Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
En gammal nyhet nu, men i fredags hoppade jag på hojen igen efter 7veckors väntan på nyckelbenet. Kändes bra, lite öm men ingen smärta. Man får vara lite passiv i körningen bara och njuta av vädret (regn?).
Tackar -Salomonsson- för lånet av ett väl använt och rymligt skinnställ som gjorde det lätt att komma i och ur :)
Det får bli dubbdäck för att ta igen förlorad tid :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tack ska du ha Almqvist har nog kört där ute flera gånger. Massa släkt ut åt det hållet.
Jag lyckades, efter att jag frågat här, hitta in till vägtips avdelningen. Så jag funderade på att ta en sväng upp mot tidaholm istället =) Tydligen kan man stanna och fika lite i tidaholm och det är ju alltid trevligt =)

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
En gammal nyhet nu, men i fredags hoppade jag på hojen igen efter 7veckors väntan på nyckelbenet. Kändes bra, lite öm men ingen smärta. Man får vara lite passiv i körningen bara och njuta av vädret (regn?).
Tackar -Salomonsson- för lånet av ett väl använt och rymligt skinnställ som gjorde det lätt att komma i och ur :)
Det får bli dubbdäck för att ta igen förlorad tid :)

Jag gjorde egna dubbdäck förra året till min enduro, gjorde det ganska seriöst för att det inte skulle va ogjort arbete o vekligen funka, vilket det gjorde, så släng inte ut massa peningar på däck, det funkar att göra egna! :tummenupp

För en pizza o en kall öl så kanske jag kan visa hur jag gjorde tillome....:krama:tungan

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Mycket hojar ute idag mellan habo och tidaholm =) Blev ju en riktigt skön kväll när väl hagelstormen dragit förbi.
Hoppas alla hade det lika gött som jag och farsan.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Jag gjorde egna dubbdäck förra året till min enduro, gjorde det ganska seriöst för att det inte skulle va ogjort arbete o vekligen funka, vilket det gjorde, så släng inte ut massa peningar på däck, det funkar att göra egna! :tummenupp

För en pizza o en kall öl så kanske jag kan visa hur jag gjorde tillome....:krama:tungan

Jag menade dubbdäck på firebladen :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Varning för rullgrus mellan Taberg och Angerdshestra!

Kråkebovägen är ok.
Tur att jag körde en hoj med Traction Control och race-ABS när jag åkte där idag :cool: Var ute och provade Nyberg Motors S1000RR. Jäklar va kul det var med toppigt effektregister, Quickshift och riktigt trevliga säljare dessutom :tummenupp

Last edited:

DjMusse

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
14 BMW s1000r
Tur det gick bra k-man
Har kört s1000rr 2ggr och kan säga att jag förstår hypen omkring den godisbiten
Tractionkontroll och abs ser jag bara som positivt om man skulle provocera för mycket.

Är lite sugen på nått smidigare än kingen nu när man har blivet banåknings frälst.

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
S1000RR är grymt lättkörd på banan. Som att köra en liten smidig hoj, med massor av effekt! Vad tyckte du om wheelie-control'en? Den är lite ryckig, men cool tycker jag :)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Måste säga att dom 2 ggr man testat S1000RR så var de underbart även fast man är lite större både längd och tyngd. Lite intressant var de att testa dom där olika featurna med ABS och wheelie kontrollen. Lättare att wheela s1000RR än gammal bettan hemma. :D

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
S1000RR är grymt lättkörd på banan. Som att köra en liten smidig hoj, med massor av effekt! Vad tyckte du om wheelie-control'en? Den är lite ryckig, men cool tycker jag :)
HAHA, jag visste inte att skiten hade sånt. Kopplade till och den började studsa som en kängurustylta! Jättetråkigt! Får gå till Slicksläget för att slippa va?

Håller med om att den ryckte mycket när man gick på gas om man inte var väldigt försiktig. Dessutom tyckte jag att den var lite klen runt 4-6000 rpm för att bli hysterisk över 9500 men de fick väl offra lite för att få den toppeffekten. Kanske ordnar sig med öppnare avgassystem och mappning.

Last edited:

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
HAHA, jag visste inte att skiten hade sånt. Kopplade till och den började studsa som en kängurustylta! Jättetråkigt! Får gå till Slicksläget för att slippa va?

Håller med om att den ryckte mycket när man gick på gas om man inte var väldigt försiktig. Dessutom tyckte jag att den var lite klen runt 4-6000 rpm för att bli hysterisk över 9500 men de fick väl offra lite för att få den toppeffekten. Kanske ordnar sig med öppnare avgassystem och mappning.

Nja, när jag menade ryckig så tänkte jag just på wheelie-control'en :)
När jag gick ur torpan i Sviesta på 2:an och höll fullt upp till 4:an så studsar framhjulet mellan effekt och elektroniken :) Inte så att den snällt planar ut när den lyfter, utan bara dumpar ner framhjulet i backen :)
Skulle va kul att testköra på gatan, jag åkte ju bara banköra, så mellanregisterbekymmer märkte man inte jätte, men klart, ska man åka behagligt ibland så blir de jobbigt.
Sen kom jag på i skrivande stund att den är lite ryckig mellan helt avslag och påslag om man inte gasar med fingerspetsen :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Ja man åkte ner rätt tvärt :D Blev tvungen att dra en långwheelie på E4'an hemåt. Sen trivdes jag rätt bra med min K5'a även om bromsarna inte är lite bra som på '10'orna :hihi

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Grattis till hojen och den där första turen är alltid speciell, tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet gällande mekade med den hojen så där går jag bet... men finns säker fler mer väl bevandrade herrar eller damer som kan de här. :D

Då blir de åka av nu då, kort till nästa säsong ?

Hur ser de ut i övrigt blir de nått samlat åkande i veckan (eftermiddag/kväll för dom som jobbar :D ) ? Till helgen kanske ?!

Last edited:

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Grattis till hojen och den där första turen är alltid speciell, tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet gällande mekade med den hojen så där går jag bet... men finns säker fler mer väl bevandrade herrar eller damer som kan de här. :D

Då blir de åka av nu då, kort till nästa säsong ?

Hur ser de ut i övrigt blir de nått samlat åkande i veckan (eftermiddag/kväll för dom som jobbar :D ) ? Till helgen kanske ?!

Tack tack :) Iofs så var det bara i garaget (släpande fötter och en massa svordomar på pojkvännen och åt mig själv :D) Men jag fick testa på att svänga! :yoparty

Planerna är kortet nästa säsong, åka av nu? Jo om min nuvarande handledare vill vara friska nångång! Fy på dig Nasse att du ligger hemma i feber!

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Ja man åkte ner rätt tvärt :D Blev tvungen att dra en långwheelie på E4'an hemåt. Sen trivdes jag rätt bra med min K5'a även om bromsarna inte är lite bra som på '10'orna :hihi

Körde du slicksläget på långwheelien?

En helt annan fråga till alla:
Hur lär man enklast någon att köra hoj som aldrig kört moped eller något fordon på 2hjul med motor? Det är mycke att lära ut, såsom koppling, bromsar och en sån sak som gas kan vara nog så svårt!

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
En helt annan fråga till alla:
Hur lär man enklast någon att köra hoj som aldrig kört moped eller något fordon på 2hjul med motor? Det är mycke att lära ut, såsom koppling, bromsar och en sån sak som gas kan vara nog så svårt!

:D Thats me in a nutshell! Det går väldigt bra, bara man har känsla för finlir med balansen, blicken och hållningen :tummenupp Och att den som lär ut inte flippar ur efter femtielfte kärringstoppet/tvärbromsningen eller slirande på kopplingen :D

Tegheim

Gick med
24 Jun 2008
Hoj
:D Thats me in a nutshell! Det går väldigt bra, bara man har känsla för finlir med balansen, blicken och hållningen :tummenupp Och att den som lär ut inte flippar ur efter femtielfte kärringstoppet/tvärbromsningen eller slirande på kopplingen :D

Ja, men hur ska man lyckats förklara allt detta på ett pedagogiskt sätt första gången. För när man väl lärt personen att gasa och släppa kopplingen, så måste denne oxå stanna! Det blir mycket för en nybörjare... Svårt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM