Nyss av med kortet!

Per_Puda

guess who
Gick med
12 May 2004
Hoj
Skrot,
Fudpucker skrev:
Va?! Är du på riktigt eller?!!

Klart som fan de är på riktigt ifall jag blir av med kortet kommer jag köra endå.... + man stannar inte för snuten om de redan e kört larma för fan istället som jag o resten av de 10% som gör de :hihi

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Trist för dig killen. Tänker inte börja moralsnacka, du har säkert lärt dig en läxa.

Sen att pojkar som Per Puda [som säkert inte är på riktigt] svamlar i nattmössan om att man skall köra utan körkort o grejer. Alla vettiga människor vet att man inte bör göra sånt och gör det förhoppningsvis inte.
Sålänge inte alla Mr-jagharstörstaballenisverige gnäller om att han aldrig får ta körkort när han blir tagen så är jag nöjd. Jag skriver han för jag har aldrig läst att en tjej måste vara ball o köra utan lappen.

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
CBR600 KXF250
KawaChris skrev:
Jag är inte säker, men jag tror att trafikförsäkringen gäller oavsett körkort.
Visserligen kan försäkringsbolaget sedan kräva en på pengar, men bara självrisken och högst en tiondel av basbeloppet... Nån som vet säkert?

Trafikskadelagen:
21 § I avtal om trafikförsäkring får göras förbehåll om rätt för försäkringsanstalten att kräva utgiven trafikskadeersättning åter från försäkringstagaren intill belopp för vilket denne har åtagit sig att stå självrisk.
Förbehåll om rätt till återkrav från fysisk person får för varje skadehändelse göras gällande med högst en tiondedel av det basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gäller för det år skadehändelsen inträffar. Lag (1981:1197).

Nja, vad jag vet gäller INTE trafikförsäkringen om man kör utan körkort. Min kompis smälde sin hoj in i en bil när han hade indraget körkort. Trafikförsäkringen gällde inte vilket innebar att han fick betala motpartens bil 40' plus att hans hoj (en glidare) som var split ny blev totalmosad (140'). Det blev en dyr åktur kan man ju säga. Dessutom fick han en massa böter och det var rättegångar han blev sjukskriven osv osv.

Det där med att tolka lagtexter har jag alltid haft svårt för, någon måste alltid förklara för mej vad det står.....

Per_Puda

guess who
Gick med
12 May 2004
Hoj
Skrot,
Bikerbitch skrev:
Trist för dig killen. Tänker inte börja moralsnacka, du har säkert lärt dig en läxa.

Sen att pojkar som Per Puda [som säkert inte är på riktigt] svamlar i nattmössan om att man skall köra utan körkort o grejer. Alla vettiga människor vet att man inte bör göra sånt och gör det förhoppningsvis inte.
Sålänge inte alla Mr-jagharstörstaballenisverige gnäller om att han aldrig får ta körkort när han blir tagen så är jag nöjd. Jag skriver han för jag har aldrig läst att en tjej måste vara ball o köra utan lappen.

MOAHAHAHAHHAHAAHAHAA :yoparty

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
Fudpucker skrev:
Vad fan ska man göra på fritiden nu då? Trycka upp medlemskort?
du kan ju falla tillbaka i ett spritmissbruk :D se det från den ljusa sidan,du sparar en tusing i månade på förs å kan umgås med damen på heltid :tummenupp!du kan ju få åka med mig på deltaträffen :tungan !

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Bikerbitch skrev:

Han är nog på riktigt. Med tanke på hur löjligt lätt det är att bli av med kortet så kan jag förstå honom...

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Att köra utan lapp slutar med att man sitter med en bot på ca 9_100000kr o en spärrtid på 15 månader,vilket innebär omtagning av lappen.Detta tar i praktiken minst 2 år med alla ansökningar hit o dit.En som vet(the hard way)

Therudeboy

Guest
Per_Puda skrev:
Klart som fan de är på riktigt ifall jag blir av med kortet kommer jag köra endå.... + man stannar inte för snuten om de redan e kört larma för fan istället som jag o resten av de 10% som gör de :hihi

Det är folk utan körkort som är bland dom farligaste i trafiken. Brukar oftast stressa upp sig när dom har jag och gör nåt dumt misstag kanske råkar köra ihjäl 1 eller 8 osv. Har man inget körkort tycker jag man ska låta bli, för man har ju oftast själv satt sig i skiten så då kan man ta det som en man och ge fan i hojen/bilen eller vad det nu må vara.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Gäller försäkringar om man kör utan kort? vore ju tråkigt att smälla hojen och sen bli invalid på det :3freak

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
KawaChris skrev:
Han är nog på riktigt. Med tanke på hur löjligt lätt det är att bli av med kortet så kan jag förstå honom...

Lätt och lätt? Såvida man inte gör något dumt i trafiken så får man väl behålla sin lapp?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Fudpucker skrev:
Blev nyss av med körkortet på väg hem från jobbet. Fastnade i polisens laser när dom hade kontroll vid brandstationen i sundsvall.
Jag brukar alltid ta det lungt och tänka på att det brukar vara kontroll där men dom senaste gångerna har jag kommit på att just där vid brandstationen är det ett litet krön som är väldigt skönt att åka på bakhjulet över. Utan en tanke på poliser så gasade jag till lite över krönet och precis på toppen så ser jag att en mötande bil blinkar åt mig så jag slår av lite på gasen och då ser jag några polisbilar framför mig, och mitt i vägen står en polis och siktar på mig med lasern. Jag blir såklart invinkad till kanten och jag får sätta mig i bussen med en väldigt trevlig konstapel i fin blå uniform.
100kmh på 50-väg. Toppen..
När han ville se kortet så sa jag att jag nog glömt det hemma osv men när konstapeln kollade regnumret så fick han min hemadress som då bara är hundra meter ifrån kontrollplatsen. Han följer så gärna med mig hem och kikar på körkortet som jag sa låg hemma. (vilket det då inte gör)
Tänkte att "jaja...so be it.." Jag ger han körkortet och erkänner. Blir förmodligen utan kort i tre månader och får böta cirkus 2500 spänn.

Inte så värst munter just nu direkt...
Nån som har några tips att dela med sig av i det här läget så gör det gärna.
Håll er från att skriva saker som "Men varför erkände du?" osv.. det hjälper mig inte just nu.

Gjort är gjort..får väl se det som att man är en erfarenhet rikare.

Ta det lungt där ute på vägarna...
Lider med dig,var det i det berömda guppet utanför moped o motor?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
KawaChris skrev:
Du vet vad jag menar.. Annars kan du få låna min hoj så förstår du. :)
Ja det är kul att gasa. Men man får ge fan i att gasa för mycket om man vill behålla lappen. Därför får det bli massa bankörningar för min del.
Tänk dig, gasa hur mycket man vill :rock Prova du också vettja!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Trafikförsäkringen gäller INTE om ni kör utan körkort. Läs försäkringsvillkoren så upptäcker ni det.

Hade du låtit bli att hitta körkortet när du var hemma å leta med konstapeln och sen inte skrivit på något hade du säkert kunnat förhala de är 3-4 månaderna utan kort till i vinter. Vet att det inte hjälper dig nu men risken finns ju att det blir fler turer.... :7peta

Fridolf

RaD4
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki zx9r -96, CBR 929RR, Ktm 250
spaceman skrev:
Kör du när du har kortet indraget kan du räkna blankt med att du inte får tillbax det allt, och i värsta fall att du får skaka galler(beror på om man kör för fort när de tar en utan kort, och om det hänt tidigare).
Har ringt och snackat med trafikpolisen om körning utan kort, och han rekomenderade inte det riktigt...:)

Och du trodde att han skulle rekomendera vad?????? :va

Att du skulle köra utan kort...........???? :lol

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Kreuger skrev:
Trafikförsäkringen gäller INTE om ni kör utan körkort. Läs försäkringsvillkoren så upptäcker ni det.

Är du säker? Jag hittade den här sidan med Folksams försäkringsvillkor och där står det att det bara blir en förhöjd självrisk med ca 4000:- om man saknar kk.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
kajlyl skrev:
kan det tjäna något till att inte ha kortet med sig? :va

Mm, då kan de ju inte ta den eller hur?

Hört vissa berättelser där de sagt "gå och lämna den till närmaste polisstationen när du kommer hem" eller så kan man överklaga och köra tills man blivt dömd när de inte tar den på plats osv.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka