Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
eus skrev:
Hmm, njaa tror det blir svårt
Tänkte göra en egen om det går, behöver ett ganska hyffsat metallstycke å fräsa ur
Innan Lördag lär det väl inte bli iaf

Ja..får väl bli att peta på ett clipslås och dra ner till Ci´s o be dom nita det åt mig istället...

Eller vågar man på sig ett sånt projekt själv med kölnare och hammare??
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Brutus skrev:
Ja..får väl bli att peta på ett clipslås och dra ner till Ci´s o be dom nita det åt mig istället...

Eller vågar man på sig ett sånt projekt själv med kölnare och hammare??
Det är ett jäkla mekk
Jag hade en liten järn-tving sist å en mutter, det tog fan halva dagen
Ska aldrig nita en kedja utan en riktigt nitare igen iaf
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
eus skrev:
Det är ett jäkla mekk
Jag hade en liten järn-tving sist å en mutter, det tog fan halva dagen
Ska aldrig nita en kedja utan en riktigt nitare igen iaf

Tid har jag iofs, men det låter inte så jävla hett. Får bli att slå en signal till Rickard imorgon o se om han är pigg på att göra det..eller låta mig låna den i några minuter.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Brutus skrev:
Tid har jag iofs, men det låter inte så jävla hett. Får bli att slå en signal till Rickard imorgon o se om han är pigg på att göra det..eller låta mig låna den i några minuter.
Ja, har du en riktigt sak så lär det väl vara smidigt
Gör så
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
The_Wanderer skrev:
Äh, jag låg ju framför Ive (bingo-bongo :rolleyes: )i lördags.... han hade inte en chans

//jaG
Är det någon som vill ha se när gammal sur virago 750 rastar jens sproilans super duper 1000? :hihi finns väldokumenterat :arsele :D
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
The_Wanderer skrev:
Säger killen som bromsade hela fältet sista 10 minutrarna.

:tungan

/jaG
haha!! ja det var lite brunt i kallingarna då så det gick väl inte direkt snabbt i slutet. MEN man får köra om :7peta :hihi
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Brutus skrev:
Ja..får väl bli att peta på ett clipslås och dra ner till Ci´s o be dom nita det åt mig istället...

Eller vågar man på sig ett sånt projekt själv med kölnare och hammare??

Jag har alltid nitat min kedja själv, utan nitverktyg. Vad är problemet? Mothåll från baksidan (yxa eller liknande (jag har för övrigt en bit av en järnvägsräls :rodnar som jag använder som mothåll ibland) och sen banka med exempelvis kulhammare. Jag har stött på 2 olika typer av nitlås, dels "den vanliga" och då menar jag när "pinnen" som man ska nita är sollid och då gör jag som ovan. Sen finns det lås där "pinnen" är ihålig allra längst ut och då kan man använda ett spetsigt eller konformat dorn att slå på (och så använder man förståss mothåll som vanligt)

Lycka till...
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
WASP skrev:
ja man kan inte ta kurvan ut på rakan i sånt touringtempo som du gjorde enligt bildbevisen :smasha :banana

:gnissla

wima skrev:
finns ju hela banan att köra om på, inte bara startrakan

Otäckt ju.. :skrämd WASP har ju bara havförsäkring och vi är kompisar :fakta

Jag vill faktiskt inte ställa till det med min okunskap.... sådeså :)

//jaG
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
:rock :rock :rock :rock :rock

Imorgon åker jag till Sweden Rock Festival... är det nån mer som ska dit? Om inte så säg till mej så ska jag dricka öl för er också :yoparty
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Skäggis skrev:
Jag har alltid nitat min kedja själv, utan nitverktyg. Vad är problemet? Mothåll från baksidan (yxa eller liknande (jag har för övrigt en bit av en järnvägsräls :rodnar som jag använder som mothåll ibland) och sen banka med exempelvis kulhammare. Jag har stött på 2 olika typer av nitlås, dels "den vanliga" och då menar jag när "pinnen" som man ska nita är sollid och då gör jag som ovan. Sen finns det lås där "pinnen" är ihålig allra längst ut och då kan man använda ett spetsigt eller konformat dorn att slå på (och så använder man förståss mothåll som vanligt)

Lycka till...

Problemet är väl egentligen att jag aldrig gjort det.

Så risken att det går åt h-e är kanske inte så stor som man är rädd för om man gör det själv då??
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
The_Wanderer skrev:
Otäckt ju.. :skrämd WASP har ju bara havförsäkring och vi är kompisar :fakta

Jag vill faktiskt inte ställa till det med min okunskap.... sådeså :)
//jaG
Good thinking... iofs är det inga problem om man har lite luft emellan o går upp o visar sig, men nästa gång så ska du få åka före, eller så ska jag strunta i framhjulssläppen... o så ska jag tänka på att din effektsvagare maskin inte orkar om på rakan med om jag vrider på rullen :tungan
 
Last edited:

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Brutus skrev:
Problemet är väl egentligen att jag aldrig gjort det.

Så risken att det går åt h-e är kanske inte så stor som man är rädd för om man gör det själv då??

Nä, jag ser inge problem i det. En annan grej jag kom på... den del som bildar utsidan av länken måste knackas på eller pressas på (den glider inte på av sej själv) och då gör jag så att jag har ett mothåll på baksidan och sen håller jag delen med en tång (runt hela länken) och sen knackar jag försiktigt på den med en liten hammare. När den har åkt in en bit så kan man ha kvar mothållet och använda ett trubbigt dorn och knacka den på plats.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Skäggis skrev:
Nä, jag ser inge problem i det. En annan grej jag kom på... den del som bildar utsidan av länken måste knackas på eller pressas på (den glider inte på av sej själv) och då gör jag så att jag har ett mothåll på baksidan och sen håller jag delen med en tång (runt hela länken) och sen knackar jag försiktigt på den med en liten hammare. När den har åkt in en bit så kan man ha kvar mothållet och använda ett trubbigt dorn och knacka den på plats.


Har ju kört med en större mutter och rörtång när man pressat ditt vanliga clipslås, men det kanske inte funkar på samma sätt här. Ska ta och göra en insats imorgon. Verkar ju inte som det borde vara så fruktansvärt avancerat. I värsta fall får det väl bli ståltråd och silvertejp...;)
 

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM EXC 500 -12
Vi får väl se på anderstorp... :p

Jag älskar att köra bakom dig, vi kör så lika..... sådeså...

//jaG

WASP skrev:
Good thinking... iofs är det inga problem om man har lite luft emellan o går upp o visar sig, men nästa gång så ska du få åka före, eller så ska jag strunta i framhjulssläppen... o så ska jag tänka på att din effektsvagare maskin inte orkar om på rakan med om jag vrider på rullen :tungan
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top