Nytt från Svemo, som berör alla.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fult beslut...

Konstigt om inte konkurrensverket reagerar på de formuleringarna då de varken äger klubbar eller banor.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Helt sjukt!
Vi får väl hoppas att svemo får lite konkurrens.. Jag är inte så insatt men SMA verkar ju fylla en viktig funktion inom bilracingen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Känns rätt skönt att man slutat köra ett tag framöver för att slippa den där soppan som Svemo orsakar.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Svemo skriver "Man inte avser att ta upp något liknande ärende, utredningen är avslutad."

Kkv skriver " Konkurensverket har därmed avslutat utredningen inom ramen för ärende dnr 709/2009 och avser i nuläget inte att vidta några ytterligare åtgärder."

Sen ska beslutet ses som vägledande, men det skiter svemo i.

Mitt tipps är att lämna in en exakt likadan anmälan till svemo som gjordes mot bilsportförbundet. Då blir det ett beslut till med samma text o svemo får göra om även sina paragrafer.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag kan inte se vad som är konstigt egentligen...

SVEMO skrev:
Förtydligande om vad som gäller och SVEMO?s förhållningssätt till annan verksamhet:

•Förare som vill delta i förbundets verksamhet skall även i fortsättningen ha en giltig licens utfärdad av SVEMO.

•Licensierade tävlingsfunktionärer som vill agera i motorcykel- och snöskoterverksamhet utanför förbundets verksamhet bör inte räkna med att de kan fortsätta som funktionärer inom SVEMO, de bör alltså välja vilken organisation de vill arbeta inom.

•Klubbar som vill upplåta sina banor till ''utomstående'' arrangörer av motorcykel- och snöskotersport bör överväga vilken organisation klubben ska tillhöra, att blanda verksamheter kommer inte att fungera i längden, särskilt mot bakgrund av säkerhets och försäkringsfrågor. Att delta i förbundets verksamhet som förare eller funktionär med en licens utfärdad av någon annan än SVEMO är helt uteslutet. Allt detta är tydliggjort i Nationella Tävlingsreglementet, NT, 3.1

Det sägs att ska man ställa upp i SVEMO-sanktionerade rejs ska man ha licens och att banägare/arrangörer KAN få problem om man vill köra "för" flera förbund (de kan såklart ha regler som krockar). Att man inte kan RÄKNA med att få vara funktionär för flera förbund låter iofs lite knepigt men samtidigt är det inte ett uttalat FÖRBUD.

Vad är det jag missar :va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag kan inte se vad som är konstigt egentligen...

Det sägs att ska man ställa upp i SVEMO-sanktionerade rejs ska man ha licens och att banägare/arrangörer KAN få problem om man vill köra "för" flera förbund (de kan såklart ha regler som krockar). Att man inte kan RÄKNA med att få vara funktionär för flera förbund låter iofs lite knepigt men samtidigt är det inte ett uttalat FÖRBUD.

Vad är det jag missar :va

Att dom gör ett indirekt hot om att du kommer uteslutas ur organisationen eller bestraffas på annat sätt om du inte "rättar dig i ledet". Kort och gott kan inte din plats i SVEMO längre "garanteras" eftersom du ses som "illojal" mot SVEMO.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
"Idag har enbart SVEMO med stöd av RF rätt att avgöra vilka tävlingar som har SM status."

Om jag inte minns fel så sa RF att SVEMO absolut inte hade ensamrätt på SM-titeln. Jag får googla lite och se om jag hittar informationen igen.

Hittade något:
Såvida det inte finns nyare beslut från RF tycker jag det är katastrof om SVEMO går ut med rena lögner

Riksidrottsstyrelsens utlåtande:
I 12 kap RF:s stadgar finns bestämmelser om RF:s ästerskapstävlingar, vilka omfattar svenska mästerskap och distriktsmästerskap för seniorer (SM och DM) respektive juniorer (JSM och JDM). Det som är utmärkande för RF:s mästerskapstävlingar är att särskilda mästerskapstecken utdelas till individuell segrare eller segrande lag. Mästerskapstecknen kan enbart utdelas för idrotter/grenar för vilka efter SF:s ansökan RS har beslutat om godkännande.
Någon ensamrätt till själva begreppet Svensk Mästerskap har inte RF, eller någon annan, utan det som utmärker RF:s mäterskapstävlingar är just det godkännandeförfarande och de särskilda mästerskapstecken som regleras i 12 kap. RF:s stadgar. Följaktligen torde det vara fritt fram, både för SF inom RF och även andra utanför RF, att kalla sina riksomfattande tävlingar för ”svenska mästerskap” och att vid dessa tävlingar dela ut egna mästerskapstecken som skiljer sig från RF:s.
Enligt RS uppfattning är det således inte oklart ”vem som äger begreppet Svenskt Mästerskap och därmed jämförliga företeelser”, utan snarare klarlagt att någon ensamrätt till begreppet inte finns.
Utifrån ett marknadsföringsperspektiv måste dock betonas, vilket bl.a. Konsumentverket/KO gjort, att för att en tävling ska få kunna kallas svensk mästerskap torde krävas att tävlingen har utlysts på ett sådant sätt att de främsta utövarna i landet har beretts tillfälle att delta. För att något belysa vidden av SM-tävlingar kan efter en sökning på Internet konstateras att svenska mästerskap förekommer i så vitt skilda ”grenar” som t.ex. datorprestanda, programmering, vira, kaninhoppning, sommellerie m.m.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
"Idag har enbart SVEMO med stöd av RF rätt att avgöra vilka tävlingar som har SM status."

Om jag inte minns fel så sa RF att SVEMO absolut inte hade ensamrätt på SM-titeln. Jag får googla lite och se om jag hittar informationen igen.

Hittade något:
Såvida det inte finns nyare beslut från RF tycker jag det är katastrof om SVEMO går ut med rena lögner
Läste lite hastigt men Svemo skrev väl att vem som helst har rätt att arrangera en tävling och kalla det för SM?
Att det sen inte är något "riktigt" SM spelar ingen roll.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att dom gör ett indirekt hot om att du kommer uteslutas ur organisationen eller bestraffas på annat sätt om du inte "rättar dig i ledet". Kort och gott kan inte din plats i SVEMO längre "garanteras" eftersom du ses som "illojal" mot SVEMO.
Gällande funktionärbiten så brukar det snarare vara fullt upp att få ihop folk till en tävling så att någon skulle bli "bestraffad" efter att ha deltagit på en tävling sanktionerad av SMA låter långsökt.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Att dom gör ett indirekt hot om att du kommer uteslutas ur organisationen eller bestraffas på annat sätt om du inte "rättar dig i ledet". Kort och gott kan inte din plats i SVEMO längre "garanteras" eftersom du ses som "illojal" mot SVEMO.

Vem är denne "du" ?

- Som förare är man fri att göra precis som man vill! Om man vill köra SVEMO-sanktionerad tävling ska man ha SVEMO-licens. Funkar precis likadant åt andra hållet.

- Som banägare/arrangör är man fri att göra som man vill! Man KAN dock drabbas av att olika förbund har olika regler. Säg att SMA kräver airfence medans SVEMO kräver armcoräcke. Eller att SVEMO kräver curbs av betong medans SMA kräver curbs av trä. Inget konstigt alls tycker jag och det borde rimligen gå att uppfylla kraven för båda förbunden.

- Som licensierad funktionär inte garanterat fri, vilket jag funderar lite vad som menas. Tänker de då på att man kan förlora sin licens möjligen och i så fall varför?



PS Jag sticker medvetet ut hakan för att provocera lite med sunda (tycker jag själv iaf :)) frågeställningar för att se om folk i allmännhet har fattat vad de är arga över och inser vad de läser.

Gällande funktionärbiten så brukar det snarare vara fullt upp att få ihop folk till en tävling så att någon skulle bli "bestraffad" efter att ha deltagit på en tävling sanktionerad av SMA låter långsökt.

Håller med.
Dessutom är det väldigt få av de som hjälper till som har licens.
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Som förare är man fri att göra precis som man vill! Om man vill köra SVEMO-sanktionerad tävling ska man ha SVEMO-licens. Funkar precis likadant åt andra hållet

Nu är jag inte så himla insatt i detta men måste man verkligen ha en SVEMO licens för det? Det finns ju nån som tex kör med norsk licens i SM och det verkar ju funka.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
PS Jag sticker medvetet ut hakan för att provocera lite med sunda (tycker jag själv iaf :)) frågeställningar för att se om folk i allmännhet har fattat vad de är arga över och inser vad de läser.

Denne "du" är då enligt texten du som inte gör som SVEMO tycker att du borde (ska) göra.

Så tolkar då jag det i alla fall.:va
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Läste lite hastigt men Svemo skrev väl att vem som helst har rätt att arrangera en tävling och kalla det för SM?
Att det sen inte är något "riktigt" SM spelar ingen roll.

Riktigt så tolkar inte jag följande men jag kan ju läsa som djävulen läser bibeln :)
=============
Det börjar nu anges från arrangörernas håll att deras tävlingar har SM status. Det är inte heller sant. Idag har enbart SVEMO med stöd av RF rätt att avgöra vilka tävlingar som har SM status.(Vi talar här om ''riktiga/ officiella'' SM inte ''påhittade eller hemmagjorda'' SM, vem som helst kan kalla sin tävling för SM då begreppet inte är namnskyddat.) Detsamma gäller naturligtvis Nordiska Mästerskap, EM, VM med mera. Enbart SVEMO har den rättigheten.
==============

Från RF:
för att en tävling ska få kunna kallas svensk mästerskap torde krävas att tävlingen har utlysts på ett sådant sätt att de främsta utövarna i landet har beretts tillfälle att delta.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Från RF:
för att en tävling ska få kunna kallas svensk mästerskap torde krävas att tävlingen har utlysts på ett sådant sätt att de främsta utövarna i landet har beretts tillfälle att delta.
Så länge man inte utestänger någon borde det alltså vara okej?
Att de inte kommer och kör är en annan femma :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så länge man inte utestänger någon borde det alltså vara okej?
Att de inte kommer och kör är en annan femma :)


Jag tolkar det som att det måste råda konsenus om vilken tävling som är SM.

Du och jag kan arra ett race på Mantorp och kalla det SM, annonsera och göra det allmänt känt. Men om toppförarna inte ser det som MER SM än den ordinarie serien så kommer det enl. RF så heller inte att bli något "riktigt" SM.

För de klasser som idag inte har SM-status däremot borde det vara rätt enkelt för ett annat organ att åberopa SM-status och få igenom det, så länge utövarna är ense om att så är fallet. Så skulle Svemo få skrika sig hesa.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tolkar det som att det måste råda konsenus om vilken tävling som är SM.

Du och jag kan arra ett race på Mantorp och kalla det SM, annonsera och göra det allmänt känt. Men om toppförarna inte ser det som MER SM än den ordinarie serien så kommer det enl. RF så heller inte att bli något "riktigt" SM.
Vart hittar du underlag för att förarna har något att säga till om?

Om du och jag bereder dem möjlighet att vara med men de tycker att vi anordnar en fjanttävling så är det ju inte vårt fel.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top