freddexwing
дьявол
mirrorwisssor är fukking AwSååm!
För att man inte har något visir?
Det går så jävla sakta att flugorna inte dör av smällen...
Ja se själv på bilden!
/Fredde
mirrorwisssor är fukking AwSååm!
För att man inte har något visir?
Varsågod, här får du ett exempel, läs och begrunda.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
Tack för länkarna, det blir bra kvällsläsning. Har bara skummat igenom artikeln snabbt och inte helt oväntat har de inte köpt hjälmarna själva utan tillverkarna har fått skicka in två exemplar av valfri modell. Därmed kan man omöjligen veta huruvida hjälmarna fått en extra "tillsyn" i fabriken eller ej. Känns seriöst... Apropå krockvåldet så verkar den mesta datan vara hämtad från Hurt Report (amerikansk) daterad 1981. De hänvisar även till COST327 (europeiska olyckor '95-'98) där man valt ut 20 fall av 327. All data verkar vara hämtad från trafiken, ingenting från bankörning. Men jag ska läsa igenom artikeln.Om du verkligen är intresserad så är det väldigt enkelt att googla. Men antagligen är du mer intresserad av att tro att din dyrare hjälm faktiskt är säkrare än att faktiskt få reda på hur det ligger till så jag tror inte att du kommer att googla.
Just den här frågan har dock varit uppe i otaliga trådar här på forumet och det finns massor med länkar här på SH om du bara letar lite.
En snabb googling gav mig den här tidningsartikeln som innehåller en del referat av tester.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
Många specialister på huvudskador kritiserar faktiskt Snell standarden för att den är orimlig och därigenom inte bidrar till säkrare hjälmar utan snarare motsatsen. Snell dikterar att en hjälm ska klara två mycket hårda smällar på exakt samma ställe. den tillåter då 300G vilket faktiskt är en smäll där man riskerar hjärnskador.
I praktiken så uppstår smällar så hårda som Snell dikterar enbart i ca 1% av de inträffade olyckorna. Och att det ska uppstå två på varandra följande lika hårda smällar som Snell dikterar händer aldrig. Snell testar alltså utifrån ett olyckfall som aldrig händer på bekostnad av sämre skydd i dom övriga 100% av fallen.
Dyrare hjälmar är inte säkrare än billiga hjälmar. dom är snyggare och i vissa andra avseenden bättre. Acceptera att det är det du betalar för och var nöjd med att du faktiskt tillhör dom som har råd att punga ut med lite extra för att hjälmen ska se ut som du vill.
Frigoliten (EPS) står sig ganska bra. Men plast åldras av vatten (regn) och uv-strålning (solsken) så att helt enkelt lagra hjälmar kanske inte ger en helt rättvis bild? Men det är väl inte helt omöjligt att tillverkarna saltar bästföre-datumet en del.Där har vi något som jag är väldigt intresserad av att få lite mer info om...
Hur mycket av sitt skydd tappar en komposit- eller plasthjälm när den är säg 3, 5 , 8 år...
Är en 5 år gammal hjälm livsfarlig eller handlar det till stor del om att sälja mer hjälmar?
Hur många % porösare och bräckligare är hjälmen när den fått X antal år på nacken?
Någon som har något test eller någon artikel i ämnet?
Edit:
Hittade precis följande:
"The Snell Memorial Foundation has tested motorcycle helmets held in storage for more than 20 years and found that they still meet the original standard. EPS is a long-lived material little affected by normal environmental factors. Unless you mistreat it we would not expect it to "dry out" enough to alter its performance for many years"
http://www.bhsi.org/replace.htm
OM det är som de säger känns det som om den där 5:årsgränsen snarare är ett försäljningsargument snarare än något annat.
Så testpunkten i pannan satt på en annan plats i pannan än den plats i pannan där den skulle sitta under testet. Då klarade hjälmen inte kraven.
Då får man ju bara hoppas att den asfalt man tänker dunka pannan i läst testspecifikationerna så att den träffar på rätt fläck!
Det finns MC-ställ att köpa på Lidl också... :corn
Frigoliten (EPS) står sig ganska bra. Men plast åldras av vatten (regn) och uv-strålning (solsken)...
ha! nu börjar det om !
Som nybliven motorcyklist (tog kortet i höstas) så skulle jag snabbt inhandla en komplett utrustning. I samma veva så testade Plus Biltemas hjälm och jag tyckte det verkade vara en schysst hjälm.
Jag hade vägarna förbi Uppsala och var först på Lelles och provade hjälmar i några timmar. Att köpa en hjälm för 5000:- funkade inte för min ekonomi, så jag testade hjälmar för max 3000:-. Jag lyckades inte hitta någon hjälm för de pengarna som satt bra på min skalle, så efter att ha svettats under plåttaket på Lelle´s övervåning så gav jag upp. Åkte sedan till Biltema och testade deras hjälm, den satt som gjuten! Kanon tänkte jag, nu kom jag billigt undan
Jag körde med hjälmen tills det var dags att ställa hojen i förrådet för året. Jag kan säga att det som står högst på listan över inköp i år är inte ett slipon eller annat gött, utan en Shoei xr1100.
Biltemahjälmen må vara billig, och kanske lika säker som dyrare hjälmar, men kvalitén går inte att jämföra. Ljudnivån är hög, visiret tätar inte ordentligt, den immar igen ganska lätt. Att skalet sedan är lika stort oavsett storlek inuti gör att jag med min lilla skalle ser ut som en alien med denna jättehjälm på huvudet
Det är med detta som med allt annat, det lönar sig att betala lite mer....
Det finns MC-ställ att köpa på Lidl också... :corn
Tack för en bra recention. Verkar som att det får bli en dyrare hjälm för min del trotts allt. Jobbigt bara att det finns så in i helvete mycket att välja på..
Tack för en bra recention. Verkar som att det får bli en dyrare hjälm för min del trotts allt. Jobbigt bara att det finns så in i helvete mycket att välja på..
koolt!
viktiaste fr mej e jallifall att den fins me vahettere spegelvisir
/R1
En annan grej jag undrar, hur stor betydelse har hjälmens vikt komfortmässigt? Tittar just nu på kolfiberhjälm, närmare bestämt Uvex HELIX RS750 CARBON, men låg vikt kanske är en mindre vesäntlig egenskap?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |