Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och vi säger attden skyddar lika bra som alla andra hjälmar...

Men hur är det med passform och ljudnivå i den då? Jag skulle tro att den är ganska så kass jämfört med övriga hjälmar
Sen var den inte spec snygg heller fast det är ju dock en smaksak...

Passform får man ju testa, den behöver inte alls vara dålig, många "billiga" hjälmar tycker jag känns bra på skallen (jag har haft ett gäng när jag moppependlade till jobbet)

Däremot ljudnivå brukar vara någonstans mellan irriterande och olidlig, därför köpte jag en dyrare hjälm till motorcykeln.

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Är inte livet värt mer än 1500 spänn så kan man ju lika gärna köra utan hjälm..
Varför snåla på nåt som ska rädda ens liv?

Du vet ju inte ens om den dyra är bättre :7peta

Har sett flertalet tester där man hjälmar för 3k utklassat hjälmar för 5-6k. Och då var det bara Shoei, Arai och andra "riktiga" märken med :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: R2

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Passformen är viktigare än priset.

Har inte provat biltemahjälmen, så jag har ingen aning om hur den sitter.

Som en basic reservhjälm duger den säkert bra :)

Fast om det inte är brådis med en reservhjälm så kan man ju klicka hem en AGV eller annat märke från tyskland för samma pengar...

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Har hellre en struts på huvudet än en hjälm från biltema. Värderar hjälmar som är testade genom race och oändliga tester. Dumt att kasta pengarna i sjön tycker vissa, jag tycker det är värt

• Gilla
Reaktioner: R2

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
testet ansågs vara felaktigt då träffpunkten på Nolanhjälmen var felplacerad.

Så testpunkten i pannan satt på en annan plats i pannan än den plats i pannan där den skulle sitta under testet. Då klarade hjälmen inte kraven.

Då får man ju bara hoppas att den asfalt man tänker dunka pannan i läst testspecifikationerna så att den träffar på rätt fläck! :näsblod

Sedan påstår förespråkarna för 12.000-kronors märkeshjälmar att billiga hjälmar klarar testerna genom att vara förstärkta på testpunkterna.

Tycker inte Nolan har varit så billiga när jag sett dem ute i affärerna?

:va:va:va

The Rolf

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
zx666r
perfekt kruka ju ! kan man borra hål för ciggen där fram utan att det svider allt för mycket o vill man ha den nåsåinihelvetesäkersåinteenshuvetslåribackennärmantrillarbra kan man ta ett stiftlim o limma dit 10-15 tusenlappar på den, då kan man inte ens bryta nacken !!!!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Ja. Det är ju dags att dom uppdaterar den där Snell standarden.
Den tidigare Snell standarden fick i varje fall ganska mycket kritik för att den baserades på omständigheter som mycket sällan eller aldrig händer i praktiken och att den därför vid smällar som uppstår i merparten av inträffade olyckor faktiskt var sämre än både DOT och ECE. Det finns det till och med Amerikanska källor på. Och Amerikaner brukar ju inte vara direkt pigga på att kritisera något amerikanskt till förmån för något utländskt.

Den nya Snell-standarden verkade vid en snabb anblick vara ganska lik den ECE R22/05 som vi redan har.
Och att säga att den säkerhetsstandard som vi har är helt irrelevant är nog inte korrekt. Jämför pottorna från 60-talet med dom som vi har idag som ju delvis är påverkade av säkerhetskraven från bl.a. ECE testerna.

En hjälm som uppfyller ECE R22/05 ger ett bra skydd för huvudet vid en olycka. Det är ju också så att man kan dö av skador på andra delar av kroppen. Det är ju ganska många av dom som blir allvarligt skadade som klarade huvudet för att dom hade en godkänd hjälm men som får gå med metallskenor, skruvar och allsköns mekkano i kroppen då resten inte är lika väl skyddat som huvudet.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Biltemas första hjälm klarar inte mitt eget flås-test, för dålig ventilationslösning helt enkelt.

Ventilation, bra lösning på öppningsmekanismen, passform och att man inte sliter av sig öronen för att få på och av sig hjälmen är också viktigt, inte bara bra i smäll-tester.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
har inte provat nån biltemahjälm, men den där ser ut som nå riddar-cato-grej. Säkert byggd i tyskland för att klara av deras maskulina hakor.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ingen vill bli uttittad som en idiot för att de bär en billig biltema hjälm och ingen vill känna sig dum för att den köpt en hjälm för 5 - 12k så denna diskussion kommer aldrig nå ett slut.

Själv tycker jag biltema gör helt rätt i att jämna till marknaden lite då vissa märken börjar bli väldigt överdrivna på prisfronten med tanke på vad det egentligen är de säljer. Säkerhet ska inte handla om en prisfråga, och det har biltema samt andra varuhus som lidl bevisat rätt bra.

De flesta jag känner kör med öronproppar oavsett vad för märke och modell de har på hjälmen så ljudnivån kan man fixa för 10kr. Sedan finns det både pinlock och foggymask för några hundringar så den biten är inte heller problem.

Våran hobby kostar redan massor när många bäckar små blir till ett hav så varför tacka nej till mindre kostnader för samma säkerhet som de dyra "lovar" en?

Vem här skulle tacka nej till 50-70% lägre försäkring om ni fick den möjligheten?

Jag personligen tackar biltema för en massa bra grejer som de sålt till mig.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Har hellre en struts på huvudet än en hjälm från biltema. Värderar hjälmar som är testade genom race och oändliga tester. Dumt att kasta pengarna i sjön tycker vissa, jag tycker det är värt

javisst hur många tester har biltemapraktikanten gjort innan han designade hjälmen, vad vet han om racing, han har nog inte ens körkort....

Fast, tänk om det är ett hjälmföretag som gjort den. Tänk om skillnaden i pris handlar om mindre kostnader för marknadsföring, mindre transportkostnader, mindre avans....

Då...:va

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
javisst hur många tester har biltemapraktikanten gjort innan han designade hjälmen, vad vet han om racing, han har nog inte ens körkort....

Fast, tänk om det är ett hjälmföretag som gjort den. Tänk om skillnaden i pris handlar om mindre kostnader för marknadsföring, mindre transportkostnader, mindre avans....

Då...:va

Självklart är biltemas hjälmar testade, var lite provokativ som du kanske förstod..

Till en viss gräns tror jag faktiskt att man betalar för en del mer kvalité. Sedan går nog en stor del av pengarna efter det rakt ner i varumärket.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Jag har fått tag på ett lass med nya NOLANShoeiHyperdyraHjälmTillverkarTjofjonen, dem ser ut så här och kostar BARA 5500kr.

Vill ni köpa?

54_82-630_l copy.jpg

Tyvärr så saknas texten på dem hjälmarna jag säljer, men det är bara för att dem är EXTRA bra. Ordinarie pris 9900kr, fatta vilket klipp ;)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag kränger SNO-EI hjälmar.......alla motogp stjärnor köper dessa, inga sponsorer här inte utan dessa topphjälmar måste även Rossi betala ur egen ficka:D

37 000kr och jag lovar dig att du varken hör nåt känner nåt eller ser alla med billiga skitgrejer. Det viktigaste.....du blir odödlig och den kostar inte bara skjortan utan allt i garderoben! Leffe med turbobusan kommer skämmas när du kommer glidande med denna.

Säljer de första 10 för endast 15 000kr

Bifogat

• Sno-ei.jpg
    Sno-ei.jpg
    138.5 KB · Visningar: 333
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Har kommit över några Biltemahjälms-kopior. De har tillverkas i en exklusiv upplaga av 50 000 ex och priset är bara 2995:-.

Kom o köp! :)

Bifogat

• agv.png
    agv.png
    85.9 KB · Visningar: 148

Kneedrag

Guest
testet ansågs vara felaktigt då träffpunkten på Nolanhjälmen var felplacerad.

inget jag egentligen bryr mig om då jag vill ha en "riktig" hjälm typ Arai. Säkerheten är säkert bra, men komfort och kvalitet är det avgörande i mitt fall.

Felplacerad? igentligen inte, det händer ju att folk slår i pannan när de vurpar. Om den testat i Snell-test så skulle Nolan hjälmen inte bli godkänd ju.

Kneedrag

Guest
sjukt likt ett annat "märke"

Bifogat

• vemar1.jpg
    vemar1.jpg
    42.3 KB · Visningar: 308

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Letar 1098
Hahaha...

Härligt livlig diskussion detta..! Verkligen kul att läsa alla kommentarer och spekulationer.. =)

Härligt med en massa *jag vet allt* inlägg när faktum är att ingen vet ett skit om denna Biltema hjälm..!

Vore roligt ifall någon som faktiskt äger ett exemplar eller kanske enbart har varit och tittat och känt på den i butik skriver ett inlägg..

Man märker ganska snabbt på vilken kvalite hjälmen är i gällande material, reglage, stoppning så fort man handskas med den så vore kul ifall någon kan åka o spana lite.. =)

Angående om hur den skulle vara säkerhetsmässigt så tror jag att den klarar av alla tester som finns lika bra som andra.. Den har ju fått godkänt ECE 22:05.

Tror att, som någon skrev tidigare, att man betalar mycket för design och märket för de övriga större tillverkarna..!

Som Jeremy Clarkson i Top Gear tar upp ibland att man kan sätta fast ett BMW märke på nästan vad som helst och folk köper det för dyra pengar.. =)

Ett exempel är Bugatti som fick för sig att sälja sin egen parfym.. Priset..?? Ja du.. Kostar 35.000:- för en flaska..! Tror inte den luktar bättre än en flaska som kostar 500:- men men..

Fattar inte varför så många vill klaga på Biltema..??

Kan tänka mig att vissa kanske råkat ut för någon skräpprodukt men det händer ju i alla former av butiker och händer alla att man ibland blir tvungen att reklamera..

Jag har personligen köpt massor med saker av Biltema och allt fungerar skitbra och många gånger så har köpet inneburit halva priset av vad andra butiker ville ha betalt..

Har köpt allt ifrån, leksaker, hemartiklar. kablage, oljor, kökshandtag *skitbra kvalite*, kompressor, domkraft, verktyg, bilreservdelar osv osv osv..

Tror att det finns många andra som är HELNÖJDA med Biltemas produkter för det verkar ju gå skitbra för dom och de expanderar hela tiden.. Så tydligen så behåller de sina kunder samt vinner nya och det skulle ju aldrig funka ifall de bara säljer skräp.. =)

Hoppas någon köper eller spanar in hjälmen så jag/vi får lite bättre feedback..!

// Tarzan

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S