Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Att det åldras må vara en sak, men det jag egentligen undrar är hur lång tid tar det för plasten att åldras så mycket att hjälmen förlorat en betydande del av sin skyddande funktion. Hur många år skulle det alltså ta för en hjälm att åldras så mycket att den inte längre skulle godkännas i ett test.

Har väldigt svårt att tro att skalet skulle ruttna innan frigoliten blir för hård. Det har ca 2cm på sig att bromsa din skalle på bästa sätt och är antagligen den viktigaste bromsen du har.

Men nu när det trillat in lite recensioner över biltemas kinafiber så verkar de ju inte så bra.

...och det är ju synd när de gör en ypperligt säker hjälm att de inte lägger lite extra på detaljerna (skämt).

/Fredde
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men nu när det trillat in lite recensioner över biltemas kinafiber så verkar de ju inte så bra.

...och det är ju synd när de gör en ypperligt säker hjälm att de inte lägger lite extra på detaljerna (skämt).

/Fredde

Är det någon som recenserat säkerheten på Biltemahjälmarna? :va

Att de är odugliga för dagligt bruk har väl alla i tråden varit överens om redan från början?!
Såhär skrev jag ju i mitt första inlägg i denna tråd:
Korvis skrev:
En hjälm för 1500 kan utan problem erbjuda samma SKYDD som en hjälm för 5500, men ofta erbjuder den dyrare hjälmen andra egenskaper som den regelbundne åkaren vill åt


Det är väl lika självklart som att en hantverkare väljer kvalitetsmaskiner medan hemmafixaren som skall skruva ihop en bokhylla kan nöja sig med en skruvdragare från Biltema.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag körde över 1500 mil i min Biltemahjälm förra säsongen, och är nöjd med både utseende och komfort. Vi är alltså inte överens om att "Att de är odugliga för dagligt bruk...".
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Säkerhetsmässigt är det inga problem med biltemahjälmarna, det har ju plus visat. Men detaljmässigt har det strulat med visir och sådant för mig själv.

De som köper argumenten med vad proffsen kör med och att söndersågade hjälmar skulle klara kraven är förmodligen inte intresserade av biltemahjälmar så varför en lyssna?
(förresten förstår jag aldrig riktigt argumentet, har Arai sågat sönder hjälmarna för att klara ece 22.05 kraven.. ?)

Det är ju ändå alltid samma klyschor man får höra i mc-butikerna varje gång man ska köpa hjälm. Om det skulle ha varit problem med säkerheten på biltemas hjälmar så skulle vi redan ha sett det i feta rubriker på aftonbladet. Jag bugar och tackar att Biltema gör det billigare att köra hoj, fast med bibehållen säkerhet.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Huga vilken debatt! Gör som jag, ta en folköl och filosofera lite:

Kolfiber brukar oftast beskrivas som: Lätt matrial men starkt eller starkare än stål.

Ok, so far so good. Men plasthjälmar brukar oftast avrådas pga att de inte spricker och absorberar kraften i en eventuell smäll som en glasfiberhjälm gör?

Hur f-n kan då en kolfiberhjälm vara något att ha? Oavsett vilket företag som säljer den och vad den kostar...

Mina 3.5%....
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Huga vilken debatt! Gör som jag, ta en folköl och filosofera lite:

Kolfiber brukar oftast beskrivas som: Lätt matrial men starkt eller starkare än stål.

Ok, so far so good. Men plasthjälmar brukar oftast avrådas pga att de inte spricker och absorberar kraften i en eventuell smäll som en glasfiberhjälm gör?

Hur f-n kan då en kolfiberhjälm vara något att ha? Oavsett vilket företag som säljer den och vad den kostar...

Mina 3.5%....
Kolfiber är starkt, på vissa håll, men riktigt sprött på andra..

Du har väl sett valfri formelbil bränna in i en mur? 30000 olika bitar..
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Men visst, "oduglig" var ett ordval för att få Freddexwing nöjd...

Nää men vänta nu. Jag var nöjd redan långt innan. För mig spelar det ingen som helst roll vad du tycker om biltemas hjälm. Bara du har en hjälm så man slipper läsa om att du varit med om en olycka. Och hoppas du inte tog illa upp om skämtet med flugorna. Jag tyckte det var lite lustigt.

Jag tyckte bara det var roligt att folk som själva hade den sågade den ganska rejält. Fast självklart med bibehållen säkerhet! Självklart, vi bor ju i trygghets-knarkarnas land! Hurra!

/Fredde
 

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
testet ansågs vara felaktigt då träffpunkten på Nolanhjälmen var felplacerad.

inget jag egentligen bryr mig om då jag vill ha en "riktig" hjälm typ Arai. Säkerheten är säkert bra, men komfort och kvalitet är det avgörande i mitt fall.

:va Kanske man ska begära att få med en instruktion hur man ska sikta med huvudet för att pricka "rätt" träffpunkt på hjälmen om man skulle råka klota någon gång. Ve & fasa om man träffar "fel" träffpunkt på hjälmen när man landar. Då kanske den skyddar lika fint som en vanlig toppluva :D trots att man anses ha betalat för att ha ett bra skydd :confused:
Då är nog SNELL att föredra trots att det inte är godkänt för oss eftersom vi ska ha ECE eller vad det ska heta & bla bla blaa :Bugar
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kolfiber är starkt, på vissa håll, men riktigt sprött på andra..

Du har väl sett valfri formelbil bränna in i en mur? 30000 olika bitar..

I mitt mål till 7.0% funderade jag lite, sedan lite mer sen youtuba jag lite snabbt. Studerade dessa:

http://www.youtube.com/watch?v=zufyQZ8muyg

http://www.youtube.com/watch?v=xVjPbA_qp8o

Tittar inte ofta på F1 annars då jag ogillar kökörning, men vad jag ser så är det mest hjul, noskoner och vingar som far åt fander medans karosserna ofta klarar sig rätt bra...

Mystiken tätnar...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bra pris...men skulle hellre hoppa över hojåkande än att ha en biltema hjälm på huvet...
Visst är det bara gjuta en form och spruta up en hjälm.
Men titar man på dom dyra märkena så har dom krock tester på hjälmarna.Och en hel del erfarenhet av crascher .Jag tror knappast man vill daska i backen med en Biltema hjäm. Det finns 2 saker man ska vara rädd om när man åker hoj.
Huvet och ryggraden. Det är det ända du inte kan byta ut el ersätta. Det är min åsikt//BC

Just ja, en till som tror att Biltema fabriken finns där man gör olja, hjälmar, cykeldäck, skruvar mm:huvet

De UPPFYLLER kraven, annars får dessa inte säljas punkt.oberoende konsument test visade att även i "Lidl fabriken" så kan de göra dessa hjälmar BÄTTRE än dyrare dito med flashigt namn
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I mitt mål till 7.0% funderade jag lite, sedan lite mer sen youtuba jag lite snabbt. Studerade dessa:

http://www.youtube.com/watch?v=zufyQZ8muyg

http://www.youtube.com/watch?v=xVjPbA_qp8o

Tittar inte ofta på F1 annars då jag ogillar kökörning, men vad jag ser så är det mest hjul, noskoner och vingar som far åt fander medans karosserna ofta klarar sig rätt bra...

Mystiken tätnar...


Noskoner är ju som det låter koniska med spetsen framåt och således utnyttjar man materialets styrka ganska optimalt.

Allt som sticker ut åt något håll ska brytas loss.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Noskoner är ju som det låter koniska med spetsen framåt och således utnyttjar man materialets styrka ganska optimalt.

Allt som sticker ut åt något håll ska brytas loss.

Det är alltså ett material som är starkt längsmed fibrerna men skörare "rakt på"?

I så fall fattar t om jag och lägger min konspirationsteori på hyllan och inser att det vore rätt bra i en hjälm.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är alltså ett material som är starkt längsmed fibrerna men skörare "rakt på"?

I så fall fattar t om jag och lägger min konspirationsteori på hyllan och inser att det vore rätt bra i en hjälm.

Nja, du ska absolut inte ta mina ord som någon sanning, materialhållfasthet är inte ens en hobby för mig.

Däremot har jag snappat den förklaringen i något sammanhang och tyckte det lät logiskt.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Noskoner är ju som det låter koniska med spetsen framåt och således utnyttjar man materialets styrka ganska optimalt.

Allt som sticker ut åt något håll ska brytas loss.

Exakt, de är väl mest lådan de sitter i som skall vara intakt. Resten
ska ju gå sönder eftersom annars skulle föraren bli mosad :näsblod

Ungefär samma är det med hjälmar, de ska gå sönder under en crash
så att huvudet innanför klarar sig och hjälmen tar upp kraften istället för
ditt lilla huvud.

Just därför skall man byta hjälm efter man tappat den också då de kan ha uppkommit sprickor m.m.

Det är alltså ett material som är starkt längsmed fibrerna men skörare "rakt på"?

I så fall fattar t om jag och lägger min konspirationsteori på hyllan och inser att det vore rätt bra i en hjälm.
Japp skulle tro det också. Har ingen ren fakta här heller.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag tyckte bara det var roligt att folk som själva hade den sågade den ganska rejält.
/Fredde

Du menar att de sågade de saker hos hjälmen, som alla i tråden redan sagt att budgethjälmar sällan är bra på, nämligen komfort, isolering, oljud och ventilation eftersom de dessutom använt hjälmen betydligt mer regelbundet än någon hävdat att en sådan hjälm är lämplig för... ;) :krama
 

Kneedrag

Guest
Jag tycker det är kul att läsa svar från folk som tycker att Biltema hjälmar det är bara skit. När de inte ens provat att använda en. De bara antar en massa för att den är billig och den säljs på Biltema .Men vet igentligen ingenting.
:D:D:tummenupp

Varför är det så lite test på hjälmar från billiga märken vs dyra samtidigt jo det kan man ju verkligen spekulera i.

I Plus tv-programet så klarade sig de billiga hjälmarna med ganska stor marginal säkerhetsmässigt. det här tror jag inte att de stora "kända hjälmmärkena gillar"


Jag köper dyr hjälm för den är snyggare ,aerodynamiken och ventilation är i en annan klass helt enkelt. Biltemahjälmen ska jag kolla in och ha som reserv någon dag kanske.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
:va Kanske man ska begära att få med en instruktion hur man ska sikta med huvudet för att pricka "rätt" träffpunkt på hjälmen om man skulle råka klota någon gång. Ve & fasa om man träffar "fel" träffpunkt på hjälmen när man landar. Då kanske den skyddar lika fint som en vanlig toppluva :D trots att man anses ha betalat för att ha ett bra skydd :confused:
Då är nog SNELL att föredra trots att det inte är godkänt för oss eftersom vi ska ha ECE eller vad det ska heta & bla bla blaa :Bugar

Det där är bara rökridåer, det har aldrig hänt att en uppsågad hjälm skulle ha klarat ett ece 22.05 test. Men man var tvungen från snell-falangen att vidmakthålla varför just deras test skulle vara bättre. I mina ögon så djävla löjligt så jag fattar inte hur de fortfarande får fram dessa påståenden. Du kan lugnt köra vidare med en ece 22.05 hjälm utan att vara orolig.

Jag har identifierat ett antal påståenden som jag numera tar med ett snett leende:

klyscha: Med ece22.05 så kan man ha en hjälm som inte tål slag från vissa håll.
varför jag är skeptisk: i ece22.05 så ingår en allmän besiktning av hjälmen i regelverket. misstänker man undermåliga delar kan man underkänna på dessa. Samtidigt är det oerhört ologiskt att bygga en hjälm som är stark på vissa punkter och svag på andra. industritekniskt är det mycket dyrare än att göra hela skalet i samma material och tjocklek. Dessutom har ju ingen hjälmtillverkare ännu gjort det då man har dubbelkollat med snell-standard. Detta har fått status av en skröna. Jag säger bara såhär: visa på ett enda fall där man bevisligen har fått en uppsågad hjälm godkänd på ett ece-institut enligt ece22.05.

klyscha: Du ska väl inte snåla på säkerheten med din hjälm, det är ju huvudsaken.
Varför jag är skeptisk: Alla undersökningar jag har sett visar på att det finns inget direkt samband mellan pris och säkerhet, kolla på tester som finns så ser ni. En duktig säljare ser ju till att en kund köper en dyrare vara än denne tänkt. Priset är ett ickerargument, eftersom det inte finns något stöd för det påståendet.

Klyscha: Proffsen kör bara med det bästa...
Varför jag är skeptisk: Nja, vet ju innerst inne att de kör med det märke som betalar bäst. De som ännu inte är duktiga nog att få betalt för att bära en hjälm kör med de hjälmar som de "stora pojkarna" har. Detta blir ju lika ologiskt som att man skulle köpa den där rakapparaten eftersom han som är på bilden är snygg och han har dessutom en trånande tjej som klänger på han när han rakar sig.

Den nakna brutala sanningen är följande enligt mig:
De allra flesta klarar av att köpa hjälm utan "råd" från en person på mc-butiken. Det tar inte lång stund att läsa sig till vad som är viktigast.
Priset avgör inte säkerheten, däremot kvalitet på visir och hur tyst den är. Specialmålningar är sjukt roligt dyra. Det pågår mycket riktade kampanjer som ska styra oss köpare mot dyrare hjälmar. Även våra stora mc-tidningar tvingas göra avkall på sin journalistiska frihet och hjälpa till. Har ni aldrig undrat hur stora intäkter hjälmannonserna ger i dessa tidningar?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top