:näsblod
 

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Ort
örebro
Hoj
Hojutta
248 inlägg,

Då lägger jag till att jag kommer köpa en och garanterat så klotar jag minst en gång i sommar, då ska jag berätta om den va bra eller inte.
Beror nog mest på ventilationen som den kommer spricka!
Eller den fula designen kanske. ;)
 

Kneedrag

Guest
248 inlägg,

Då lägger jag till att jag kommer köpa en och garanterat så klotar jag minst en gång i sommar, då ska jag berätta om den va bra eller inte.
Beror nog mest på ventilationen som den kommer spricka!
Eller den fula designen kanske. ;)

Jag sållar mig till köpkören.
Vurpar hellre sönder den här biltema än min favvohjälm AGV Stealth.
Min AGV med urläcker design går inte att hitta längre.:gråta:kär
 

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
95 kawasaki ninja
lägg ner denna disk

En hjälm som innehåller 60% kolfiber kallar ja ej en kolfiberhjälm,nästa jula o biltema hjälmar kommer att innehålla 20%,10% ,3% o så kallar dom att hjälmen är en KOLFIBER hjälm.Lägg ner:confused:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har själv inte biltemahjälm, men jag argumenterar också för att den uppfyller säkerhetskraven, dock troligen inte övriga krav jag ställer på en hjälm.

MEN, det är bara antaganden, jag har aldrig kört med en biltema hjälm, ventilationen kanske är utmärkt, visiret tättslutande och ljudnivån låg, jag bara ANTAR att så inte är fallet.

Jag ska kolla om man får låna en och provköra en sväng till sommaren, är den bra kanske jag byter ut min 5 år gamla hjälm av annat märke.

Att ventilationen var ful på den kan jag leva med, om den fungerar bra, jag är inte så jävla snygg själv heller så det passar in i stilen.

Jag har både en Biltemahjälm och en Shoei så jag har jämfört.
Visiret sluter inte lika tätt i biltemahjälmen så det brusar lite mer där.
Sen är hjälmen i stort inte lika ljuddämpande rent generellt.
Ventilationen är väl inte toppen men att det läcker in vid visiret hjälper ju upp det.

Kort sagt. Ingen hjälm som jag skulle föredra för långresan med dagsetapper på 40-50 mil kanske men den funkar utmärkt för den som kör kortare turer och kanske inte så fort eller som extrahjälm om man har någon som åker med någon gång då och då.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Sen så håller de inte sin sida uppdaterad efter vad som finns i lagret, villket är synd :(

True that. Köpte en hjälm med visir som skulle finnas i lager (uvex kåålfiber). Hjälmen kom efter några dagar och visiret 3-4 veckor senare. Detta enligt mail. Har inte fått det än..

Aja, off topic jag vet, men tråden har ändå spårat. Såklart.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har dock inte valt hjälm för att jag tror att min shoei skulle vara säkrare. Jag valde den för att det är lättare att byta visir på min hjälm, Visiret är mer tättslutande, ventilationsreglagen känns stabilare, Shoeihjälmen är mer ljuddämpad.

Med andra ord. Jag tror att dom hjälmar som finns på svenska marknaden som är godkända för MC-bruk är i princip likvärdiga sett ur skyddshänseende.

Det resonemang som många har kring hjälmarna är minst sagt konstigt.

minst sagt konstigt ja att du är så infernaliskt säker på att säkerheten inte är bättre, men väl att passform, visirmekanism mm är bättre.

Det senare skulle alltså kosta, och få kosta pengar att utveckla bättre och använda bättre material till,,,
men skalet, nej nej, dom som tror att det kostar att prova ut och tillverka med bästa möjliga material, dom är grundlurade.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top