Nytaget körkort och hojen gick sönder idag, tar tacksamt emot all hjälp och tips

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Nu har jag varit i garaget en vända.
Vi provade med ett annat batteri ur polarens båge och hojen var fortfarande lika död som innan, det är alltså inget fel på batteriet.

Vi provade att springa igång den, den här gången i så hög fart vi kunde. Den startade inte nu heller, fortfarande helt död.

Vi samtliga försök är displayen heldöd, allt som lyser är neutrallampan och oljelampan som sitter bredvid displayen.

När man trycker på startknappen hör man hur startmotorn fungerar som den ska men det blir liksom ingen gnista till motorn. Inte ens nära. Motorn tänder inte.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag har ruckat i sladdarna vid tändningslåset och de har inte blinkat till elller liknande på displayen, ingen reaktion alls. Samma sak när jag ruckade på sladdarna vid säkringsdosan under sadeln. Och säkringen (15A) vid säkringsdosan är hel.

Finns det fler säkringar att undersöka?

Tändingslåset var lite trögt förut men efter att jag sprutat 5-56 i det så är det mjukt och fint. Innan jag sprutade 5-56 fanns inte de här problemet, kan det ha skadat någonting nere i låset?
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Byt säkringar som skulle kunna vara inblandade även om de SER hela ut. Har hänt mig att säkringar som ser hela ut, ändå är paj...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har ruckat i sladdarna vid tändningslåset och de har inte blinkat till elller liknande på displayen, ingen reaktion alls. Samma sak när jag ruckade på sladdarna vid säkringsdosan under sadeln. Och säkringen (15A) vid säkringsdosan är hel.

Finns det fler säkringar att undersöka?

Tändingslåset var lite trögt förut men efter att jag sprutat 5-56 i det så är det mjukt och fint. Innan jag sprutade 5-56 fanns inte de här problemet, kan det ha skadat någonting nere i låset?

5-56 borde vara relativt ofarligt.
Har den immobilizer? Fast då borde den kanske inte dra runt heller?

Hittade för övrigt denna snubben, kanske något för dig?
http://www.riderforums.com/z1k-z750-maintenance/71806-please-help-my-z-does-not-start.html
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Jag har ruckat i sladdarna vid tändningslåset och de har inte blinkat till elller liknande på displayen, ingen reaktion alls. Samma sak när jag ruckade på sladdarna vid säkringsdosan under sadeln. Och säkringen (15A) vid säkringsdosan är hel.

Finns det fler säkringar att undersöka?

Borde finns mer än en säkring ja.
Var står säkert i manualen?
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Immobilizern bryter väl strömmen till soppa-pumpen?
Eller e det olika på olika hojar kanske?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Prova att ha tändningen tillslagen, lyse på och så stort strömuttag som möjligt (helljus, blinkers...). Koppla loss pluspolen från batteriet och låt stå så 10 minuter.

Vrid av tändningen, skruva fast pluspolen och provstarta.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Följ minuskabeln från batteriet och kolla jordkontakter mot motor och ram.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Prova att ha tändningen tillslagen, lyse på och så stort strömuttag som möjligt (helljus, blinkers...). Koppla loss pluspolen från batteriet och låt stå så 10 minuter.

Vrid av tändningen, skruva fast pluspolen och provstarta.


Vad är man försöker eftersträva med den här tekniken?
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Kabelbrott? Rukka i alla kablage och testa om den dör.

Den är ju död hela tiden. Jag har ruckat och dragit för att se om displayen ska komma till liv men tyvärr.

Funderar på om jag ska ta ner tanken och se om jag kommer åt fler sladdar och säkringar där under? Eller om jag bör lämna in hojen på verkstad...
 
Last edited:

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Följ minuskabeln från batteriet och kolla jordkontakter mot motor och ram.

Oljelampan och neutrallampan lyser och man hör hur startmotorn jobbar så det finns ju ström eller?



Fick den här redogörelsen av en kroat på ett engelskspråkig forum, vad tror ni? Låter det vettigt? Är det en grå kabel från tändlåset som jag ska försöka montera ett 100 ohm motstånd på alltså?


Kopierat från det forumet:
I might have found a solution to the problem!!
So ...
All of Kawasaki's motorcycles
With Digital Ignition
Systems
have a gray wire
Going from the ignition
Switch to the Igniter. this
Carries reduced voltage wire
The Igniter is a volt-
age signal that
is essential
to the ignition
functioning:
If the voltage
he
this
Wire
is
high or too low, the ignition
Will not fire.
If you run into a "no-
Spark "situation on one of
our digital igniterequipped
motorcycles,
check
this gray wire. It
should have approximately
5-9 volts with the
Ignition
switch ON. if it
has
significantly higher or
Lower
voltage, the ignition
Switch
is probably bad.
I think a very important fact, I hope that it will aid someone else ...
I'm going to see if it is a problem on my motorcycle.
I will tell ....
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ja, men ibland tar elektronerna roliga vägar, men inte pallar när det strömmen (belastningen) ökar. Jag har råkat ut för detta problem, när jorden har tappat kontakten.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Finns gnista på stiften?Kanske gjort motorn "sur" med alla startförsök
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag tror allt mer på ett kabelbrott uppe vid tändbingslåset , eftersom displayen är död helt nu men innan kom den tillbaka. Jag tycker mig också se att den blinkar till väldigt väldigt svagt när jag vrider tillbaka nyckeln till off. De får bli att plocka bort främre kåpan o kolla sladdarna där.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Låter som att du inte ska låta bli att misstänka själva nyckelbrytaren iom att det blinkar till.
Kanske kan du hitta ett läge där displayen lyser ifall du vrider riktigt stadigt och sakta?

Vore jag du skulle jag nog googla på engelska och se ifall du kan hitta ett entusiastforum därute.

Mät också din gråa sladd nu när du faktiskt fått ett konkret halmstråtips.
Gå inte för mycket på 100 ohm, tydligen ska det vara 9V och killen hade 12V.
Med dessa fakta och Ohms lag har du de variabler du behöver för att kunna räkna ut vad just du kan behöva för motstånd.

Eller så googlar du vidare på varför spänningen är fel (om den nu är det) och beställer förhoppningsvia rätt reservdel.
Om inte annat har du felsökt, kan lämna in och kanske råkat på ett standardfel Kawasaki tar på sig.


Jag tror allt mer på ett kabelbrott uppe vid tändbingslåset , eftersom displayen är död helt nu men innan kom den tillbaka. Jag tycker mig också se att den blinkar till väldigt väldigt svagt när jag vrider tillbaka nyckeln till off. De får bli att plocka bort främre kåpan o kolla sladdarna där.

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Jag tror helt klart på tändningslåset och det är väldigt enkel att mäta upp utan att blanda in en massa motstånd, men du behöver multimeter och schema. Jag har inget schema till din hoj men så här ser det ut till min:
IMG_20130706_101427.jpg

Koppla bort kontakten till tändningslåset och mät mellan stiften enligt DITT schema.

Edit: Du ska alltså mäta motståndet över stiften som ska ha kontakt när du vrider nyckeln till till-läge. Fladdrande värde eller högre än nåt ohm i motstånd innebär defekt tändningslås och du får köpa nytt (på eBay förslagsvis).
 
Last edited:

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag tror på helt klart på tändningslåset och det är väldigt enkel att mäta upp utan att blanda in en massa motstånd, men du behöver multimeter och schema. Jag har inget schema till din hoj men så här ser det ut till min:
View attachment 388100

Koppla bort kontakten till tändningslåset och mät mellan stiften enligt DITT schema.


Edit: Du ska alltså mäta motståndet över stiften som ska ha kontakt när du vrider nyckeln till till-läge. Fladdrande värde eller högre än nåt ohm i motstånd innebär defekt tändningslås och du får köpa nytt (på eBay förslagsvis).

Ska skruva bort framkåpan/lyktan imorgonbitti och kolla sladdarna. Då ska jag undersöka ditt tips också, ska jag mäta på kontakten i tändningslåset eller på kontakten som jag kopplat bort från tändningslåset?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top