Nyss av med kortet!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Nu har jag läst igenom denna tråden & många har frågat om just "Platsprotokollet" och vad det är... INGEN har svarat på det, dvs. detta låter som en skröna & inget som igentligen existerar.

vill se SVART på VITT :fakta

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
ah, shit! :( jag lider verkligen med dig :( har själv blivit av med kortet, för ca 1½ år sen, men fick bara 1månad :3freak men ändå, jag var så jävla förbannad och ledsen

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
hornet oskar skrev:
rätt åt dig är det 50 så ska man fan respektera det!!!!

sluta lipa och ta straffet som en man! du kan ju inte säja att du bara råkade köra dubbelt över gränsen! och om du bor i området måste du ju vara väl medveten om vad det är för hastighet som gäller!

30 och 50 ska respekteras!

Jag har aldrig påstått att jag "råkade" köra över femtio. Jag körde alldeles för fort och nu berättade jag vad straffet blev. Inte har jag gnällt över det heller. Det är bra att det finns såna som du som respekterar hastighetsgränser. För du menar väl inte bara trettio och femtio? :kocko

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
[- sNaIjK -] skrev:
btw, du får väl automatisk prövotid nu i två år? Hittar du på något då kan det väl gå riktigt illa?

Jag får inte "prövotid" utan om jag dabbar mig igen så har jag lättare att förlora kortet igen. Då blir det nåt i stil med upprepade förseelser.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
wonderwizard skrev:
Nu har jag läst igenom denna tråden & många har frågat om just "Platsprotokollet" och vad det är... INGEN har svarat på det, dvs. detta låter som en skröna & inget som igentligen existerar.

vill se SVART på VITT :fakta

Platsprotokoll är något som poliserna fyller i. Där står det vilken som är ansvarig för mätningen, vart dom står, vilka dom stoppar, laserfabrikat, datum, klockslag osv. Det ska finnas på plats vid hastighetskontroll.
Man får en kopia på sånt senare.
Dom ska även ha papper på att lasern är kalibrerad enligt konstens alla regler.

Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Pinky skrev:
Är det bara 30 och 50 man ska respektera??
Bra att såna som du aldrig kör för fort på såna sträckor.

Jag annser att 30 och 50 sträckor är just 30 och 50 efterssom att det är massa andra trafikanter såsom cyklister små barn och hundar och gammla kärringar och sådanna på dessa vägar!

70 90 110 är oftast(inte alltid) vägar som det är MYCKET mindre risk för sådana oväntade trafikanter! därmed inte sagt att det är ok att köra dubbelt över hastighetsgränsen bara sagt att det inte är lika korkat!

sådana som jag? vad menar du med det? sådana som du kanske har för mycket fördommar? :va

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Låt inte det här bli ännu en tråd där vi smutskastar varandra hit och dit.
Ha kul och kör med vett till sommaren istället.

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Det som går att stunta på!
Håller med Fudpucker!
Värna om varandra i stället..

Tänker inte ens gå in på hur extremt korkad det här munhuggeriet är.
Jag vet att DU hornet oscar bara verkar vilja "pick a fight" Speciellt när du inte håller dej till vad som sagt osv.
Kom inte till mej o säg att du ALLTID håller hastighetsbegränsningar osv.
Speciellt inte vilka sträckor som är godkända att köra "fortare" på..
Jag vet vart han åkte dit tex. Tror inte du gör det..
Sen att förklara för honom hur fel han gjort är väl ganska dumt det med. Det tror nog jag att han fattat efter en sommar utan körkort.

Har själv kört hoj sen 1985 så gott som varje sommar.
Det finns inte mycket som är roligare än att köra slang, stunta o ha kul på hoj!
Alla kan vi göra fel i bland. Eller hur? Sluta o va så negativ!
Sunt förnuft är inget man har automatiskt, utan nått man får av sina misstag..
Vi hojåkare ska hålla ihop!!.. *nu vart jag sentimental*
Vi syns på slangen i sommar hoppas jag!!..hehe :martialar

Isse333

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Moppe
När jag har fått böter har jag bar behövt skriva under en delgivning det vill säga att jag tagit emot böterna inte att jag samtycker med dom, dessutom kan man fylla i en lapp där man förklarar varför man tycker att böterna är fel.
Överklagar man ska man inte kunna få mer böter eller få extra kostnader.
En advokat kan hitta något som polisen har gjort fel eller har man tur så är åklagaren överarbetad och lägger ner fallet pga tidsbrist men då ska man ha en jäkla tur

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Det är aldrig över tills dom stannat dig och verkligen fått Tag på dig.
Bara att gasa vidare och låtsas som om det regnar.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Calmanders skrev:

Ja. villken bra idé, men om det regnar då?

Flera trådar i forumet handlar om att många knuttar kör ihjäl sig varje säsong. Min dröm är att vi (knuttar) inte ska göra det.

Vad drömmer du om och vad driver dig att uppmana andra att försöka köra ifrån polisen med allt vad det innebär av stress, mindre väl övervägda manövrar, ökade risker och kanske fler olyckor? :(

Last edited:

sandstream

Guest
Calmanders skrev:
Om du visste vad resultatet av en polisjakt kan bli för en person som är extremt stressad skulle du nog inte skriva så där.

Visst, genom att "dra snuten" kan man få behålla körkortet och slippa böter men det kan också bli det sista man gör, tyvärr :död

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
CHROLO skrev:
Ja. villken bra idé, men om det regnar då?

Nej nej...

Man åker hoj när solen skiner...
Så kör man för fort och blir uppmärksammad av lagens långa arm...
DÅ låtsas man som det regner och kör vidare...
Snipp snapp så blir Polisen förvirrad och vet varken ut eller in!

Så är det... :rolleyes:

Racer-mats

Danzeking
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
GSXR 1000R-02 Streetfighter
Trist..

Vet precis hur det känns... jag misste mitt i April för året... fick igen kortet i November igen... suck! och nu väntar jag på nästa brev om indragning från en fortkörning i Tyskland...

SUCK!!

LIVET ÄR INTE LÄTT

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Försäkring

Försäkringen gäller till viss del om du kör utan kort, det är så att om du kör bil/mc utan kort och smäller så täcker försäkringen den du krockade med/tredje parten, men du får ingen ersättning på din bil eller om du skadar dig, plus att du blir anmäld till polisen för olovlig körning, samma sak gäller vid rattfylla, fast du blir anmäld för rattfylla. Frågade farsan om hur det låg till eftersom han är försäkrings man/skadereglerare, har jobbat inom branschen i snart 20 år, vart utsedd till en av dem bästa i singrupp i Sverige nyligen.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Polisens resurser

CHROLO skrev:
Vad drömmer du om och vad driver dig att uppmana andra att försöka köra ifrån polisen med allt vad det innebär av stress, mindre väl övervägda manövrar, ökade risker och kanske fler olyckor? :(

ALLT som på nått vis har med "frihetsberövande" orsakar denna typ av "ökade risker och kanske fler olyckor", bla. polisjakter. Indraget körkort är en sån "frihetsberövande åtgärd".

Inte i nån annan sitution där polisen har sitt verksamhetsområde, får polisen agera både utredare, åklagare, domare i samma person, och dessutom verkställa "domen" direkt på "brottsplatsen.

Hur rimmar det med rättssäkerheten......?

De flesta som blir av med körkortet gör det på vanlig 90-väg, och är en vanlig svensson på väg till och från jobbet, de få farliga, vårdslösa, hastighetsöverträdelserna är faktiskt i klar minoritet, allt enligt VV.

Körkortsindragning kallas av Länstyrelsens "expert", dom så kallade "allmänna ombuden", inte för ett straff utan en ordningsåtgärd, klart dom inte kan kalla det ett straff, det får dom inte utfärda, men fråga den familjeförsörjare som måste ha körkortet för sin familjs försörjning vad han tycker!

En framsynt åklagare försökte lägga fram förslag på att "avkriminallisera" fortkörning, och istället införa dagsböter för den här typen av "förseelser".
Blev han "nertystad".....? Eller var tog det förslaget vägen....?

Jag tror vi skulle slippa mycket elände om vi gjorde som den åklagaren föreslog,
- Avkrimminaliserade hastighetsöverträdelser......
- Öka böterna på hastighetsöverträdelser kraftigt, dagsböter för 30+......
- Låt polisen fokusera på ALLVARLIGA TRAFIKBROTT, typ rattfylleri, vårdslöshet i trafik.....
- Låt DOMSTOLARNA DÖMMA UT STRAFFEN......

KentW

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Kent W skrev:
ALLT som på nått vis har med "frihetsberövande" orsakar denna typ av "ökade risker och kanske fler olyckor", bla. polisjakter. Indraget körkort är en sån "frihetsberövande åtgärd".

Inte i nån annan sitution där polisen har sitt verksamhetsområde, får polisen agera både utredare, åklagare, domare i samma person, och dessutom verkställa "domen" direkt på "brottsplatsen.

Hur rimmar det med rättssäkerheten......?

De flesta som blir av med körkortet gör det på vanlig 90-väg, och är en vanlig svensson på väg till och från jobbet, de få farliga, vårdslösa, hastighetsöverträdelserna är faktiskt i klar minoritet, allt enligt VV.

Körkortsindragning kallas av Länstyrelsens "expert", dom så kallade "allmänna ombuden", inte för ett straff utan en ordningsåtgärd, klart dom inte kan kalla det ett straff, det får dom inte utfärda, men fråga den familjeförsörjare som måste ha körkortet för sin familjs försörjning vad han tycker!

En framsynt åklagare försökte lägga fram förslag på att "avkriminallisera" fortkörning, och istället införa dagsböter för den här typen av "förseelser".
Blev han "nertystad".....? Eller var tog det förslaget vägen....?

Jag tror vi skulle slippa mycket elände om vi gjorde som den åklagaren föreslog,
- Avkrimminaliserade hastighetsöverträdelser......
- Öka böterna på hastighetsöverträdelser kraftigt, dagsböter för 30+......
- Låt polisen fokusera på ALLVARLIGA TRAFIKBROTT, typ rattfylleri, vårdslöshet i trafik.....
- Låt DOMSTOLARNA DÖMMA UT STRAFFEN......

KentW

Domstolarna dömer ut straffen. Om du godtar böter utan domstolsförhandling så finns den möjligheten, rättssäkert eller inte.
Skulle rättssäkerheten öka om jag som polisman i alla lägen fick inställa mig till tinget och intyga att jag mätt på rätt bil/hoj. Det är ju så det går till i de fall ärendet går till tingsrätten. Har då rättssäkerheten ökat? Det kan möjligen vara upplevelsen hos den tilltalade, villket inte ska förringas.

Jag känner inte till att någon åklagare, framsynt eller inte, tystats.
Din uppfattning om vad som är ett frihetsberövande skiljer sig från min.

Var går gränsen mellan hastighetsöverträdelse och vårdslöshet?

Jag har många gånger träffat på "hederliga familjeförsörjare som kört bort körkortet och känner mycket väl till deras inställning till detta.
Varken du eller jag stiftar lagar, men är skyldig att tillämpa dem.

Hur som helst, tur att inte alla tycker likadant :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
CHROLO skrev:
Domstolarna dömer ut straffen. Om du godtar böter utan domstolsförhandling så finns den möjligheten, rättssäkert eller inte.
Skulle rättssäkerheten öka om jag som polisman i alla lägen fick inställa mig till tinget och intyga att jag mätt på rätt bil/hoj. Det är ju så det går till i de fall ärendet går till tingsrätten. Har då rättssäkerheten ökat? Det kan möjligen vara upplevelsen hos den tilltalade, villket inte ska förringas.

Jag känner inte till att någon åklagare, framsynt eller inte, tystats.
Din uppfattning om vad som är ett frihetsberövande skiljer sig från min.

Var går gränsen mellan hastighetsöverträdelse och vårdslöshet?

Jag har många gånger träffat på "hederliga familjeförsörjare som kört bort körkortet och känner mycket väl till deras inställning till detta.
Varken du eller jag stiftar lagar, men är skyldig att tillämpa dem.

Hur som helst, tur att inte alla tycker likadant :)

Även om körkortsindragningen "inte är något straff" så upplevs den så. Och det var faktiskt genom ganska hårt lobbyande från polisen som riksdagen införde körkortsindragningen för +30km/h. Man införde denna gräns eftersom man inte tyckte bötesbeloppen skrämde tillräckligt mycket..
Du kan ju inte neka till att polisen som grupp försöker påverka lagstiftarna..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati