Nytaget körkort och hojen gick sönder idag, tar tacksamt emot all hjälp och tips

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Idag har jag kollat alla säkringarna(både i säkringsdosan och huvudsäkringen). Jag har försökt kolla efter kabelbrott men inte hittat något som ser trasigt ut.

Jag har också skruvat bort framlyktan och framkåpan för att komma åt och undersöka tändningslåset. Jag kollade kablar och sprutade elektronikrengöring både på och i tändningslåset men utan att problemet försvann.
Jag försökte komma åt och öppna tändningslåset för att kolla om jag kunde se/hitta problemet där. Jag lyckades få bort en bit i botten på tändningslåset och där sprutade jag också elektronikrengöring.

När jag vrider på nyckeln fram o tillbaka i tändningslåset så blinkar displayen till lite svagt ungefär på var 5:e försök, vilket gör att jag tror det kan vara tändningslåset som är trasigt, det vill jag därför undersöka nu och behöver råd om hur jag ska göra? Jag har tillgång till en multimeter och behöver att nån berättar hur jag ska göra. Jag lyckades som sagt få isär tändningslåset (bottenplattan) och jag undrar om det är där jag ska mäta med multimetern eller om det är någon annanstans? Någon GRÅ kabel som nämnts tidigare hittade jag inte. Här kommer en bild på hur det ser ut i botten på tändningslåset efter att jag skruvat bort höljet:

bild.jpg


Är det här jag ska mäta med multimetern för att se om tändningslåset är trasigt? Går det att öppna upp tändningslåset mer? Hur ska jag mäta?
 
Last edited:

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Det enklaste är att följa kablarna från tändningslåset till kontakten, plugga ur kontakten och mät mellan stiften.
De brukar se ut så här:
$T2eC16V,!ykE9s7tw21zBRY0FTIGww~~60_12.jpg

På din sista bild finns bara två av kablarna med. Jag postar en av bilderna du visade tidigare:
komplett%20elschema%2021.jpg

Inringat har du rutan jag efterfrågade förut. Problemet är att upplösningen är för dålig för
att kunna urskilja färgkoderna på kablarna. Jämför den med bilden från min hoj som jag
postade tidigare:
IMG_20130706_101427.jpg

I ett tidigare inlägg förklarade jag hur man tolkar bilden.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Hej

Här är Kawasakis originalnummer på tändningslåset: 27005-5128
Samma på 2004-2005 och diverse 600 kubiks ninjor...

Så det borde ju gå och hitta ett tändningslås på någon skrot...

Eller ett nytt kanske?
länk

Detta var det billigaste jag hittade på en snabbsökning.
Lycka till

/A
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Tack för länken! De ja hittade på ebay kostade 2500 kr begagnade. Då ingick tanklock och lås till förvaringsluckan bakom sadeln. Konstigt att de där är så mycket billigare trots att det är nytt? Om bara tändbingslåset ingår måste jag ju använda gamla nyckeln till tanklock och förvaringsfack ? Eller ?

Jag har testat luta hojen fram o tillbaka samt knackat på tiltsensorn utan någon förändring , hur kan jag mer undersöka tiltsensorn ?
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Då ingick tanklock och lås till förvaringsluckan bakom sadeln. Konstigt att de där är så mycket billigare trots att det är nytt? Om bara tändbingslåset ingår måste jag ju använda gamla nyckeln till tanklock och förvaringsfack ? Eller ?
Jag tycker att det borde gå att plocka isär tändningslåset så att du kan använda ditt gamla "nyckelhål" för det är ju bara det elektriska i det gamla låset som är trasigt.
Men det är jag absolut inte säker på, kanske någon annan som vet, eller om du hör dig för på någon skrot.

/A
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
inte läst precis allt men har du försäkrat dig om att det kommer soppa fram ?
det finns ett antal punkter utesluta innan börja beställa delar. jag hade kollat stift. kommer soppa fram. hur beter den sig om du ger den lite startspray i insuget ? vatten / kondens i soppan ?
ursäkta om det redan kollats :tummenupp
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
När jag hade fel på tändlåset var det nåt slags budget "immobilizer" som bestod av en resistor av specifik storlek som blev överbryggat av skit i botten av låset. Kunde läsa ut det som en felkod genom att bygla i en kontaktstycke i kablaget. Kom på nu att instrumentet då också Sa "FI" istället för tripen. Du verkar ha mer problem med matningen.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Idag har jag rivit ur tändningslåset. Jag hade isär det i molekyler och gjorde rent . Höll på i 6 timmar (tanken skulle bort också vilket jag aldrig gjort innan. När jag fått ihop tändningslåset igen ( jag tog loss den elektroniska delen och nyckeln/mekaniska delen satt kvar.
Tyvärr hjälpte det inte utan hojen är fortfarande obrukbar :(

Jag har beställt ett nytt tändningslås o då ska ja ta bort hela låset (den mekaniska delen också ). Detta eftersom att jag inte lyckades sätts ihop den elektroniska delen med den mekaniska ddelen idag och inte vill förstöra det nys tändningslåset jag beställt .

Frågan jag ställer nu HUR får jag bort tändningslåset? Det finns två skruvar på vardera sida men de går inte att skruva med en mejsel där , det är några "täckbrickor" eller liknade i metall istället för skruvhuvuden, hur löser jag detta ?
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Idag har jag rivit ur tändningslåset. Jag hade isär det i molekyler och gjorde rent . Höll på i 6 timmar (tanken skulle bort också vilket jag aldrig gjort innan. När jag fått ihop tändningslåset igen ( jag tog loss den elektroniska delen och nyckeln/mekaniska delen satt kvar.
Tyvärr hjälpte det inte utan hojen är fortfarande obrukbar :(

Jag har beställt ett nytt tändningslås o då ska ja ta bort hela låset (den mekaniska delen också ). Detta eftersom att jag inte lyckades sätts ihop den elektroniska delen med den mekaniska ddelen idag och inte vill förstöra det nys tändningslåset jag beställt .

Frågan jag ställer nu HUR får jag bort tändningslåset? Det finns två skruvar på vardera sida men de går inte att skruva med en mejsel där , det är några "täckbrickor" eller liknade i metall istället för skruvhuvuden, hur löser jag detta ?

Prova att borra :crash

Funkar inte det så lämna den på verkstad.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Gick inte att komma åt att borra utan att skruva av hela styrkronan och eftersom jag är trött på att skruva så skiter jag i det. Jag kommer istället försöka föra över elektroniken från den nya delen jag beställt till det gamla mekaniska delen som sitter kvar på hojen just nu.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har inte läst hela tråden, ledsen om jag sparkar in öppna dörrar....
Sätter en slant på att det är tändningslåset som strular. Har du tillgång till mätinstrument är det bara att sätta igång och identifiera kablaget till och från tändlåset. Vrida nyckeln i olika lägen och mäta upp att du har kräm i utgående ledning. Du skulle kunna koppla ur batteriet och mäta motstånd i kablarna också så riskerar du inget.
Det faktum at du behövt ställa om klockan tidigare gånger det strular tyder på att strömmen brutits men att den kommit tillbaks när du jockat med nyckeln några gånger. Det tyder på att det inte sitter innan eller efter tändningslåset eftersom det funkar efter några vridningar (tidigare då). har du elektronikspray, typ 5-56 kan du prova att spraya ner i tändningslåset, men låt det torka innan du ger dig på att försöka starta igen.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har inte sett i tråden (kan ha missat) att du konstaterat att det kommer bensin...

När en motor inte startar finns egentligen bara två möjliga huvudfel..

1. EL
2. Bensin

Tareda på vilket huvudproblemet är, gå sedan vidare där.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Idag fick jag hem nytt tändningslås och provade att starta motorcykeln men problemet kvarstår. Nu har jag ingen aning om vad jag ska göra, lutar åt att lämna in hojen och se säsongen rinna iväg... Någon som har något tips?
Kan det vara startrelät trots att startmotorn verkar fungera som den ska?
Nytt relä kostar 700 eller om det var 900 kr, så jag vill helst inte köpa i onödan bara för att se om det löser problemet.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Mät med en multimeter över startreläets poler. Får du en spänning däröver vid tryck på startern så har du en defekt i reläet.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top