Nytaget körkort och hojen gick sönder idag, tar tacksamt emot all hjälp och tips

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Du ska mäta upp kontakten i tändningslåset (för att utesluta den).

Har du ett översiktsschema för "all" el så brukar de vara lättast att utgå ifrån.
Det enda jag kan se på dina bilder är att brun/vit ska ha kontakt med nyckel i till-läge.

Har du verkstadshandsboken så bör kontrollmätning av tändningslås (ignition switch) ingå.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Du ska mäta upp kontakten i tändningslåset (för att utesluta den).

Har du ett översiktsschema för "all" el så brukar de vara lättast att utgå ifrån.
Det enda jag kan se på dina bilder är att brun/vit ska ha kontakt med nyckel i till-läge.

Har du verkstadshandsboken så bör kontrollmätning av tändningslås (ignition switch) ingå.


Här kommer två bilder hela elschemat!

komplett elschema.jpgkomplett elschema 2.jpg
 

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Ort
norrtälje
Hoj
ZX 10 2010
Elfel kan visa sig på en massa konstiga sätt, men jag
skulle kolla lindningarna på generatorn, jag råkade ut för
ett liknande fel på en zx 10 och det var en lindning som
hade brunnit
 

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Ja, där har du en bild på tändningslåset men upplösningen är för dålig för att jag ska se mer än så. Principen ser ut att vara densamma som på min bild men jag tolkar min bild så kan du översätta till din om du ser mer än jag. Jag ska ha kontakt (så nära 0 ohm som möjligt) mellan Vit/Brun, Vit/Grå, Blå/Röd med tändning i till-läge.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inte läst sida 2 nu..

Men innan du köper massa nya grejer eller river hojen och skriver ut ett elschema i format så det knappt får plats på garagegolvet..


Tiltsensorn!!!!
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
Köp nytt batteri, jag hade en triumph som betedde sig likadant, fullt batteri plus startkablar till bil på fullt varv, vägrade starta,satte i nytt batteri och den startade direkt :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den är ju död hela tiden. Jag har ruckat och dragit för att se om displayen ska komma till liv men tyvärr.

Funderar på om jag ska ta ner tanken och se om jag kommer åt fler sladdar och säkringar där under? Eller om jag bör lämna in hojen på verkstad...

Slog mig nu..

Du bor ju i Nkpg..

Jag har ett batteri i garaget som saknar hoj.

Ska dit på tisdag kväll tills på ons..

Hör av dig om intresse.
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Prova att starta med ett bilbatteri.
Låter som inte batteriet fungerar som det ska.
Sambon hade liknande fel på sin Kawa zx6-r -07;a.
Provade med ström från bilen och den gick igång direkt.
Köpte nytt batteri och nu fungerar den klockrent.

Så har du möjlighet att prova det så börja där.
My 50 cents. ��
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
En tanke bara.

Kolla alla sladdar och kontakter som går in i displayen.
Moderna hojar går genom displayen (som redan sagts)
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Tack för tipsen ! Som sagt redan provat med annat batteri. Jag ska skruva bort lampan /kåpan imorgon så jag får bättre tillgång till tändningslåset och kablage. Ska också komma säkringar och startrelät samt säkringsdosan under sadeln.

Mycket el finns under tanken men jag vet inte om jag vågar mig på att försöka få bort den ....
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Tändingslåset var lite trögt förut men efter att jag sprutat 5-56 i det så är det mjukt och fint. Innan jag sprutade 5-56 fanns inte de här problemet, kan det ha skadat någonting nere i låset?

En kamrat smörjde sitt tändningslås i till sin saab med 5-56. Dåligt. Fick byta låset som inte sitter på rattstången som alla vet. Backspärr och larm gjorde det riktigt tråkigt. Tog närmare tre veckor innan bilen rullade igen. Efter denna historian köper jag låsolja. Finns säkert massor av kunskap på forumet men jag skulle inte räkna bort tändningslåset som felande länk i sammanhanget.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Min suzuki dl650 hade liknande problem som du beskriver. Började efter att den stått ute i regnet en vecka. Spolade ur tändlåset med elektronik rengöring flera gånger. Stoppa in nyckeln o vred fram o tillbaka o sen i med mer elektronik rengöring. Funkade fint.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top