Nyss av med kortet!

sandstream

Guest
Kent W skrev:
"Läst men inte förstått, Läs om....!

Polisen ska naturligtvis få omhänderta körkortet för tex. Rattfylla, beteende som leder till åtal för Grov vårdslöshet i trafik, osv....Då omhändertar man ju även föraren...!

Vad jag vänder mig emot är denna ABSOLUTA gräns på 20+/30+.....

KentW
Läst, men vill inte förstå? :rolleyes:

Jag tycker att det är okej med en 20- och 30-gräns.

Vad jag vet har man ingen som helst skyldighet att skriva på något som polisen håller fram vid en fartkontroll och man kan därmed få sin sak provad i rätten, lr?

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
1 liters..
Kent W skrev:
"Läst men inte förstått, Läs om....!

Polisen ska naturligtvis få omhänderta körkortet för tex. Rattfylla, beteende som leder till åtal för Grov vårdslöshet i trafik, osv....Då omhändertar man ju även föraren...!

Vad jag vänder mig emot är denna ABSOLUTA gräns på 20+/30+.....

KentW

Vill bara säga att dina argument är nog bland det vettigaste jag läst här! TACK!

Vi lever i en lögn i detta "demokratiska" Sverige som värnar om individens rätt, vi kan ta detta långt utanför dessa frågor oxå men det tänker jag inte gå in på här. Sverige är INTE en demokrati,punkt slut! Polisstat-ja,inte helt utvecklad men på gång. En lite tankeställare: Om jag inte har helt fel för mig så anmäldes det förra året ca 3000 poliser för div brott, ca 30 av dessa gick till rättegång, ca 7 ledde till domar...

Visst får dom ta mkt skit,visst är mkt av ovan pissanmälningar, visst behövs polisen. Men är inte grundtanken i en demokrati att alla människor har ett lika värde???

Kör försiktigt alla!!!
:tummenupp

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
Fudpucker skrev:
Vill bara påpeka för er som missat det att det snart är ett år sen som jag blev av med kortet. Men tack ändå för medlidandet! ;)
Nu slutar vi tjabbla om det här och laddar för en ny säsong!
Snart är det våååår! :tummenupp

Ja tråden glider lite men det är intressanta viktiga inlägg, de flesta...

Gonatt

MVH

sandstream

Guest
Jawbreaker skrev:
Sverige är INTE en demokrati,punkt slut! Polisstat-ja,inte helt utvecklad men på gång.
:tomten
Jawbreaker skrev:
En lite tankeställare: Om jag inte har helt fel för mig så anmäldes det förra året ca 3000 poliser för div brott, ca 30 av dessa gick till rättegång, ca 7 ledde till domar...
Och hur tror du det kan komma sig att bara 30 av 3000 gick till rättegång?
För att poliserna hotade åklagaren? :hihi

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Jawbreaker skrev:
Vill bara säga att dina argument är nog bland det vettigaste jag läst här! TACK!

Vi lever i en lögn i detta "demokratiska" Sverige som värnar om individens rätt, vi kan ta detta långt utanför dessa frågor oxå men det tänker jag inte gå in på här. Sverige är INTE en demokrati,punkt slut! Polisstat-ja,inte helt utvecklad men på gång. En lite tankeställare: Om jag inte har helt fel för mig så anmäldes det förra året ca 3000 poliser för div brott, ca 30 av dessa gick till rättegång, ca 7 ledde till domar...

Visst får dom ta mkt skit,visst är mkt av ovan pissanmälningar, visst behövs polisen. Men är inte grundtanken i en demokrati att alla människor har ett lika värde???

Kör försiktigt alla!!!
:tummenupp

En tanke slog mig. Hur många av anmälningar som görs mot andra än poliser leder till rättegång resp. dom?

Har ingen koll på hur mycket som är obefogade anmälningar mot poliser. Det är ju en bit som jag anser vara positiv med det system vi har, att man ska kunna göra anmälan utan att vara juridiskt kunnig. En del av de anmälningar som görs mot poliser är på sådana saker som inte är brott överhuvudtaget. Då är det ju bra att det kontrolleras att polisen håller sig inom ramen för vad som är tillåtet.
En sådan anmälan skrivs av. Det är inget särskilt suspekt med det.

sandstream

Guest
CHROLO skrev:
En sådan anmälan skrivs av. Det är inget särskilt suspekt med det.
Jo, det är en myndighetskonspiration som går ut på att ni poliser ska kunna spöa upp folk när ni känner för det och förstöra deras liv genom att ta deras körkort och sedan garva rått åt det hela över den obligatoriska ölen på kvällen!
(Jag har sett på TV att ni super konstant!)

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Kent W skrev:
Arrgumentet att dom skulle tänkt sig för håller inte......VET ni om att inte ens för att UNDVIKA en olycka får du överskrida hastighetsgränserna.
DET har jag blivit upplyst av en TRAFIKPOLIS i ÖSTERGÖTLANDS LÄN.
KentW

Det här stämmer väl inte riktigt?!?! :va

Enligt vad jag har läst så kan nödvärnslagen tillämpas här, och i så fall så får du köra både för fort och alkoholpåverkad om situationen kräver det för att rädda liv...
I så fall innebär det att du får köra i stort sett hur fort du vill för att rädda liv.. (generaliserat)
T.ex. en omkörning där du helt enkelt måste gasa på för att undvika en olycka, där det heller då inte skulle finnas någon möjlighet att släppa på gasen :rolleyes:
Den här lagen är väl i och för sig inget man kan utnyttja allt för ofta, då det kräver rätt speciella omständigheter....

Men jag kanske har fel...

Chrolo, vet du hur det är med den här lagen?

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
sandstream skrev:
Jo, det är en myndighetskonspiration som går ut på att ni poliser ska kunna spöa upp folk när ni känner för det och förstöra deras liv genom att ta deras körkort och sedan garva rått åt det hela över den obligatoriska ölen på kvällen!
(Jag har sett på TV att ni super konstant!)

Jag är genomskådad. :rodnar

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
wheelieman skrev:
Det här stämmer väl inte riktigt?!?! :va

Enligt vad jag har läst så kan nödvärnslagen tillämpas här, och i så fall så får du köra både för fort och alkoholpåverkad om situationen kräver det för att rädda liv...
I så fall innebär det att du får köra i stort sett hur fort du vill för att rädda liv.. (generaliserat)
T.ex. en omkörning där du helt enkelt måste gasa på för att undvika en olycka, där det heller då inte skulle finnas någon möjlighet att släppa på gasen :rolleyes:
Den här lagen är väl i och för sig inget man kan utnyttja allt för ofta, då det kräver rätt speciella omständigheter....

Men jag kanske har fel...

Chrolo, vet du hur det är med den här lagen?

Det är som du säger att det krävs speciella omständigheter och det är en sak för rätten att avgöra om nödvärnsrätt förelåg. Det krävs dock att det är ett omedelbart förestående eller påbörjat brottsligt angrepp mot någon för att nödvärnsrätt ska komma i fråga. Du får i vissa fall klippa till någon om det behövs för att freda dig eller någon annan.

Om det inte föreligger ett brottligt angrepp utan att du t.ex. håller på att frysa ihjäl på vintern och enda sättet att klara livhanken är att bryta sig in någonstans så kan detta vara tillåtet. Man talar i detta fall om att nöd förelåg. Som sagt det är rätt speciella omständigheter och rätten som efterhand avgör om man gjorde rätt eller inte.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
CHROLO skrev:
Det är som du säger att det krävs speciella omständigheter och det är en sak för rätten att avgöra om nödvärnsrätt förelåg. Det krävs dock att det är ett omedelbart förestående eller påbörjat brottsligt angrepp mot någon för att nödvärnsrätt ska komma i fråga. Du får i vissa fall klippa till någon om det behövs för att freda dig eller någon annan.

Om det inte föreligger ett brottligt angrepp utan att du t.ex. håller på att frysa ihjäl på vintern och enda sättet att klara livhanken är att bryta sig in någonstans så kan detta vara tillåtet. Man talar i detta fall om att nöd förelåg. Som sagt det är rätt speciella omständigheter och rätten som efterhand avgör om man gjorde rätt eller inte.

Så var det, hmmm... som sagt så krävs det med andra ord MYCKET fantasi om man skall kunna klara sig undan med den varianten i så fall :hihi

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka