Kanske man ska begära att få med en instruktion hur man ska sikta med huvudet för att pricka "rätt" träffpunkt på hjälmen om man skulle råka klota någon gång. Ve & fasa om man träffar "fel" träffpunkt på hjälmen när man landar. Då kanske den skyddar lika fint som en vanlig toppluva
trots att man anses ha betalat för att ha ett bra skydd
Då är nog SNELL att föredra trots att det inte är godkänt för oss eftersom vi ska ha ECE eller vad det ska heta & bla bla blaa
Det där är bara rökridåer, det har aldrig hänt att en uppsågad hjälm skulle ha klarat ett ece 22.05 test. Men man var tvungen från snell-falangen att vidmakthålla varför just deras test skulle vara bättre. I mina ögon så djävla löjligt så jag fattar inte hur de fortfarande får fram dessa påståenden. Du kan lugnt köra vidare med en ece 22.05 hjälm utan att vara orolig.
Jag har identifierat ett antal påståenden som jag numera tar med ett snett leende:
klyscha: Med ece22.05 så kan man ha en hjälm som inte tål slag från vissa håll.
varför jag är skeptisk: i ece22.05 så ingår en allmän besiktning av hjälmen i regelverket. misstänker man undermåliga delar kan man underkänna på dessa. Samtidigt är det oerhört ologiskt att bygga en hjälm som är stark på vissa punkter och svag på andra. industritekniskt är det mycket dyrare än att göra hela skalet i samma material och tjocklek. Dessutom har ju ingen hjälmtillverkare ännu gjort det då man har dubbelkollat med snell-standard. Detta har fått status av en skröna. Jag säger bara såhär: visa på ett enda fall där man bevisligen har fått en uppsågad hjälm godkänd på ett ece-institut enligt ece22.05.
klyscha: Du ska väl inte snåla på säkerheten med din hjälm, det är ju huvudsaken.
Varför jag är skeptisk: Alla undersökningar jag har sett visar på att det finns inget direkt samband mellan pris och säkerhet, kolla på tester som finns så ser ni. En duktig säljare ser ju till att en kund köper en dyrare vara än denne tänkt. Priset är ett ickerargument, eftersom det inte finns något stöd för det påståendet.
Klyscha: Proffsen kör bara med det bästa...
Varför jag är skeptisk: Nja, vet ju innerst inne att de kör med det märke som betalar bäst. De som ännu inte är duktiga nog att få betalt för att bära en hjälm kör med de hjälmar som de "stora pojkarna" har. Detta blir ju lika ologiskt som att man skulle köpa den där rakapparaten eftersom han som är på bilden är snygg och han har dessutom en trånande tjej som klänger på han när han rakar sig.
Den nakna brutala sanningen är följande enligt mig:
De allra flesta klarar av att köpa hjälm utan "råd" från en person på mc-butiken. Det tar inte lång stund att läsa sig till vad som är viktigast.
Priset avgör inte säkerheten, däremot kvalitet på visir och hur tyst den är. Specialmålningar är sjukt roligt dyra. Det pågår mycket riktade kampanjer som ska styra oss köpare mot dyrare hjälmar. Även våra stora mc-tidningar tvingas göra avkall på sin journalistiska frihet och hjälpa till. Har ni aldrig undrat hur stora intäkter hjälmannonserna ger i dessa tidningar?