Har hellre en struts på huvudet än en hjälm från biltema. Värderar hjälmar som är testade genom race och oändliga tester. Dumt att kasta pengarna i sjön tycker vissa, jag tycker det är värt
Med all respekt. Dom omkullkörningar som uppstår på bana under race är inte riktigt samma sak som när man brakar åt helsike ute i trafiken.
På bana har du inte mötande bilar, träd, stenar, skyltar, betongklumpar och annat skit. Där har du däckstravar och avåkningszoner. Det är också det som är anledningen till att dom flesta som kör åt helsike på bana faktiskt överlever och klarar sig relativt oskadda.
Jag har inga problem med Biltema hjälmen men man ska komma ihåg att testet för att klara ECE 22.05 är min krav.
Det finns många hjälmar som klarar ECE 22.05, sist jag kollade så gör även de sk. potthjälmarna det då testet inte provar skyddet nedanför pannans "höjdnivå".
Visst betalar vi mycket för design när det gäller märkeshjälmar men en del av det är också skyddsnivå ovanför minkraven i ECE 22.05.
Att även potthjälmarna klarar ECE beror på att när man testar potthjälmar så slår man inte på hakan. Det ingår inte i testpunkterna då hjälmen inte existerar där. På integralhjälmar gör dom däremot slag på integralbågen.
tro inte för ett ögonblick att dom dyrare hjälmarna ligger skyhögt över minimikraven enligt ECE. När dom gör en hjälm i kolfiber så blir den inte starkare än motsvarande plasthjälm. dom använder det starkare materialet till att göra en lättare hjälm med bibehållen styrka.
Hjälmtillverkare har ofta vinstkrav på sig. Som alla andra aktiebolag i världen. Tro inte för ett ögonblick att dom ska göra hjälmen onödigt stark och därigenom onödigt tung och därigenom slösa med kolfiber eller glasfiber.
hur tung hjälmen är är ett försäljningsargument så dom använder så lite material dom någonsin kan.
Möjligtvs skulle jag säga att dom dyrare märkena har råd att testa mer under utvecklingsfasen så dom kan snåla lite till genom att plocka bort material på rätt ställen medan detta inte bär sig för en mindre hjälmtillverkare då dom inte tillverkar i lika stora serier att dom skulle hinna tjäna igen dom pengarna.