Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

The Rolf

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
zx666r
skulle det komma en hjälm som vägde 18 kg. o va totalt livsfarlig men som fick användas o gjorde 2 sek. per km. skulle den sitta på varenda depåraggarskalle inom 4 min.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
skulle det komma en hjälm som vägde 18 kg. o va totalt livsfarlig men som fick användas o gjorde 2 sek. per km. skulle den sitta på varenda depåraggarskalle inom 4 min.

Enligt rykten ska Tjohej släppa en het hjälmserie i vår som ska heta NASA. Spejsade tribals utlovas.

xin_5007021414278622885216.jpg

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dra åt faan ! dubbla mickar o kofångare !

Den nya tekniken är att man vid omdelbart förestående krash greppar kofångare och armhäver in aven kroppen i helmutten. Så länge man inte sträcker ut några extremiteter under krashförloppet så ska man klara praktiskt taget vad som helst.

The Rolf

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
zx666r
Den nya tekniken är att man vid omdelbart förestående krash greppar kofångare och armhäver in aven kroppen i helmutten. Så länge man inte sträcker ut några extremiteter under krashförloppet så ska man klara praktiskt taget vad som helst.

När man ändå är därinne o tumlar runt kan man starta ett snabbprogram så kommer man ut hel o ren

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Jag köpte själv hjälm nyligen. Jag köpte en Arai RX7 Corsair för 4000 kr. Biltemas hjälm kostar 1500 kr. Besparingen hade varit 2500 kr i mitt fall. Jag anser att om man litar så blint på att Biltemas hjälm är lika säker som en hjälm från ett märke som har tillverkat hjälmar sedan Hjalmar Branting gick i blöjor, ja då är man väldigt modig eller väldigt "ekonomisk" och litar till fullo på märkningen. Ja, biltemas hjälmar kanske skyddar lika bra som en Arai eller Shoei men jag skulle inte chansa över ynka 2500 kr. Så kudos till er som vågar köra omkring med dom hjälmarna på huvudet. Jag håller mig vid det gamla ordspråket "den som köper billigt köper dyrt" och jag tror det är ganska passande i det här sammanhanget.

• Gilla
Reaktioner: R2

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Jag köpte själv hjälm nyligen. Jag köpte en Arai RX7 Corsair för 4000 kr. Biltemas hjälm kostar 1500 kr. Besparingen hade varit 2500 kr i mitt fall. Jag anser att om man litar så blint på att Biltemas hjälm är lika säker som en hjälm från ett märke som har tillverkat hjälmar sedan Hjalmar Branting gick i blöjor, ja då är man väldigt modig eller väldigt "ekonomisk" och litar till fullo på märkningen. Ja, biltemas hjälmar kanske skyddar lika bra som en Arai eller Shoei men jag skulle inte chansa över ynka 2500 kr. Så kudos till er som vågar köra omkring med dom hjälmarna på huvudet. Jag håller mig vid det gamla ordspråket "den som köper billigt köper dyrt" och jag tror det är ganska passande i det här sammanhanget.

Biltemas ordinarie personal gör bara bra hjälmar :tummenupp

Men är det den där praktikanten på laagret som gör den, är det värre...han slarvar jämt:rolleyes:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
som har tillverkat hjälmar sedan Hjalmar Branting gick i blöjor, ja då är man väldigt modig eller väldigt "ekonomisk" och litar till fullo på märkningen. Ja, biltemas hjälmar kanske skyddar lika bra som en Arai eller Shoei men jag skulle inte chansa över ynka 2500 kr. Så kudos till er som vågar köra omkring med dom hjälmarna på huvudet. Jag håller mig vid det gamla ordspråket "den som köper billigt köper dyrt" och jag tror det är ganska passande i det här sammanhanget.

Köp en HD, de har tillverkar motorcyklar och rejsat långt innan japanerna visste vad en motorcykel var, dessutom kostar dom mycket mer.
Slutsats HD ÄR bättre än japanska hojar. (Fråga Jörgen)

Chimpy

Inte som alla andra :P
Gick med
23 Mar 2008
Hoj
Oljehoj med bockstyre
Vet ej om de e nämnt tidigare i tråden, orkade inte läsa alla sidor. Men om du gör samma krocktest på ett par olika märken när de gäller bilar. Blir alla tester lika bra då? NEJ!! Tror allt att de skiljer lika mycke på deras tester, som de gör mellan olika hjälmmärken.Men men vad vet jag? Jag kör hellre med en Shoei Hjälm iaf.

Bifogat

• popcorn_soda.jpg
    popcorn_soda.jpg
    151.4 KB · Visningar: 59

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Köp en HD, de har tillverkar motorcyklar och rejsat långt innan japanerna visste vad en motorcykel var, dessutom kostar dom mycket mer.
Slutsats HD ÄR bättre än japanska hojar. (Fråga Jörgen)

Japp så är det, helt rätt! :tummenupp
Valmördarna och frittarna torskade andra världskriget oxo. Skrotgrejer :fakta

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bra pris...men skulle hellre hoppa över hojåkande än att ha en biltema hjälm på huvet...
Visst är det bara gjuta en form och spruta up en hjälm.
Men titar man på dom dyra märkena så har dom krock tester på hjälmarna.Och en hel del erfarenhet av crascher .Jag tror knappast man vill daska i backen med en Biltema hjäm. Det finns 2 saker man ska vara rädd om när man åker hoj.
Huvet och ryggraden. Det är det ända du inte kan byta ut el ersätta. Det är min åsikt//BC

Tror du att Biltema tillverkar "sina" hjälmar själv?

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det är väl lika självklart som att de blandar ihop sin egen olja...... ...och den kan man ju minsann inte ha i hojen för varför snåla på en så viktig sak som olja. Biltemaolja lixom, spiSen StjÄr ihop DerÄCkt!

Stämmer!

Har nog gått igenom alla biltema trådar och dom verkar tillverka allt själv! Brombelägg, luktgranar, slangar, hylsor och till och med ahlgrens bilar tillverkar dom! köper mycket hellre ahlgrens bilar på ICA där kvaliteten är mycket bättre!

Kneedrag

Guest
Stämmer!

Har nog gått igenom alla biltema trådar och dom verkar tillverka allt själv! Brombelägg, luktgranar, slangar, hylsor och till och med ahlgrens bilar tillverkar dom! köper mycket hellre ahlgrens bilar på ICA där kvaliteten är mycket bättre!

:lol:1pajas:wiggle:hojsmilie lol

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
palerider in da house:
Har nog gått igenom alla biltema trådar och dom verkar tillverka allt själv!

Dom tillverkar inget själva, allt dom säljer tillverkas av små barn i Kina och vi vet ju alla att barn har väldigt dålig kvalitetskännsla så produkterna blir därefter....

DP says: Min HJC i kålfiber ser likadan ut men kostar 3gånger så mycket, vad säger det om mig....

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!