Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
95 kawasaki ninja
köpt i sverige

:confused::confused:
True that. Köpte en hjälm med visir som skulle finnas i lager (uvex kåålfiber). Hjälmen kom efter några dagar och visiret 3-4 veckor senare. Detta enligt mail. Har inte fått det än..

Aja, off topic jag vet, men tråden har ändå spårat. Såklart.

vilken hjälm o beställt i sverige????????????????:confused:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
För att göra en jämförelse med exempelvis bilar.
Mer eller mindre varenda bil som säljs har 4 eller 5 stjärnor i Euro NCAP. Med andra ord är dom i stort sett lika krocksäkra (den femte stjärnan betyder i stort sett att den är snäll mot fotgängare som man kör på).
Nej. I Euro NCAP testar man:
1. En frontalkrock (40%) i 65km/h.
2. En sidokrock centrerad över höften på föraren i 50km/h.
3. En 25cm stolpe på samma ställe i knappt 30km/h. (obligatoriskt 2009-)

Det är ett test. Det bygger på fullständig repeterbarhet och man ser endast vad som händer med personerna i framsätet i just dessa fall.

Vad händer när du blir inte blir påkörd med 90° vinkel i sidan? Eller när du voltar? Eller får ett träd i fronten istället, i dubbla hastigheten? Håller sätena för frontalkrockar över 65km/h?

Varför har så många bilar från 2000-talet underkänt whiplashskydd, i Folksams årliga undersökning av verkliga olyckor, trots 4/5-stjärnor i Euro NCAP? Enligt Folksam står whiplashskadorna för 60% av personskadorna.

Volvo och SAAB har analyserat verkliga olyckor sedan 1970. Men du tror att den totala säkerheten hos en produkt går att testa i ett lab med 3 kontrollerade "krockar"?

Det är bra att testerna görs och det går snabbt framåt. Men tro inte att alla bilar är lika säkra.

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
-00 Honda 929
Inte så insatt i tråden, men har läst en del om märkesbögeri eller vad ni nu kallar det...
Om ni hade fått välja (gratis) en hjälm ute i butikerna (vilken ni vill) så hade nog ALLA här valt en "dyrare" hjälm typ arai eller shoei.
så det kanske bara är så att ni e för snåla eller helt enkelt inte har råd med en "riktig" hjälm?

No hard feelings :) bara en tanke :)

(såg att gixxertina skrivit våga vägra märkesbögeri, du som alltid tjatar om att gixxers e så jääävla bra ;) du kansek skulle byta till en hyosung eller nått :p )

VILL HA VÅR NUUUUUUUU!!!!!!!!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Inte så insatt i tråden, men har läst en del om märkesbögeri eller vad ni nu kallar det...
Om ni hade fått välja (gratis) en hjälm ute i butikerna (vilken ni vill) så hade nog ALLA här valt en "dyrare" hjälm typ arai eller shoei.
så det kanske bara är så att ni e för snåla eller helt enkelt inte har råd med en "riktig" hjälm?

(såg att gixxertina skrivit våga vägra märkesbögeri, du som alltid tjatar om att gixxers e så jääävla bra ;) du kansek skulle byta till en hyosung eller nått :p )

Själv tycker jag inte det är så motiverande att spendera 1/3 av en månadslön på en hjälm men alla prioriterar olika. Och skulle jag få välja valfri hjälm skulle jag inte köpa skit som arai eller shoei..skulle bli BMW alla dagar i veckan.

Värsta med märkesbögeriet är att det kan få folk att inte vilja köra hoj pga fel utrustning, vilket jag tycker är väldigt synd. Jag åker heller med 3 polare iklädda BTs prylar än 1 polare som är värsta märkesböget.

Ju fler som får råd att köra hoj är bättre. (förutom folk som tycker det år coolt med fransar)

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...

eehh. Varför argumentera i en diskussion man uppenbarligen inte följt eller inte förstått :va

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
-00 Honda 929
inte ute efter att argumentera bara dela med mig av min åsikt :)

Själv tycker jag inte det är så motiverande att spendera 1/3 av en månadslön på en hjälm men alla prioriterar olika. Och skulle jag få välja valfri hjälm skulle jag inte köpa skit som arai eller shoei..skulle bli BMW alla dagar i veckan.

Värsta med märkesbögeriet är att det kan få folk att inte vilja köra hoj pga fel utrustning, vilket jag tycker är väldigt synd. Jag åker heller med 3 polare iklädda BTs prylar än 1 polare som är värsta märkesböget.

Ju fler som får råd att köra hoj är bättre. (förutom folk som tycker det år coolt med fransar)

absolut! man ska köpa det man har råd med och prioriterar :)

Last edited:

Kneedrag

Guest

Nä jag byter kanske till nya BMW 1000 rr, så jag är flexibel. Ända märke jag inte kommer köra någonsin är Honda för det verkar finnas så många knepiga hondaägare:D;):rolleyes:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

Vilken av två skrapade trisslotter hade du valt? 25kr eller 100kr vinsten?
:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om jag ska slå ner en spik i en planka så måste jag köpa en hammare.

Har butiken då tre modeller att välja på, en vanlig normal hammare för 25:-, en med glasfiberskaft för 100:- och deluxmodellen med diodlampa och lasersikte för 1000:- så väljer jag uteslutande den för 25:-, får jag sedan ont i handleden av att använda den så kanske jag senare köper den med glasfiberskaft för en hundring.

Men samtliga fungerar att slå ner spikar i plankor med, varför ska jag lägga 1000:-?
För att andra hobbysnickare ska tycka att jag har häftiga prylar?
För att det ska synas att jag inte behöver bry mig om vad saker kostar?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Men samtliga fungerar att slå ner spikar i plankor med, varför ska jag lägga 1000:-?
För att andra hobbysnickare ska tycka att jag har häftiga prylar?
För att det ska synas att jag inte behöver bry mig om vad saker kostar?
Allt beror ju på vad man ska ha de till, jag använder min hammare dagligen och väljer därför den dyra modellen.
Spikar du sen tex 1 gg om året så duger den för 25 kr.

Sen skulle jag inte köpa en billigare hjälm direkt då de inte är samma sak, hjälmen ska skydda ditt huvud.

• Gilla
Reaktioner: R2

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Allt beror ju på vad man ska ha de till, jag använder min hammare dagligen och väljer därför den dyra modellen.
Spikar du sen tex 1 gg om året så duger den för 25 kr.

Sen skulle jag inte köpa en billigare hjälm direkt då de inte är samma sak, hjälmen ska skydda ditt huvud.

Du väljer alltså en hammare med Lysdiod och Laser?

Jag sa ju att skulle jag använda hammaren ofta skulle jag välja den för en hundring som faktiskt är bättre, men inte den för en tusing som bara är flashig.

Fast det var en jävligt dålig jämförelse, jag har en hultafors med glasfiberskaft och slår in tio spikar om året...
IOFS har jag inte heller en biltema hjälm, och jag kraschar ännu mer sällan än så.

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Hoj
2008 kawasaki z1000
biltema skydd

jag kör supermotard och jag slog över när jag körde på bakhjulet i 80km.
samt så körde jag av vägen 2 gånger i sommras och slog i ordentligt.
jag använder bara biltemas skydd samt hjälm och det har funkat kanoners så jag kommer att fortsätta att använda biltemas grejor det har funkat för mig i allafall

Bra pris...men skulle hellre hoppa över hojåkande än att ha en biltema hjälm på huvet...
Visst är det bara gjuta en form och spruta up en hjälm.
Men titar man på dom dyra märkena så har dom krock tester på hjälmarna.Och en hel del erfarenhet av crascher .Jag tror knappast man vill daska i backen med en Biltema hjäm. Det finns 2 saker man ska vara rädd om när man åker hoj.
Huvet och ryggraden. Det är det ända du inte kan byta ut el ersätta. Det är min åsikt//BC

jag kör supermotard och jag slog över när jag körde på bakhjulet i 80km.
samt så körde jag av vägen 2 gånger i sommras och slog i ordentligt.
jag använder bara biltemas skydd samt hjälm och det har funkat kanoners så jag kommer att fortsätta att använda biltemas grejor det har funkat för mig i allafall

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det är ju en sak att vi har alla olika syn på vilket märke av hjälm som är säkrast. En annan sak som är lite underlig är att ger sig rätten att dumförklara de som inte kör med inneprylarna.
Vi har ju samtidigt ingen rätt att ge gliringar till de som väljer att köpa mycket dyra och snygga grejer.

Min fundering är: Har vi några som helst bevis i form av fakta eller erfarenheter att Biltemagrejerna INTE håller måttet?

Åsikter om att de inte duger är ju lika mycket värt som de små blå klisterlapparna på chiquita-bananer, antingen så vet man, eller så gissar man. Tid001 har ju en faktiskt erfarenhet.

Detta borde ju vara den avgörande punkten i en tråd om biltemahjälmar, inte om huruvida andra hjälmar fungerar. Jag är övertygad om att skillnaderna i säkerhet är en medveten mediastrategi från de ledande hjälmtillverkarnas sida.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Varför envisas flera av er som är "ekonomiska" med att försvara säkerhetsaspekten på Biltemahjälmen hela tiden? Jag har inte hittat ett enda inlägg där någon påstår att Biltemahjämen inte uppfyller säkerhetskraven.

Vad gäller kvalitén så får man vad man betalar för. Biltemahjälmen har klippkanter på D-ringarna, gjutskägg på alla plastdetaljer samt mindre bra passform på lister och inredning. Givetvis funkar allt, men jag hittar inga av dessa dåliga egenskaper på min Shoei hjälm.

Har inte testat Biltemahjälmen på vägen, men när jag jämför min Shoei mot min egen reservhjälm av märket Marushin (vilken får anses som motsvarande budgetalternativ) känns det väldigt stor skillnad på vikt, vindbrus och ventilation. Alltså är det samma här, man får vad man betalar för.

Vad gäller säkerheten behöver ingen oroa sig särskilt mycket, man får helt enkelt inte sälja hjälmar i Sverige som inte klarar myndigheternas krav på säkerhet.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nä jag byter kanske till nya BMW 1000 rr, så jag är flexibel. Ända märke jag inte kommer köra någonsin är Honda för det verkar finnas så många knepiga hondaägare:D;):rolleyes:

Köp en Ducati då, finns inga knepiga ducatiägare! :banana:banana

:fyllisar:crash:clown:hoppa:öl

Hepp, dags för min medicin.... :ätapiller

För övrigt, håller ni på än?!
Var på temat idag och ville granska underverket. Den fanns inte ens inne! Jäkla vaporware om ni frågar mig! :D

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Varför envisas flera av er som är "ekonomiska" med att försvara säkerhetsaspekten på Biltemahjälmen hela tiden? Jag har inte hittat ett enda inlägg där någon påstår att Biltemahjämen inte uppfyller säkerhetskraven.

Vad gäller kvalitén så får man vad man betalar för. Biltemahjälmen har klippkanter på D-ringarna, gjutskägg på alla plastdetaljer samt mindre bra passform på lister och inredning. Givetvis funkar allt, men jag hittar inga av dessa dåliga egenskaper på min Shoei hjälm.

Har inte testat Biltemahjälmen på vägen, men när jag jämför min Shoei mot min egen reservhjälm av märket Marushin (vilken får anses som motsvarande budgetalternativ) känns det väldigt stor skillnad på vikt, vindbrus och ventilation. Alltså är det samma här, man får vad man betalar för.

Vad gäller säkerheten behöver ingen oroa sig särskilt mycket, man får helt enkelt inte sälja hjälmar i Sverige som inte klarar myndigheternas krav på säkerhet.

Jag håller i princip med om allt du skriver. Alla hjälmar som är godkända har så mycket säkerhet att ingen kan med visshet säga att den ena eller den andra är bättre i just den olycka jag råkar ut för.

Men för en idiot som jag som började köra hoj innan hjälmlagen kom ( den kanske hade kommit då jag började men inte ut till det lilla brukssamhälle där jag växte upp:D) och helst kör utan hjälm så är det ju en grej som är viktigare än allt annat. Hur sitter hjälmen på huvudet? Känns den bekväm? Är den lätt att ta på och ta av?

Jag provade runt bland allt som fanns på Bike i Trollhätten och hamnade som vanligt på Nolan. Sen har jag också hittat ett annat billigt märke som också passar min skalle, HJC.

Inget av Shoei, Arai eller andra stora märkan passade bra.

Passar en hjälm från Biltema och jag tycker den ser Ok ut så köper jag.

Fast sen när hjälmen passar och är lätt att ta av och på så kommer alla dina saker om vindbrus och annat att bli det viktiga.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Om vi hojåkare klarar av den mentala pressen att inte köra med ett känt märke med snygg målning så kommer priserna att påverkas över hela sortimentet. Top-of the line kommer alltid ligga kvar i prisnivå men mellanhjälmarna kommer att påverkas prismässigt.

Varför beställer så många hjälmar från England och Tyskland?
Svaret måste vara att hjälmarna är utsatta för mer konkurens i dessa länder. De kan inte hålla lika höga prisnivåer som i Sverige. Den engelska och tyska köpgruppen har inte fallit för alla floskler som mc-handlarna har kommit dragandes med om att dyrast är säkrast. De köper säkerligen långt mer objektivt och utan mytbildning när de väljer hjälmar.

Jag bara undrar hur det skulle låta då man kommer in i en MC-affär om några år om vi allihopa läste på lite om snell, ece 22.05 och gav svar på tal när alla floskler börjar rinna ur munnen på försäljarna. Det är fanimej otäckt vad lika de alla jiddrar på om samma saker. Aldrig några fakta eller exempelvis ventilationsfrågor. Frågar man om hjälmen är tyst så har ju försäljarna inte en djävla aning om vad de ska svara.

Det är hög tid att vi MC-åkare slutar vara så dåligt pålästa som konsumenter när vi går in i en affär efter personlig utrustning. Som motfråga så undrar jag hur många här som ska köpa en stereo till bilen går efter utseendet då de kollar runt, eller vilka prestanda man får för det pris man har satt upp?
Varför beter sig så många så annorlunda då det gäller personlig utrustning?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...

Du har uppenbarligen inte förstått vad debatten handlar om.

Flera av inläggen hävdar att de dyrare hjälmarna är säkrare, detta trots att de flesta tester som är gjorda, visar på motsatsen.

Att biltemas hjälmar klarar inte klarar de lagstadgade kraven, är det nog inget seriöst inlägg som hävdar.

Sen är det inte en fråga om att vara, som du skriver, "ekonomisk" utan att visa på det skitsnack som säger att "dyr hjälm är säkrare" inte stämmer.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
...

Sen är det inte en fråga om att vara, som du skriver, "ekonomisk" utan att visa på det skitsnack som säger att "dyr hjälm är säkrare" inte stämmer.

Absolut, det är precis det jag ville ha sagt i mitt sista stycke. Jag kan omformulera mig om det var otydligt första gången.

Min åsikt är att betygskalan som hjälmarna får i enskilda säkerhetstester jämfört med priset inte spelar någon roll, alla hjälmar i Sverige är ändå godkända.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!