Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
kanske man kan.. har dock aldrig gjort det innan o har ingen aning om hur man gör..

Vad behövs utöver vanliga verktyg, bladmått? något mer?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
kanske man kan.. har dock aldrig gjort det innan o har ingen aning om hur man gör..

Vad behövs utöver vanliga verktyg, bladmått? något mer?
Du tycks ha en luftkyld DOCH 2-cyl 400cc med 2 ventiler/cyl. Normalt ventilspel för såna är 0.05-0.10 mm på insugsventilerna och 0.12-0.17 mm på utblås. Jag har Googlat lite men inte hittat spelet till just din hoj utan till liknande 400 cc Yama-motor (SRX) bara.

Lyft topplockskåpan och kolla spelet mellan kammen och tryckaren på alla ventiler när de är helt stängda.

Man behöver ofta dra runt motorn lite då nån ventil brukar stå öppen.
Jag vet inte viljen justeringsmetod du har i din motor. Modernare hojar har shims i olika tjocklek under tryckarna och måste de flyttas/bytas så lär man ju lyfta ur kammarna. Verkstadshandbok är bra då :) Där står även ventilspelen.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
kanske man kan.. har dock aldrig gjort det innan o har ingen aning om hur man gör..

Vad behövs utöver vanliga verktyg, bladmått? något mer?

Insugsventiler 0,08-0,12mm
Avgasventiler 0,16-0,20mm
Spelet skall kollas med kall motor och justeras med ställskruvar på tryckarna.
Om du kan ta emot ca 4 mb i mailen kan jag maila en scannad verkstadshandbok till din hoj.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Jonas Google funkade bättre än mitt :)

Trevlig Valborg! Håll er i skinnet, jag jobbar hela kvällen...

Aja baja inte vara inloggad på arbetstid:tungan tanten tittar på Talangjakten så jag kände ett stort behov att hjälpa Maverick med denna manual.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Måste bara dela med mig;

Arbetskostnad drivpaketsbyte Mc-proffsen eller Nybergs motor: 1800:- (minst!)

Mascor motor: 750:-! Mascot är med andra ord 60 % billigare. Dessutom gör Mascot jobbet dubbelt så snabbt. På Mascot tar ett drivpaketsbyte 45-60 minuter, på Nybergs motor 2 timmar. De jobbar alltså dubbelt så effektivt på Mascot!

:)
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
Måste bara dela med mig;

Arbetskostnad drivpaketsbyte Mc-proffsen eller Nybergs motor: 1800:- (minst!)

Mascor motor: 750:-! Mascot är med andra ord 60 % billigare. Dessutom gör Mascot jobbet dubbelt så snabbt. På Mascot tar ett drivpaketsbyte 45-60 minuter, på Nybergs motor 2 timmar. De jobbar alltså dubbelt så effektivt på Mascot!

:)

det var ju en himla tur att jag gjorde det själv då....:tuttar:tummenupp
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Är de väder i morgon så ställer ja på en tur... En polare var på mig om att köra om vädret tillät så.... I'm Game...

det var ju en himla tur att jag gjorde det själv då....:tuttar:tummenupp

Fått CBR:n att lira bättre nu då ? så du också kommer ut ?!
 
Last edited:

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Jobbar imorgon annars hadde det varit kul med en sväng.

Angående priserna på Nybergs så skulle dom ha 2500 kr för byte av bromsvätska på min arbetskamrats BMW K 1200 LT. Är tydligen svårt att göra det själv pga avancerat kombisystem men när han ringde runt lite så var det en mc firma i Kalmar som gjorde det för en tusenlapp så han gjorde ett besök där i fredags.
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
det var ju en himla tur att jag gjorde det själv då....:tuttar:tummenupp

mmmmm det var ju bra! :rolleyes: Du är så duktig!:tummenupp

Själv har jag bara bra att säga om Mascot, trots att jag inte är Yamaha-ägare.

Nu när jag läser och ser hur ni bär er åt, så kan jag säga med bitter smak i munnen att jag saknar att vara hoj-ägare, som fan!:huvet


//spenk
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Blev det några turer idag eller?

Vi åkte jkpg-aneby-frinnaryd-vireda-lekeryd-jkpg! En hel del grus frinnaryd-vireda!
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
ja va ut en sväng vid 17 tiden med polaren de blev Hka-Jkpg-Banarp-Taberg-Norrahammar-Jkpg och sen hem till Hka igen. :tummenupp
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Vi var ute en sväng oxå, men fick väl hjärnblödning allihopa och körde bara tråkiga vägar till slut. Vi visste inte vart vi skulle åka...
Tråkigt när det låser sig och man inte vet vart man vill åka :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
mmmmm det var ju bra! :rolleyes: Du är så duktig!:tummenupp
...
Nu när jag läser och ser hur ni bär er åt, så kan jag säga med bitter smak i munnen att jag saknar att vara hoj-ägare, som fan!:huvet

//spenk
Haha... I know what you mean :D

Gråt inte! Du har fördelen att vara vän med en som har utlåningshoj :tummenupp Så snart gruset är borta och K5'an e påställd kan vi ta en tur om du vill.
 

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Enköping
Hoj
Honda cbr600F
jag och zuperbulle var och åkte igår..vet inte riktigt var vi åkte men vi hamnad i motala..käkade och åkte hem igen..ganska mycket transportsträckor men kul var det.....28 mil blev det totalt!!!:tummenupp

ska vi försöka ta tag i samåkningsbiten nu??.....imorn tänkte jag och zuperbulle köra..
det blir roligare med fler hojåkare och fler kringelkrokvägar...jag tänkte så här..om vi ses någonstans vid 17-18 kanske och sen åker ca 15-20 mil......stannar och fikar kanske...(nästan obligatoriskt)
vad tycker ni?

Va en kvinna som meckar själv:Bugar:Bugar
.

är man tvungen så är man.....:yoparty
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
jag och zuperbulle var och åkte igår..vet inte riktigt var vi åkte men vi hamnad i motala..käkade och åkte hem igen..ganska mycket transportsträckor men kul var det.....28 mil blev det totalt!!!:tummenupp

ska vi försöka ta tag i samåkningsbiten nu??.....imorn tänkte jag och zuperbulle köra..
det blir roligare med fler hojåkare och fler kringelkrokvägar...jag tänkte så här..om vi ses någonstans vid 17-18 kanske och sen åker ca 15-20 mil......stannar och fikar kanske...(nästan obligatoriskt)
vad tycker ni?



är man tvungen så är man.....:yoparty

Det är ändå coolt med meck-tjejer, haha

Denna veckan ska de väl bli svinkallt? Jag kan varken mån-tis, men annars kanske jag ställer på att åka. Jag hinner nog till jönköping tidigast 17.30 eftersom jag slutar 16.15 i nässjö, sen åka och hämta hojen och sen transportera mig till jkpg.
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Haha... I know what you mean :D

Gråt inte! Du har fördelen att vara vän med en som har utlåningshoj :tummenupp Så snart gruset är borta och K5'an e påställd kan vi ta en tur om du vill.

Jag börjar att inse hur lyckligt lottad jag är! Kanon K-Man, jag är evigt tacksam. Det gick så långt att jag började fundera på vad jag skulle köpa och hur det skulle finansieras. Tyvärr blev detta en ekvation som jag inte löste.

Största bristvaran är och förblir, TID!:huvet
Alltså måste jag ha en snabb hoj, för att kunna åka mycket på kort tid, logiskt va!? :gnisslaSkämtåsido, jag lånar jättegärna, men kommer nog köra försiktigare än jag någonsin gjort.

Carro! Meka på bara, du lär dig något hela tiden! Jag tycker det ser strålande ut så här långt!:tummenupp

//spenk
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top