Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
ECE 22:05 är ett test som man fr.o.m 2008 måste klara för att överhuvudtaget få sälja produkten. ECE tar dessutom inte hjälmar från handeln utan får hjälmar direkt från tillverkarna. Det känns tryggt, eller?

Den här söndersågade hjälmen från Arai klarar ECE 22:05.
DSC_0078.jpg
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
nu glosade jag igenom hela den långa tråden, är det ingen som reagerar på att den är ful o ser allmänt klumpig ut. jag tänker inte köpa den av den enkla anledningen.
även om jag satt på ett nolan märke på hade den sett ut som nolans budget hjälm. precis som allt annat när det gäller motorcykel, man måste ju se cool ut när man fläskar förbi bilarna till sommarn.:squid


sen att den funkar bra som extra hjälm om man skall skjutsa nån jeppe eller fjälla på hojen. är en annan sak:fyllisar
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Faktum är att det finns tester som visar att merparten av dom billigare plasthjälmarna är bättre än nästan samtliga betydligt dyrare glasfiber och kolfiberhjälmar vid dom smällar som uppstår i majoriteten av olyckorna. Däremot lider dom ju ofta av hög ljudnivå vilket ju är ganska jobbigt.
Du får gärna presentera dessa tester/studier. Värsta skitsnacket jag läst på länge...
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det är intressant att läsa vad många som vurmar för sin säkerhet. De köper dyraste hjälmen, dyraste ryggskyddet, dyraste skinnstället, o.s.v.

Många av dessa lägger sedan pengar på mörka visir som de kör med kvällar och nätter, de kör på däcken tills korden kommer fram, däcktrycket kollas på banan aldrig vid gatkörning, de kollar aldrig oljenivån i motorn, dålig kedjespänning/smörjning och sliten kedja ser man ofta.

Jag är övertygad om att dessa "säkerhetsmedvetna" konsumenter skulle kunna åka omkring betydligt säkrare om de inte fokuserade så hårt på image!

Att det sen är roligt med "värstinghjälm" kan jag förstå, men att tro att det är avgörande för säkerheten, nä de köper jag inte.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Är det någon som vet vem som tillverkar Biltema-hjälmen?

Det skulle inte förvåna mig om det är samma tillverkare som
något av de stora märkena.

Mvh,
Ingvar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hahaha...

Härligt livlig diskussion detta..! Verkligen kul att läsa alla kommentarer och spekulationer.. =)

Härligt med en massa *jag vet allt* inlägg när faktum är att ingen vet ett skit om denna Biltema hjälm..!

Vore roligt ifall någon som faktiskt äger ett exemplar eller kanske enbart har varit och tittat och känt på den i butik skriver ett inlägg..

Man märker ganska snabbt på vilken kvalite hjälmen är i gällande material, reglage, stoppning så fort man handskas med den så vore kul ifall någon kan åka o spana lite.. =)

Angående om hur den skulle vara säkerhetsmässigt så tror jag att den klarar av alla tester som finns lika bra som andra.. Den har ju fått godkänt ECE 22:05.

Tror att, som någon skrev tidigare, att man betalar mycket för design och märket för de övriga större tillverkarna..!

Som Jeremy Clarkson i Top Gear tar upp ibland att man kan sätta fast ett BMW märke på nästan vad som helst och folk köper det för dyra pengar.. =)

Ett exempel är Bugatti som fick för sig att sälja sin egen parfym.. Priset..?? Ja du.. Kostar 35.000:- för en flaska..! Tror inte den luktar bättre än en flaska som kostar 500:- men men..


Fattar inte varför så många vill klaga på Biltema..??

Kan tänka mig att vissa kanske råkat ut för någon skräpprodukt men det händer ju i alla former av butiker och händer alla att man ibland blir tvungen att reklamera..

Jag har personligen köpt massor med saker av Biltema och allt fungerar skitbra och många gånger så har köpet inneburit halva priset av vad andra butiker ville ha betalt..

Har köpt allt ifrån, leksaker, hemartiklar. kablage, oljor, kökshandtag *skitbra kvalite*, kompressor, domkraft, verktyg, bilreservdelar osv osv osv..

Tror att det finns många andra som är HELNÖJDA med Biltemas produkter för det verkar ju gå skitbra för dom och de expanderar hela tiden.. Så tydligen så behåller de sina kunder samt vinner nya och det skulle ju aldrig funka ifall de bara säljer skräp.. =)


Hoppas någon köper eller spanar in hjälmen så jag/vi får lite bättre feedback..!


// Tarzan

Jag har en som extrahjälm liggande uppe i sommarstugan. Syrran brukar vilja åka med in och handla och då vill i alla fall inte jag lägga tusentals kronor på en hjälm som bara används ett fåtal gånger per år.

Rent generellt så skulle jag säga att känslan i den är förvånansvärt bra.
Inredning och spännen är helt OK.
Jämför man visiret med många dyrare märken så känns mekanismen lite billigare och kanske inte lika stabil. Reglagen för ventilation känns lite smäckiga. vindbrus och turbulens låter högre i den än i min Shoei med whisper-strip. Ventilationslösningen är inte heller den mest effektiva.
Men faktum är att den är ganska bekväm. Den är fullt tillräcklig för någon som kanske inte använder hjälmen varje dag men jag skulle inte ha den då jag använder hjälmen ganska mycket och jag värdesätter vindbrus och andra grejor ganska högt. Delvis för att kåpan på min hoj styr upp turbulens precis i hjälmen så det ställer ganska höga krav på att hjälmen i sig ska vara tyst.

Det var det jag syftade på när jag skrev att jag inte vet om det var bättre eller inte att slå på samma ställe.
Men det gäller åt bägge hållen, dvs det finns inget som verkligen visar att det är sämre heller.

Men att all extra kostnad för märkeshjälmarna skulle vara bortkastade pengar ur skyddsnivå håller jag inte med om.

Och där tror väl du och jag olika då.
Kollar man på dom siffror som faktiskt finns tillgängliga (Oavsett vad man tror om källan till siffrorna) så är dom inte ett dugg säkrare.

Jag tror att man får betala mer för exempelvis en Shoei eller Arai för att man då får med pinlock, mekanismen för visir gör det enklare att snabbt byta visir, reglage för ventilation känns stabilare och designen är snyggare.

Man betalar helt enkelt en hel del för image och det är ganska många villiga att göra. Däribland jag själv. Jag kan betala lite mer enbart av skälet att hjälmen är lite snyggare. Däremot tror jag inte för ett ögonblick att min Shoei är ett dugg säkrare än en Biltemahjälm. Men det är inte heller anledningen till att jag köpte den. Jag valde den hjälmen för att den var snyggare.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du får gärna presentera dessa tester/studier. Värsta skitsnacket jag läst på länge...

Om du verkligen är intresserad så är det väldigt enkelt att googla. Men antagligen är du mer intresserad av att tro att din dyrare hjälm faktiskt är säkrare än att faktiskt få reda på hur det ligger till så jag tror inte att du kommer att googla.

Just den här frågan har dock varit uppe i otaliga trådar här på forumet och det finns massor med länkar här på SH om du bara letar lite.
En snabb googling gav mig den här tidningsartikeln som innehåller en del referat av tester.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Många specialister på huvudskador kritiserar faktiskt Snell standarden för att den är orimlig och därigenom inte bidrar till säkrare hjälmar utan snarare motsatsen. Snell dikterar att en hjälm ska klara två mycket hårda smällar på exakt samma ställe. den tillåter då 300G vilket faktiskt är en smäll där man riskerar hjärnskador.
I praktiken så uppstår smällar så hårda som Snell dikterar enbart i ca 1% av de inträffade olyckorna. Och att det ska uppstå två på varandra följande lika hårda smällar som Snell dikterar händer aldrig. Snell testar alltså utifrån ett olyckfall som aldrig händer på bekostnad av sämre skydd i dom övriga 100% av fallen.

Dyrare hjälmar är inte säkrare än billiga hjälmar. dom är snyggare och i vissa andra avseenden bättre. Acceptera att det är det du betalar för och var nöjd med att du faktiskt tillhör dom som har råd att punga ut med lite extra för att hjälmen ska se ut som du vill.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Samma inlägg på samtliga sidor... Som de dessutom alltid är när de handlar om biltema......
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
........Och där tror väl du och jag olika då.
.......

Ja, och tyvärr kan jag inte säga att du har fel heller då det är omöjligt att egentligen veta exakt vad som är säkrast.

Huvudskador i ett olycksförlopp är så komplicerat och har så många okända parametrar så utvärderingen av hur ett skydd bör vara konstruerat snabbt tenderar att skapa motsättningar i hur de bäst tas om hand.

Och då kan ju en produkt anpassas så standarden uppfylls men om standarden inte är optimalt utformad i förhållande till vad produkten utsätts för i verkliga livet så hjälper det föga.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tja. Dom flesta dyrare märken arbetar en del med att få ner vindbrus i hjälmarna. Till Shoeis hjälmar finns det en whisper-strip som gör hjälmen rejält mycket tystare exempelvis. Det är i princip en krage som gör att hjälmen sluter mer tätt runt halsen.

Men rent generellt så skryter väl Schuberth med att dom gör marknadens tystaste hjälmar. Dessutom har dom infällbart solvisir. Jag kommer att köpa en sådan nästa gång. Visst försvagar solvisiret hjälmen något men samtidigt slipper man ju bli bländad eller vara totalt blind i mörka tunnlar.

schuberth har extremt ful visirform, och eftersom min image spelar mest roll, så går den fetbort. jag hade satsat på bandithjälm, kanske nåt i stil med Darth Vader
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Och du är i din fulla rätt att tro du vill och slänga dina surt förvärvade pengar på vad du vill. Det finns folk som tror på homeopati och betalar dyra pengar för vatten bara för att det vattnet tio blandningar tidigare innehöll en partikel av något verksamt.

Om du TROR att en dyr hjälm är bättre så varsågod, öppna plånboken. Om du tror att du blir snyggare i handväskan för 4500:- så varsågod, öppna plånboken igen....

I mina ögon är det rätt enkelt. En hjälm för 1500 kan utan problem erbjuda samma SKYDD som en hjälm för 5500, men ofta erbjuder den dyrare hjälmen andra egenskaper som den regelbundne åkaren vill åt, komfort, ventilation, passform, tysthet o.s.v. o.s.v.

På samma sätt är dessa mervärden mest pengar i sjön för den som enbart skall använda en hjälm enstaka gånger per säsong.

detta är nästan som när moraltanterna går igång så fort nån har köpt hjälm från USA. "NEEEJJ, det är förbjudet! Den e inte ECE testad !!! AAA, du kommer att döö! , Försäkringen gäller inteeee!"
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
Det har hänt att ett par leverantörer av hjälmar gjort stickprov vid tillverkningen av hjälmar i Kina och då har det visat sig att något som är vanligt i Kina med många produkter som bara kopieras rakt av så var det även med E-märknings lapparna som var isydda, dom hade helt sonika kopierat lappen, sytt dit den och hjälmen var alltså inte ens testad, dessa tillverkare droppades prompt av importörerna, eller så säger dom iallafall...

Jag säger inte att Biltema eller andra budgethjälmar har kopierade E-märkningar, det kan man aldrig veta och eftersom mängder av hjälmar produceras i Kina så känns det idag lite som en "crap shoot" när man köper hjälm, som inbiten hjälmfetishist som köper 3-4 nya varje år kan jag nog tro att jag vet vad känns OK och inte men även jag kan gå på en mina....

DP says: Bara för att det sitter ett "godkännande" i hjälmen behöver den inte vara det....
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det har hänt att ett par leverantörer av hjälmar gjort stickprov vid tillverkningen av hjälmar i Kina och då har det visat sig att något som är vanligt i Kina med många produkter som bara kopieras rakt av så var det även med E-märknings lapparna som var isydda, dom hade helt sonika kopierat lappen, sytt dit den och hjälmen var alltså inte ens testad, dessa tillverkare droppades prompt av importörerna, eller så säger dom iallafall...

Jag säger inte att Biltema eller andra budgethjälmar har kopierade E-märkningar, det kan man aldrig veta och eftersom mängder av hjälmar produceras i Kina så känns det idag lite som en "crap shoot" när man köper hjälm, som inbiten hjälmfetishist som köper 3-4 nya varje år kan jag nog tro att jag vet vad känns OK och inte men även jag kan gå på en mina....

DP says: Bara för att det sitter ett "godkännande" i hjälmen behöver den inte vara det....

Varumärkesintrång, kopior, och förfalskningar har ju bara de billigaste märkena problem med :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag säger inte att Biltema eller andra budgethjälmar har kopierade E-märkningar, det kan man aldrig veta ....

Som orangebusa är inne på...
Jag tror risken att bli blåst är 10ggr större om man köper en "jättebillig" importerad Shoei/Arai/Nolan o.s.v. från Gregers MC-prylars Bocket-butik än om man köper en budgethjälm på en stor kedja som Biltema. Jag har svårt att se att Biltema skulle riskera den dåliga publicitet det skulle innebära om de blev påkomna med att sälja kopior bara för att kunna sälja en budgethjälm ännu lite billigare, Matematiken går helt enkelt inte ihop.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, och tyvärr kan jag inte säga att du har fel heller då det är omöjligt att egentligen veta exakt vad som är säkrast.

Huvudskador i ett olycksförlopp är så komplicerat och har så många okända parametrar så utvärderingen av hur ett skydd bör vara konstruerat snabbt tenderar att skapa motsättningar i hur de bäst tas om hand.

Och då kan ju en produkt anpassas så standarden uppfylls men om standarden inte är optimalt utformad i förhållande till vad produkten utsätts för i verkliga livet så hjälper det föga.

Nej. Och det är väl därför det är så svårt att få slut på dom här eviga diskussionerna. Det finns ju inga garantier för att någon av standarderna är optimal egentligen.

Jag ser det som att vi får förlita oss på att dom teststandarder som finns samtliga är hyfsat relevanta. Vilket dom ju faktiskt är även om dom baseras på olika olycksscenarion.

Ser man till ECE standarden som jag är övertygad om faktiskt ger en ganska bra fingervisning om huruvida en hjälm är bra eller dålig så är i princip alla hjälmar för MC bruk som säljs på svenska marknaden ungefär likvärdiga ur skyddshänseende. Alla som säljs som ECE godkända klarar gränsvärdena men ingen har några jättestora marginaler då det skulle innebära en onödigt stor eller tung hjälm vilket ju är en konkurrensnackdel.

Utifrån det tror jag att hjälmarna ger ungefär samma skydd för smällar och att det är andra saker som vi betalar för. En kolfiberhjälm är exempelvis inte starkare utan lättare än en dito i plast. Och tyngden kan ju ha en viss inverkan då en tyngre hjälm i vissa lägen kan ge upphov till större krockvåld mot nacken och det är ju något som man vill undvika.

I slutändan handlar allt om kompromisser. En R1 är snabbare och säkert i många lägen roligare som ren körmaskin än en TDM men den är sämre att lasta på och åka på touring. En endurohoj är bättre på att ta sig fram i skogen men den är inte alls lika bra på landsväg.

Diskussionen handlar ju inte om huruvida man faktiskt får ett mervärde när man köper en dyrare hjälm. Det får man. Det är bara det att det mervärdet inte är i form av någon direkt ökad säkerhet utan snarare i form av andra fördelar.

Nästa hjälm jag köper kommer säkert att kosta kring 5000 kronor vilket jag ju kunnat få 9st biltemahjälmar för men jag tror inte att den hjälmen är säkrare. Jag väljer den av andra skäl. På samma sätt som man inte köper en ferrari för att det skulle vara mest bang for the buck. Man köper den lite för känslan och för att det är ohyggligt snygga bilar med en ruskigt häftig image.

Rent generellt så kan man kanske hävda att en dyrare hjälm med bättre visir och lägre ljudnivå minskar risken att föraren blir trött och därigenom minskar risken för att en olycka ska uppstå och en lättare hjälm är i många fall fördelaktigt då den ger mindre krafter vid en olycka. Så rent generellt kan en dyrare hjälm ur vissa perspektiv vara säkrare än en billigare dito men jag tror att det är frågan om försumbara effekter för dom flesta av oss utan vi väljer utifrån andra kriterier. Och det är heller inget som någonsin kommer att synas i några syntetiska tester liksom racingförhållanden inte är representativa för vad en hjälm utsätts för vid en olycka ute på gatan.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top