Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
kroatsien på hoj är toppen!!!
varit där 3ggr... men måste ändå säga att vägarna genom slovenien är klart bättre än dem i kroatsien... kan även rekomendera att åka tåg genom tyskland... går från hamburg och berlin till villach (österrike) och ett gäng andra destingationen... kolla in autozug.de helt perfekt att köra på hojen på eftermiddagen, sova på natten och vakna upp i österike med fina vägar direkt... kan inte direkt säga att jag uppskattar autobahn, men det kan ju bero på min hoj också som inte direkt är någon högfarts tourer...

Nä det finns ju roligare saker att göra än att slita däcken platta på mitten. Inget att titta på längs Autobahn heller. Förbaskade ridåer.

Såg du om det fanns typ 'sista minutenbiljetter' på tåget? Har hört att det kan bli avsevärt billigare att köpa på plats. Spenderar ju hellre pengarna i en Österrikisk bierschtübe än på en tågbiljett :)

Har du några tips om sevärdheter eller bra vägar?

kawajonasson

z1000-03
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Z1000 -03, 750 SRAD
Såg du om det fanns typ 'sista minutenbiljetter' på tåget? Har hört att det kan bli avsevärt billigare att köpa på plats. Spenderar ju hellre pengarna i en Österrikisk bierschtübe än på en tågbiljett :)

har för mig att jag betalat ca 2000 - 2200 kr för tåget... men då ingår ju övernattning i det priset också...
sistaminuten biljetter vet jag tyvärr inget om. autozug.de sidan finns på engelska också så man behöver inte va nån guru i det tyska språket för att få info...

Har du några tips om sevärdheter eller bra vägar?

beror på vart ni har tänkt er att åka? från villach till rijeka finns fina vägar. ca 1 dagsetapp... glöm bara inte lösa vägskatt i slovenien... jag åkte på böter i sommras för att jag inte gjort det... ca 2500kr plus vägskatten som kostar ca 250kr...

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vägskatten gäller väl bara motorvägen? Jag hade hoppats slippa motorvägar i princip helt och hållet =) Nä men det kan ju va bra ha det ändå...

kawajonasson

z1000-03
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Z1000 -03, 750 SRAD
jag är inte säker. men jag tror att man måste ha den för hela vägnätet...
att inte jag löste den berodde på att jag inte visste om att det fanns... infördes 1 juni 2008 (tror jag)... mig plockade de in innan vi åkte in i tullen på hemvägen... jag hade 150m kvar innan jag skulle lämna landet... kändes sådär kan jag säga...

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
jag är inte säker. men jag tror att man måste ha den för hela vägnätet...
att inte jag löste den berodde på att jag inte visste om att det fanns... infördes 1 juni 2008 (tror jag)... mig plockade de in innan vi åkte in i tullen på hemvägen... jag hade 150m kvar innan jag skulle lämna landet... kändes sådär kan jag säga...
Riktigt sura pengar! Känns som det kan va värt att lägga de där 250 för säkerhets skull. Var betalar man? I tullen på väg in?

kawajonasson

z1000-03
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Z1000 -03, 750 SRAD
Riktigt sura pengar! Känns som det kan va värt att lägga de där 250 för säkerhets skull. Var betalar man? I tullen på väg in?

tull? dåligt med tullar nuförtiden.... slovenien är numera med i eu...
tror att man kan köpa det på mackar osv.. ev går det kanske köpa i österike... vi har alltid kört genom ett bergspass för att komma in i slovenien, och där är det dåligt med mackar...

det är likadant i österike... vägskattemärke... köps på vanlig bensinmack...

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
tull? dåligt med tullar nuförtiden.... slovenien är numera med i eu...
tror att man kan köpa det på mackar osv.. ev går det kanske köpa i österike... vi har alltid kört genom ett bergspass för att komma in i slovenien, och där är det dåligt med mackar...

det är likadant i österike... vägskattemärke... köps på vanlig bensinmack...
Det finns fortfarande gränskontroller men det är ju smidigt om man kan ta det när man tankar :tummenupp Krävs i Österrike oxå??

kawajonasson

z1000-03
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Z1000 -03, 750 SRAD
Det finns fortfarande gränskontroller men det är ju smidigt om man kan ta det när man tankar :tummenupp Krävs i Österrike oxå??

jo visst. gränskontroller finns. var där jag blev stoppad på hemvägen... men när vi åkte ner, åkte vi ett bergspass... den kontrollstationen var stängd. bara att åka rakt igenom...

FJS

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Italia-twin
God fortsättning på er!!! Sitter med en Bud på resorten vid Seaworld Orlando ca.26 grader nu på sena eftermiddagen. Finns inte en hoj här i Florida, tänkte dra till Daytona Speedway imorgon med typisk amerikansk hyrbil Jeep Cherokee får se om det blir bättre där. Annars hyfsat med V8 här. längtar till banan.//Christian

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
God fortsättning på er!!! Sitter med en Bud på resorten vid Seaworld Orlando ca.26 grader nu på sena eftermiddagen. Finns inte en hoj här i Florida, tänkte dra till Daytona Speedway imorgon med typisk amerikansk hyrbil Jeep Cherokee får se om det blir bättre där. Annars hyfsat med V8 här. längtar till banan.//Christian

Vill se bilder!!! Daytona 200 börjar vecka 5, 26e jan. Är du där då? Annars är det väl Daytona 500 Nascar snart... Gottegris!

FJS

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Italia-twin
Vill se bilder!!! Daytona 200 börjar vecka 5, 26e jan. Är du där då? Annars är det väl Daytona 500 Nascar snart... Gottegris!

Tar ett gäng bilder o lägger upp dom som är nåt att ha. Får se vilken aktivitet det är där, vi åker dit nu (lokal tid 9.47 torsdag), kanske blir det bara bilder från Daytona Beach...fast topless vet jag inte om det är tillåtet här (kanske bara silicone).//C.

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
hej alla.. är det någon här som kör på isen ..har precis lagt pådubbdäck på min 250 å är sugen på att testa lite.hör gärna av er om någon ska ut å köra :)

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
hej alla.. är det någon här som kör på isen ..har precis lagt pådubbdäck på min 250 å är sugen på att testa lite.hör gärna av er om någon ska ut å köra :)

Jag har funderat på att köpa dubbisar till min, men sticker till australien om 12 dagar så vet inte om det är lönt i år. Har varit och fiskat på lovsjön där va det is mellan 15-20cm genomgående över hela sjön så där kan du åka utan att oroa dig.:tummenupp

///Micke

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag har ju sålt min cross och skickade då med allt, inkl dubbdäcken. Det är ju ingen vinter här nere! :( Minns när vi körde på Landsjön och Twice gick halvt genom isen...

Last edited:

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
-
Ja det såg riktigt slaskigt ut. Du blev blöt utan att gå igenom isen antar jag :) Hoppas att det blir lite riktig vinter en sväng till så det kan bli lite mer isåkning

Hehe var ingen som trillade i denna gången iaf.
Men regnade ju lite till och från så snön var rätt blöt.
Stövlarna genomsura efter ca 10 min :tummenupp

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Mmm 'härligt' väder så här års... :rolleyes:

Hoppas alla hade trevligt på festen i lördags. Jag har lite dåligt samvete över att jag var mest social med dem som bastade men jag hoppas att alla hade kul ändå.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM