"En Gris är en Gris......
CHROLO skrev:
Domstolarna dömer ut straffen. Om du godtar böter utan domstolsförhandling så finns den möjligheten, rättssäkert eller inte.
Skulle rättssäkerheten öka om jag som polisman i alla lägen fick inställa mig till tinget och intyga att jag mätt på rätt bil/hoj. Det är ju så det går till i de fall ärendet går till tingsrätten. Har då rättssäkerheten ökat? Det kan möjligen vara upplevelsen hos den tilltalade, villket inte ska förringas.
Jag känner inte till att någon åklagare, framsynt eller inte, tystats.
Din uppfattning om vad som är ett frihetsberövande skiljer sig från min.
Var går gränsen mellan hastighetsöverträdelse och vårdslöshet?
Jag har många gånger träffat på "hederliga familjeförsörjare som kört bort körkortet och känner mycket väl till deras inställning till detta.
Hur som helst, tur att inte alla tycker likadant
"En Gris är en Gris även med kläder på."
Det spelar absolut ingen roll vad du kallar det, ett STRAFF är det, till och med i polisers ögon, har disskuterat det här med flera stycken.
DOM enda poliser som inte tycker att det är ett straff är just Trafikpoliserna.
Självklart skulle rättsäkerheten öka....det vet du själv, kårandan till trots, att VISSA OBS! INTE alla, trafikpoliser missbrukar sina befogenheter när det gäller hastighetsövervakningen bara för att få fler "poäng" i internligan över indragna körkort, det är ingen hemlighet.
Så självklart skulle alla tjäna på att få en rättslig prövning av sitt ärende.... det finns massor av "vanliga svensson" som inte "vågar" annat än skriva på när polismannen berättar om vad som händer om han inte gör det. Som du också vet så är det ett fåtal som kräver att få sin sak prövad inför tingsrätten, men ett flertal av dom som begär att få det, får bara ett brev från åklagaren där det står "ärendet avskrivet". Sen att poliser i allmänhet inte vill att ärendena ska gå till Tingsrätten har jag svårt att förstå, då skulle det ju inte bli nått snack alls, och poliserna skulle inte behöva få utstå "spott och spä" för en idiotisk bestämmelse. Som egentligen bara är till för att "förenkla administrationen".
Dessutom är det varje medborgares LAGSTADGADE RÄTTIGHET att få sin sak prövad, varför då tillåta en enskild polisman att avgöra det vid vägkanten, det kan ju till och med tänkas att polismannen har en sån där dag när inget stämmer....? Jag tror bestämmt att polisen också skulle tjäna i anseende på att det blir en annan tingens ordning....eller ..?
Frihetsberövande........jag åsyftade de polisjakter som till sin omfattning liknat mer en jakt på en bankrånarliga/mördare än en hasighetsöverträdare, inte körkortsindragningen, den kallar jag fortfarande STRAFF.
"" Var går gränsen mellan hastighetsöverträdelse och vårdslöshet?..""
- Det tycker du nog egentligen inte är så svårt att skilja åt, med din utbildning.
Men JAG tycker inte att 30+ på motorvägen förbi Mantorp en Måndag förmiddag med nästan noll trafik, torrt väglag, solsken som inte bländar, och inte en annan bil i närheten, kan kallas vårdslöshet.
Däremot 20+ förbi en skola mellan 14.00 - 16.00 en snöig vinterdag med halka och dålig sikt, det kallar jag vårdslöshet.
JAG tror nämligen inte att hastigheten är den enda parameter som styr om det är vårdslöshet eller inte, jag tror faktiskt att det bara är i undantagsfall som den är den avgörande parametern.
Där har du en riktig poäng!
"---Jag har många gånger träffat på "hederliga familjeförsörjare som kört bort körkortet och känner mycket väl till deras inställning till detta.---"
Dom tycker det är ett STRAFF! Och jag håller med dom!
Det finns en grundläggande förutsättning för att en lag ska fungera i ett demokratiskt samhälle.........:
- Lagen måste uppfattas rättvis, och ha en förankring hos folkflertalet.
Just det här med den enskilde Polismannens rätt att vid vägkanten direkt omhänderta körkortet för en 30+ överträdelse har inte den förankringen.
När man berättar det för gemene man så tror dom att man luras...Så kan det inte vara, vi lever väl inte i en Polisstat...?
"" Det är varken du eller jag som stiftar lagarna, men jag måste tillämpa dom.""
Så är det naturligtvis, men du skriver samtidigt att DET BARA ÄR DINA ÅSIKTER DU FRAMFÖR, och då måste jag väl anta att du också tror på det du skriver.
KentW 55år mer än 35.000mil bakom ratt/styre.
Indraget körkort för hastighetsöverträdelse två gånger, första gången återlämnat, efter en vecka pga tekniska felaktigheter vid mätningen med PolisPilot. Andra gången halverad indragningstid (1mån) pga. att polisernas uppgifter inte gick att styrka vid jämförelse med efterhandskontroll.