Nyss av med kortet!

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
Händer som sagt när man minst anar det.
Körde i Sollentuna igår. Jag var först ur rondellen, sen drog jag på på 50 sträcka. Bromsar in vid rödlyse och väntar lugnt och fint på grönt. Plötsligt så hör jag !ÖH! därbak, vänder på min stora hjälm och ser då blåljusen :brinnerup .Happ tänkte jag, sommarn är förstörd(visste inte hur fort jag körde) han kommer fram till mig och säger med lugn röst:
-Gick lite fort där.
-Hmm ja kanske det, jag kollade inte på mätaren
-Jag skulle nog uppskatta din hastighet till 75-80. Den går säkert jättebra den där.
-Ja, den sticker iväg ganska snabbt.
-Jo jag vet hur det känns, har själv kört MC och vet att det är lätt att dra på, säger han samtidigt som han kollar upp mitt KK. Denna ska man vara rädd om sa han till mig.
-Jag är jävligt rädd om den ja!
-Hade jag mätuttrustning på mig så skulle jag ge dig böter, men jag varnar dig denna gång.
jag ser väldigt tacksam ut och nickar.
-Välj dina tillfällen, kör inte sådär vid sådana områden, sa han och satte sig i bilen.
-Och bra att du stannade, många väljer att gasa iväg :7peta

åkte lite skakis hem. Jävligt glad över det där rödljuset, annars vettefan.
Fattar inte vart han kom ifrån.

Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
t020013 skrev:
Tråkigt.... Men jag måste fråga en sak.... Blir man inte automatiskt åtalad för vårdslöshet i trafik när man överstiger med 40km/h. Det var så för länge sedan när jag tog körkort iaf. Om det nu är så och du slapp detta kan du ju vara glad för det. (Försökte bara hitta nåt ljus i mörkret)

Nu blir jag nervös..
Fast på lappen jag fick är det bara ikryssat för att ha "överskridit högsta hastighetsgräns" så rutan där det står "vårdslöshet i trafik" lämnades okryssad. Jaja...hoppas det går bra iaf.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Bakhjul skrev:
Det har jag råkat ut för...dvs att bli stoppad med indraget körkort i en avställd bil med körförbud, desutom utan bälte på mej, när jag sa att jag inte hade kortet med mej ville han se annan leg. men de hade jag inte heller, så det blev att ljuga honom rätt upp i ögonen.....och sa en polares namn och personnr, då blev det en massa utfrågningar vart jag bodde och vad mina föräldrar hette/ Hans föräldrar hette........efter ett tag så fick jag åka vidare med 750 kr i böter för att jag körde ett fordon som var avställd och dessutom inte hade lappen med mig.....och tro mig 750 kr är mycket bättre än olovlig körning

Hmmm...Intressant. Har varit med om samma sak (vid norska gränsen, hela j-a LTG Värmland stod på pass! :)) fast jag hade iofs giltigt KK vid tillfället men ingen framskylt. Kom undan med 600 för framförande av avställt fordon. Är nog rätt bra på att snacka mig ur situationer tror jag... Som t.ex. för ett par år sen när det gick i runt 130 (på 70-väg) utanför Mörby C i Stockholm i dåvarande chefens 850R. Snubben var så arg att han bara stod och hoppade och knappt kunde prata stackarn, men jag fick han att varva ner lite.

Det är bara att larva med. Bängen har sitt jobb att sköta, d.v.s. att av olika skäl vilja ta dra in ditt körkort. Du har ditt jobb att sköta, d.v.s. att behålla det till varje pris. Läs på här i forumet. Finns mycket intressant att lära sig!

Förresten apropå det: stort tack till alla som delar med sig av sina kunskaper om trafikjuridik här på SH. Guld värt!

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Snubblade över den här tråden och tänkte jag skulle skriva hur det gick med allt.
Domen blev indraget körkort i tre månader och böter på 2000:-.
Fick tillbaka kortet 2:a september och hann faktiskt köra en hel del innan det blev dags för vintervila. Om det händer igen så kommer jag vara mycket lugnare och kolla upp allt med polisen. (platsprotokoll osv)
En nyttig erfarenhet så här i efterhand.
Man lär sig väldigt mycket om det juridiska och hur allt går till.

Nåväl..snart börjar en ny säsong. Ta det lungt där ute på vägarna i sommar!

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Fudpucker skrev:
Snubblade över den här tråden och tänkte jag skulle skriva hur det gick med allt.
Fick tillbaka kortet 2:a september och hann faktiskt köra en hel del innan det blev dags för vintervila. Om det händer igen så kommer jag vara mycket lugnare och kolla upp allt med polisen. (platsprotokoll osv)

Försök hålla i lappen lite längre än till juni den här gången :tummenupp ... sen kanske det är bättre att köra för fort (om man nu tänker göra det) på andra vägar än 50vägar... :3freak

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
Fudpucker skrev:

Vad är ett platsprotokoll ? Vad är det mer man kan bråka om ifall man sitter där.... ?

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Skönt att d gick någorlunda bra ändå. Bara o försöka ta d lite lugnare, men man vet ju själv hur man kör. :arsele

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Tl 1000s -98
Går precis lika bra att köra utan, teoretiskt sett så har du ju
igentligen körkort. :tungan

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Fudpucker skrev:

En liten fundering som jag har alltid undrat över....när polisen drar in kortet måste man då göra om allting ..typ terorin..uppkörning etc. eller hur funkar det hela??
riktigt schysst att du klarade hyfsat bra iaf. :tummenupp

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
EZrideR skrev:
En liten fundering som jag har alltid undrat över....när polisen drar in kortet måste man då göra om allting ..typ terorin..uppkörning etc. eller hur funkar det hela??
riktigt schysst att du klarade hyfsat bra iaf. :tummenupp
Om man har prövotid kvar måste man göra om uppkörningen (2år), annars är det bara att luta sig tillbaka och rulla tummarna.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
morlock skrev:
Försök hålla i lappen lite längre än till juni den här gången :tummenupp ... sen kanske det är bättre att köra för fort (om man nu tänker göra det) på andra vägar än 50vägar... :3freak

Alldeles sant!
Jag gör knappast om samma sak på samma ställe! ;)

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
morlock skrev:
Om man har prövotid kvar måste man göra om uppkörningen (2år), annars är det bara att luta sig tillbaka och rulla tummarna.
Vid fortkörning får du väl tillbaks kortet om det inte är grov vårdslöshet. Vid påverkat tillstånd så är det lite andra regler. Har ej åkt fast för det så jag är dåligt insatt.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
morlock skrev:

Prövotid har du bara på "första" kortet. Alltså om du tar körkortet först och sen efter två år tar A-kort så har du ingen prövotid på A-kortet.
Men att bli av med kortet under prövotid är inte att rekommendera.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
du måste även ta om kortet om du blir av med kortet längre än tolv månader.. jag jag fick tillbax mitt efter ett år en gång men det va precis.. inte kul alls o åka buss så länge

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Fudpucker skrev:
Prövotid har du bara på "första" kortet. Alltså om du tar körkortet först och sen efter två år tar A-kort så har du ingen prövotid på A-kortet.
Du menar alltså att jag som tog B-kort år 2000 och A-kort år 2004 inte har någon prövotid kvar på A-kortet eller B-kortet? :banana

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
morlock skrev:
Du menar alltså att jag som tog B-kort år 2000 och A-kort år 2004 inte har någon prövotid kvar på A-kortet eller B-kortet? :banana

Nej det har du inte... Står ju i så fall på baksidan av kortet har jag för mig.

Du menar väl inte att du kört extra lagligt i onödan? :D

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
rätt åt dig är det 50 så ska man fan respektera det!!!!

sluta lipa och ta straffet som en man! du kan ju inte säja att du bara råkade köra dubbelt över gränsen! och om du bor i området måste du ju vara väl medveten om vad det är för hastighet som gäller!

30 och 50 ska respekteras!

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
hornet oskar skrev:
rätt åt dig är det 50 så ska man fan respektera det!!!!

sluta lipa och ta straffet som en man! du kan ju inte säja att du bara råkade köra dubbelt över gränsen! och om du bor i området måste du ju vara väl medveten om vad det är för hastighet som gäller!

30 och 50 ska respekteras!

Är det bara 30 och 50 man ska respektera??
Bra att såna som du aldrig kör för fort på såna sträckor.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
raceman_peps skrev:
Nej det har du inte... Står ju i så fall på baksidan av kortet har jag för mig.

Du menar väl inte att du kört extra lagligt i onödan? :D
Haha, jag kör alltid lagligt :tungan
På baksidan av kortet står det bara när man tog kortet, inte om någon eventuell prövotid. När jag tog B-kortet var frågan om det var 5 eller 2 års prövotid, vilket vi kom fram till att det var 2år - tidigare 5 :va

Men om det är som ni säger ingen "ny" prövotid på den nya behörigheten så kan jag... fortsätta köra enligt begränsningarna :näsblod

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Fudpucker skrev:

btw, du får väl automatisk prövotid nu i två år? Hittar du på något då kan det väl gå riktigt illa?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati