Ja, och tyvärr kan jag inte säga att du har fel heller då det är omöjligt att egentligen veta exakt vad som är säkrast.
Huvudskador i ett olycksförlopp är så komplicerat och har så många okända parametrar så utvärderingen av hur ett skydd bör vara konstruerat snabbt tenderar att skapa motsättningar i hur de bäst tas om hand.
Och då kan ju en produkt anpassas så standarden uppfylls men om standarden inte är optimalt utformad i förhållande till vad produkten utsätts för i verkliga livet så hjälper det föga.
Nej. Och det är väl därför det är så svårt att få slut på dom här eviga diskussionerna. Det finns ju inga garantier för att någon av standarderna är optimal egentligen.
Jag ser det som att vi får förlita oss på att dom teststandarder som finns samtliga är hyfsat relevanta. Vilket dom ju faktiskt är även om dom baseras på olika olycksscenarion.
Ser man till ECE standarden som jag är övertygad om faktiskt ger en ganska bra fingervisning om huruvida en hjälm är bra eller dålig så är i princip alla hjälmar för MC bruk som säljs på svenska marknaden ungefär likvärdiga ur skyddshänseende. Alla som säljs som ECE godkända klarar gränsvärdena men ingen har några jättestora marginaler då det skulle innebära en onödigt stor eller tung hjälm vilket ju är en konkurrensnackdel.
Utifrån det tror jag att hjälmarna ger ungefär samma skydd för smällar och att det är andra saker som vi betalar för. En kolfiberhjälm är exempelvis inte starkare utan lättare än en dito i plast. Och tyngden kan ju ha en viss inverkan då en tyngre hjälm i vissa lägen kan ge upphov till större krockvåld mot nacken och det är ju något som man vill undvika.
I slutändan handlar allt om kompromisser. En R1 är snabbare och säkert i många lägen roligare som ren körmaskin än en TDM men den är sämre att lasta på och åka på touring. En endurohoj är bättre på att ta sig fram i skogen men den är inte alls lika bra på landsväg.
Diskussionen handlar ju inte om huruvida man faktiskt får ett mervärde när man köper en dyrare hjälm. Det får man. Det är bara det att det mervärdet inte är i form av någon direkt ökad säkerhet utan snarare i form av andra fördelar.
Nästa hjälm jag köper kommer säkert att kosta kring 5000 kronor vilket jag ju kunnat få 9st biltemahjälmar för men jag tror inte att den hjälmen är säkrare. Jag väljer den av andra skäl. På samma sätt som man inte köper en ferrari för att det skulle vara mest bang for the buck. Man köper den lite för känslan och för att det är ohyggligt snygga bilar med en ruskigt häftig image.
Rent generellt så kan man kanske hävda att en dyrare hjälm med bättre visir och lägre ljudnivå minskar risken att föraren blir trött och därigenom minskar risken för att en olycka ska uppstå och en lättare hjälm är i många fall fördelaktigt då den ger mindre krafter vid en olycka. Så rent generellt kan en dyrare hjälm ur vissa perspektiv vara säkrare än en billigare dito men jag tror att det är frågan om försumbara effekter för dom flesta av oss utan vi väljer utifrån andra kriterier. Och det är heller inget som någonsin kommer att synas i några syntetiska tester liksom racingförhållanden inte är representativa för vad en hjälm utsätts för vid en olycka ute på gatan.