Nytt batteri - räcker det till?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag var o köpte ett lättviktsbatteri till 929:an o det var det gröna lithiumbatteriet, till höger på bilden.
Det väger bara 600 gr (jämfört med det gamla på 2.6 kg). Det motsvarar 6 Ah, o jag undrar om det räcker?

batteri.jpg
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det som är den viktiga parametern är CCA.
Det avgör hur bra batteriet orkar dra runt startmotorn.
Antalet Ah talar om hur länge du kan dra på starten så om du har en svårstartad motor får du ta med det i beräkningen.
Om ditt nya har samma CCA som ett som tidigare har fungerat bra så är det säkert OK.
Cold Cranking Amp.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Cranking AMPS By Digital Tester 150A"

Rekommenderade batteriet från Yuasa har CCA 135.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Allt beror på hur kallt det är. CCA
1) ska formellt testas vid en batteritemperatur av -18C.
2) Men för att slippa kyla ner blybatterierna för test har det kommit ett test för blybatterier med "valfri temperatur" och sedan så drar man av ett antal % av uppmätt ström och resten blir CCA värdet.
Och test 2) passar som hand i handske för tillverkare av Lithiumbatterier.
Som utan att blinka väljer bästa möjliga temperatur för sitt Lithiumbatteri (+40C?) och sedan dra av samma % som för blybatteri
och sedan anger ett CCA värde. För Cold Cranking Ampere vid -18C.
Vilket inte kan hindra att man genom att tända ljuset någon/några minut(er) innan start kan få Li-batteriet så varmt så det drar igång motorn.
Om hojen inte stått för kallt över natten.

Lika mycket båg som LED lamps lyse från vissa tillverkare.
Läs lite inlägg i den här tråden.
https://www.sporthoj.com/forum/thre...vilka-är-bäst-till-vettigt-pris.288529/page-6
Egen erfarenhet:
Köpte 55W H4 Bi-Xenon från 24.se.
Uppmätt förbrukning till drivdonet 35 W.
Uppmätt Lux 4 meter framför strålkastaren samma som för Halogen H4 med 14 Volt på lampstiften. Och mycket sämre ljusbild.
Och 2,5mm2 kabel och reläer var mycket billigare än vad 55W H4 Xenon från 24.se kostade, ca 450kr för två "55W" H4 B-Xenon.

Anm.:
Har senare testat Xenonljus H7 från Xenonkungen, dyrare, och 3 till 4 ggr så mycket Lux 4 meter framför strålkastaren som med H7 55W Halogen med 14V på lampstiften.
40W drivdonet drar ca 45W , 60W drivdonet drar ca 70W.....från nätaggregatet vid test, riktigt fina grejer från Xenonkungen.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Tackar för info, men vad säger du om batteriet jag köpt då? ; )
Jag kör enbart när det är varmt, typ 17 grader och uppåt.
I ditt fall är det inte kylan som är problemet.
CCA ger också en indikation på batteriets förmåga att lämna hög ström momentant d v s just när du trycker på startknappen och startmotorn går.

Jag har hört många som köpt just det batteriet du har där och som varit nöjda så du får väl prova.
Skita inte ned batteriet så kan du kanske lämna tillbaka det om det är dålig sprutt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Tackar för info, men vad säger du om batteriet jag köpt då? ; )
Jag kör enbart när det är varmt, typ 17 grader och uppåt.
Det är inte jag utan din hoj och du själv som sätter betyg på batteriet.
Går det så går det. Helt enkelt.

Lite som när Jörgen Karlsson testat olika Litium batterier i den här tråden.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/byggtråd-jörgens-sportster.148665/page-162
Något fabrikat har fungerat, andra fabrikat av Litiumbatterier har inte fungerat.
Trots högre CCA än Blybatteri som bevisligen startar "Jörgens Sportster".
Om jag minns rätt.
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Njae, skruva dit o skruva dit- ja, men, bör nog kolla upp laddregulatorn oxo. Lifepo4 tycker inte om för höga laddströmmar.
På spettan samt surkuki 400 har jag bytt regulatorn till ena sån däringa fräsig Mosfet regulator som ger jämn o fin laddström/spänning, o mina batterier mår bra (skulle dom mest troligt INTE ha gjort med "standard" regulatorn- tror jag....)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Njae, skruva dit o skruva dit- ja, men, bör nog kolla upp laddregulatorn oxo. Lifepo4 tycker inte om för höga laddströmmar.
På spettan samt surkuki 400 har jag bytt regulatorn till ena sån däringa fräsig Mosfet regulator som ger jämn o fin laddström/spänning, o mina batterier mår bra (skulle dom mest troligt INTE ha gjort med "standard" regulatorn- tror jag....)
Fast det gäller ju även om det hade varit ett blybatteri. Har stekt blybatterier pga kass regulator.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skillnaden är ju att litiumbatterier beter sig lite elakare när de blir övermatade, typ börjar brinna och så.
LiFePo4 är ju inte så brandbenägna ändå.
Ryktet om brinnande lithiumbatterier kommer från modellflygarnas värld där ackar brinner i laddstationer lite då och då.
Gjorde i alla fall, har säkert blivit bättre där också.
 

Bifogat

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    92.1 KB · Visningar: 26

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
LiFe-batterier går att ladda med 1C utan problem.
LiFePo4 är ju inte så brandbenägna ändå.
Ryktet om brinnande lithiumbatterier kommer från modellflygarnas värld där ackar brinner i laddstationer lite då och då.
Gjorde i alla fall, har säkert blivit bättre där också.

Men de är mer brandbenägna än ett blybatteri vilket ju var jämförelsen. Ismannen ovan skriver att de klarar hög laddström men risken med en ev. kass spänningsregulator är väl snarare att laddspänningen blir för hög och då är ju c-värdet irrelevant.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det bara att koppla in eller måste man anpass något i hojens elsystem?
Nja, det räcker ju att du mäter spänningen över batteriet på hojen vid lite olika varvtal, ska ligga inom 13,9 Volt till 14,9 Volt.
Gör spänningen det och du INTE idag har ett blybatteri av VÅT typ, dvs med 6 lock där du då och då fyller på batterivatten
så ska det väl gå bra.
För äldre hojar med VÅTA batterier använder ofta batteriet för en del av spänningsregleringen.
Men enligt Biltema ska du inte ha batteriet i fordonet under laddning.
Citat: "Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning." Citat slut
Och du ska hålla koll på batteri temperaturen.
Kan du inte ta i batteriet ska laddningen avbrytas och batteriet få svalna innan laddningen återupptas.
Så batteriet ska laddas utanför hojen. Ej monterat. ?????
Se utdrag ur Manualen till Biltema 80-171
 

Bifogat

  • 20210310-UtdragUrManualBilt-80-171.png
    20210310-UtdragUrManualBilt-80-171.png
    261.1 KB · Visningar: 20

benzok

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 929 RR -00, Highland -99
Har haft Biltemas LiFePO4 sedan 2018 i min 929a, fast jag vart feg och köpte det som motsvarar 12Ah.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har haft Biltemas LiFePO4 sedan 2018 i min 929a, fast jag vart feg och köpte det som motsvarar 12Ah.

Dubbelt så många Ah 4(12) jämfört med 80-171 2,4(6) , 3 hg tyngre med 0,9kg mot 0,6kg, och 300kr dyrare idag med 1099kr mot 799kr.
Blir spännande och se hur 80-171 kommer klara sig. Men förvaras hojen varmt och minst +17C för att starta hojen går det kanske bra ?
Spännande !
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top