Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Den enda FAKTA som finns är väl just att hjälmen är godkänd? Är det sen samma spec på två olika hjälmar och båda uppfyller den så är den enda FAKTAN fortfarande att båda är godkända.

Sen kan man SPEKULERA hur mkt man vill om huruvida en dyrare hjälm är säkrare eller ej.

Lika uppenbart är det att de stora märkena givetvis tar betalt för varumärket, likaså för en fräck lack. Nånstans måste de väl dra nytta av kostnaden de lägger på sin reklam? De förare de sponsrar osv.

Personligen tror jag biltema är lika säker, dock kan den säkert ha sämre kvalitet i form av (o)ljud, detaljkvalitet på tex ventilation, stoppning mm men även detta är ju en ren spekulation tills det är bevisat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
schuberth har extremt ful visirform, och eftersom min image spelar mest roll, så går den fetbort. jag hade satsat på bandithjälm, kanske nåt i stil med Darth Vader

Tja. Dom kanske inte gör dom snyggaste hjälmarna i världen.
Men för min del så tycker jag att dom är tillräckligt snygga för att övriga egenskaper hos hjälmen ska göra att jag väljer den.
För dom är ruskigt bekväma. I alla fall dom jag testat har varit det.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
1. Ohh en högkvalitetspryl till vrakpris!
2. Världen måste frälsas!
3. Alla som köper en dyrare är idioter!
4. Den är minst lika bra i alla tester och är den inte det så är testen dålig
Har jag fattat rätt?

Jag gillar Sverige, här är det alltid "Ja till allt" som gäller och att kritisera eller vara skeptisk är bara såååååå 00-talet.

Jag säger inte alls att det är fel med lågpris kinafiber (eftersom jag precis beställt en kartong lågpris kinafiber) men måste en budgetpryl vara bättre för det?

Alla kanske inte alltid bara handlar med prislappen?

Borde inte alla åka på Hoysong-tjing-tjong-hojar i så fall?

Var jag 15 skulle jag utan tvekan hålla max på moppen med en kinafiber hjälm men inte fan skulle jag dra på mig den om jag ska köra 250+

För att?

Jag har inte lust, jag vill inte, jag vill ha en Shoei/Arai/Dainese - även om jag skulle fått en kinahjälm med guldkanter och automatisk vindrutetorkare.

Köp vad ni vill men sluta larva er med att prylarna är sååååå jävla bra.

Visst kan jag få 9 kinafiber-hjälmar till samma pris som en finkruka - men vad i hela friden ska jag med 9 hjälmar till?

/Fredde - sur för att jag inte har någon hoj. :D
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Köp vad ni vill men sluta larva er med att prylarna är sååååå jävla bra.

Hur många inlägg i denna tråd innehåller budskapet att "budgetprylarna är såååå djävla bra!!!!!"?? :va:va

....Det enda som sagts, mig veterligen, är att budgetprylarna uppnår de säkerhetskrav som bör ställas på en hjälm så att man kan köpa den med gott samvete men att man däremot kan få mer lullull i form av pinlock, komfort, imskydd, mindre vindbrus, bättre ventilation o.s.v. om man lägger på än mer pengar,,,,

Än så länge har jag inte läst någon som hävdar att budgetprylarna ger lika mycket som de exklusiva hjälmarna totalt sett även om många av oss hävdar att de räcker till ur ett säkerhetsperspektiv.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Om du verkligen är intresserad så är det väldigt enkelt att googla. Men antagligen är du mer intresserad av att tro att din dyrare hjälm faktiskt är säkrare än att faktiskt få reda på hur det ligger till så jag tror inte att du kommer att googla.

Just den här frågan har dock varit uppe i otaliga trådar här på forumet och det finns massor med länkar här på SH om du bara letar lite.
En snabb googling gav mig den här tidningsartikeln som innehåller en del referat av tester.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Många specialister på huvudskador kritiserar faktiskt Snell standarden för att den är orimlig och därigenom inte bidrar till säkrare hjälmar utan snarare motsatsen. Snell dikterar att en hjälm ska klara två mycket hårda smällar på exakt samma ställe. den tillåter då 300G vilket faktiskt är en smäll där man riskerar hjärnskador.
I praktiken så uppstår smällar så hårda som Snell dikterar enbart i ca 1% av de inträffade olyckorna. Och att det ska uppstå två på varandra följande lika hårda smällar som Snell dikterar händer aldrig. Snell testar alltså utifrån ett olyckfall som aldrig händer på bekostnad av sämre skydd i dom övriga 100% av fallen.

Dyrare hjälmar är inte säkrare än billiga hjälmar. dom är snyggare och i vissa andra avseenden bättre. Acceptera att det är det du betalar för och var nöjd med att du faktiskt tillhör dom som har råd att punga ut med lite extra för att hjälmen ska se ut som du vill.


Intressant läsning

bla
Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people.

Och detta var lite skrämmande

In six months of researching this article, I spoke to many helmet company representatives. Some in civil tones. Some not so much. One, in particular, summed up the Snell-or-not quandary best. It was Phil Davy, brand manager for the very popular Icon helmets and riding gear. "When you build a helmet for this market, meeting the Snell standard is your first, second, third, fourth and fifth concern. You can then start designing a helmet that's safe," he said.

Stod en massa annat intressant så lägg ner tid på att läsa hela om ni har möjlighet.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
4 ggr. har jag smält huvudet i backen med Arai, varav två tillfällen var lite värre. För mig spelar det ingen roll hur många tester Biltema eller Lidl visar upp med sina hjälmar, jag VET att en RX7-GP á 10k fungerar i verkligheten. För den förhållandevis lilla summan kommer iaf. inte jag chansa, oavsett vad "de frälsta folket" säger och visar för tester från diverse organ.

En annan sak att reflektera över är ju hur dessa tester genomförs. Oavsett vilket man tittar på så är det ju en viss typ av smäll eller stöt som provas hela tiden, i en fast rigg.
Min värsta salladskörning resulterade i säkert 8-10 studsar från olika vinklar osv. Varför testar dom inte hjälmarna genom att helt sonika slänga en crash-test-dummie från ett släp i 150km/h? Låt honom studsa runt lite istället och mät vad som eg. händer! Verklighetstrogna tester känns som ett krav för att man ska ta det på allvar. Det finns ju ett skäl till varför Euro NCAP krockar bilar och inte bara slår på dom lite här och var...
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Hur många inlägg i denna tråd innehåller budskapet att "budgetprylarna är såååå djävla bra!!!!!"?? :va:va

....Det enda som sagts, mig veterligen, är att budgetprylarna uppnår de säkerhetskrav som bör ställas på en hjälm så att man kan köpa den med gott samvete men att man däremot kan få mer lullull i form av pinlock, komfort, imskydd, mindre vindbrus, bättre ventilation o.s.v. om man lägger på än mer pengar,,,,

Än så länge har jag inte läst någon som hävdar att budgetprylarna ger lika mycket som de exklusiva hjälmarna totalt sett även om många av oss hävdar att de räcker till ur ett säkerhetsperspektiv.

Ahh okej så förklaringen är att de ÄR inte riktigt lika bra för att de inte har de där små detaljerna som om de hade dem skulle göra kinakrukan till en identisk kopia, för 1/9 del av priset. Men att alla "viktiga" egenskaper så som säkerheten sitter precis på pricken där den ska?

Ja det verkar ju troligt, prylar med dåligt detaljarbete brukar vara kända för att ha en genomgående hög kvalitet - i övrigt.

Trist att du inte gillade mitt inlägg, jag som var så nöjd med det, tyckte till och med att det var lite roligt.

/Fredde
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
4 ggr. har jag smält huvudet i backen med Arai, varav två tillfällen var lite värre. För mig spelar det ingen roll hur många tester Biltema eller Lidl visar upp med sina hjälmar, jag VET att en RX7-GP á 10k fungerar i verkligheten. För den förhållandevis lilla summan kommer iaf. inte jag chansa, oavsett vad "de frälsta folket" säger och visar för tester från diverse organ.

En annan sak att reflektera över är ju hur dessa tester genomförs. Oavsett vilket man tittar på så är det ju en viss typ av smäll eller stöt som provas hela tiden, i en fast rigg.
Min värsta salladskörning resulterade i säkert 8-10 studsar från olika vinklar osv. Varför testar dom inte hjälmarna genom att helt sonika slänga en crash-test-dummie från ett släp i 150km/h? Låt honom studsa runt lite istället och mät vad som eg. händer! Verklighetstrogna tester känns som ett krav för att man ska ta det på allvar. Det finns ju ett skäl till varför Euro NCAP krockar bilar och inte bara slår på dom lite här och var...

hur kan du utesluta den ena utan att testa?
enda rätta för att du ska verka trovärdig är att slänga på dig en biltema hjälm och lägga hojen i 150
 

Kneedrag

Guest
Du får gärna presentera dessa tester/studier. Värsta skitsnacket jag läst på länge...

Jag tror jag vet vad Steffo b är inne på.Själv läste jag en artikel om det att glasfiberhjälmar, kolfiberhjälmar tål bara en smäll medan billiga plasthjälmar tål flera smällar bättre.:näsblod

Tyvärr spara jag inte länken.:huvet
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jag tror jag vet vad Steffo b är inne på.Själv läste jag en artikel om det att glasfiberhjälmar, kolfiberhjälmar tål bara en smäll medan billiga plasthjälmar tål flera smällar bättre.:näsblod

Tyvärr spara jag inte länken.:huvet

stod i artikeln som steffo länka till (http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html) att glas/kolfiber hjälmarna absorberar genom att krossas och plast flexar. Där kan man ju dra slutsats varför plast klara fler stötar bättre.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
hur kan du utesluta den ena utan att testa?

Varför byta när det uppenbarligen funkar? Känns som insatsen är högre än vad det smakar när det kommer till hjälmar och verklighetstester, eller?

Är det nån som vet varför man inte testar hjälmar med dummies och slänger dom av släp osv?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
oavsett vad "de frälsta folket"

Jag tror du blandat ihop begreppen lite för det är inte "vi" som är de religiösa fundamentalisterna i den här diskussionen.
Det är inte "vår" sida av debattörerna som motiverar det mesta i sina inlägg med personlig "tro" och förkastar vetenskapen....
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Varför byta när det uppenbarligen funkar? Känns som insatsen är högre än vad det smakar när det kommer till hjälmar och verklighetstester, eller?

Är det nån som vet varför man inte testar hjälmar med dummies och slänger dom av släp osv?

det enda du vet är att din hjälm gjorde det den skulle inte att några andra är sämre.
 

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Hmmm...

Undrar hur många som egentligen kollar upp alla säkerhetstester osv när dom köper hjälm..!!??

Jag själv inklusive alla som jag känner springer in i butiken och kollar på hjälmar efter enbart design och färg.. =) Man utgår från att ifall hjälmen kostar ungefär 5000 kr så bör det vara en jättebra hjälm och ifall design och färgsättning passar ihopa med hojen och skinställ så köper man den.. =)

Aldrig varit med om någon som läser alla tester samt pratar med säljaren om hur säker den är över disken utan det handlar bara om hur den känns och ser ut vid tillfället av köp..

Sen tror jag inte folk vill köpa fööör billig hjälm för vi lever ändå i en värld som handlar lite om: *Kolla på mig och hur coola grejer jag har, jag e coolast i kommunen*
Och att komma till träffen med Biltema på huvudet kommer bli lite risk för att bli uttittad och stämplad som halvt utvecklingsstörd.. =)

Jag gillar iallafall Biltema som jag skrev i mitt förra inlägg och gjort otroligt bra köp och kommit sjukt billigt undan.. =)



// Frankenstein
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Varför byta när det uppenbarligen funkar? Känns som insatsen är högre än vad det smakar när det kommer till hjälmar och verklighetstester, eller?

Är det nån som vet varför man inte testar hjälmar med dummies och slänger dom av släp osv?

och vad menar du att du skulle kunna få för vettigt resultat på ett sånt test?:va
Om du slängde ut dummies med samma sorts hjälm två gånger. Tror du att mätvärdena skulle bli lika?
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Varför byta när det uppenbarligen funkar?

Det är ingen som ber dig byta och att den ena hjälmen funkar påverkar på intet sätt en annan hjälms funktion.
Jag kör själv med en Shoei som jag betalat dyrt för men för den skull lever jag inte i tron att alla hjälmar som är billigare saknar skyddsförmåga.

Jag är ganska övertygad om att skillnaden i skydd mellan min "dyra" hjälm och en godkänd budgethjälm kommer vara relativt marginell om jag drar ut i miljön i 100 blås. Däremot tror jag som sagt min dyrare hjälm har en rad andra egenskaper som gör det värt den extra kostnaden eftersom jag kör dagligen.
 

namn

Guest
Varför byta när det uppenbarligen funkar? Känns som insatsen är högre än vad det smakar när det kommer till hjälmar och verklighetstester, eller?

Är det nån som vet varför man inte testar hjälmar med dummies och slänger dom av släp osv?

för att på det viset så kan man inte få fram exakt samma senario 2ggr, och därför få jämförbara data, men prova själv någon gång med en gammal hjälm som du tänkt kassera, lagg in en vikt på 4-5 kg i den och kasta den från bilen. sedan gör du exakt samma sak igen och igen och igen.
 
Last edited:

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Ska man utgå från att alla hjälmar som klarat ECE 22:05 är tillräckligt bra?
Kan jag känna mig lika trygg dessa tre hjälmar?
Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-435_l.jpg

Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-198_l.jpg

20061023_105131_m.jpg


Jag vet att märket jag köper har sysslat med hjälmar för tävlingsbruk sedan 1947, jag vet att förare som Giacomo Agostini, Barry Sheene, Kenny Roberts, Angel Nieto, Marco Lucchinelli, Franco Uncini, Fausto Gresini, Niki Lauda, Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi, Randy Mamola, Luca Cadalora, Troy Corser, Max Biaggi och Manuel Poggiali har använt och fortfarande använder märket.

Jag skiter i vilka tester hjälmen klarat eller inte, 63 år av erfarenhet och utveckling tillsammans med de största namnen i racinghistorien är, för mig, mycket mer värt än vad nu Biltema har för papper att stoltsera med för sina alibaba.com kopior.


Priset är mindre än vad en dags körning kostar och då vet jag att jag har ett skal som räddat livet på både mig och många många andra.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jag tror du blandat ihop begreppen lite för det är inte "vi" som är de religiösa fundamentalisterna i den här diskussionen.
Det är inte "vår" sida av debattörerna som motiverar det mesta i sina inlägg med personlig "tro" och förkastar vetenskapen....

Jo.

Majoriteten köper med smak som argument, inte tro - tror jag.

Utom du och gamla tanter, ni köper där det är billigast.

Men du, det är okej det också! ;)

/Fredde
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Är det nån som vet varför man inte testar hjälmar med dummies och slänger dom av släp osv?
Därför att det inte är vetenskapligt korrekt. Tester ska göras under fullständigt kontrollerade omständigheter med perfekt repeterbarhet för att minimera slumpens påverkan av resultatet.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top