Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Utom du och gamla tanter, ni köper där det är billigast.

Så sant... Eftersom jag är snål så provade jag fram rätt storlek på AVA men beställde sedan min Shoei XR-1000 från Tyskland, drygt 1000kr billigare.

Att du däremot verkat sätta något självändamål i att betala onödigt dyrt säger snarare mer om dig. :krama
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Ska man utgå från att alla hjälmar som klarat ECE 22:05 är tillräckligt bra?
Kan jag känna mig lika trygg dessa tre hjälmar?
Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-435_l.jpg

Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-198_l.jpg

20061023_105131_m.jpg


Jag vet att märket jag köper har sysslat med hjälmar för tävlingsbruk sedan 1947, jag vet att förare som Giacomo Agostini, Barry Sheene, Kenny Roberts, Angel Nieto, Marco Lucchinelli, Franco Uncini, Fausto Gresini, Niki Lauda, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi, Randy Mamola, Luca Cadalora, Troy Corser, Max Biaggi och Manuel Poggiali har använt och fortfarande använder märket.

Jag skiter i vilka tester hjälmen klarat eller inte, 63 år av erfarenhet och utveckling tillsammans med de största namnen i racinghistorien är, för mig, mycket mer värt än vad nu Biltema har för papper att stoltsera med för sina alibaba.com kopior.


Priset är mindre än vad en dags körning kostar och då vet jag att jag har ett skal som räddat livet på både mig och många många andra.

Om du saknar slutledningsförmåga och tror att den öppna hjälmen skulle skydda lika bra som integral hoppas jag du inte sätter dig på en hoj alls för din egen skull och ev medtrafikanter.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så sant... Eftersom jag är snål så provade jag fram rätt storlek på AVA men beställde sedan min Shoei XR-1000 från Tyskland, drygt 1000kr billigare.

Att du däremot verkat sätta något självändamål i att betala onödigt dyrt säger snarare mer om dig. :krama

Själv gjorde jag liknande... fast på Lelles och beställde sen min Arai från Tyskland... blev "bara" 2500:- billigare.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Varför byta när det uppenbarligen funkar? Känns som insatsen är högre än vad det smakar när det kommer till hjälmar och verklighetstester, eller?

Är det nån som vet varför man inte testar hjälmar med dummies och slänger dom av släp osv?

Då testar man ett fall på ca 2meters höjd vilket sammantaget blir ett ganska så ointressant test då en läderhuva nästan skulle klara jobbet. I högre farter ute i trafiken kanar folk oftast in i något stillastående eller mötande bil vilket ofta leder till skador på övriga delar av kroppen som leder till döden. Att då bygga en hjälm som skulle klara ett sådant krockvåld när övriga kroppen redan är krossad känns onödigt. Den skall ju gå att använda också.

Jag skulle tippa på att en hjälm klarar ett fall från 10-15meters höjd med fullgott skydd åt skallen. Hur mår kroppen då?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
det enda du vet är att din hjälm gjorde det den skulle inte att några andra är sämre.

Skrev jag inte det i första inlägget eller? :va

och vad menar du att du skulle kunna få för vettigt resultat på ett sånt test?:va
Om du slängde ut dummies med samma sorts hjälm två gånger. Tror du att mätvärdena skulle bli lika?

Vill man ha samma värde varje gång? Vad händer om man slänger ut dockan 100ggr, får man reda på vad hjälmen har för svaga och starka sidor då eller är det bättre att med en hammare slå på exakt samma punkt varje gång?


för att på det viset så kan man inte få fram exakt samma senario 2ggr, och därför få jämförbara data..

Klart man kan. Släng ut en gubbe med en Arai 100ggr, en med Shoei 100ggr och sen en med Biltema 100ggr och gå sen igenom vilka typer av skador hjälmen samt dummien har fått. Den som har minst skador är ju uppenbarligen den bättre hjälmen? Sist jag kolla var en vurpa precis lika oförutsägbar som om man skulle slänga en dummie av ett släp. Det handlar bara om hur många gånger man slänger av honom. Skulle man sen hävda att så kan man inte göra för att det blir för dyrt så har man iaf. i min värld skjutit sig själv i foten när man istället refererar till ett test från ett labb.

Det är inte "vår" sida av debattörerna som motiverar det mesta i sina inlägg med personlig "tro" och förkastar vetenskapen....

Jag förkastar absolut inte Biltemas märkning, det är innebörden av märkningen jag ställer mig skeptisk till. Så fort det står ECE på hjälmen så tror alla att det är det bästa som finns. Vilka krav som finns för att märka en hjälm med ECE verkar desto färre känna till.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Ska man utgå från att alla hjälmar som klarat ECE 22:05 är tillräckligt bra? jag vet att förare som Giacomo Agostini, Barry Sheene, Kenny Roberts, Angel Nieto, Marco Lucchinelli, Franco Uncini, Fausto Gresini, Niki Lauda, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi, Randy Mamola, Luca Cadalora, Troy Corser, Max Biaggi och Manuel Poggiali har använt och fortfarande använder märket.

Jag skiter i vilka tester hjälmen klarat eller inte, 63 år av erfarenhet och utveckling tillsammans med de största namnen i racinghistorien är, för mig, mycket mer värt än vad nu Biltema har för papper att stoltsera med för sina alibaba.com kopior.


Priset är mindre än vad en dags körning kostar och då vet jag att jag har ett skal som räddat livet på både mig och många många andra.

Till att börja med så kan du glömma att ovan nämnda personer själva får välja vilken hjälm som ska sitta på skallen, lika lite som de själva bestämmer märke på cykel.
Däremot kan du vara förvissad om att hjälmarna dom bär och all flashig reklam är du som betalt.

Sen började diskussionen handla om huruvida billiga hjälmar kan anses säkra eller ej och som det framgår av länken jag postade (om du orkar läsa) så sparkade de billigare plasthjälmarna stjärt på betydligt dyrare varianter.
Så poängen är ju att alla som köper dyrt för att då vet man att grejerna funkar är ju överbevisade än så länge.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Skrev jag inte det i första inlägget eller? :va

För mig spelar det ingen roll hur många tester Biltema eller Lidl visar upp med sina hjälmar

Låter här som du utgår från att de skulle vara sämre även om de kan bevisa att de inte är det eller är det bara jag som tolkar fel?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Så sant... Eftersom jag är snål så provade jag fram rätt storlek på AVA men beställde sedan min Shoei XR-1000 från Tyskland, drygt 1000kr billigare.

Att du däremot verkat sätta något självändamål i att betala onödigt dyrt säger snarare mer om dig. :krama

Ähhh din snåljåp!

Fast jag tycker inte det är onödigt, då skulle jag inte köpt den.

Kom igen nu, jag sa ju precis att jag köpt en låda kinafiber... ;)

/Fredde
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Så fort det står ECE på hjälmen så tror alla att det är det bästa som finns.

Jag har aldrig fått för mig att en märkning sagt att något är "det bästa som finns". I min begreppsvärld betyder märkningen att hjälmen klarar av att hantera en viss mängd våld och om krockvåldet är större ändå så tror jag faktiskt inte det är hjälmen som är skillnaden på liv och död eftersom du har så mycket andra kroppsdelar som kan punkteras av pinnar och rör eller som kan krossas av betong och stenar eller krossas av bilar eller kan brytas i alla möjliga och omöjliga positioner av stolpar, räcken, stenar och träd....
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Om du saknar slutledningsförmåga och tror att den öppna hjälmen skulle skydda lika bra som integral hoppas jag du inte sätter dig på en hoj alls för din egen skull och ev medtrafikanter.

Vad menar du? Den klarar ECE 22:05 utan problem, då är den ju godkänd och således bör den vara säker?

Eller?


Mitt budskap utmynnar i att man bör gå på praktiska tester och erfarenheter, inte (enbart) teoretiska.


Edit: Och ja juste, ECE 22:05 verkar vara skit, med tanke på vilka hjälmar de släpper igenom.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skrev jag inte det i första inlägget eller? :va



Vill man ha samma värde varje gång? Vad händer om man slänger ut dockan 100ggr, får man reda på vad hjälmen har för svaga och starka sidor då eller är det bättre att med en hammare slå på exakt samma punkt varje gång?




Klart man kan. Släng ut en gubbe med en Arai 100ggr, en med Shoei 100ggr och sen en med Biltema 100ggr och gå sen igenom vilka typer av skador hjälmen samt dummien har fått. Den som har minst skador är ju uppenbarligen den bättre hjälmen? Sist jag kolla var en vurpa precis lika oförutsägbar som om man skulle slänga en dummie av ett släp. Det handlar bara om hur många gånger man slänger av honom. Skulle man sen hävda att så kan man inte göra för att det blir för dyrt så har man iaf. i min värld skjutit sig själv i foten när man istället refererar till ett test från ett labb.



Jag förkastar absolut inte Biltemas märkning, det är innebörden av märkningen jag ställer mig skeptisk till. Så fort det står ECE på hjälmen så tror alla att det är det bästa som finns. Vilka krav som finns för att märka en hjälm med ECE verkar desto färre känna till.

Nej. folk hävdar inte att en hjälm är det bästa som finns bara för att den klarat ECE certifieringen. Däremot är det en godkänd hjälm om den klarat testerna. Det är också ett faktum att inga hjälmar har några jättemarginaler för att klara testerna då det skulle innebära att dom får använda mer material vilket ökar produktionskostnaden och ger en tyngre hjälm. Och vikten är ju som bekant ett av försäljningsargumenten för dyrare hjälmar.

Ditt resonemang kring testerna anser jag också ha lite brister. Visst. Om du kastar ut dockan ohyggligt många gånger så kommer du att till slut få statistiskt jämförbara värden. men det krävs ohyggligt många repetitioner av testet för att få värden som är någotsånär tillförlitliga. Detta skulle leda till betydligt högre kostnader.

Anledningen till detta är att en hjälm ju är kontruerad för att ta upp smällar mot huvudet. Det du försöker åstadkomma genom att slänga ut dockan hundratals gånger från en bil är ju i princip att du försöker få slumpen att ge hjälmen den där hårda smällen som man specificerar i dom syntetiska testerna. Då får du använda hundratals hjälmar för att få samma tilförlitlighet i testerna som man kan få genom ett fåtal tester i ett labb.

Poängen är ju att om du slänger ut dockan och den ramlar med fötterna först så det bara blir en lätt smäll i huvudet så säger det inget om hjälmen förutom att den inte skyddar fötterna men det visste vi ju redan innan. Genom att slumpa testerna åstadkommer man med andra ord bara att ett stort antal av testerna blir irrelevanta för det man vill testa. Dvs hjälmens förmåga att absorbera smällar så hjärnan klarar sig.

Dom tester vi har idag är bra på att mäta hur bra en hjälm är att ta upp smällar men det finns givetvis andra aspekter som inte går att mäta med dom testerna.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jo.

Majoriteten köper med smak som argument, inte tro - tror jag.

Utom du och gamla tanter, ni köper där det är billigast.

Men du, det är okej det också! ;)

/Fredde

Du har rätt.

Jag tror också.

Jag tror nämligen att du inte har förstått argumenten. Läs igenom artikeln som det länkas till ovan. Där kan du läsa det mest grundläggande förutsättningarna hjälmtillverkarna har att ta ställning till.

Du kan även läsa resultat. Det talar inte för de dyrare kan jag avslöja.

Sen angående vilken hjälm man väljer så har jag en dyr Shoei. Inte för att den är säkrare, utan av andra, för mig viktiga, anledningar.

Och det är grunden i diskussionen; att om man väljer en dyrare hjälm så kan det finnas argument för det.

Men att välja en dyr hjälm för att den skyddar bättre vid en olycka är inte ett vederlagt argument.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Vad menar du? Den klarar ECE 22:05 utan problem, då är den ju godkänd och således bör den vara säker?

Eller?


Mitt budskap utmynnar i att man bör gå på praktiska tester och erfarenheter, inte (enbart) teoretiska.


Edit: Och ja juste, ECE 22:05 verkar vara skit, med tanke på vilka hjälmar de släpper igenom.


Den klarar ece efter de normer som krävs för en öppen hjälm ja.
Den hade inte klarat ece efter de normer som krävs för en integral, om du inte kunde räkna ut det helt själv.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag har aldrig fått för mig att en märkning sagt att något är "det bästa som finns".

På riktigt?

..pinnar och rör eller som kan krossas av betong och stenar eller krossas av bilar eller kan brytas i alla möjliga och omöjliga positioner av stolpar, räcken, stenar och träd....

Allt detta kan ju hjälmen också utsättas för. Trots det så tycker du alltså ett test som slår på exakt samma ställe varje gång, med exakt samma föremål har en bra märkning/testmetod? Personligen så litar jag hellre på de som verklighetstestat sina hjälmar :dum&envis
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Klart man kan. Släng ut en gubbe med en Arai 100ggr, en med Shoei 100ggr och sen en med Biltema 100ggr och gå sen igenom vilka typer av skador hjälmen samt dummien har fått. Den som har minst skador är ju uppenbarligen den bättre hjälmen? Sist jag kolla var en vurpa precis lika oförutsägbar som om man skulle slänga en dummie av ett släp. Det handlar bara om hur många gånger man slänger av honom. Skulle man sen hävda att så kan man inte göra för att det blir för dyrt så har man iaf. i min värld skjutit sig själv i foten när man istället refererar till ett test från ett labb.

Utifrån dina krav på testförhållanden. Finns det något säkerhetstest som du tycker är relevant? jag kan inte komma på något.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hade en biltema crosshjäm för många år sen, en gul som dom sålde för 400 har jag för mig. Den hade jag när jag ramla o daska bakhuvudet i isen när jag botta crossen runt 100km/h, hjälmen sprack i och med att den va i glasfiber men jag klarade mig fint. så hjälmen gjorde sitt jobb!

Jag har svårt att se att Biltemas hjälmar ska va så mycket sämre än dom dyrare.
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Till att börja med så kan du glömma att ovan nämnda personer själva får välja vilken hjälm som ska sitta på skallen, lika lite som de själva bestämmer märke på cykel.
Däremot kan du vara förvissad om att hjälmarna dom bär och all flashig reklam är du som betalt.

Sen började diskussionen handla om huruvida billiga hjälmar kan anses säkra eller ej och som det framgår av länken jag postade (om du orkar läsa) så sparkade de billigare plasthjälmarna stjärt på betydligt dyrare varianter.
Så poängen är ju att alla som köper dyrt för att då vet man att grejerna funkar är ju överbevisade än så länge.

Åtminstone större delen av ovan nämnda personer väljer (valde) helt och hållet själv vilken hjälm de sätter på huvudet. Att jag skulle betalat för deras hjälmar finner jag ganska otroligt, många av dem körde innan jag föddes och dessutom betalar jag inte mina hjälmar.

Det handlar inte om att köpa dyrt eller billigt, det handlar om hur hjälmarna fungerar i praktiken.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Dom tester vi har idag är bra på att mäta hur bra en hjälm är att ta upp smällar men det finns givetvis andra aspekter som inte går att mäta med dom testerna.

Dom är jättebra på att mäta hur pass hjälmen tar upp smällar. Men det är fortf. på exakt samma ställe och med exakt samma förutsättningar. När hjälmtillverkarna själva är så skeptiska till testerna att dom skickar över söndersågade hjälmar så är det väl något som är fel?

Att sen ta fram den ekonomiska aspekten är ju bara att blunda för verkligheten. Vilka betalar för Euro NCAP när vi sumpar bilar för miljoner, dagligen? Tål att kollas upp..
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top