Nyss av med kortet!

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
oFFkeFF skrev:
Även om körkortsindragningen "inte är något straff" så upplevs den så. Och det var faktiskt genom ganska hårt lobbyande från polisen som riksdagen införde körkortsindragningen för +30km/h. Man införde denna gräns eftersom man inte tyckte bötesbeloppen skrämde tillräckligt mycket..
Du kan ju inte neka till att polisen som grupp försöker påverka lagstiftarna..

Angående lobbyandet från polisen så har jag faktiskt ingen aning då denna ändring gjordes innan jag blev polis.
Jag försöker påverka knuttekollektivet. Lagstiftarna är politiker och påverkas av den allmänna opinionen.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"En Gris är en Gris......

CHROLO skrev:
Domstolarna dömer ut straffen. Om du godtar böter utan domstolsförhandling så finns den möjligheten, rättssäkert eller inte.
Skulle rättssäkerheten öka om jag som polisman i alla lägen fick inställa mig till tinget och intyga att jag mätt på rätt bil/hoj. Det är ju så det går till i de fall ärendet går till tingsrätten. Har då rättssäkerheten ökat? Det kan möjligen vara upplevelsen hos den tilltalade, villket inte ska förringas.

Jag känner inte till att någon åklagare, framsynt eller inte, tystats.
Din uppfattning om vad som är ett frihetsberövande skiljer sig från min.

Var går gränsen mellan hastighetsöverträdelse och vårdslöshet?

Jag har många gånger träffat på "hederliga familjeförsörjare som kört bort körkortet och känner mycket väl till deras inställning till detta.

Hur som helst, tur att inte alla tycker likadant :)

"En Gris är en Gris även med kläder på."

Det spelar absolut ingen roll vad du kallar det, ett STRAFF är det, till och med i polisers ögon, har disskuterat det här med flera stycken.

DOM enda poliser som inte tycker att det är ett straff är just Trafikpoliserna.

Självklart skulle rättsäkerheten öka....det vet du själv, kårandan till trots, att VISSA OBS! INTE alla, trafikpoliser missbrukar sina befogenheter när det gäller hastighetsövervakningen bara för att få fler "poäng" i internligan över indragna körkort, det är ingen hemlighet.
Så självklart skulle alla tjäna på att få en rättslig prövning av sitt ärende.... det finns massor av "vanliga svensson" som inte "vågar" annat än skriva på när polismannen berättar om vad som händer om han inte gör det. Som du också vet så är det ett fåtal som kräver att få sin sak prövad inför tingsrätten, men ett flertal av dom som begär att få det, får bara ett brev från åklagaren där det står "ärendet avskrivet". Sen att poliser i allmänhet inte vill att ärendena ska gå till Tingsrätten har jag svårt att förstå, då skulle det ju inte bli nått snack alls, och poliserna skulle inte behöva få utstå "spott och spä" för en idiotisk bestämmelse. Som egentligen bara är till för att "förenkla administrationen".

Dessutom är det varje medborgares LAGSTADGADE RÄTTIGHET att få sin sak prövad, varför då tillåta en enskild polisman att avgöra det vid vägkanten, det kan ju till och med tänkas att polismannen har en sån där dag när inget stämmer....? Jag tror bestämmt att polisen också skulle tjäna i anseende på att det blir en annan tingens ordning....eller ..?

Frihetsberövande........jag åsyftade de polisjakter som till sin omfattning liknat mer en jakt på en bankrånarliga/mördare än en hasighetsöverträdare, inte körkortsindragningen, den kallar jag fortfarande STRAFF.

"" Var går gränsen mellan hastighetsöverträdelse och vårdslöshet?..""
- Det tycker du nog egentligen inte är så svårt att skilja åt, med din utbildning.
Men JAG tycker inte att 30+ på motorvägen förbi Mantorp en Måndag förmiddag med nästan noll trafik, torrt väglag, solsken som inte bländar, och inte en annan bil i närheten, kan kallas vårdslöshet.

Däremot 20+ förbi en skola mellan 14.00 - 16.00 en snöig vinterdag med halka och dålig sikt, det kallar jag vårdslöshet.

JAG tror nämligen inte att hastigheten är den enda parameter som styr om det är vårdslöshet eller inte, jag tror faktiskt att det bara är i undantagsfall som den är den avgörande parametern.

Där har du en riktig poäng!
"---Jag har många gånger träffat på "hederliga familjeförsörjare som kört bort körkortet och känner mycket väl till deras inställning till detta.---"
Dom tycker det är ett STRAFF! Och jag håller med dom!

Det finns en grundläggande förutsättning för att en lag ska fungera i ett demokratiskt samhälle.........:
- Lagen måste uppfattas rättvis, och ha en förankring hos folkflertalet.

Just det här med den enskilde Polismannens rätt att vid vägkanten direkt omhänderta körkortet för en 30+ överträdelse har inte den förankringen.

När man berättar det för gemene man så tror dom att man luras...Så kan det inte vara, vi lever väl inte i en Polisstat...?

"" Det är varken du eller jag som stiftar lagarna, men jag måste tillämpa dom.""

Så är det naturligtvis, men du skriver samtidigt att DET BARA ÄR DINA ÅSIKTER DU FRAMFÖR, och då måste jag väl anta att du också tror på det du skriver.

KentW 55år mer än 35.000mil bakom ratt/styre.
Indraget körkort för hastighetsöverträdelse två gånger, första gången återlämnat, efter en vecka pga tekniska felaktigheter vid mätningen med PolisPilot. Andra gången halverad indragningstid (1mån) pga. att polisernas uppgifter inte gick att styrka vid jämförelse med efterhandskontroll.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
CHROLO skrev:
Angående lobbyandet från polisen så har jag faktiskt ingen aning då denna ändring gjordes innan jag blev polis.
Jag försöker påverka knuttekollektivet. Lagstiftarna är politiker och påverkas av den allmänna opinionen.

Hehe, det är lätt att skylla på den allmänna opinionen. Men det var inte alltför längesen som en polischef propagerade i dagspressen för att förbjuda sporthojar. Så sent som i somras.
Alla grupper försöker göra sig hörda, och med olika agendor. Inte alltför sällan någon polis offentligt pushar för "Vi vill avlyssna och provocera fram fler brott för att få resultat", eller att sänka kraven för att få visitera folk på stan osv. Detta för att förenkla polisens arbete. Men sen har vi ju det som väger mot polis-staten, att vi inte ska vara alltför kontrollerade, d.v.s frihet kontra kontroll.
Jag är alltså inte särskilt förvånad eller emot att polisen lobbyar för nya metoder/idéer, det är ju helt normalt. Men den som säger att polisen inte är med och påverkar den allmänna opinionen sticker nog huvudet i sanden ;)

janoshki-jonaz

Guest
ANG.platsprotokollet så e dom inte skyldiga att visa upp det med en gång på plats...då det troligtvis finns fler regnummer därpå än ditt o det måste maskas inna du får se det...protokollet kan mkt väl utfärdas efte¨åt med rätt avstånd o mätningar sat kallibrerad laser mm mm
har begärt det vid mina samtliga hastighetsöverträdellser men aldrig fått se detta förutom vid rättegång...jo jag erkänner ju aldrig....
Men just nu så ta det lugnt!!Allt löser sig....

KÖR INTE UTAN KORT...om du skulle bli påkommen med det förlängs ditt"straff" med olovlig körning typ 6 månader till...plus en böteslapp:)

Händer det dessutom fler gånger kan man bli granskad om man har oturen med sig o då finns risken att man blir klassad som att man inte skall ha körkort överhuvudtaget....

Coola Ola

Guest
Kent W skrev:

... klipp ...

Indraget körkort för hastighetsöverträdelse två gånger, första gången återlämnat, efter en vecka pga tekniska felaktigheter vid mätningen med PolisPilot. Andra gången halverad indragningstid (1mån) pga. att polisernas uppgifter inte gick att styrka vid jämförelse med efterhandskontroll.

Helt seriöst tror jag att mycket få personer i Sverige har fått sitt körkort indraget på felaktiga grunder. Självklart skulle jag inte bli glad om jag körde för fort och ev. skulle jag försöka förhala indragningen men jag tycker absolut att varje enskild polisman ska ha rätt att utddela böter på plats. Det svenska rättsväsendet är överbelastat som det är utan att man behöver tillföra ytterligare arbetsbörda i form av, i sammanhanget, oväsentliga prövningar.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tror.....

Coola Ola skrev:
Helt seriöst tror jag att mycket få personer i Sverige har fått sitt körkort indraget på felaktiga grunder. Självklart skulle jag inte bli glad om jag körde för fort och ev. skulle jag försöka förhala indragningen men jag tycker absolut att varje enskild polisman ska ha rätt att utddela böter på plats. Det svenska rättsväsendet är överbelastat som det är utan att man behöver tillföra ytterligare arbetsbörda i form av, i sammanhanget, oväsentliga prövningar.

.....du missförstod:

... klipp ...

Med det menar jag att indrageningen ÄR ETT STRAFF, oavsett vad man kallar det.

Nejdå...det är faktiskt inget ovanligt att körkort dras in, inte utan anledning, men felaktigt!

Det finns ett antal fall som refererats till i olika sammanhang, och anledningarna kan vara flera. Det finns ett flertal typfall redivisade på
....www.trafikjuristen se...

Men det är inte det jag vänder mig i första hand emot, utan det förhållandet att en enskild polisman ska ha rätten att dra in körkortet vid vägkanten, utan att du har fått din lagstadgade rättighet tillgodosedd, nämligen att få din sak prövad inför tingsrätten!

Tänk tanken att polismannen får utökade rättigheter att agera åklagare och domare, "två månaders fängelse" direkt för vårdslös ömkörning!

DET är vad jag ser framför mig, framförallt om man använder argumentet att domstolarna börjar bli överbelastade!!!

Det var också ett av argumenten som den åklagare som jag skrev om använde i sitt förslag,
- Att avkriminalisera fortkörning, och införa höjda böter istället.
Det skulle också minska arbetsbördan hjos tingsrätterna.

KentW

Last edited:

Coola Ola

Guest
Kent W skrev:
.....du missförstod:

... klipp ...

Med det menar jag att indrageningen ÄR ETT STRAFF, oavsett vad man kallar det.

Nejdå...det är faktiskt inget ovanligt att körkort dras in, inte utan anledning, men felaktigt!

Det finns ett antal fall som refererats till i olika sammanhang, och anledningarna kan vara flera. Det finns ett flertal typfall redivisade på
....www.trafikjuristen se...

Men det är inte det jag vänder mig i första hand emot, utan det förhållandet att en enskild polisman ska ha rätten att dra in körkortet vid vägkanten, utan att du har fått din lagstadgade rättighet tillgodosedd, nämligen att få din sak prövad inför tingsrätten!

Tänk tanken att polismannen får utökade rättigheter att agera åklagare och domare, "två månaders fängelse" direkt för vårdslös ömkörning!

DET är vad jag ser framför mig, framförallt om man använder argumentet att domstolarna börjar bli överbelastade!!!

Det var också ett av argumenten som den åklagare som jag skrev om använde i sitt förslag,
- Att avkriminalisera fortkörning, och införa höjda böter istället.
Det skulle också minska arbetsbördan hjos tingsrätterna.

KentW

Jo, jag tror jag förstod vad du menade. Som det är nu får väl såvitt jag inget brott som kan ge fängelse utdömas på plats av polisman? Har inte heller hört något om att så ska ske men du kanske vet mer än jag.

Sen är indragningen självklart att betrakta som ett straff och att enskilda tjänstemän på länsstyrelsen beslutar om det kan man ha åsikter om men jag tror fortfarande att det procentuellt sett oerhört få körkort som blivit indragna på felaktiga grunder. Knappast fler än de som undkommit hastighetsböter genom att hänvisa till teknikaliteter som t.e.x att platsprotokoll saknas eller genom att inställa sig till tingsrättsförhandling så att målet läggs ner.

Att avkriminalisera fortkörning skulle ju bara innebära att de med mycket pengar skulle ha råd att köra fort som de ville.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Framtiden.....

Coola Ola skrev:
Jo, jag tror jag förstod vad du menade. Som det är nu får väl såvitt jag inget brott som kan ge fängelse utdömas på plats av polisman? Har inte heller hört något om att så ska ske men du kanske vet mer än jag.

Att avkriminalisera fortkörning skulle ju bara innebära att de med mycket pengar skulle ha råd att köra fort som de ville.

"Läst men inte förstått....?"

Idag får ingen polisman utdömma fängelsestraff......men använder man ditt arrgument om "överbelastat rättsväsende" var hamnar vi i nästa steg.....?

VILKA straff tycker du att en enskild polisman med vanlig fel och brister, dålliga dagar, sjuka barn hemma som oroar även på jobbet mm. ska ha rätt att UTDÖMMA.....?

Finnesen med dagsböter är just det....DET ska vara lika kännbart för en med a-kassa som för en direktör med 100+ tusen i månaden!

Finland har ett sånt system.....gissa om även den välbärgade kan hålla sig för skratt då dagsboten dimper ner........136.000 finska mark. Obs verklighetsexempel. 165km på motorväg med en AlfaRomeo.

Låt polisen beivra, utreda, men låt åklagare, advokater, domare sköta den RÄTTSLIGA PRÖVNINGEN som vi har LAGSTADGAD RÄTTIGHET TILL.

Vi har de fartbegränsningar som lagstiftarna har bestämt, om dom kan man tycka, men det gör jag inte, bara om rätten för polismannen att dra in körkortet, utan att denna prövning först genomförts.

IDAG KAN DU TILL OCH MED FÅ BEHÅLLA KÖRKORTET VID UPPREPAD RATTFYLLA OM DU INSTALLERAR ALKOLÅS......!?!?

Men vid 30+ oavsett yttre omständigheter så ryker det i 3mån, om du inte kan stå på dig och "kräva" din lagstadgade rätt! Då kan det förvandlas till en varning.

RÄTT eller FEL...!?!?

KentW

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Kent W skrev:
"Läst men inte förstått....?"

Finnesen med dagsböter är just det....DET ska vara lika kännbart för en med a-kassa som för en direktör med 100+ tusen i månaden!

Finland har ett sånt system.....gissa om även den välbärgade kan hålla sig för skratt då dagsboten dimper ner........136.000 finska mark. Obs verklighetsexempel. 165km på motorväg med en AlfaRomeo.

KentW

*Trött-på-jantelagsmentaliteten-MODE ON*
Tycker att man kan ha fasta bötesbelopp. Varför? Därför att jantelagsmentaliteten som alltsom oftast råder i riket är en avspegling av folks avundsjuka. Dagsböter är lika snevridet som förmögenhets-, statlig- & fastighetsskatt. Snack om att de som tjänar mer ska betala mer(förmögenhets- & statlig skatt) verkar vara ett bevis på skolans misslyckande eftersom dessa människor tydligen aldrig lärt sig räkna procent.

Kanske dags att införa separata priser i affärerna. Högre priser ju mer man tjänar och lägre priser för de som inte tjänar så mycket.

Sist jag kollade var 100kr 100kr.

*Trött-på-jantelagsmentaliteten-MODE OFF*

sandstream

Guest
@kent: Jag förstår vad du menar och kan hålla med till viss del.
Jag tycker också att polisen ägnar alldeles för mycket tid åt hastighetsövervakning, tid och pengar som istället skulle kunna användas till att låta folk blåsa.

Det finns tom distrikt i Stockholm där de enskilda trafikpoliserna fått order om att fälla ett visst antal fortkörare per vecka.
Gissa om de står utanför ett dagis där de skulle göra nytta eller på en väl trafikerad väg där de vet att de kommer att kunna "få fast" sin kvot... :rolleyes:

Jag tycker dock att det är bra för rättsapparaten att polisen kan utdöma ett straff på plats, som tex att ge böter vid fortkörning eller att dra in körkortet.
Visst kan poliser också ha dåliga dagar men jag är övertygad om att den stora majoriteten gör ett bra jobb.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
@kent: Jag förstår vad du menar och kan hålla med till viss del.
Jag tycker också att polisen ägnar alldeles för mycket tid åt hastighetsövervakning, tid och pengar som istället skulle kunna användas till att låta folk blåsa.
Jag tycker dock att det är bra för rättsapparaten att polisen kan utdöma ett straff på plats, som tex att ge böter vid fortkörning eller att dra in körkortet.
Visst kan poliser också ha dåliga dagar men jag är övertygad om att den stora majoriteten gör ett bra jobb.

"Döma ut ett straff på plats, som tex. att ge böter vid fortkörning...Dit är jag med, men att dra in körkortet utan att behöva/få ta hänsyn till andra omständigheter ställer jag inte upp på!

Indraget körkort kan i sämsta fall betyda att en familj får gå från hus och hem...för någonting som de allra flesta idag betraktar som en "förseelse".
Kom ihåg att det ska mycket till innan du blir av med körkortet för "Vårdslöshet i trafik", om inte du kört fortare än vad som stod på skylten.

Ytterlighets exempel...jadå det håller jag med om....MEN polisen på plats har inte möjlighet, eller befogenhet, att ta det i beaktande, vilket tingsrätten har!

Ta exemplet på en notorisk rattfyllerist som efter en allvarlig singelolycka, fick villkorligt med samhällstjänst, nästa gång med sprit i kroppen, alkolås och körkortet kvar! Tingsrätten har möjligheten att väga in andra saker än 30+!

Hoppas att det framgått vad jag vänder mig emot och vad jag inte vänder mig emot. INGEN enskild person, polis eller "allmänna ombudet", ska ha sån makt att han/hon ensam ska kunna avgöra en sån allvarlig sak som en körkortsindragning, den påverkar inte enbart en person utan ofta finns det en familj med barn som också påverkas.
Då är det inte förenligt med "rättssäkerheten" att detta INTE automatiskt avgörs i domstol. Till och med en rattfyllerist har den rätten...!

KentW

sandstream

Guest
Kent W skrev:
"Döma ut ett straff på plats, som tex. att ge böter vid fortkörning...Dit är jag med, men att dra in körkortet utan att behöva/få ta hänsyn till andra omständigheter ställer jag inte upp på!

Indraget körkort kan i sämsta fall betyda att en familj får gå från hus och hem...för någonting som de allra flesta idag betraktar som en "förseelse".
Kom ihåg att det ska mycket till innan du blir av med körkortet för "Vårdslöshet i trafik", om inte du kört fortare än vad som stod på skylten.

Ytterlighets exempel...jadå det håller jag med om....MEN polisen på plats har inte möjlighet, eller befogenhet, att ta det i beaktande, vilket tingsrätten har!

Ta exemplet på en notorisk rattfyllerist som efter en allvarlig singelolycka, fick villkorligt med samhällstjänst, nästa gång med sprit i kroppen, alkolås och körkortet kvar! Tingsrätten har möjligheten att väga in andra saker än 30+!

Hoppas att det framgått vad jag vänder mig emot och vad jag inte vänder mig emot. INGEN enskild person, polis eller "allmänna ombudet", ska ha sån makt att han/hon ensam ska kunna avgöra en sån allvarlig sak som en körkortsindragning, den påverkar inte enbart en person utan ofta finns det en familj med barn som också påverkas.
Då är det inte förenligt med "rättssäkerheten" att detta INTE automatiskt avgörs i domstol. Till och med en rattfyllerist har den rätten...!

KentW
Det håller jag inte med om!
Jag tycker absolut att polisen ska kunna ta körkortet direkt vid vägkanten om brottet man begått är så pass allvarligt att det ska leda till den påföljden.

Är man själv och/eller familjen beroende av körkortet är det bara att hålla hastighetsgränserna som gäller.
Ju mer man behöver körkortet ju mer observant på sin hastighet bör man vara.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Kent W skrev:

Det spelar absolut ingen roll vad du kallar det, ett STRAFF är det, till och med i polisers ögon, har disskuterat det här med flera stycken.

DOM enda poliser som inte tycker att det är ett straff är just Trafikpoliserna.

Självklart skulle rättsäkerheten öka....det vet du själv, kårandan till trots, att VISSA OBS! INTE alla, trafikpoliser missbrukar sina befogenheter när det gäller hastighetsövervakningen bara för att få fler "poäng" i internligan över indragna körkort, det är ingen hemlighet.
Så självklart skulle alla tjäna på att få en rättslig prövning av sitt ärende.... det finns massor av "vanliga svensson" som inte "vågar" annat än skriva på när polismannen berättar om vad som händer om han inte gör det. Som du också vet så är det ett fåtal som kräver att få sin sak prövad inför tingsrätten, men ett flertal av dom som begär att få det, får bara ett brev från åklagaren där det står "ärendet avskrivet". Sen att poliser i allmänhet inte vill att ärendena ska gå till Tingsrätten har jag svårt att förstå, då skulle det ju inte bli nått snack alls, och poliserna skulle inte behöva få utstå "spott och spä" för en idiotisk bestämmelse. Som egentligen bara är till för att "förenkla administrationen".

Dessutom är det varje medborgares LAGSTADGADE RÄTTIGHET att få sin sak prövad, varför då tillåta en enskild polisman att avgöra det vid vägkanten, det kan ju till och med tänkas att polismannen har en sån där dag när inget stämmer....? Jag tror bestämmt att polisen också skulle tjäna i anseende på att det blir en annan tingens ordning....eller ..?

Frihetsberövande........jag åsyftade de polisjakter som till sin omfattning liknat mer en jakt på en bankrånarliga/mördare än en hasighetsöverträdare, inte körkortsindragningen, den kallar jag fortfarande STRAFF.

"" Var går gränsen mellan hastighetsöverträdelse och vårdslöshet?..""
- Det tycker du nog egentligen inte är så svårt att skilja åt, med din utbildning.
Men JAG tycker inte att 30+ på motorvägen förbi Mantorp en Måndag förmiddag med nästan noll trafik, torrt väglag, solsken som inte bländar, och inte en annan bil i närheten, kan kallas vårdslöshet.

Däremot 20+ förbi en skola mellan 14.00 - 16.00 en snöig vinterdag med halka och dålig sikt, det kallar jag vårdslöshet.

JAG tror nämligen inte att hastigheten är den enda parameter som styr om det är vårdslöshet eller inte, jag tror faktiskt att det bara är i undantagsfall som den är den avgörande parametern.

Där har du en riktig poäng!
"---Jag har många gånger träffat på "hederliga familjeförsörjare som kört bort körkortet och känner mycket väl till deras inställning till detta.---"
Dom tycker det är ett STRAFF! Och jag håller med dom!

Det finns en grundläggande förutsättning för att en lag ska fungera i ett demokratiskt samhälle.........:
- Lagen måste uppfattas rättvis, och ha en förankring hos folkflertalet.

Just det här med den enskilde Polismannens rätt att vid vägkanten direkt omhänderta körkortet för en 30+ överträdelse har inte den förankringen.

När man berättar det för gemene man så tror dom att man luras...Så kan det inte vara, vi lever väl inte i en Polisstat...?

"" Det är varken du eller jag som stiftar lagarna, men jag måste tillämpa dom.""

Så är det naturligtvis, men du skriver samtidigt att DET BARA ÄR DINA ÅSIKTER DU FRAMFÖR, och då måste jag väl anta att du också tror på det du skriver.

Svårt att ta dig på allvar när du generaliserar som du gör. Du anser dig veta allt om kåranda, trafikpoliser och vanliga Svensson. Måste vara bra att kunna så mycket.
Vad får dig att tro du vet vad jag anser vara straff eller inte? Kanske har jag varit otydlig med vad som är mina åsikter/de lagar som styr mitt dagliga arbete.
Mina åsikter står jag för, de grundar jag på sådant jag vet är sant p.g.a. folk jag träffat o.s.v. Jag undrar hur stor del av dina du grundar på hörsägen o.s.v. Trist att du inte hade möjlighet att komma ner till mc mässan helgen som gick. Hade säkert blivit ett intressant möte.
:)

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
trötta mig, kasst väder och datastrul...

Hmm... tänkte skriva ett surt inlägg om hur trött jag var på alla dessa trådar om körkort hit och dit, hur snabbt körde jag igår, att jag vet hur det funkar eftersom att jag tror och har hört att när en bror till en kompis eller var det jag själv åkte fast så gick det minsann så här och då är det så... vuxna människor i allt från 15-55 år jiddrar hit och dit om hur allt funkar överallt... gäller inte bara denna tråden, vafan är det... men hur kul är det att läsa?

Håll ut, snart är det varmt...

Gillar att läsa trådarna där folk ger seriösa svar och som vet vad de snackar om pga att de har yrket eller bara en jädrans med erfarenhet... eller båda.

// DanneP, 24 år, haft körkort i 6 år, kör tungt fordon i jobbet, Indraget körkort för hastighetsöverträdelse 1 gång, Min 75 hk tjejbil till civic gick visst bättre än väntat, cykla till jobb i 2 månader, lagom tuff och 2000 riksdaler mindre i pungen...

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Generalisera......

CHROLO skrev:
Svårt att ta dig på allvar när du generaliserar som du gör. Du anser dig veta allt om kåranda, trafikpoliser och vanliga Svensson. Måste vara bra att kunna så mycket.
Vad får dig att tro du vet vad jag anser vara straff eller inte? Kanske har jag varit otydlig med vad som är mina åsikter/de lagar som styr mitt dagliga arbete.
Mina åsikter står jag för, de grundar jag på sådant jag vet är sant p.g.a. folk jag träffat o.s.v. Jag undrar hur stor del av dina du grundar på hörsägen o.s.v. Trist att du inte hade möjlighet att komma ner till mc mässan helgen som gick. Hade säkert blivit ett intressant möte.
:)

Jag har alldrig påstått mig veta ALLT om kåranda, trafikpoliser och vanlig Svensson, har bara refererat till MINA erfarenheter och samtal med poliser som jobbar med, SOM JAG SKREV VISSA TRAFIKPOLISER.
Inte heller vad du anser vara straff eller inte, har bara refererat till de du skrev. Om du hade läst så skrev jag också att du i ditt jobb var tvungen att beivra BROTT enligt lagen....jag känner inte dig personligen bara vad du har skrivit här, där du skriver under att det är dina personliga åsikter.

Jag står också för mina åsikter, och det kan du se om du läser det jag skrivit, jag känner det som om jag bara upprepar mig och ingen läser annat än det de VILL se.
Jag grundar INGET av det jag skrev på HÖRSÄGEN, tyvärr måste jag tillägga, för då hade jag inte skrivit nått.

Som egen företagare, med som mest 30st anställda, har jag sett vad en körkortsindragelse för en hastighetsöverträdelse kan ställa till med, och det var ingen upplyftande historia. Den skedde på 90väg.

Som bosatt i Bollnäs så har jag också på nära håll sett hur en rattfyllerist åkt dit två gånger för rattfylla och andra gången dessutom fick behålla körkortet, och DELTA i Vägverkets kampanj för ALKOLÅS.......!?

Som jag då tolkar det så är en 30+ MYCKET BROTTSLIGARE än TVÅ RATTFYLLOR, vad du tycker om det vet jag inte....men jag kan inte ställa upp på den tolkningen.

Jag TYCKER det ska finnas hastighetsgränser, jag tycker också att dom ska efterlevas, men jag tycker inte att 30+ är ett så brottsligt beteende att det ska vara den enda parametern som ska tas i beaktande när man beslutar om en indragning som för många betyder att dom inte får ha kvar sitt jobb!

Arrgumentet att dom skulle tänkt sig för håller inte......VET ni om att inte ens för att UNDVIKA en olycka får du överskrida hastighetsgränserna.
DET har jag blivit upplyst av en TRAFIKPOLIS i ÖSTERGÖTLANDS LÄN.

Höga böter.........helt klart!
Poliser som domare....NejTack!

Till sist....kör försiktigt!

KentW

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Vill bara påpeka för er som missat det att det snart är ett år sen som jag blev av med kortet. Men tack ändå för medlidandet! ;)
Nu slutar vi tjabbla om det här och laddar för en ny säsong!
Snart är det våååår! :tummenupp

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
Det håller jag inte med om!
Jag tycker absolut att polisen ska kunna ta körkortet direkt vid vägkanten om brottet man begått är så pass allvarligt att det ska leda till den påföljden.

Är man själv och/eller familjen beroende av körkortet är det bara att hålla hastighetsgränserna som gäller.
Ju mer man behöver körkortet ju mer observant på sin hastighet bör man vara.

"Läst men inte förstått, Läs om....!

Polisen ska naturligtvis få omhänderta körkortet för tex. Rattfylla, beteende som leder till åtal för Grov vårdslöshet i trafik, osv....Då omhändertar man ju även föraren...!

Vad jag vänder mig emot är denna ABSOLUTA gräns på 20+/30+.....

KentW

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6:a
Kent W skrev:
Som bosatt i Bollnäs så har jag också på nära håll sett hur en rattfyllerist åkt dit två gånger för rattfylla och andra gången dessutom fick behålla körkortet, och DELTA i Vägverkets kampanj för ALKOLÅS.......!?

Som jag då tolkar det så är en 30+ MYCKET BROTTSLIGARE än TVÅ RATTFYLLOR, vad du tycker om det vet jag inte....men jag kan inte ställa upp på den tolkningen. KentW

Lät inte hela citatet vara med Kent!

Håller med dig på det du skriver, har också sett det på nära håll, rattfylla som polisen stoppar flera gånger samma natt, då jag jobbat natt på en större bensinstation... bla bla... sen berättar polisen att "ja henne har vi stoppat flera gånger!" Det är totalt vansinne.. den ska inte sitta bakom ratten igen.

Stämmer det Chrolo att lagen har ändrats om att ta nycklarna/bilen från personen i fråga?

Sen tycker jag att 30/50/70 är viktigt att hålla sig...

MVH

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...